• Sat 13 Feb 2021 18:41
    3299 visningar
    14 svar
    14
    3299

    Svamp i mjölkgångarna

    Usch din stackare! Jag hade samma problem med mitt andra barn. Jag fick äta upprepade kurer fluconazol, kanske fyra omgångar, och vi fick Nystimex till sonens mun. Jag körde även mina bh:ar i 90 grader i tvättmaskinen efter varje användning, luftade brösten hela tiden, slutade helt med amningsinlägg. Jag tog även kokosolja på bröstvårtorna. Det innehåller visst caprylsyra (tror jag att det heter) som är svampdödande.

    Tyvärr tog det ganska lång tid innan jag var helt bra, men svampen i mjölkgångarna försvann nog ganska snabbt ändå efter första kuren fluconazol. Svampen på bröstvårtorna försvann dock inte förrän jag började gå utan BH hemma. Jag tror att sonen hade dåligt tag och att han kanske därför skavde mina bröstvårtor lite (det syntes inga sår) och att svampen lättare fick fäste så. Jag har ammat tre andra barn och aldrig haft svamp varken före eller efter.

    Om fluconazol inte hjälper så kan du be läkaren odla på din mjölk. Min läkare sa att det finns andra typer av svamp än candida albicans som visst är den vanligaste typen, och att fluconazol inte slår ut alla sorter.

    Hoppas att du blir bra snabbt, svamp är så smärtsamt! Glöm inte koka allt som kommer i kontakt med bebisens mun förresten, nappar, flaskor osv. Annars kan ni bli reinfekterade av sånt.

  • Sat 13 Feb 2021 18:43
    #2

    Du ska märka en förbättring inom några dagar efter fluconazolkuren förresten. Min son hade heller aldrig någon synlig torsk i munnen, men uppenbarligen hade han svamp ändå.

  • Sun 14 Feb 2021 10:22
    #8
    Anonym (Päronet) skrev 2021-02-14 09:34:33 följande:

    Jag hade också svamp i mjölkgångarna, det sved som satan första minuten av amningen men klingade av sedan. Det kändes som att någon drog taggtråd i brösten vid varje amningstillfälle.

    Jag tror det gick över på en vecka eller två, minnet är lite suddigt av all sömnbrist det året. Det var i alla fall snabbt nog att jag inte tyckte det var värt att ta medicin. Mina småttingar var för tidigt födda och efter tiden på neo ville jag ha allt så naturligt som möjligt.

    Jag var noga med att lufta brösten efter varje amning och att byta inlägg BHn ofta. Ett par dagar gick jag runt topless hemma. Koka nappar och sådant var vi redan supernoga med efter sjukhusvistelsen.

    Det kom tillbaka ett par gånger men då gick det över på en eller ett par dagar bara. Första attacken var klart värst.


    Nu gick det ju bra för er ändå, men det kan vara viktigt att behandla svamp hos mamma och bebis, för om mamman har svamp i mjölkgångar och/eller på bröstvårtan så smittar hon oftast bebisen (och bebisen smittar mamman) som kan få utbredd torsk i munnen och magtarmkanalen och då blir det smärtsamt att amma/suga och det är ju inte så bra :) Det gör lika ont i bebisens mun som det gör i mammans bröst.
  • Sun 14 Feb 2021 16:50
    #10
    Anonym (Päronet) skrev 2021-02-14 14:11:16 följande:

    Enligt de vårdkontakter jag hade då så läker det oftast ut lika snabbt utan behandling så det var på deras inrådan jag väntade. Det är den gamla skolan som vill ta till medicin direkt. Mina bebisar var mycket för tidigt födda och det var inte mycket fördelar med det men en fördel var att vi hade möjlighet att diskutera stort och smått gällande barnen med diverse läkare och sköterskor.


    Så sa inte mina läkare och sköterskor :) Men bra att det funkade för er!
  • Mon 15 Feb 2021 22:33
    #12

    Åh, jag glömde ju bort mitt allra bästa tips! Det är kanske lite mer mot svamp på bröstvårtan, men jag tror att det är bra att behandla även bröstvårtan eftersom bebisen suger där, det är ju där svampen går in i bröstet så att säga. Hur som helst, mitt bästa tips är kompresser mot hudsvamp, Sorbact Fungi, finns att köpa på apotek. De dödar inte svampen, så svampen kan inte bli resistent. Den suger istället upp svampen så att den fastnar i kompressen, och när man slänger den följer sporerna med. Det är helt fantastiskt. Jag blev av med mina besvär på några dagar när jag sist fick svamp. Man lägger en kompress mot bröstvårtan i bh:n och byter kompress en gång om dagen (eller fler gånger om man vill).

  • Mon 15 Feb 2021 22:37
    #13

    Man behöver inte skölja av bröstet innan amning förresten. Kompresserna innehåller inga mediciner eller verksamma substanser utan det är någon form av osmos som binder svampen till kompressen.

Svar på tråden Svamp i mjölkgångarna