• Herr Pez

    Underliga symptom, herpes?

    Hej på er!

    I höstas var jag enormt dum och oförsiktig och utsatte mig själv för oskyddat sex med en person jag trodde mig kunde lite på, så dumt för jag tror jag nu har fått herpes och mitt liv känns ganska över även fast jag försöker göra det bästa av det men det är tungt. Mina symptom är dock inte helt typiska för herpes så jag är nyfiken på hur era utbrott har varit som är bärare av viruset och/eller om ni känner igen er?

    Jag har fått bilden att herpes brukar ge smärtsamma blåsor och sår som, lite förenklat, håller i sig i ett par veckor och sedan försvinner. Är det så de flesta har det?

    För min del så började det med svullna lymfkörtlar i ljumsken och sedan har det i tre månaders tid nu varit konstanta men varierande konstiga symptom och det slutar aldrig. Jag har inte fått några blåsor alls vilket är konstigt, däremot har jag fått finnar/follikuliter på skinkor och lår som ömmat, kliande röda utslag i pubis, små sprickor vid anus, nervsmärtor ut i skinkorna som inte går över samt så mycket mer konstigt som inte är helt typiskt för herpes. Vid ett tillfälle hade jag tre små sår innanför förhuden som sved som satan men som gick över på typ 4 timmar utan att lämna spår efter sig, också märkligt då det brukar hålla i sig längre?

    Jag har haft nån form av konstant pina ända sen jag ådrog mig denna sjuka och jag är helt förändrad som person, är en skugga av mitt forna jag, så jag är nyfiken på hur ni har det och hur era liv ser ut nu? Har ni lyckats hitta någon eller är det kört?

  • Svar på tråden Underliga symptom, herpes?
  • Anonym (Herpes typ 2)
    Herr Pez skrev 2021-02-17 21:44:21 följande:

    Hej på er!

    I höstas var jag enormt dum och oförsiktig och utsatte mig själv för oskyddat sex med en person jag trodde mig kunde lite på, så dumt för jag tror jag nu har fått herpes och mitt liv känns ganska över även fast jag försöker göra det bästa av det men det är tungt. Mina symptom är dock inte helt typiska för herpes så jag är nyfiken på hur era utbrott har varit som är bärare av viruset och/eller om ni känner igen er?

    Jag har fått bilden att herpes brukar ge smärtsamma blåsor och sår som, lite förenklat, håller i sig i ett par veckor och sedan försvinner. Är det så de flesta har det?

    För min del så började det med svullna lymfkörtlar i ljumsken och sedan har det i tre månaders tid nu varit konstanta men varierande konstiga symptom och det slutar aldrig. Jag har inte fått några blåsor alls vilket är konstigt, däremot har jag fått finnar/follikuliter på skinkor och lår som ömmat, kliande röda utslag i pubis, små sprickor vid anus, nervsmärtor ut i skinkorna som inte går över samt så mycket mer konstigt som inte är helt typiskt för herpes. Vid ett tillfälle hade jag tre små sår innanför förhuden som sved som satan men som gick över på typ 4 timmar utan att lämna spår efter sig, också märkligt då det brukar hålla i sig längre?

    Jag har haft nån form av konstant pina ända sen jag ådrog mig denna sjuka och jag är helt förändrad som person, är en skugga av mitt forna jag, så jag är nyfiken på hur ni har det och hur era liv ser ut nu? Har ni lyckats hitta någon eller är det kört?


    Jag är har Herpes typ 2. Det du beskriver låter helt okänt för mig. 
    Mina utslag är små som ett knappnålshuvud, runt med vita kanter och ingen hud i mitten. Ett ensamt eller två tre bredvid varandra. På mina blygdläppar eller runt anus. Svider som eld. Läker på 5-7 dagar. Använder receptfri kräm Cleer plus svider ännu värre men funkar. Bedövar efter några minuter. 
  • Anonym (Herpes typ 2)
    Anonym (Herpes typ 2) skrev 2021-02-17 22:01:28 följande:
    Jag är har Herpes typ 2. Det du beskriver låter helt okänt för mig. 
    Mina utslag är små som ett knappnålshuvud, runt med vita kanter och ingen hud i mitten. Ett ensamt eller två tre bredvid varandra. På mina blygdläppar eller runt anus. Svider som eld. Läker på 5-7 dagar. Använder receptfri kräm Cleer plus svider ännu värre men funkar. Bedövar efter några minuter. 
    Möjligen är de små såren under förhuden Herpes. Gå och kolla. 
  • Herr Pez
    Anonym (Herpes typ 2) skrev 2021-02-17 22:02:35 följande:

    Möjligen är de små såren under förhuden Herpes. Gå och kolla. 


