• Sat 6 Feb 2021 18:56
    3816 visningar
    86 svar
    86
    3816

    Underhåll från FK trots att pappa har pengar

    LillaLuna123 skrev 2021-02-06 18:41:53 följande:

    Någon som har koll?


    Precis som det redan sagts, FK betalar ut till dig och driver in samma summa ifrån den andra föräldern.

    Familjerätten har inget alls med saken att göra.

    FK kan vara behjälpliga med att räkna ut ett "rättvist" underhåll efter nån förlegad feminist-kommunistisk beräkningsmodell.... Men ingen är tvingad att delta i detta, eller att följa det.

    Vill du har mer än underhållsstödet så är det stämning i tingsrätten ang underhållsbidrag som gäller. 
  • Sat 6 Feb 2021 19:12
    #5
    LillaLuna123 skrev 2021-02-06 19:05:41 följande:

    Samtidigt vet jag ju att han har pengar men det går inte till försörjning av barnet. Han har alltså inte betalat något för barnets saker eller mat osv på alla år.


    Du har ju fått underhållsstödet säger du ju?

    Det är ju menat att kompensera den andra förälderns hälft av barnets försörjning.

    Precis som jag redan sagt, det som FK betalar ut till dig får fadern betala in till FK.

    Återbetalningen till FK är dock inkomstbeprövad, har du ingen inkomst så behöver du inte betala något.

    Men du behöver ju inte bekymra dig, du får ju ut pengarna hur som? Det är ju det som är finessen med systemet kring underhållsstöd, barnets försörjning säkerställs.

    Om sen fadern nolltaxerar och jobbar svart är inte dina problem, mer än någon annan skattebetalares i alla fall....
  • Sat 6 Feb 2021 20:22
    #17
    LillaLuna123 skrev 2021-02-06 19:19:22 följande:

    Eftersom jag anser att mitt barn ska få de pengar de "har rätt till".

    Att strax över 1000 kr månaden skulle räcka till försäljning för en tonåring..nä varken det eller barnbidrag täcker ens hälften av kostnaderna.


    Barnet har inte "rätt" till några pengar, föräldrarna har däremot en skyldighet att sörja för barnets försörjning.

    Underhållsstödet är 1573:- (om det inte höjdes med nån hundring nyligen?) för barn under 11år.
    Detta är uträknat efter schablon för att täcka halva kostnaden för barnets försörjning. Det är alltså en schablon att barn under 11år kostar straxt över 3000:-/mån att försörja, borträknat det skattefria barnbidraget på 1250...

    Så när man istället ser det som att man räknar på att barn under 11 kostar runt 4500:-/mån så blir det faktiskt rätt rimligt.

    Jag har själv en 3åring och en 4åring, ingen av dem kostar mig mer än så, inte ens i närheten.

    Min erfarenhet säger mig att de som bråkar om underhåll generellt iställer drivs av bitterhet och avundsjuka över att barnets andra förälder har det bättre ställt ekonomiskt än vad de själva har.

    Värsta sorten är de som gapar om underhåll även när barnen bor växelvist, med argumentet att "barnen" har rätt att leva med samma standard i båda hemmen.


  • Sat 6 Feb 2021 20:26
    #18
    Anonym (Det suger!) skrev 2021-02-06 19:49:21 följande:
    Jag behöver pengarna. 
    Pengarna ska gå till barnets försörjning, du ska inte ha dessa pengar.

    Överför istället mer ansvar på "barnet" som nu fyllt 18 så att dina utgifter kopplade till h*n sjunker. Typ klädinköp, busskort, mobil, o liknande.
  • Sat 6 Feb 2021 21:03
    #20
    Anonym (Det suger!) skrev 2021-02-06 20:51:19 följande:
    Det är ju jag som betalar allt som ingår i ett hushåll. Inklusive skjutsar, hämtar hit och dit med bil. Är inte det försörjning?
    Jag köper inte smink och handväskor för de pengarna. 
    Jag är 54 år och det här är mitt fjärde och yngsta barn. 
    De pengar som "barnet" får i underhållsbidrag avser den hälft av barnets försörjning som dessa andra förälder bidrar med.

    Det du räknar upp är givetvis försörjning också. 

    Men du, som så många andra i samma sits, verkar helt missa att även du har halva ansvaret för barnets försörjning.

