• Anonym (Vågar inte berätta)

    Hemlighålla graviditet för partner

    Jag är jättetidigt gravid med fjärde barnet. Så oplanerat som det kan bli. Men jag är så lycklig! Har alltid velat ha många barn och älskar att vara mamma.

    Problemet är att min man absolut inte vill ha fler barn. Samtidigt vägrar han göra vasektomi och tömmer glatt sin säd i mig, trots att jag blivit gravid trots både p-piller och spiraler tidigare.

    Jag blev oplanerat gravid förra året och ville behålla barnet, men maken tvingade mig till abort. Pressade och tjatade tills jag inte orkade stå emot. Han lämnade mig ensam hemma ?för han kunde inte vara ledig? så jag fick ta mig igenom den fysiska it psykiska smärtan ensam utan något som helst stöd. Det var enormt traumatiskt och jag fick en krasch efteråt och blev sjukskriven i ett halvår för PSTD. Barnet skulle kommit i december och jag grät hela den månaden.

    Nu är jag alltså gravid igen med BF i oktober och vågar inte berätta av rädsla för att maken ska pressa mig till abort igen. Jag överväger att hålla tyst tills det är för sent för abort, eller i alla fall så länge det går, och sen spela förvånad.

    Jag fyller dessutom 35 i år så jag är inte purung längre och vill inte kasta bort den här chansen, som kanske är min sista med tanke på min ålder. Vi bor i stor villa och har både plats och råd med ett barn till.

    Men jag vill ju kunna gå till mvc för barnets skull. Lämna blodprover, göra kub osv. Visst kan inte maken begära ut mina journaler i efterhand? Behöver jag berätta för mvc att jag hemlighåller graviditeten för maken?

    Observera att jag inte har dåligt samvete gentemot min man. Jag vill ha det här barnet och kommer göra det som behövs för att det stannar i min mage.

    Mvh,

    Gravid, lycklig och livrädd

  • Svar på tråden Hemlighålla graviditet för partner
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Vågar inte berätta) skrev 2021-02-07 00:44:37 följande:

    Den tanken har jag tänkt, tro mig. Men om han tvingar mig till en till abort kommer det sluta med skilsmässa ändå. Har aldrig förlåtit honom för den förra aborten och kommer aldrig vilja se honom igen om han tvingar fram en till.

    Vill han lämna mig pga att jag behåller ett barn han varit med och skapat så får han göra det. Det blir värre för honom än mig. Jag har högre lön och kan driva runt huset på egen hand. Han kan inte ha barnen varannan vecka med mindre än att han byter jobb heller pga sina arbetstider. Jag tar 99 % av ansvaret för barn och hushåll som det är, så för mig skulle det inte bli någon större skillnad.


    Förlåt min fråga, men vad ska du med den karl till öht? Han tar inte hand om sina barn, sätter barn till världen och hotar dig med skilsmässa för att du inte aborterar. Dvs han ser hellre att du går igenom detta helvete än att spruta i gummi. Sympatiskt..
  • MsM84

    Jag är väldigt emot att hemlighålla saker för sin partner - men som jag ser det är det inte det stora problemet här. Problemet är att du har en partner som psykiskt misshandlar dig, som du fortsätter att leva med (och ha sex med) efter att ha fått dig att göra våld på din egen kropp så till den milda grad att du får så stora problem att du inte kan arbeta på sex månader. Hade jag varit dig hade jag berättat, och sagt att där är dörren om han började prata om abort. Men det är kanske lättare sagt än gjort efter flera år i ditt förhållande..

  • Anonym (eee)
    Anonym (Vågar inte berätta) skrev 2021-02-07 00:44:37 följande:
    Den tanken har jag tänkt, tro mig. Men om han tvingar mig till en till abort kommer det sluta med skilsmässa ändå. Har aldrig förlåtit honom för den förra aborten och kommer aldrig vilja se honom igen om han tvingar fram en till.

    Vill han lämna mig pga att jag behåller ett barn han varit med och skapat så får han göra det. Det blir värre för honom än mig. Jag har högre lön och kan driva runt huset på egen hand. Han kan inte ha barnen varannan vecka med mindre än att han byter jobb heller pga sina arbetstider. Jag tar 99 % av ansvaret för barn och hushåll som det är, så för mig skulle det inte bli någon större skillnad.
    Varför stannade du när han tvingade dig till abort? Jag fattar verkligen inte. Hur hanterade han att du blev sjukskriven så länge efter det? Fattade han att det berodde på aborten? Har ni gått i parterapi? Hur påverkade det familjen att du blev sjukskriven? Hur kan man stanna med någon som man aldrig kommer att förlåta?

    Hur kan du skriva som du gör - du förlåter honom inte för aborten men om han skulle göra det en gång till kommer du aldrig vilja se honom igen. För det första fungerar ju inte det eftersom ni har gemensamma barn, ni kommer behöva ses emellanåt och för det andra har du på ett sätt accepterat att han tvingade dig till aborten, eftersom du gjorde den + stannat med honom.. Hur tvingade han dig? Du kunde sagt till på abortkliniken att du inte ville, tex, de hade kunnat stödja dig, hjälpt dig ringa en kvinnojour osv. 

