• Fri 12 Feb 2021 17:37
    855 visningar
    2 svar
    2
    855

    Har du gjort en ablation av hjärtat?

    Har du gjort en ablation av hjärtat och skulle vilja dela med dig av den erfarenheten, och hur du mådde under själva proceduren och efteråt? Blev du sövd eller hade du bara lokalbedövning? Hjälpte ingreppet dig att bli helt bra?

  • Svar på tråden Har du gjort en ablation av hjärtat?
  • Fri 12 Feb 2021 23:33
    #1
    +1

    Jag föddes med WPW och opererades med ablation när jag var 15 år. Hade ganska stora besvär under barndomen som begränsade mig.

    Jag blev sövd. Det var en enkel operation där man gick in genom ljumsken. Jag fick ligga i tryck flera timmar efteråt för att förhindra blödning vilket jag minns som jobbigt. Fick även ett stort blåmärke kring ljumsken och ner på låret. Utöver det så var det en okomplicerad process och operationen var lyckad. Har inte haft besvär alls av WPW sedan operationen. Är snart 35 år.

    Vet inte hur det fungerar idag men vad jag fick veta då för 20 år sedan och vad jag läst efteråt så blir 95% av patienterna besvärsfria.

  • Sat 13 Feb 2021 18:13
    #2

    Skönt att det gick bra och att du nu är besvärsfri!
    Din operation hände för väldigt länge sedan och idag är ju medicinska tekniken än bättre men ändå verkar det vara ett relativt säkert ingrepp ändå. 

    Minns du om du behövde äta blodförtunnande i flera månader före?
    Hade du känningar i hjärtat alls efteråt eller smärtor i bröstet?

Svar på tråden Har du gjort en ablation av hjärtat?