    Dessa pengar ska inte gå in i "hushållskassan" och vara en del av din samlade inkomst. Det skulle de inte heller före barnets 18årsdag.

    Det är inte meningen att du ska se dessa pengar som en del av din inkomst. De ska täcka en del av barnets utgifter, anledningen till att "barnet" får ta emot dessa pengar själv efter att det är myndigt beror på att man då kan anta att ddet klarar att hantera ansvaret för sina utgifter själv.
    Det är inte meningen att någon ska kunna basera sin försörjning på olika bidrag kopplade till sina barn.

    Jag går verkligen igång när någon uttrycker sig så som du gjorde "jag behöver dessa pengar".....
  • Sat 6 Feb 2021 23:20
    #27
    Anonym (Det suger!) skrev 2021-02-06 21:58:30 följande:
    Dessa pengar går in i hushållskassan som försörjer oss båda. 
    Han behåller sitt studiebidrag. 

    Jag står för 100 % av allt för mig och sonen. Hans kläder, hobby (musik, inspelningsgrejer)  körlektioner och hushållets övriga kostnader.
    Men sluta med det då!?

    Ditt 18åriga vuxna barn... H*n får underhåll ifrån sin fader, sluta köp kläder åt "barnet", betala inte "barnets" hobby", betala inte "barnets" körlektioner.....

    Du ska sköta din försörjning, och halva "barnets".
  • Sat 6 Feb 2021 23:26
    #28
    Anonym (Det suger!) skrev 2021-02-06 22:13:45 följande:
    Har jag missat att jag ansvarar för halva försörjningen? Vore ju fint om det kunde stanna vid halva. 
    Jag ansvarar för halva men får stå för mer. 

    Ett konto betalar allt för oss två. Där kommer de 2053 oxå hamna. Som de gjort de senaste 8 månaderna sedan han bor hos mig. 
    Du får ansvara för hur mycket du kräver att ditt vuxna barn får "hjälpa till" med ekonomiskt för att få bo kvar hos dig...

    Faktum kvarstår, det som barnets andra förälder betalar i underhållsbidrag är INTE DINA pengar, oavsett hur mycket du behöver dem för att få din ekonomi att gå runt....
  • Sun 7 Feb 2021 00:03
    #30
    LillaLuna123 skrev 2021-02-06 21:32:52 följande:

    I mitt fall som trådstartare handlar det inte om att JAG behöver mer pengar.

    Men mitt barn har en del kostnader nu. Det är cykel, moped, moppe kort osv...som kostar betydligt mer än vad barnbidrag och underhåll ger. Och då hade det varit bra om pappan kunde bidra med lite mer just nu istället för att inte vara förmögen att betala underhåll men samtidigt köpa en hund, ny bil osv...jag är inte bitter..jag blir ledsen över situationen för barnets skull.


    Men egentligen...

    Skit i vad barnets andra förälder har för inkomst, eller vad h*n väljer att spendera sina pengar på, det hör inte hit.

    FK ser till att barnets andra förälders del av försörjningsansvaret blir fyllt genom att betala ut underhållsstödet till DIG.
    Hur DU sen fyller upp din halva av det hela, eller hur du väljer att prioritera dina och barnets utgifter är rent krasst "dina bekymmer".
    När "barnet" fyller 18 så betalas underhållet ut direkt till barnet, då är det upp till DIG att besluta hur mycket du kräver att barnet ska "hjälpa till" med utgifterna om h*n väljer att bo kvar hos dig.

    Dra inte upp barnets andra förälders inkomst, eller vad h*n köper och "unnar sig", det bekräftar bara att du är driven av bitterhet och avundsjuka. 
  • Sun 7 Feb 2021 22:36
    #43
    Törstiga tuppen skrev 2021-02-07 22:20:33 följande:
    Det jag menar är att barn till ensamstående verkar kosta så mycket och jag undrar varför.
    För att den förälder som barnet/barnen bor hos anser att den andra föräldern ska ta HELA det ekonomiska ansvaret för barnen, gärna får det bli en peng över till hushållets allmänna utgifter också.....
    EpicF skrev 2021-02-07 22:05:34 följande:
    Vanligen får man inget men kan gemensamt komma överens om underhåll ändå.
    Kan kan man ju, men vem i sina sinnes fulla bruk skulle anse att det är ett vettigt upplägg?
    Ansvar för barnen ska delas efter separation, rakt av.
  • Sun 7 Feb 2021 22:39
    #45
    EpicF skrev 2021-02-07 22:37:34 följande:
    Jag får underhåll trots att jag inte har barnen varannan helg plus en dag och en halvdag i veckan.
    Vad är din poäng?
  • Mon 8 Feb 2021 20:19
    #49
    EpicF skrev 2021-02-07 22:37:34 följande:
    Jag får underhåll trots att jag inte har barnen varannan helg plus en dag och en halvdag i veckan.
    EpicF skrev 2021-02-08 18:28:08 följande:
    Min poäng var att man mycket väl kan få underhåll även om man har varannan vecka eller varannan helg.
    Så länge båda är överens kan man gör precis hur man vill.

