• CamillaLeino

    Beroende av nässpray efter graviditeten

    Precis som rubriken säger, jag är beroende av nässpray.
    Jag vill sluta, men kan inte för då blir de täppt tvärt och jag får panik.

    Det började när jag var gravid, ca 3-4 mån kvar till BF tror jag, och nästa vecka blir han 4 månader. Det har alltså pågått ett tag nu.

    Nån som varit med om samma och hur lyckades ni isf sluta?

  • Svar på tråden Beroende av nässpray efter graviditeten
  • Solblomma30
    Långbenopluto skrev 2021-02-18 15:30:43 följande:

    Det var kortisonsprayen som frätte hål i min näsa.


    Det är dock en så ovanlig biverkning att det inte ens går att ange hur många som det har drabbat i bipacksedeln. Jämför man riskerna med att använda avsvällande nässpray år ut och år in med att använda kortisonspray i två veckor medan man trappar ned på nässpray, så är riskerna med kortisonet obefintliga.

    Sen ska man såklart inte överanvända det. Men två veckors normal användning ska man inte vara rädd för.
  • AndreaBD
    Långbenopluto skrev 2021-02-18 15:30:43 följande:
    Det var kortisonsprayen som frätte hål i min näsa.
    Jag tog den i en vecka eller två! Ingen har sagt att man ska ta den i längden. 
  • Anonym (Kortison)

    Har varit beroende av nässpray i perioder under hela mitt liv, både före, under och efter graviditeter. Som sjuksköterska och medberoende rekommenderar jag varmt kortisonnässpray. Det tar några veckor innan man får effekt men då kan man börja trappa ut nässprayen.

  • Drottningen1970

    Kortisonsprayet gjorde hål i min snok på typ en vecka. Det gick jättefort.

    OM man ändå vågar sig på kortisonkuren är det superviktigt med rätt teknik. Spraya mot ytterväggen, inte mot mellanväggen. Har jag fått lära mig nu i efterhand.

  • Solblomma30
    Drottningen1970 skrev 2021-02-18 21:13:23 följande:

    Kortisonsprayet gjorde hål i min snok på typ en vecka. Det gick jättefort.

    OM man ändå vågar sig på kortisonkuren är det superviktigt med rätt teknik. Spraya mot ytterväggen, inte mot mellanväggen. Har jag fått lära mig nu i efterhand.


    Du får det att låta som om hål i nässkiljeväggen är en vanlig biverkning av kortisonnässpray. Det är det INTE. Det är så ovanligt att man inte ens anger frekvensen i bipacksedeln. Man måste skilja på vad som är vanligt och vad som är ytterst ovanligt. Det är såklart tråkigt att du har råkat ut för det, men det gör inte att man generellt sett ska varna för att använda kortisonnässpray för att läka nässlemhinnan vid beroende av avsvällande nässpray.

    Det är som att säga att man inte ska handla på Ica för att man en gång handlade en sallad med hårstrån i där. Visst, det kan hända, men det är inte vanligt och händer inte alla som handlar sallader på Ica.
  • Solblomma30
    Drottningen1970 skrev 2021-02-18 21:13:23 följande:

    Kortisonsprayet gjorde hål i min snok på typ en vecka. Det gick jättefort.

    OM man ändå vågar sig på kortisonkuren är det superviktigt med rätt teknik. Spraya mot ytterväggen, inte mot mellanväggen. Har jag fått lära mig nu i efterhand.


    Jag läste nu i FASS att exempelvis Livicort, Desonix m.fl kortisonnässpray anger att upp till 1 per 1000 användare kan drabbas av hål i nässkiljeväggen vid användning. Det innebär alltså att max en person av 1000 drabbas av den biverkningen. Den procentuella risken är alltså max 0,1 (%).
  • Långbenopluto
    Solblomma30 skrev 2021-02-19 10:14:57 följande:
    Jag läste nu i FASS att exempelvis Livicort, Desonix m.fl kortisonnässpray anger att upp till 1 per 1000 användare kan drabbas av hål i nässkiljeväggen vid användning. Det innebär alltså att max en person av 1000 drabbas av den biverkningen. Den procentuella risken är alltså max 0,1 (%).
    Till mig sa läkaren på öron-näsa-hals mottagningen att det är vanligt hos deras patienter.
  • Drottningen1970
    Solblomma30 skrev 2021-02-19 10:08:59 följande:

    Du får det att låta som om hål i nässkiljeväggen är en vanlig biverkning av kortisonnässpray. Det är det INTE. Det är så ovanligt att man inte ens anger frekvensen i bipacksedeln. Man måste skilja på vad som är vanligt och vad som är ytterst ovanligt. Det är såklart tråkigt att du har råkat ut för det, men det gör inte att man generellt sett ska varna för att använda kortisonnässpray för att läka nässlemhinnan vid beroende av avsvällande nässpray.

    Det är som att säga att man inte ska handla på Ica för att man en gång handlade en sallad med hårstrån i där. Visst, det kan hända, men det är inte vanligt och händer inte alla som handlar sallader på Ica.


    Känns som jag skiter lite i vad som står i FASS. Jag delar med mig av mina erfarenheter. Tydligen är vi redan två i denna lilla tråd som drabbats. Jag fick veta att det inte är särskilt ovanligt och särskilt om man sprayar fel, inåt skiljeväggen.
  • Långbenopluto
    Drottningen1970 skrev 2021-02-19 10:56:07 följande:
    Känns som jag skiter lite i vad som står i FASS. Jag delar med mig av mina erfarenheter. Tydligen är vi redan två i denna lilla tråd som drabbats. Jag fick veta att det inte är särskilt ovanligt och särskilt om man sprayar fel, inåt skiljeväggen.
    Precis, så är det.
  • Solblomma30
    Långbenopluto skrev 2021-02-19 11:35:45 följande:

    Precis, så är det.


