• Mon 8 Feb 2021 19:25
    2521 visningar
    12 svar
    12
    2521

    Stor operation i munnen

    Hej, jag ska under två års tid genomgå två större ingrepp i munnen. Jag är livrädd för tandläkare och känner sisådär inför detta. Jag är dessutom gravid med bf i september.

    Jag undrar om någon i denna grupp fått något lugnande medel vid enstaka tillfällen som gravid eller ammande. Jag sökte på medel som används inte sjukvården och tandvården, på janusinfo.se, risken var 2(gul) både på graviditet och amning. Har sån grov ångest att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Hoppas någon kan hjälpa mig.

  • Svar på tråden Stor operation i munnen
  • Mon 8 Feb 2021 21:05
    #2

    Det är akut. Har en stor inflammation i en död framtand i överkäken, den måste bort snarast, då den gör ont och är lös. Sedan ska det läkas i ungefär ett halvår och efter det så kommer man vara tvungen att sätta in en extra benbit, så att man kan fästa protesskruven. Är vettskrämd. ????

  • Mon 8 Feb 2021 22:03
    #4
    Lindaaj skrev 2021-02-08 21:32:27 följande:

    Låter inget vidare med en infekterad tand. Skulle rekommendera dig att försöka ta bort tanden utan lugnande om det går nu när du är gravid, finns många tandläkare som är duktiga med just tandvårdsrädda och kan lägga bedövning utan att det känns. Om framtanden redan är infekterad och lös kommer allt sannolikt gå fort och okomplicerat till. Man kan ha en tillfällig liten protes som ersätter framtanden tills dess att du fött och munnen hunnit läka. Under amningen kan Midazolam kan ev övervägas. Stort lycka till!


    Ja.. Åh.. Ångest, ångest ååååångest! Ja, jag får försöka hitta något lugn. Tänkte också att det är passande med läkningsprocessen och att det tar ett tag.

    Får prata med min tandläkare efter förlossningen.

    Tack för svar!! ??
  • Thu 4 Mar 2021 13:01
    #8
    Holy93 skrev 2021-02-09 22:45:35 följande:

    Kan du inte be om att få lergigan vid ingreppen?