    Hur många gånger jag än försöker läsa den mening du formulerat så får jag inte ihop det tyvärr.

    Du får underhåll, ok så långt är jag med.
    Men sen blir det förvirrande....

    Du skriver att du "inte har barnen varannan helg plus en dag och en halvdag i veckan."

    Hade det inte blivit tydligare, och framförallt mer givande, om du istället redogjort för i vilken utrsträckning barnen bor hos dig?



  • Mon 8 Feb 2021 20:36
    #52
    Anonym (X) skrev 2021-02-08 20:30:51 följande:
    Anonym (Mamma) skrev 2021-02-08 20:28:48 följande:

    Jag har inga problem att förstå, hon har väl barnen alla dagar hon inte har dom. Pappan har alltså varannan helg, en dag och en halvdag i veckan.


    Då har hon mer än vv = underhåll.

    Varför alls nämna det då?
    Därav mitt tidigare inlägg.....
    Anonvm skrev 2021-02-07 22:39:06 följande:
    Vad är din poäng?


  • Mon 8 Feb 2021 21:59
    #58
    EpicF skrev 2021-02-08 21:43:40 följande:
    Ehh...Som andra redan svarat dig så har jag barnen alla dagar förutom varannan helg och en och en halv dag per vecka.
    Ja precis, det är ju detta som från början fick mig att fråga vad din poäng är.

    ALLA som har barnen boende hos sig i den utsträckningen får underhåll.
    EpicF skrev 2021-02-08 21:49:04 följande:
    Min poäng var att man fortfarande kan ha underhåll även om man har barnen varannan vecka eller varannan helg om man själv är överens om det. Underhåller behöver då inte påverkas av hur man har barnen. Då är givetvis inte fk inblandade.

    Jag har alltid haft underhåll och i gengäld stått för allt gällande barnen (förutom mat när de är hos pappan och ev presenter han vill ge dem) oavsett hur vi haft uppdelningen med barnen.
    Om du istället hade formulerat ditt inlägg på ett sätt som gjorde en poäng av att du hade en överenskommelse med ditt ex att du fick underhåll när barnen bodde varannan vecka..... Det hade varit något värt att skriva.

    Jag hade dock fortfarande hållt kvar vid min ställning att det inte finns några vettiga argument för varför det skulle vara bättre än att ni tar ett likvärdigt och jämställt ansvar över barnen, både praktiskt och ekonomiskt.

    Givetvis KAN man komma överens om att göra som ni gör, om man är överens om det. Men det får mig inte att tycka det är rätt för det.

  • Mon 8 Feb 2021 22:29
    #60
    EpicF skrev 2021-02-08 22:05:46 följande:
    Jag skrev att min poäng var att man kan få underhåll även vid varannan vecka...
    Nä, det du skrev var att du får underhåll trots att barnen bara bor varannan helg och några dagar hos den andra föräldern, fast formulerat baklänges.

    Givetvis KAN separerade föräldrar välja att betala underhåll precis hur som helst OM de lyckas nå en lösning i samförstånd, detta har jag aldrig argumenterat emot.
    Jag argumenterar dock vilken dag som helst i veckan att det, i de allra flesta fall, inte är vettigt att göra så.

    Det som du citerade och reagerade på var när jag skrev
    Anonvm skrev 2021-02-07 22:36:15 följande:
    Kan kan man ju, men vem i sina sinnes fulla bruk skulle anse att det är ett vettigt upplägg?
    Ansvar för barnen ska delas efter separation, rakt av.


Svar på tråden Underhåll från FK trots att pappa har pengar