    Eller förnedrar du dig sig själv med att stanna, du hade sex igen med denne man som tvingat dig till abort, för att du ville åt hans sperma så att det ändå kunde bli ett barn till?
    Nu försöker du komma på sätt att hemlighålla en ny graviditet - är det inte bättre att bara lägga korten på bordet - skilja er och du kan leva ett behagligt liv precis som du beskriver att du kommer kunna om ni skulle skilja er? (eller skriver du bara så - det kan bli ett jäkla liv om du vill skilja dig? )

    Uppenbarligen kan ni inte ha så bra relation om han lyckades tvinga dig till en abort du verkligen inte ville. Barn ska inte växa upp i sån miljö så för barnens skull bör ni verkligen skilja er. 
  • Tooja
    Citronsaft skrev 2021-02-07 00:25:17 följande:

    Han tömmer sin säd i dig för atr DU tillåter det. Nu har du satt dig i en sits där du förmodligen kommer bli ensamstående. Sjukt oansvarigt när du har flera barn att tänka på.


    Med tanke på hur fruktansvärt osympatisk TS man verkar vara hade det nog i det stora hela inte varit en sådan stor loss för henne.
  • Anonym (Solen)
    Anonym (Vågar inte berätta) skrev 2021-02-06 23:18:34 följande:

    Jag är jättetidigt gravid med fjärde barnet. Så oplanerat som det kan bli. Men jag är så lycklig! Har alltid velat ha många barn och älskar att vara mamma.

    Problemet är att min man absolut inte vill ha fler barn. Samtidigt vägrar han göra vasektomi och tömmer glatt sin säd i mig, trots att jag blivit gravid trots både p-piller och spiraler tidigare.

    Jag blev oplanerat gravid förra året och ville behålla barnet, men maken tvingade mig till abort. Pressade och tjatade tills jag inte orkade stå emot. Han lämnade mig ensam hemma ?för han kunde inte vara ledig? så jag fick ta mig igenom den fysiska it psykiska smärtan ensam utan något som helst stöd. Det var enormt traumatiskt och jag fick en krasch efteråt och blev sjukskriven i ett halvår för PSTD. Barnet skulle kommit i december och jag grät hela den månaden.

    Nu är jag alltså gravid igen med BF i oktober och vågar inte berätta av rädsla för att maken ska pressa mig till abort igen. Jag överväger att hålla tyst tills det är för sent för abort, eller i alla fall så länge det går, och sen spela förvånad.

    Jag fyller dessutom 35 i år så jag är inte purung längre och vill inte kasta bort den här chansen, som kanske är min sista med tanke på min ålder. Vi bor i stor villa och har både plats och råd med ett barn till.

    Men jag vill ju kunna gå till mvc för barnets skull. Lämna blodprover, göra kub osv. Visst kan inte maken begära ut mina journaler i efterhand? Behöver jag berätta för mvc att jag hemlighåller graviditeten för maken?

    Observera att jag inte har dåligt samvete gentemot min man. Jag vill ha det här barnet och kommer göra det som behövs för att det stannar i min mage.

    Mvh,

    Gravid, lycklig och livrädd


    Hej vännen!

    Ingen får tvinga dig till abort, du väljer.
    Ha inte dåligt samvete för att du håller det hemligt av rädsla för din man.

    Din man låter inte bra för dig, du kan välja även där.
    Vilka skäl har du att stanna med honom egentligen?
    Han äger inte din kropp, ditt liv.

    Om du är rädd han på något sätt ska hota dig till abort, så kan du skilja dig först och sedan berätta att du är gravid och behåller barnet.
    Som sagt, ditt val.

    Lycka till <3
  • Anonym (Hej)

    Om man resonerar på detta vis är väl en skilsmässa på plats? All respekt är ju redan borta mellan varandra tänker jag. Jag säger inte att det var fel av honom at pressa till abort, som kvinna har du i vilket sista ordet. Men om han verkligen inte vill ha fler barn, behåll flytta isär men berätta nu. Varför ljuga.

  • Anonym (U)
    Citronsaft skrev 2021-02-07 00:27:36 följande:

    Tror du på riktigt att din man vill fortsätta ert förhållande när 1. Han får ett barn han inte vill ha (han får dock skylla sig själv) 2. Du undanhållat en sådan grej för honom.

    Det där fina huset och äktenskapet kan du glömma, kommer aldrig hålla. Börjar instället planera för hur du ska leva som ensam med dina barn varannan vecka.


    Vad baserar du på att TS får glömma det fina huset?

    Förutom dina fördomar...
  • Anonym (Ö)

    Ni är ju lika korkade båda två!! Hur tänkte du när du blev gravid igen?? Ska dina barn ha ett vrak till mamma?! Och varför ligger du ens med den där GRISEN???

    Gör abort och lämna den där vidriga mannen. För dina barns skull.

  • Citronsaft
    Anonym (U) skrev 2021-02-07 11:58:28 följande:

    Vad baserar du på att TS får glömma det fina huset?

    Förutom dina fördomar...


