• Anonym (Idiot)

    Berätta för partner om kondylom, glömde bort att jag har det...

    Hej!

    Jag fick kondylom för cirka 2 år sedan, eller i alla fall utslag då, behandlade det och därefter har de varit borta, fram tills nu, tror jag i alla fall...

    Så jag har dessutom blivit tillsammans med en tjej för cirka 6 månader sedan, vi har det riktigt bra och vi har använt kondom fram tills för ett tag sedan då hon började med andra preventivmedel...

    Hon har legat med en person tidigare, en gång, med kondom. Jag har i alla fall fått utslag nu igen och jag tror att vi har haft sex så att hon kan ha blivit nuddad av den vårta jag har nu och detta är något jag helt glömt bort att jag hade...

    När jag fick det trodde jag att det var jordens undergång, sen så sa han som bekräftade att det var kondylom att det inte alls var något att oroa sig över och väldigt många har det och inget man ska stressa upp sig över samt att de flesta inte ens får symptom. Han sa i princip "vårtor i underlivet bara", så jag behandlade dem, höll utkik ett tag och gick sedan vidare med mitt liv, men nu verkar de kanske ha kommit tillbaka och jag mår väldigt dåligt....

    Hon är verkligen en fantastiskt tjej och är rädd för könsjukdomar och jag med men nu kanske hon riskerar att få det pga mig.

    Vad hade ni gjort om ni var jag?
    Kommer ihåg att han som gjorde testerna på mig sa att detta inte är något jag behöver berätta för någon någonsin om jag inte vill och bara behandla och kan sedan glömma, men det vettefan alltså.......

  • Svar på tråden Berätta för partner om kondylom, glömde bort att jag har det...
  • Anonym (Anonym)

    Glömt...? Det är din lagliga skyldighet att informera henne!!

  • Anonym (Idiot)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-02-17 15:14:00 följande:

    Glömt...? Det är din lagliga skyldighet att informera henne!!


    Man måste inte men håller med om att det är en bra sak att göra rent moraliskt, däremot så är jag nu i en situation där jag verkligen hade glömt bort att jag hade det och mår skräp pga det...

    Hade hon sagt något sånt vet jag inte hur jag hade tagit det och nu när det är jag som bör berätta känns det bara helt fel, är så arg på mig själv och vet inte hur jag ska lägga upp det och känns väldigt sent att berätta det nu, känns som något man vill veta innan men nu är det som det är och bör berätta...

    Hur hade ni gått till väga?
    Känner mig bara så lost och smutsig och vill säga förlåt men vad är det värt?
    Sen så är kondylom inget som är så illa, många har det och många får inga symptom eller så får dem det och därefter aldrig något mer...
  • Anonym (Olle)
    Anonym (Idiot) skrev 2021-02-17 15:37:19 följande:
    Man måste inte men håller med om att det är en bra sak att göra rent moraliskt, däremot så är jag nu i en situation där jag verkligen hade glömt bort att jag hade det och mår skräp pga det...

    Hade hon sagt något sånt vet jag inte hur jag hade tagit det och nu när det är jag som bör berätta känns det bara helt fel, är så arg på mig själv och vet inte hur jag ska lägga upp det och känns väldigt sent att berätta det nu, känns som något man vill veta innan men nu är det som det är och bör berätta...

    Hur hade ni gått till väga?
    Känner mig bara så lost och smutsig och vill säga förlåt men vad är det värt?
    Sen så är kondylom inget som är så illa, många har det och många får inga symptom eller så får dem det och därefter aldrig något mer...
    Så, lugn och fin...

    Nr 1. Gå och testa dig, igen!

    Nr 2. Få ett svar, ett utlåtande av din läkare. Är det kondylom eller inte.

    Därefter kan du agera. Är det kondylom så är det bara att berätta och informera (!).

    Något liknande hände mig i mina yngre år. Hade tillfälligt sex med en tjej, oskyddad (ej kondom). Tänkte inte så mycket på det. Efter någon månad så träffade jag en ny tjej, som blev lite mer seriöst. Vi hade kondom första två-tre gångerna. Strax därefter så märkte jag lite små, flikiga "vårtor" kring ollonet. Hade inte ont, ingen sveda, ingen klåda att tala om. Mer att det "såg inte rätt ut". 

    Gick och testade mig. Ridå! Kondylom! Salva!

    Tårögd så fick jag förklara för min flickvän att jag hade testat mig, jag trodde att jag blivit smittad av "den tidigare tjejen" (givetvis!). Kände mig också smutsig och låg. Ingen vill bli smittad av en könssjukdom, men ännu färre vill vara den som smittar någon annan.

    Hon tog det ganska bra. Hon fick dessvärre symptom själv en tid därefter. Sveda och klåda. Besök hos farbror Doktor och medicin.

    Men som sagt, börja med att testa dig!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Idiot) skrev 2021-02-17 15:37:19 följande:
    Man måste inte men håller med om att det är en bra sak att göra rent moraliskt, däremot så är jag nu i en situation där jag verkligen hade glömt bort att jag hade det och mår skräp pga det...

    Hade hon sagt något sånt vet jag inte hur jag hade tagit det och nu när det är jag som bör berätta känns det bara helt fel, är så arg på mig själv och vet inte hur jag ska lägga upp det och känns väldigt sent att berätta det nu, känns som något man vill veta innan men nu är det som det är och bör berätta...

