• Tue 9 Feb 2021 13:00
    3616 visningar
    42 svar
    42
    3616

    Jag blir deprimerad av att försöka bli gravid

    Hej. Jag vill mest skriva av mig.

    Vill ha lite pepp och kanske liknande känslor hos någon annan. Kanske tips på vad man kan göra.. eller få läsa någon annans historia.

    Jag har svårt för att bli gravid. Men har ett barn sen innan. Nu försöker vi med syskon.

    Blev äntligen gravid i december och i januari fick jag missfall.

    Jag är nu på första försöket efter missfallet och jag har tills idag försökt att slå bort alla dåliga tankar och känslor.

    När jag blev gravid i december så blev en nära släkting också gravid. Hon ringde och berättade att dom funderade på abort och att det inte alls var planerat. Jag kände att det nästan kändes lite otacksamt.. jag som verkligen vill bli gravid har äntligen blivit det. Hon som inte ville bli gravid hon ?råkade? bli gravid.

    Nån vecka senare fick jag missfall. Hon är fortfarande gravid.

    När jag var gravid i december så tänkte jag dom dumma tankarna ?jag får hellre missfall än att föda ett barn och förlora det sen? då jag kollade på Instagram och läste om en sån historia. I samma veva så lyssnade jag på en podd där dom pratade om attraktionslagen och att det man tänker kan hända.

    Jag har efter det fått sån otrolig ångest och jag måste nu erkänna för mig själv att jag har börjat få tvångstankar. Jag kan t.ex. tänka att jag måste ta den gröna godisen istället för den röda, för då blir jag gravid. Eller om jag hällt upp ett glas vatten, så kan jag tänka att ?om jag dricker just det här glaset så blir jag inte gravid den här månaden? så jag måste hälla ut vattnet och hämta ett nytt glas. Helt sjukt jag vet.

    Jag har haft bra känslor och känt en typ brännande känsla i magen och minns att jag hade lite så när jag hade växtvärk med sonen.

    Jag har BIM på måndag. Men idag så slog mensvärken till ordentligt och pmsen är ett faktum. Jag känner att jag vill gråta hela tiden och dessa dumma jäkla tankar gör det inte lättare.

    Allt jag vill är att bli gravid, men herregud vad det tar över mitt liv. Jag vägrar sluta att försöka, vill göra allt jag kan. Men jag vet verkligen inte hur jag ska orka fortsätta att må såhär och känna mig ledsen över allt.

    Det är nästan lite skönt att det är en pandemi, för då kan jag skylla på det och inte träffa folk. Jag får sån ångest av att träffa folk. Speciellt människor med fler barn, eller folk som är gravida.

    Jag känner inte att jag har någon att prata om detta med förutom min sambo. Alla närstående har blivit gravida såfort dom kollat på sin man, och har flera barn.

    Nu eftersom jag har mensvärk och pms så känns allt hopplöst och det känns verkligen som att mensen är på g.

    Tack för att du tagit dig tid att läsa <3

  • Svar på tråden Jag blir deprimerad av att försöka bli gravid
  • Wed 10 Feb 2021 14:26
    #21
    Anonym (...) skrev 2021-02-10 10:54:02 följande:

    Va? Vilket meddelande menar du då? Jag har inte tagit illa upp för något som du har skrivit. Ja det förstår jag :)


    Jag skrev att jag var tacksam över att du berättade din historia om hur du mådde. Och fick kommentaren av en annan att det inte var okej att skriva så.

    Därför ville jag bara skriva och be om ursäkt om man kunde tolka det på annat sätt än jag menade. Men vilken tur att du inte tog illa upp! <3
  • Wed 10 Feb 2021 14:38
    #22
    MaTik skrev 2021-02-10 11:31:23 följande:

    Det framgår väldigt tydligt vad hon menade tycker jag, att hon är tacksam för att fler delar med sig av sina känslor. Vilket är helt naturligt, så känner vi alla här.

    Under tiden vi försökte hade jag en kollega som blev gravid. En dag kom hon till fikasoffan med en chokladask och kvittrade glatt "tänkte bjuda på lite choklad, för jag har goda nyheter!". Jag kräktes nästan där i soffan av ångest och sorg. Kunde inte gå och fika med mina kollegor på länge för att jag inte stod ut med att höra allas gravidsnack. Jag vet att jag borde varit glad för henne, men jag kunde inte. Och såhär i efterhand så ser jag med ömhet på mig själv, mina känslor var okej och naturliga. det är okej att man inte kan glädjas åt andra och bara känner avund!


