• Wed 17 Feb 2021 20:46
    829 visningar
    2 svar
    2
    829

    Svårt att skaffa vänner/lära känna nya människor

    Hej! Har ett problem som jag mår väldigt dåligt över och det är att jag upplever det som att jag har väldigt svårt att få nya människor att tycka om mig i vissa sammanhang.

    Det är ofta i gruppsammanhang. I skolan har jag alltid haft svårt att få vänner sedan jag gick i 5:an och bytte skola. Var väldigt tyst och blyg. Men det har tyvärr fortsatt och fortsätter göra det. Nu har det varit samma sak under hela gymnasietiden, jag har svårt att få människor att tycka om mig vilket självklart tar mycket på självförtroendet. Jag förstår inte heller riktigt varför själv. Har väldigt nära och bra vänner som jag varit kompis med länge. Cirka 10 stycken. Så har inga problem med att behålla vänner. Har också varit i en lång relation på nästan två är. Har inte ett jättestort problem med att träffa killar, så länge det inte är i skolsammanhang. Men tror alltså inte att folk ogillar mig för att jag är jätteful utan borde nog vara rätt medel. Har även svårt att lära känna folk på jobbet, jobbar i en större grupp och det är alltid större grupper som är riktigt jobbiga. Folk undviker mig och till exempel när vi ska äta vill dom inte sitta med mig utan sätter sig vid ett annat bord. Blir så ledsen. Tycker ändå man borde kunna äta vid samma bord som sin kollega, är jag så hemskt att prata med? Som person är jag väl fortfarande lite blyg men inte alls som innan. Skulle nog mer säga lite reserverad, men jag är bra på att ställa frågor och sätter den andra personen i fokus. Men när man lär känna mig är jag väldigt lojal och alla mina vänner vet jag tycker mycket om mig som person. När jag träffar vänners vänner brukar det ofta gå bra och jag blir ofta även bra kompis med dom. Även när man är ute på fest eller utekväll verkar folk tycka om mig. Det är mest bara i skoltillfällen och helt enkelt tillfällen med en liten större grupp då jag inte känner en enda person som jag upplever att jag inte alls blir omtyckt.

    Mår så dåligt av detta. En del av livet är ju att lära känna nya människor och det vill jag verkligen göra. Men när man gång på gång upplever att folk inte tycker om än blir det svårt. Upplever att folk inte alls respekterar mig. Hur blir man respekterad? Vill börja universitet snart i en annan stad men vet inte om jag fixar det, vill inte hamna helt själv i en stad utan vänner.

    Har någon tips på vad jag kan göra? Känns riktigt tufft att gå till jobbet nu. Känner nästan för att fråga mina kolleger om jag gjort något eller om dom bara inte gillar mig. Men då blir det förmodligen bara någon undanflykt.

    Mår även väldigt dåligt just nu då det är mycket i familjen och blev rätt nyligen dumpad av min kille vilket såklart tog mycket på självförtroendet.

    All hjälp vore så tacksamt!!!

Svar på tråden Svårt att skaffa vänner/lära känna nya människor