    Hur hade ni gått till väga?
    Känner mig bara så lost och smutsig och vill säga förlåt men vad är det värt?
    Sen så är kondylom inget som är så illa, många har det och många får inga symptom eller så får dem det och därefter aldrig något mer...
    Nä ok, jag trodde det iaf.

    Hur som, säg som det är! "Älskling jag har tyvärr glömt berätta en sak för dig..."
    Och du måste så klart säga åt henne att ni helst ska låta bli sex medan du behandlas eftersom kondom inte täcker helt där det kan smittas.

    Du är inte smutsig eller så bara för att du fått en sexuell sjukdom, men kondom är ett måste i tillfälliga eller korta relationer. Det finns de som är nästan oskulder men råkar få saker av en partner (jag fick t ex hpv med cellförändringar av den andra killen jag någonsin hade sex med, vi var ett par i flera år) och det finns de som ligger runt med en ny varje vecka men aldrig får nåt så döm inte dig själv för hårt.
  • Anonym (Idiot)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-02-17 15:58:16 följande:
    Nä ok, jag trodde det iaf.

    Hur som, säg som det är! "Älskling jag har tyvärr glömt berätta en sak för dig..."
    Och du måste så klart säga åt henne att ni helst ska låta bli sex medan du behandlas eftersom kondom inte täcker helt där det kan smittas.

    Du är inte smutsig eller så bara för att du fått en sexuell sjukdom, men kondom är ett måste i tillfälliga eller korta relationer. Det finns de som är nästan oskulder men råkar få saker av en partner (jag fick t ex hpv med cellförändringar av den andra killen jag någonsin hade sex med, vi var ett par i flera år) och det finns de som ligger runt med en ny varje vecka men aldrig får nåt så döm inte dig själv för hårt.
    Ja alltså brukar alltid ha kondom tills det är seriöst och vi har haft det nu i cirka 4-5 månader för att vi inte vet riktigt var framtiden ligger men nu är vi seriösa.

    Men får gå och testa mig och hoppas på att det inte är nya utslag i form av kondylom och även om det är det så får jag ta och berätta det för henne...

    Fy fan vilken jobbig konversation att ta, hade verkligen ogillat om hon sa det till mig och får se hur detta går men har en stor klump i magen bara...

    Sen så kommer jag ihåg(visserligen vet jag inte av vem) men tog det lite av en klackspark efter att den första ångesten hade lagt sig. Verkar inte vara så illa men aldrig kul att ha en könssjukdom. Kommer ihåg att jag såg det som vårtor där precis som någon annanstans och att inte ha sex utan kondom om jag har dem. Sen försvann dem och jag tänkte inte mer på det, hoppas att hon kommer ta det likadant...
  • Anonym (Hej)

    Usch vad jobbigt. Men det är bara att berätta. Jag fick ett litet utbrott typ 1,5 år in i ett förhållande. Det hade legat vilande, den jäveln. Min partner tog det jättebra. Hen fick inget och jag har hittills inte haft nåt mer.

  • Anonym (Berätta.)

    Berätta, det är inte jordens undergång. 

  • Anonym (Berätta.)

    Jag har Herpesvirus 2 och det upptäcktes genom ryggvätskeprov vid Meningit. Visste inte att jag var bärare och när jag fick det. Kan ha haft det sedan jag var bäbis. 
    Vet nu att jag inte ska pussas med munsår vilket jag aldrig skulle göra ändå, 
    Inge sex om jag har sår runt anus eller vagina och det har heller inte hänt. 

    Om jag blir i ett förhållande kommer jag berätta eftersom jag inte kan vara intim under dagar med ev. sår.  

  • Anonym (För helvete!)

    Kondylom är en vidrig och väldigt farlig könssjukdom som kan ge livmoderhalscancer hos kvinnor och även mun och halscancer i både män och kvinnor. Jag drabbades som ung omgångar och fick cellförändringar efter några år, ett förstadie till cancer som krävde sjukhusvård och att de fick bränna bort dem inuti eftersom det var osynliga vårtor på cellväggarna. Inna detta fick jag hålla på med att pensla de synliga vårtorna under flera år med stora smärtor och obehag som följd. Allt detta för ett ons med en kille jag litade på.'

    Idag undviker jag sex helt. Alldeles för riskabelt för kvinnor.

    Den där personen som sa att det inte var något att oroa sig måste vara helt oansvarig och outbildad. Ni måste genast undersöka er och ha skydd och du MÅSTE BERÄTTA för tjejen meddetsamma!

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (För helvete!) skrev 2021-02-17 17:48:53 följande:

    Kondylom är en vidrig och väldigt farlig könssjukdom som kan ge livmoderhalscancer hos kvinnor och även mun och halscancer i både män och kvinnor. Jag drabbades som ung omgångar och fick cellförändringar efter några år, ett förstadie till cancer som krävde sjukhusvård och att de fick bränna bort dem inuti eftersom det var osynliga vårtor på cellväggarna. Inna detta fick jag hålla på med att pensla de synliga vårtorna under flera år med stora smärtor och obehag som följd. Allt detta för ett ons med en kille jag litade på.'

    Idag undviker jag sex helt. Alldeles för riskabelt för kvinnor.

    Den där personen som sa att det inte var något att oroa sig måste vara helt oansvarig och outbildad. Ni måste genast undersöka er och ha skydd och du MÅSTE BERÄTTA för tjejen meddetsamma!


    Nej kondylom ger inte cancer. Båda utgår från hpv-virus men det är av olika slag, det finns massor med olika hpv.
Svar på tråden Berätta för partner om kondylom, glömde bort att jag har det...