• Fri 12 Feb 2021 09:22
    1903 visningar
    12 svar
    +2
    12
    1903

    Köpt hus men sälja igen

    Moo63316 skrev 2021-02-12 08:59:25 följande:

    Men om vi väljer att sälja huset om 1 år, har vi gjort en förlust då? Även om vi säljer den för samma pris som vi köpte den för. Jag tänker på pantbrev och lagfarten som gick på 100 tusen. Får man tillbaka dom pengarna eller är dessa förlorade?


    Hur kan detta ens vara en fråga?

    Förstod du ingenting ang ekonomin och juridiken kring det fastighetsköp du nyligen genomförde? Du har gjort den överlägset största affären i ditt liv, något som kommer ha en otrolig påverkan på din privatekonomi resten av livet... O du intresserade dig knappt alls att sätta dig in i "detaljer" som detta?

    Vem skulle du "få tillbaka" lagfartavgiften ifrån tänkte du?

    Förstod du alls avgiften banken tog ut för pantbreven?

    Om du säljer för samma pris du köpte för så kommer du göra en "förlust" totalt sett ja.
    Utöver avgifterna för lagfart och pantbrev, så kommer du även förmodligen ha utgifter i samband med försäljningen, främst mäklararvode.

    Förmodligen kommer dock ditt hus sälja för ett högre pris om nått år, förutsatt att ni inte betalade överpris för det nu eller att marknaden vänder. Så prisökningen komma svälja dessa utgifter
  • Sat 13 Feb 2021 21:16
    #6
    Steven01 skrev 2021-02-13 18:51:13 följande:
    Tänk på att alla andra kanske inte är så smarta, snygga och begåvade som du..
    Smart och begåvad är väl att se som synonymer? Det hade kanske varit bättre att nyttja något annat adjektiv?

    Hur mitt, ditt, eller TS utseende skulle vara relevant förstår jag dock inte?

    Jag hånade inte alls TS utseende, eller brist på kunskap.

    Jag ifrågasatte TS brist på engagemang att sätta sig in i och förstå juridiken kring ekonomin i den fastighetsaffär h*n nyss genomgått.
    Dessa frågor borde ställts till banktjänstemannen och mäklaren i samband med att affären gjordes upp, eller ännu hellre innan. Inte på ett diskussionsforum i efterhand.
  • Sun 14 Feb 2021 17:01
    #8
    snedtak skrev 2021-02-14 14:24:10 följande:
    Jag har nyligen köpt hus och känner mig väl insatt i både ekonomi och juridik gällande husköp, men när jag köper en bostad ser jag inga skäl att grotta ner mig i reglerna för att sälja en bostad. 
    Det kan bara du ansvara för, hur du gör.

    Självklart behöver man tänka steget längre när man gör så pass stora affärer som ett fastighetsköp. Misstag kan få enormt stora och livslånga konsekvenser.

    Men för att inte går allt för långt OT så har avgifterna för lagfart och pantbrev i allra högsta grad med inköpet av fastigheten att göra, hade TS gjort sig införstådd med hur dessa fungerade vid köpet av fastigheten så hade h*n inte behövt fråga här i efterhand.

    Dessa är på inga sätt några försumbara belopp om du köper en fastighet som knappt har några pantbrev för runt 5miilj.
    Om man då ev planerar med att sälja igen efter mycket kort tid så är detta absolut något att ta hänsyn till, och därmed något att till fullo förstå hur det fungerar innan, eller senast i samband med köpet av fastigheten.

    Håller du inte med?
Svar på tråden Köpt hus men sälja igen