    Tack snälla för att du förstod vad jag menade! <3

    Det hände mig när jag var på middag med mina tjejkompisar jag inte hade träffat på några månader. Vi satt och åt middag och drack drinkar, men jag var mellan äl och bim och ville inte dricka alkohol utifall att .. så jag drack en alkoholfri.

    Sen berättar en av tjejerna att hon var gravid så blev alla jätteglada men på mig så tryckte tårarna bakom ögonen.. En av mina vänner frågar henne då *hur länge har ni försökt ?* varpå hon svarar glatt *det tog sig på andra försöket!!*.

    Då tog jag upp min dricka och drack för att gömma mig lite i glaset istället för att visa mina känslor.

    Vi var på pinchos och där står det på drinken att den är alkoholfri. När en annan kompis ser detta så utbrister hon *men, alkoholfri!? Är du också gravid hahaha*

    Där och då höll jag på att kräkas av ångest och sorg. Jag log lite lätt och sa *nääeh.. ursäkta jag blev jättekissnödig, måste på toa* och smet iväg och satte mig på toaletten inne på pinchos och grät..

    Det är helt okej att inte vara glad för andra just där och då. Man behöver inte plåga sig själv genom att ständigt bli påmind.. Jag iallafall mår så mycket bättre av att inte umgås med gravida. Försöka fokusera på annat liksom.
  • Anonym (...)
    Wed 10 Feb 2021 14:41
    #23
    Keabro skrev 2021-02-10 14:26:41 följande:

    Jag skrev att jag var tacksam över att du berättade din historia om hur du mådde. Och fick kommentaren av en annan att det inte var okej att skriva så.

    Därför ville jag bara skriva och be om ursäkt om man kunde tolka det på annat sätt än jag menade. Men vilken tur att du inte tog illa upp! <3


    Okej då hänger jag med :) Det är lugnt, jag fattar :)

    Tror du att det finns en möjlighet ändå att du testar positivt på måndag? Det var väl då som du hade BIM? Jag håller tummarna.
  • Wed 10 Feb 2021 15:27
    #24
    Anonym (...) skrev 2021-02-10 14:41:22 följande:

    Okej då hänger jag med :) Det är lugnt, jag fattar :)

    Tror du att det finns en möjlighet ändå att du testar positivt på måndag? Det var väl då som du hade BIM? Jag håller tummarna.


    Vad bra! :)

    Jag börjar faktiskt undra.. (Men det gör jag ju varje månad...)

    Jag har sen några dagar tillbaka otrolig mensvärk och har helt tappat aptiten samtidigt som jag har humörsvängningar.

    Allt detta kan bero på att mensen är på g, aptiten kan också bero på att jag inte mår så himla bra psykiskt.

    Jag har trott att mensen ska dyka upp nästa sekund i flera dagar nu, får otrolig ångest av att gå på toaletten för jag är rädd att se rött i trosorna.. MEN jag läste på nån sida att man kan få förändrad aptit, både bli hungrigare och tappa aptiten i början på en graviditet, så då tändes ett litet hopp. Jag vågar dock inte hoppas för mycket. Det känns mest som att jag går och väntar på att gå sönder (för det kommer jag nog att göra när jag får mens). Samtidigt som att hoppet inte är helt ute än eftersom jag haft mensvärk i flera dagar. Och jag inte har Bim förrän på måndag.
  • Anonym (...)
    Wed 10 Feb 2021 21:33
    #25
    Keabro skrev 2021-02-10 15:27:04 följande:

    Vad bra! :)

    Jag börjar faktiskt undra.. (Men det gör jag ju varje månad...)

    Jag har sen några dagar tillbaka otrolig mensvärk och har helt tappat aptiten samtidigt som jag har humörsvängningar.

    Allt detta kan bero på att mensen är på g, aptiten kan också bero på att jag inte mår så himla bra psykiskt.

    Jag har trott att mensen ska dyka upp nästa sekund i flera dagar nu, får otrolig ångest av att gå på toaletten för jag är rädd att se rött i trosorna.. MEN jag läste på nån sida att man kan få förändrad aptit, både bli hungrigare och tappa aptiten i början på en graviditet, så då tändes ett litet hopp. Jag vågar dock inte hoppas för mycket. Det känns mest som att jag går och väntar på att gå sönder (för det kommer jag nog att göra när jag får mens). Samtidigt som att hoppet inte är helt ute än eftersom jag haft mensvärk i flera dagar. Och jag inte har Bim förrän på måndag.


    Håller tummarna för dig nu. Får jag fråga hur många månader ni försökt och om ni använder ägglossning stickor? Hur många dagar och ggr runt ägglossning har ni haft samlag?