    Jag baserar det på att en skilmässa kan bli riktigt smutsig och att det finns inga garantier på att just hon får behålla huset.
  • Citronsaft
    Tooja skrev 2021-02-07 09:32:58 följande:

    Med tanke på hur fruktansvärt osympatisk TS man verkar vara hade det nog i det stora hela inte varit en sådan stor loss för henne.


    Nej det tycker inte jag heller. Men det förändrar inte saken att du ska orka gå igenom en skilsmässa och ha dina 3 barn varannan vecka. Känns som TS måste ha med det i beräkningen även om hon inte tror det blir så nu. Annars kan livet komma med en stor käftsmäll. Det är nog inte så enkelt att bara bli gravid ljuga om det och leva lyckliga ihop i alla sina dar.
  • Anonym (pojygfd)

    Du behöver inte gå till en privat klinik. Din journal är hemlig för alla utom för dina vårdgivare och dig själv. 

    Han verkar ju vara en rövhatt så om han väljer skilsmässa är det väl ingen direkt förlust annat än ekonomiskt? 

    Han kan ändå inte läsa din journal som sagt så du kan ju säga att du gjort en rutinundersökning för din mens var så konstig och då upptäcktes graviditeten. Och säga att det är för sent för abort. 

  • Anonym (Linn)
    Citronsaft skrev 2021-02-07 19:12:26 följande:

    Nej det tycker inte jag heller. Men det förändrar inte saken att du ska orka gå igenom en skilsmässa och ha dina 3 barn varannan vecka. Känns som TS måste ha med det i beräkningen även om hon inte tror det blir så nu. Annars kan livet komma med en stor käftsmäll. Det är nog inte så enkelt att bara bli gravid ljuga om det och leva lyckliga ihop i alla sina dar.


    Det verkar ju luta åt skilsmässa hur som helst, oavsett hur det blir med det barn som TS väntar.

    Att hota TS med att hon kan glömma sitt fina hus och att hon bara kommer att få ha barnen varannan vecka är inte trevligt. Varför skrämma henne till att hålla tyst och fortsätta att lida under makens styre?
  • Anonym (Idioten)

    Missade han totalt att man inte får vara ensam vid abort? vad skulle hända om du blöde ut så mycket att du låg död på golvet när han kom hem? Finns ju två val vid abort att vara hemma med en vakt eller göra det på sjukhuset. Abort är ingen lätt grej direkt

  • Anonym (Ö)
    Anonym (Vågar inte berätta) skrev 2021-02-07 00:44:37 följande:

    Den tanken har jag tänkt, tro mig. Men om han tvingar mig till en till abort kommer det sluta med skilsmässa ändå. Har aldrig förlåtit honom för den förra aborten och kommer aldrig vilja se honom igen om han tvingar fram en till.

    Vill han lämna mig pga att jag behåller ett barn han varit med och skapat så får han göra det. Det blir värre för honom än mig. Jag har högre lön och kan driva runt huset på egen hand. Han kan inte ha barnen varannan vecka med mindre än att han byter jobb heller pga sina arbetstider. Jag tar 99 % av ansvaret för barn och hushåll som det är, så för mig skulle det inte bli någon större skillnad.


    Om han misshandlat dig så hårt psykiskt, varför är du kvar? På dina inlägg verkar det som att du är stark och självständig och vet att du kommer klara dig galant utan honom.

    Varför vill du ha fler barn med ett sånt svin??
  • Anonym (Hind)
    Anonym (Vågar inte berätta) skrev 2021-02-07 02:21:09 följande:

    Jo man kan bli tvingad. Nej, jag valde inte själv. Jag utsattes för psykiskt våld. Läs på! Du behöver inte svara mer i den här tråden. Du låter som en bitter provokatör.


    Om han misshandlar familjen psykiskt bör du lämna NU. Låt inte barnen växa upp med att normalisera misshandel, då är du en "enabler" och lika skyldig som han till en dålig miljö för barnen. Det ofödda barnet är det minst viktiga här, ta dina barn och spring!!!
  • Anonym (T)

    Två fel gör ju inte ett rätt. Varför inte helt enkelt skiljas direkt? Han är ett svin och du ljuger, finns ju inget hopp för er relation och det är svårt att inte känna att du utnyttjar honom för att det gynnar ekonomin.

    Vill återigen påpeka att han är ett svin men det är ju du som väljer att tillåta det beteendet, ingen kan tvinga någon till en abort, uppenbarligen har du ju utsatts för påtryckningar (ekonomiska?) och själv valt att i slutändan abortera.

  • Anonym (Gränser)

    Tyvärr är det väl så att ni inte längre har en relation med tilltro och där ni vill samma.

    Kör du din grej, kör han sin och det är troligt att din make kommer misstänka att du lurar honom.

    Ingen vet vad det leder till och fundera på vad det innebär för dig och de andra barnen framöver. Hur kommer du tänka nästa gång du är sugen på barn?

  • Anonym (Lill)
    Anonym (pojygfd) skrev 2021-06-11 19:11:19 följande:

    Tråden är sedan februari... 


    Nog omöjligt att hålla hemligt så länge
Svar på tråden Hemlighålla graviditet för partner