Inlägg från: Hyllemor |Visa alla inlägg
  • Hyllemor

    7-åring med osunda kompisrelationer.

    Min blivande 7-åring har märkliga kompisrelationer och har alltid haft det. Vi vet inte alls hur vi ska bemöta det hela.


    Vi bytte förskola när han var 3,5 år. Innan dess var han bara ledsen och otrygg. Ingen trodde att han kunde prata och han stod bara i ett hörn eller satt i sandlådan och silade sand mellan fingrarna. När vi bytte förskola så blev han som ett helt annat barn och lekte gärna lugna lekar med tjejerna, men men drogs i 5-årsåldern till de mer livliga och stökiga barnen, fast i stort sett enbart vid utomhusvistelse.

    Det här uppmärksammade förskolan väldigt snabbt och de jobbade med honom för att han skulle få bättre kompisrelationer, speciellt eftersom de märkte en väldigt stor skillnad när de var utomhus och inomhus. Utomhus var det katastrof. Allt "skit" som något barn sa åt honom att göra, gjorde han och han hamnade ofta i situationer där andra barn satt på honom eller slog honom. Efter ett tag började han bita kompisar. Inomhus var han lugn och koncentrerad. Han lärde sig att läsa på egen hand när han var 3,5 år och började räkna enklare ekvationer när han var 4,5 år, vilket han gärna gjorde även på förskolan, men så fort de gick ut, så letade han upp de mest "aktiva" pojkarna och deltog i slåsslekar som blev till riktiga slagsmål och liknande. Innan han började bitas, så hamnade han alltid underst och blev mest skadad, eftersom han helt enkelt inte hade fysik eller motorik för att hänga med när de andra sprang/hoppade/klättrade. Dessutom så övertalade de andra barnen honom att kasta sten över staketet (förskollärarnas åsikt - inte min) på bilar. 

    I höstas började han F-klass på en friskola med montessoripedagogik och med goda studieresultat. Han älskar lektioner/arbetspass och allt som sker på "skoltid" men så fort det blir rast eller fritids tar vid, så blir det katastrof igen. Han dras till de två "stökigaste" barnen i klassen och gör vad helst de säger åt honom att göra. Om de säger att han ska gräva ett hål och krypa under staketet, så gör han det. Om de säger att han ska kasta sand, så gör han det. Varje dag kommer han hem med blåmärken och skrapsår eftersom han har blivit slagen av de här barnen. Skolpersonalen har observerat och dokumenterat och säger att det är så det går till.

    Både fritids och lärare har engagerat sig och försöker få honom att leka med någon annan, men utan resultat. Vi har varit på flera möten med skolan. Vår son säger själv att han gärna leker med just de här barnen "eftersom de har roliga lekar och hittar på tokiga saker", men samtidigt kan han ibland nedvärdera dem i samtal med oss och tala om hur lite de förstår och att de inte alls är på samma nivå som honom eller de andra i klassen. Vi har bjudit hem andra barn från klassen och då har han haft fantastiska lekar (så han kan ju leka normalt även utomhus) och efter det så har han kanske lekt något mer med just de barnen, men ändå faller han tillbaka till de stökiga barnen efter ett par dagar eller så.


    Det märkliga är att när han planerade sitt kalas, så valde han bort att bjuda in just de två stökiga barnen, eftersom han själv bedömde att hans kalas nog kommer att bli katastrof om han bjuder dem (hans egna ord) och räknade istället upp tre andra barn som kunde komma, eftersom de "är lugna och trevliga och man vill ju liksom inte ha ett kaos-kalas" (men dessa leker han bara med sporadiskt i skolan.)

    Jag vet inte hur vi ska tackla det här. Hans beteende är inte sunt och vi vet inte hur vi ska bryta det. Det är inte bra alls att han dras till "stökiga" barn eller att han gör exakt vad de säger eller att han nedvärderar dem när han pratar med oss, men ändå väljer att vara med dem. Till oss säger han alltid att han inte kan hjälpa att han är med just dem och att de dras till varandra som magneter.

    Är det någon som har några tankar kring det här?

  • Svar på tråden 7-åring med osunda kompisrelationer.
  • Hyllemor
    Anonym (Känner igen) skrev 2021-02-14 06:58:49 följande:

    Känner igen vad du beskriver från min son. Håller också med om det kloka som skrivits i föregående tråd.

    Mina tankar:

    Förmodligen är er son stressad särskilt i utemiljöerna med andra pojkar. Stressen hindrar honom från att tänka klart, och hindrar honom från att handla efter sitt förnuft. Han vet egentligen vad han verkligen vill och det är att umgås på ett avslappnat sätt med goda vänner.

    Ni kan ju inte hjälpa honom på plats på rasterna. Vad som hjälpte min son var att sänka hans stressnivå så mycket som möjligt överlag. Något som är väldigt effektivt är massage, tex ryggmassage eller fotmassage. Efter massagen framför tvn hemma i soffan tex fungerade min sons kamratrelationer mycket bättre i några dagar. Hans allmänna stressnivå sänktes något rent otroligt.

    Detta är vad jag kommit på. Finns säkert många andra sätt att sänka steessibån på, som idrott eller skojbrottning eller annat


    Jag har inte tänkt på att han kan vara stressad av att vara i utemiljön, men så kan det helt klart vara. Han har nämnt att han är rädd för att inte lyckas hitta någon att leka med på skolgården och så dras han till just de här två barnen om han inte hittar någon annan.
  • Hyllemor
    Anonym (ABC) skrev 2021-02-15 14:40:59 följande:

    Om det här är något som både ni, sonen och skolan är medvetna om så känns det som att man borde kunna göra mer. 