    Pratade med sambon ikväll om att om det inte tar sig nästa gång vi försöker så kommer jag gå och kolla mina ägg och ta blodprover.
  • Thu 11 Feb 2021 04:40
    #26
    Anonym (...) skrev 2021-02-10 21:33:28 följande:

    Håller tummarna för dig nu. Får jag fråga hur många månader ni försökt och om ni använder ägglossning stickor? Hur många dagar och ggr runt ägglossning har ni haft samlag?

    Pratade med sambon ikväll om att om det inte tar sig nästa gång vi försöker så kommer jag gå och kolla mina ägg och ta blodprover.


    Tack snälla <3

    Nu med syskon har vi försökt sen september, alltså 6 månader. Eftersom vi försökte med vår son i nästan 1,5 år så var vi beredda på att det skulle ta tid och vi började med ägglossningsstickor på en gång.

    Första månaderna använde vi vanliga pappersremsor där man ska läsa av två streck men jag är helt värdelös på att läsa av dom och märker i efterhand att jag haft en stegring. Håller också koll på sekret osv så jag har en hyfsad koll.

    Första månaden låg vi var tredje dag bara för att täcka upp hela månaden.. eftersom det inte tog sig och vi ville testa allt (och för att vi var förtvivlade), så hade vi nästa månad samlag varje dag en hel månad (!!) det var otroligt jobbigt och man ligger ju inte för att det är trevligt. Eftersom det inte heller funkade (vi prickade ju garanterat ägglossning),

    så köpte vi clearblue advanced ägglossningstest med digital läsare vilket är jätteskönt så man slipper tyda streck. Det är en tom cirkel när man inte är fertil.

    Det är en blinkade gubbe när östrogennivåerna höjs och man närmar sig ägglossning, sen när man har ägglossning så får man en fast gubbe.

    Så dom senaste månaderna har vi haft samlag varje till varannan dag under blinkande gubbe, och varje dag (den här månaden två gånger per dag) under fast gubbe.

    Detta funkade ju i december, men fick missfall.

    Det är påfrestande och i mitt fall så vet vi att vi prickar ägglossning varje månad, men ändå så blir det ingen graviditet.. Tror jag måste vänta på guldägget.

    När jag försökte bli gravid med sonen så gick jag och kollade mig, läkaren kunde se fina äggreserver och inget fel på mig, alla tester såg bra ut.. funkar det inte den här gången så vill vi även kolla upp min man, det kan ju faktiskt vara hans spermier som är slöa.. man vet ju aldrig.
  • Anonym (...)
    Thu 11 Feb 2021 10:43
    #27
    Keabro skrev 2021-02-11 04:40:25 följande:

    Tack snälla <3

    Nu med syskon har vi försökt sen september, alltså 6 månader. Eftersom vi försökte med vår son i nästan 1,5 år så var vi beredda på att det skulle ta tid och vi började med ägglossningsstickor på en gång.

    Första månaderna använde vi vanliga pappersremsor där man ska läsa av två streck men jag är helt värdelös på att läsa av dom och märker i efterhand att jag haft en stegring. Håller också koll på sekret osv så jag har en hyfsad koll.

    Första månaden låg vi var tredje dag bara för att täcka upp hela månaden.. eftersom det inte tog sig och vi ville testa allt (och för att vi var förtvivlade), så hade vi nästa månad samlag varje dag en hel månad (!!) det var otroligt jobbigt och man ligger ju inte för att det är trevligt. Eftersom det inte heller funkade (vi prickade ju garanterat ägglossning),

    så köpte vi clearblue advanced ägglossningstest med digital läsare vilket är jätteskönt så man slipper tyda streck. Det är en tom cirkel när man inte är fertil.

    Det är en blinkade gubbe när östrogennivåerna höjs och man närmar sig ägglossning, sen när man har ägglossning så får man en fast gubbe.

    Så dom senaste månaderna har vi haft samlag varje till varannan dag under blinkande gubbe, och varje dag (den här månaden två gånger per dag) under fast gubbe.

    Detta funkade ju i december, men fick missfall.

    Det är påfrestande och i mitt fall så vet vi att vi prickar ägglossning varje månad, men ändå så blir det ingen graviditet.. Tror jag måste vänta på guldägget.

    När jag försökte bli gravid med sonen så gick jag och kollade mig, läkaren kunde se fina äggreserver och inget fel på mig, alla tester såg bra ut.. funkar det inte den här gången så vill vi även kolla upp min man, det kan ju faktiskt vara hans spermier som är slöa.. man vet ju aldrig.


