Inlägg från: Anonym (O) |Visa alla inlägg
  • Anonym (O)

    Är forumet på familjeliv de sämst modererade forumet?

    Kentaur skrev 2021-02-12 09:17:52 följande:

    Ja det är ju bara att konstatera att familjeliv kommer att gå under i forumdöden.
    Har varit med om det förut i andra nu utdöda communitys, att modereringen blir mindre och sämre och i takt med det så försvinner medlemmar. Ju fler medlemmar som fölrsvinner desto mindre resurser ges till det mest centrala, moderering.

    Ja ja. Vi får se hur länge familjeliv lever kvar. Jag gissar på 3 år. Vad gissar ni andra på?


    Det tror jag inte, mycket av det som diskuteras på familjeliv (liksom flashback) är beroende av anonymitet så det funkar inte att flytta till Facebook dit många andra forum försvunnit..

    Tyvärr så är ju konkurrensen inte så stor så det är därför de kommer undan med att ha en seg site.. 
  • Anonym (O)
    Kentaur skrev 2021-02-13 12:18:15 följande:
    Du är inte anonym på flashback på samma sätt. Man skapar sig en nätidentitet med sitt nick och avatar.

    Jag tror att anonymiteten är på väg att försvinna som företeelse därför att det ger otroligt dåligt debattklimat, det ser man specifikt på familjeliv. Det är visserligen hårt även på helt öppna ställen, som tex facebook, men familjeliv leder den föga smickrande ligan med hästlängder.

    Jag tror helt enkelt att familjeliv är en rest från fornstora dagar, det kommer alltid att finnas några få entusiaster kvar, precis som det gjort på alla andra nu döda communitys. Men på sikt blir diskussionsunderlaget så magert att forumen upphör, precis det som många communitys råkat ut för långt innan familjeliv.

    Communitys kommer och går.
    Fast ett nick är i realiteten anonymt, speciellt om det inte finns nått som hindrar att man skapar nya.

    Jag tror inte det är en slump att just familjeliv och flashback är två forum som fortfarande finns kvar, till skillnad från andra forum som handlar om knyppling och att baka surdegsbröd där anonymiteten är ointressant så kan flashback och familjeliv inte flytta in i facebook just eftersom få vill diskutera dessa ämnen annat än anonymt, därför blir de kvar som egna forum. Behovet av att diskutera dessa ämnen kommer alltid finnas kvar och tittar man på aktiviteten här så är den ju fortsatt rätt hög (vilket är speciellt otroligt med tanke på de brister som finns) .  
  • Anonym (O)
    LadyJane skrev 2021-02-13 23:16:23 följande:

    Du blandar ihop saker och ting.

    Det här handlar inte om dig som fysisk person  utan du bygger upp din nätidentitet genom att vara i forum, skriva inlägg osv. Andra medlemmar kommer att känna igen dig och minnas vad du skrivit. Några har kanske blivit irriterade på dig någon gång och hugger på dig i en helt annan tråd. Du har en etablerad nätidentitet.

    Exakt samma gäller även facebook, att du bygger din identitet. För det är faktiskt inte givet att kontot på facebook har en fysisk person. Många använder det som du tänker, att kontot på facebook verkligen motsvarar en fysisk person. Men det är inget måste och just det utnyttjar tex ryska trollfabriker med påhittad eprofiler.

    Men oavsett så finns det en nätidentitet. Ibland motsvaras det av en fysisk person och ibland inte.

    Du kan inte vara anonym när du har en nätidentitet just för det faktumet att andra människor känner igen dig, kan identifiera dig (du med den snygga avataren osv).

    Forumdöd är en etablerad företeelse över hela världen. Många väldigt stora forum har dött långt tidigare än familjeliv. Det handlar alltså inte om små specialforum utan riktigt stora. Sedan ganska många år har familjeliv exakt samma utveckling som de riktigt stora som dukat under med bla sporadisk och ojämn modererering och mer orosskapande inlägg än givande diskussioner och en support som det inte går att få kontakt med.

    Jag tror också att familjeliv kommer att drabbas av forumdöden för alla tecken pekar mot det.


