• Mon 8 Feb 2021 19:25
    2521 visningar
    12 svar
    12
    2521

    Stor operation i munnen

    Hej, jag ska under två års tid genomgå två större ingrepp i munnen. Jag är livrädd för tandläkare och känner sisådär inför detta. Jag är dessutom gravid med bf i september.

    Jag undrar om någon i denna grupp fått något lugnande medel vid enstaka tillfällen som gravid eller ammande. Jag sökte på medel som används inte sjukvården och tandvården, på janusinfo.se, risken var 2(gul) både på graviditet och amning. Har sån grov ångest att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Hoppas någon kan hjälpa mig.

  • Svar på tråden Stor operation i munnen
  • Mon 8 Feb 2021 21:05
    #2

    Det är akut. Har en stor inflammation i en död framtand i överkäken, den måste bort snarast, då den gör ont och är lös. Sedan ska det läkas i ungefär ett halvår och efter det så kommer man vara tvungen att sätta in en extra benbit, så att man kan fästa protesskruven. Är vettskrämd. ????

  • Mon 8 Feb 2021 22:03
    #4
    Lindaaj skrev 2021-02-08 21:32:27 följande:

    Låter inget vidare med en infekterad tand. Skulle rekommendera dig att försöka ta bort tanden utan lugnande om det går nu när du är gravid, finns många tandläkare som är duktiga med just tandvårdsrädda och kan lägga bedövning utan att det känns. Om framtanden redan är infekterad och lös kommer allt sannolikt gå fort och okomplicerat till. Man kan ha en tillfällig liten protes som ersätter framtanden tills dess att du fött och munnen hunnit läka. Under amningen kan Midazolam kan ev övervägas. Stort lycka till!


    Ja.. Åh.. Ångest, ångest ååååångest! Ja, jag får försöka hitta något lugn. Tänkte också att det är passande med läkningsprocessen och att det tar ett tag.

    Får prata med min tandläkare efter förlossningen.

    Tack för svar!! ??
  • Thu 4 Mar 2021 13:01
    #8
    Holy93 skrev 2021-02-09 22:45:35 följande:

    Kan du inte be om att få lergigan vid ingreppen?


    Jo, jag har det hemma.. Problemet är ju att jag somnar stenhårt på dom.. Är lite känslig när det kommer till vissa mediciner. 
  • Thu 4 Mar 2021 13:01
    #9
    Holy93 skrev 2021-02-09 22:45:35 följande:

    Kan du inte be om att få lergigan vid ingreppen?


    Jo, jag har det hemma.. Problemet är ju att jag somnar stenhårt på dom.. Är lite känslig när det kommer till vissa mediciner. 
  • Thu 4 Mar 2021 14:23
    #12
    Themis skrev 2021-03-04 13:14:13 följande:

    Men det är ju jätteviktigt att de gör detta snarast innan käkbenet blir infekterat.

    Annars kan det i värsta fall bli som för en dam jag träffade på sjukhus för ett par år sen. Hon fick en tandinfektion som gick obehandlad länge, den spred sig till käkbenet och vidare uppåt. Hon fick akut operera käkben och öron flera gånger men det bara fortsatte trots antibiotika (skelettinfektioner kan vara svårbehandlade) och till sist kollapsade ena ögonhålan för benet där var påverkat. Kul att ha ett hängande öga som ett Buttericksskelett och behöva ögondroppar fem gånger i kvarten för att ögat inte sitter där det ska längre?

    Det hade jag nog varit mer oroad för.

    Var glad att du är prioriterad trots coronatider och be om hjälp med vilka läkemedel du kan använda bara så klarar du detta.


    Alltså, jag vill inte framstå som en mesig gnällkärring. Jag bokstavligen hatar tandläkaren och den tandläkaren jag har blivit tilldelad, känns allt annat än 100%.. Jag måste dessutom vänta på att dra ut denna tand, eftersom att jag inte har råd att lägga ut flera tusen kronor och vänta på att försäkringsbolaget ska betala. 


    Min tandläkare suckade och sa att hon skulle försöka hitta tid och fylla i tand och käkskadeintyget som försäkringsbolaget kräver, det var tre veckor sedan nu.. Har en bokad tid med kirurgen den 9e april, min tandläkare sa, "Ja, hoppas att du lyckats skrapa ihop lite pengar tills dess.." Så fruktansvärt nedlåtande, bara hennes attityd gör att jag inte vill gå dit över huvud taget. 

    Jag har dessutom kollat över alternativet att byta tandläkare, men då är väntetiden en miljard år.. Så det skeppet går inte, så mer än hälften av anledningen till att jag mår dåligt över detta är just min tandläkare. 

Svar på tråden Stor operation i munnen