    Jag använder också clear blue advanced ägglossningstest men jag får aldrig blinkande gubbe utan det går från tom gubbe till fast glad gubbe. Så har det varit under de 4 månader som vi har försökt med syskon. Kan jag ha någon form av hormonrubbning eftersom blinkande gubbe inte dyker upp? Typ låg östrogen nivå?

    Jag blev gravid med sonen på första försöket och minns att jag fick blinkande gubbe innan fast glad gubbe då.

    Det låter ju onekligen som om ni maximerar chanserna att bli gravida. En spermie kan väl leva upp till 5-7 dygn har jag för mig så ha extra mycket sex ca en vecka innan ägglossning till och med dagen efter ägglossning.

    Missade att du fått missfall. Beklagar.
  • Thu 11 Feb 2021 14:34
    #28
    Anonym (...) skrev 2021-02-11 10:43:20 följande:

    Jag använder också clear blue advanced ägglossningstest men jag får aldrig blinkande gubbe utan det går från tom gubbe till fast glad gubbe. Så har det varit under de 4 månader som vi har försökt med syskon. Kan jag ha någon form av hormonrubbning eftersom blinkande gubbe inte dyker upp? Typ låg östrogen nivå?

    Jag blev gravid med sonen på första försöket och minns att jag fick blinkande gubbe innan fast glad gubbe då.

    Det låter ju onekligen som om ni maximerar chanserna att bli gravida. En spermie kan väl leva upp till 5-7 dygn har jag för mig så ha extra mycket sex ca en vecka innan ägglossning till och med dagen efter ägglossning.

    Missade att du fått missfall. Beklagar.


    Det kanske är något att kolla upp, om du har låga östrogennivåer eller liknande. Men om du får fast glad gubbe så indikerar den iallafall på ägglossning och det är det som är huvudsaken.

    Ja vi har testat alla sätt för att öka chanserna att bli gravid. Har tidigare även testat alla möjliga naturläkemedel, men dom funkade inte heller för mig. När jag blev gravid med sonen så tog jag inget tillskott förutom folsyra, så tänker att jag inte behöver proppa i mig massa grejer nu heller.

    Tack! Det är jobbigt när man äntligen blir gravid och inte får behålla det lilla miraklet..
  • Anonym (...)
    Thu 11 Feb 2021 14:54
    #29
    Keabro skrev 2021-02-11 14:34:03 följande:

    Det kanske är något att kolla upp, om du har låga östrogennivåer eller liknande. Men om du får fast glad gubbe så indikerar den iallafall på ägglossning och det är det som är huvudsaken.

    Ja vi har testat alla sätt för att öka chanserna att bli gravid. Har tidigare även testat alla möjliga naturläkemedel, men dom funkade inte heller för mig. När jag blev gravid med sonen så tog jag inget tillskott förutom folsyra, så tänker att jag inte behöver proppa i mig massa grejer nu heller.

    Tack! Det är jobbigt när man äntligen blir gravid och inte får behålla det lilla miraklet..


    Ja det är iof sant det med att det indikerar på att jag har ägglossning, men då undrar man ju varför man inte blir gravid.

    Har hört att bisolvon ska hjälpa så det kanske kan vara något? Det skadar ju inte att testa iaf :)

    Läste även något om rosenrot och magnesium.

    Ja jag kan bara tänka mig hur ledsamt det måste vara ?3
  • Thu 11 Feb 2021 17:20
    #30
    Anonym (...) skrev 2021-02-11 14:54:56 följande:

    Ja det är iof sant det med att det indikerar på att jag har ägglossning, men då undrar man ju varför man inte blir gravid.

    Har hört att bisolvon ska hjälpa så det kanske kan vara något? Det skadar ju inte att testa iaf :)

    Läste även något om rosenrot och magnesium.

    Ja jag kan bara tänka mig hur ledsamt det måste vara ?3


    Tack för tips, men jag har testat alla möjliga naturläkemedel, även bisolvon, rosenrot, magnesium, bidrottninggelé och allt annat man kan hitta på Google och FL haha.. inget av det hjälpte mig tyvärr. Dricker heller inte koffein eller alkohol eller för mycket choklad m.m. Har som sagt testat allt känns det som .. inget av det funkade för mig tyvärr.

    Ja man undrar verkligen varför man inte blir gravid när man har ägglossning, prickar in den och gör allt annat *rätt* . Min man försöker övertala mig om att vi kommer få ett till barn på ett eller annat sätt. Det vet jag, men jag vill ju liksom vara gravid nu.
Svar på tråden Jag blir deprimerad av att försöka bli gravid