• Mon 15 Feb 2021 09:19
    1143 visningar
    8 svar
    8
    1143

    Hur hantera jobbig granne

    Hejsan allesammans!


    Har sedan december bott i ett nybygge. Det är fantastiskt bra ljudisolering, hör inte ett knyst från småbarnsfamiljen bredvid mig, och vet inte ens om det bor grannar i lägenheten under. Däremot lägenheten över är en helt annan femma. Vet inte hur jag ska hantera det.

    Grabben som bor i lägenheten över mig verkar ha någon funktionsnedsättning, iallafall det intrycket jag får från korta samtal med honom i hissen. Detta gör att jag drar mig lite ifrån att gå upp och klaga till honom. Situationen är som följande:


    Han borrar varje dag. Ca 1 minut per pass, 1-5 pass per dag. Fattar att man får borra kl 8-9 på morgonen, men är så sjukt irriterande att han har gjort det varje dag nu i 2.5 månader. Ibland vill man sova efter kl 8-9 som student, men det går absolut inte när han kör slagborr dagligen. 
    Utöver det så "skrattar" han i 1-7 timmar per dag, brukar sluta runt 00-01 tiden. Jag sätter "skrattar" med "" då det snarare är ett skrik än ett skratt. Som sagt, bra isolering, men jag som dessutom har sämst hörsel hör honom väldigt väldigt väl. Kan inte höra hans TV, eller några andra ljud; bara ett ordentligt högt skrik/skratt.

    Hur ska jag hantera denna situation på ett snällt sätt? Känner lite för att gå upp och fråga vad ____ som är så roligt, och vad som är så svårt att borra, men det är nog inte rätt sätt att hantera det. 

    Tack för tips
    Mvh

  • Svar på tråden Hur hantera jobbig granne
  • Mon 15 Feb 2021 09:52
    #2

    Jodå, har väl försökt att bara stå ut. Dock är det konstant något ljud han gör, och menar inte vardagliga ljud. Om småbarnsfamiljen inte hörs, så säger det ändå något om den ljudnivå han håller. 

    Just nu har han kört med en vinkelslip (låter det som) i 1.5 timme. Han körde samma igår kväll. En liten sväng av slagborren också, den ska köras dagligen. 
    Skriket/skrattet kommer om ett par timmar anar jag, brukar börja runt lunch/tidig middag och håller på in i natten. 

    Var uppe och frågade om borrandet för 1.5 månad sedan, då sa han att det bara var ett hål kvar. Oklart hur det hålet har tagit 1 månad av dagligt borrande att skapa. 

    Han är trevlig, men tror inte riktigt det skulle gå att förmedla detta till honom. Han är rätt omöjlig att prata med; som tidigare nämnt så är inte allt på plats. 

  • Mon 15 Feb 2021 18:08
    #5

    Det är en bostadsrätt. Han bor själv.
    Betongväggar stämmer bra.

    Kanske borde kika med grannarna över honom om de hör också :)

Svar på tråden Hur hantera jobbig granne