    Det har ju dock ingen betydelse att det har drabbat er två i denna tråd, eftersom det står i FASS att det drabbar upp till en av 1000 så är det så. En tråd på Familjeliv är ingen vetenskaplig undersökning ;) Sen förstår jag självklart att det är jättetrist. Men det är oavsett oturen ni har haft ingen stor risk med att använda kortisonspray rätt under en kortare period.
  • Hyllemor

    En släkting till mig blev beroende av nässpray. Det slutade med operation för att bränna ihop de söndertrasade blodkärlen och är ännu inte efter flera år bra. Prata med sjukvården om det. Det finns nässpray som man kan ta  och som funkar utan att bli beroende eftersom de inte torkar ut nässlemhinnorna men dessa är receptbelagda, och när man väl då är av med beroendet  och nästäppan så kan man sluta med just den nässprayen.

    Det var i alla fall vad de sa till min släkting  att hon skulle ha gjort innan det blev för sent (när det hela redan var för sent eftersom hon har fått bränna blodkärlen i näsan flera gånger om på grund av störtblödning ur näsan som har orsakats av nässpray)

  • Drottningen1970
    Solblomma30 skrev 2021-02-19 21:57:35 följande:

    Det har ju dock ingen betydelse att det har drabbat er två i denna tråd, eftersom det står i FASS att det drabbar upp till en av 1000 så är det så. En tråd på Familjeliv är ingen vetenskaplig undersökning ;) Sen förstår jag självklart att det är jättetrist. Men det är oavsett oturen ni har haft ingen stor risk med att använda kortisonspray rätt under en kortare period.


    Nu är ju FL dock inget vetenskapligt forum utan just ett ställe där man kan dela med sig av personliga erfarenheter. Du kan berätta vad det står i FASS och vi som har egna erfarenheter kan berätta vad vi upplevt. Av någon anledning verkar det dock viktigt för dig att försöka övertala oss att INTE berätta vad som hänt oss? Jag förstår inte varför du inte bara kan dela med dig av det du tycker är viktigt (att folk läser FASS tydligen) utan att samtidigt försöka få mina inlägg att framstå som irrationella.
  • Solblomma30
    Drottningen1970 skrev 2021-02-20 09:22:11 följande:

    Nu är ju FL dock inget vetenskapligt forum utan just ett ställe där man kan dela med sig av personliga erfarenheter. Du kan berätta vad det står i FASS och vi som har egna erfarenheter kan berätta vad vi upplevt. Av någon anledning verkar det dock viktigt för dig att försöka övertala oss att INTE berätta vad som hänt oss? Jag förstår inte varför du inte bara kan dela med dig av det du tycker är viktigt (att folk läser FASS tydligen) utan att samtidigt försöka få mina inlägg att framstå som irrationella.


    Nej absolut inte, du får självklart berätta om din erfarenhet. Och jag säger inte att ditt inlägg är irrationellt, jag försöker bara förmedla att TS inte ska vara rädd för en kortvarig kur kortison för att slippa sitt uppenbart besvärliga nässpraysberoende därför att en användare har fått en jobbig biverkning.

    Att använda kortison under en kort tid är den allra lättaste utvägen ur nässpraysberoende. Problemet med att utan nyans ge sin sin personliga erfarenhet av medicin i ett forum är att många som läser kan tro att det är hela sanningen. Då kan det vara fiffigt om någon annan kan säga att väl underbyggda källor säger tvärtom. Jag förstår inte varför du tar illa vid dig av detta. Det är inget personligt. Det är bara fakta.

    Men låt oss lämna detta, vi får tycka olika :)
  • Drottningen1970
    Solblomma30 skrev 2021-02-20 15:14:05 följande:

    Nej absolut inte, du får självklart berätta om din erfarenhet. Och jag säger inte att ditt inlägg är irrationellt, jag försöker bara förmedla att TS inte ska vara rädd för en kortvarig kur kortison för att slippa sitt uppenbart besvärliga nässpraysberoende därför att en användare har fått en jobbig biverkning.

    Att använda kortison under en kort tid är den allra lättaste utvägen ur nässpraysberoende. Problemet med att utan nyans ge sin sin personliga erfarenhet av medicin i ett forum är att många som läser kan tro att det är hela sanningen. Då kan det vara fiffigt om någon annan kan säga att väl underbyggda källor säger tvärtom. Jag förstår inte varför du tar illa vid dig av detta. Det är inget personligt. Det är bara fakta.

    Men låt oss lämna detta, vi får tycka olika :)


    Problemet uppstår inte för att du skriver ett inlägg om hur du anser att TS hanterar saken. Problemet uppstår när du aldrig ger dig och kritiserar de inlägg där jag och en annan användares inlägg där vi uppenbarligen har helt identiska erfarenheter. Som om du på något vis vill att vi tar tillbaks det vi berättar om för att det inte överensstämmer med det du läst i FASS.
  • YammaMa

    Jag var ?beroende? efter min senaste graviditet på så sätt att näsan blev helt igenbommad om jag inte använde nässpray. Jag bestämde mig tvärt att sluta och började forcera igenom luft genom näsan trots täpptheten. Det hela började som en lite barnslig undring om jag hade dött av täppthet och jag inte hade kunnat mun-andas. Jag stängde helt enkelt munnen och försökte andas in så bröstkorgen sjönk in i desperat försök att få luft och så plötsligt släpper täppan. Då måste man fortsätta att andas genom näsan trots att det är jättetrögt. Några såna kurer senare var täppan borta.

Svar på tråden Beroende av nässpray efter graviditeten