    Fast det spelar ingen roll, jag vet vad en nätidentitet är och det är fortfarande inte samma sak som att hänga på facebook med riktigt namn, dela bilder på dina barn med dina vänner och hålla kontakt med dina grannar.

    Ingen kommer flytta diskussionerna man har på FL/Flashback till facebook och riskera att diskussioner om parterbyte dyker upp i mammas flöde.

    Titta på dig själv, du är här trots att du tycker det är så dåligt, uppenbarligen fyller FL en funktion som facebook inte gör. Det handlar inte om storleken på forumet utan om innehållet, sex, droger etc är intressant för människor men få vill skylta med det.
  • Anonym (O)
    LadyJane skrev 2021-02-14 16:58:39 följande:

    Jo, det spelar roll. Du blandar fortfarande ihop identitet med fysisk person.

    Facebook är definitivt ingen garanti för att du är den du utger dig för att vara. Eftersom facebook inte har några som helst id-koll är det heller inget juridiskt krav. Lika lite som det är på familjeliv. De har det formella krav om dig som fysisk person men så länge de inte har någon id-koll falkler det på sitt eget grepp.

    Så när du pratar om internet måste du med andra ord skilja på fysisk person och nätidentitet.

    Och jo. Det är mycket vanligt att flytta diskussioner mellan olika social plattformar även om inte just du gör det.

    Det jag har sagt är att familjeliv har stora brister, vad jag tycker har jag inte sagt ett ord om så projicera inte dina känslor på mig.


    Javisst kan man, men titta på hur facebook används av vanliga människor, man har facebook för att hålla kontakt med vänner, bekanta och släktingar, inte skapar man sig alternativa profiler för att fråga om trekanter.

    Hur många diskussioner om sex och att odla marijuana har du sett på facebook?

    Det finns ett behov av att diskutera anonymt och facebook funkar dåligt för det. Även om det går så innebär det risker som folk vanligtvis inte vill ta och därför finns det plats för forum som FL och Flashback. Inte minst visar aktiviteten på FL att det knappast för någon tynande tillvaro.

    Om nånting så kommer vi snarare se en återkomst av fristående forum i någon form i takt med att folk blir medvetna om nackdelarna med facebook.
  • Anonym (O)
    LadyJane skrev 2021-02-15 17:10:41 följande:
    Vad du eller jag personligen ser definierar inte facebook. Så bara för att du inte ser saker betyder det inte att de existerar.

    Jag skrev precis det om facebook, att det finns de konton som motsvarar en fysisk person men det finns ingen garanti att det alltid är så. Tvärt om vet man att det finns gott om konton som inte har exakt rätt fysisk person. Det är tvärtom väldigt vanligt att man har ett "namn" där och ett annat AFK.

    I vilket fall som helst så finns ettt välkänt fenomen som heter "forumdöden".  Det följer i princip alltid samma mönster som jag beskrev. Tittar man på familjeliv har det gått väldigt långt. Så jag tror att det inte dröjer särskilt många år innan familjeliv är ett marginellt forum i internets ytterkant.

    Sedan vet man sedan internets begynnelse att forum kommer och går. Det finns ytterst få forum kvar från begynnelsen. Så visst kommer det att dyka upp nya forum. Och gamla forum kommer att dö.
    Jag har inte definierat facebook så lägg inte ord i min mun tack. Jag konstaterarade bara att det sättet som folk använder facebook inte gör det speciellt bra för att att diskutera känsliga frågor där man äranonym. Och att det går att sätta upp fakekonton ändrar inte på det. 

    Jag känner till forumdöden, men forumdöden är ingen absolut sannning som absolut måste hända för alla forum, det har varit en trend men trender kommer och går. Men tror man att alla forum är same same så förstår jag att det blir svårt att se varför vissa skulle bli kvar medans andra inte blir det. 

    Tittar man på senaste inlägg så skrivs det ungefär ett inlägg i minuten på FL. Så det är knappast så att forumet håller på att tyna bort oavsett vad du tror. FL kommer säkert dö nån gång, men då för att nån har startat ett forum som konkurrerar med dem och inte pga bristande aktivitet..  
Svar på tråden Är forumet på familjeliv de sämst modererade forumet?