    T.ex. att läraren ser till att er son alltid är sist ut till rasten så att de andra killarna hinner springa iväg. Och att när han sedan går ut så är det någon vuxen som följer med och ser till att han hamnar i något bättre sällskap. 


    De har försökt få honom i bättre sällskap, men det känns inte som att de gör tillräckligt. De säger bara att de upplever att han blir påverkad av de andra två barnen när de går ut, men gör heller ingenting för att förhindra att han är med dem.
  • Hyllemor
    Solblomma30 skrev 2021-02-14 08:49:04 följande:

    Jag tycker att du har fått jättebra råd av de andra här i tråden, med mycket ni kan jobba med hemma, så jag vill bara lägga till att jag tycker att skolan ska ta ett större ansvar i detta. Det är såklart inte okej att de slåss så att man får blåmärken och rivsår, kastar sand och rymmer utanför staketet på rasterna. Det är skolans ansvar att det inte går till på det viset. Jag tycker att du ska våga ställa krav på skolan, vad gör de för att det inte ska bli på det viset? Någon borde punktmarkera barnen på rasterna så att de inte beter sig på det viset.

    På skolan där mina barn går står rastvakterna i klungor och pratar med varandra på rasterna och låter barnen härja fritt. Ofta när jag går förbi skolan ser jag barn som slåss och sparkas hej vilt. Man blir så arg och ledsen.

    Jag tänker också att du skulle kunna föreslå att du är med och observerar sonen någon rast, för att se hur det går till? Så har du mer på fötterna när ni pratar hemma om hur han ska bete sig med vänner?


    Det här är faktiskt bra. Jag vet dock inte om de tillåter att jag är med nu i coronatider. Vi får inte ens gå in på skolan. Men att rastvakter/fritidspersonal står i klungor och pratar är mer regel än undantag. Jag har tagit upp det med skolan och det blir lite bättre, men ibland undrar jag om de liksom delar upp sig när de vet att vi ska hämta, för om vi hämtar tidigare någon dag, så står de där i en klunga igen och saker inträffar ju fortfarande.
  • Hyllemor
    Anonym (Barn med autism och språkstörning.) skrev 2021-02-22 21:38:30 följande:

    Hej.

    Jag är själv lärare och har en sjuåring i första klass som har liknande problem. Inte direkt att han slåss, men att han hakar på en massa dumheter. Saker som smitit från lektionen och gömt sig, busar och lyssnar inte på vuxna bland annat.

    Han leker då med en kille som går i samma klass men är ett år yngre och har stora problem. Utåtagerande, stökig, manipulativ och ljuger. Min son som då har autism och språkstörning ser inte detta. Han hakar på och lyssnar på kompisen.

    Vi har precis förra veckan haft möte med skolan för att detta måste få ett slut!

    De måste stötta sonen att stå emot kompisen. Stötta honom att leka med andra barn och uppmuntra honom att stå på egna ben och inte lyssna när det andra barnet försöker styra honom.

    Ni får ju då ställa krav på skolan och fråga vad de har för handlingsplan för att hindra att dessa konflikter uppstår. Det kanske krävs att din son ska ha ständig uppsikt utomhus ett tag? Skolans ansvar är ju att eran son ska vara trygg och må bra. Där har de ju verkligen misslyckats!


    Min son slåss inte heller. Han råkar dock på dumheter ibland "eftersom någon säger åt honom att göra det, så gör han det." Det sker inte varje dag, men det värsta är fortfarande att han alltid blir slagen och puttad varje dag i skolan.
  • Hyllemor
    trollhona skrev 2021-03-16 22:12:45 följande:

    Hur har det gått TS?


    Ja, alltså, jag startade nyligen en tråd om att min son pussar andra barn och den tråden gick helt bananas. 


    För att sammanfatta det hela, så går det hela åt rätt håll. Han har valt att umgås med andra i klassen (en av dessa var den han pussade på munnen) Vi har provat att leka med flera i klassen på fritiden, där några har gått bättre och andra sämre, men ingenting fungerar klockrent. 


    Det största bekymret är att min son "argumenterar ihjäl" de andra barnen. Han har alltid svar på tal och är därför inte särskilt smidig i sociala sammanhang. Det kan fungera hur bra som helst och han kan backa i otroligt många sammanhang, men om något barn börjar diskutera någonting och om de hamnar i en dispyt så fortsätter min son diskussionen tills de andra inte kan svara, vilket antingen slutar med att de blir ledsna eller arga och går iväg, eller slåss, beroende på vilket barn det handlar om. Jag har suttit intill och smyglyssnat vid verbala konflikter med "lugnare" barn, och inser att mitt barn ger sig inte alls, utan kommer med fakta tills det andra barnet har motbevisat med fakta, och först då ger han sig. Om det andra barnets faktakunskaper tryter, så backar inte min son alls, och vi jobbar med det just nu.


    Hur vi ska gå vidare med det här, vet jag inte riktigt i nuläget. Det inträffar inte "dåliga" saker varje dag, längre, vilket känns okej, men vad som händer stället är att han inte förstår när det är läge att inte argumentera längre. 

    Vi kämpar vidare helt enkelt. Vi går från en typ av social problematik till en annan. Jag är dock nöjd med att han inte blir slagen lika ofta längre som förr och heller inte går med på att göra saker som han inte vill.

Svar på tråden 7-åring med osunda kompisrelationer.