    Ja precis, jag var och kollade upp det men eftersom såren försvann bara efter några timmar så fanns ingen möjlighet att ta något prov då allt hade läkt ihop så snabbt. Läkaren trodde dock utifrån min beskrivning att det rör sig om herpes. Tilläggas är att jag tog ett blodprov nu tre månader efter exponeringen som visade positivt hsv 1 men negativt hsv 2, dock så kan det ju ta alltifrån 10 dagar till 6 månader för antikroppar att bildas, vilket tydligen är individuellt. Hmm..
  • Herr Pez
    Anonym (Herpes typ 2) skrev 2021-02-17 22:02:35 följande:

    Möjligen är de små såren under förhuden Herpes. Gå och kolla. 


    Ja precis, jag var och kollade upp det men eftersom såren försvann bara efter några timmar så fanns ingen möjlighet att ta något prov då allt hade läkt ihop så snabbt. Läkaren trodde dock utifrån min beskrivning att det rör sig om herpes. Tilläggas är att jag tog ett blodprov nu tre månader efter exponeringen som visade positivt hsv 1 men negativt hsv 2, dock så kan det ju ta alltifrån 10 dagar till 6 månader för antikroppar att bildas, vilket tydligen är individuellt. Hmm..
  • Anonym (Herpes typ 2)
    Herr Pez skrev 2021-02-17 22:20:22 följande:
    Ja precis, jag var och kollade upp det men eftersom såren försvann bara efter några timmar så fanns ingen möjlighet att ta något prov då allt hade läkt ihop så snabbt. Läkaren trodde dock utifrån min beskrivning att det rör sig om herpes. Tilläggas är att jag tog ett blodprov nu tre månader efter exponeringen som visade positivt hsv 1 men negativt hsv 2, dock så kan det ju ta alltifrån 10 dagar till 6 månader för antikroppar att bildas, vilket tydligen är individuellt. Hmm..
    Antikroppar? Jag läser nu på 1177 och där står faktiskt en del som du beskrivit. 
    Jag har inte haft något av det utan jag åkte in akut med hjärnhinneinflammation. Efter ryggmärgsprov hittade man orsaken som var Hsv 2. Efter det har jag haft 4 sårtillfällen på 2.5 år. 
  • Herr Pez
    Anonym (Herpes typ 2) skrev 2021-02-17 22:40:41 följande:

    Antikroppar? Jag läser nu på 1177 och där står faktiskt en del som du beskrivit. 

    Jag har inte haft något av det utan jag åkte in akut med hjärnhinneinflammation. Efter ryggmärgsprov hittade man orsaken som var Hsv 2. Efter det har jag haft 4 sårtillfällen på 2.5 år. 


    Oj! Hur slutade det, jag hoppas allt gick bra?

    Okej, blir skoven mildare med åren? Äter du någon medicin utöver att du tar den receptfria krämen?

    Hur är det att leva med herpes tycker du? Svår och bred fråga kanske men jag har liksom inga andra att prata med detta om så forumet här känns som ett bra sätt att få andras upplevelser.
  • Anonym (Herpes typ 2)
    Herr Pez skrev 2021-02-17 22:48:04 följande:
    Oj! Hur slutade det, jag hoppas allt gick bra?

    Okej, blir skoven mildare med åren? Äter du någon medicin utöver att du tar den receptfria krämen?

    Hur är det att leva med herpes tycker du? Svår och bred fråga kanske men jag har liksom inga andra att prata med detta om så forumet här känns som ett bra sätt att få andras upplevelser.
    Ja det gick bra. Ont i huvudet som attans och sjukhus tre dygn. Men eftersom det var virus som innebar det även den enklare varianten av Meningit. Bakteriell Meningit är mycket allvarligare. 
    Ingen medicin förutom krämen jag använder vid skov.
    Det är ingen anmälningsplikt vid herpes.
    Jag vet att jag inte ska vara intim vid sår och det vill jag ju inte ändå. Kyssar vid munsår avstår man naturligt. Men jag har  aldrig haft på munnen. 
    Förstår även att pussa eventuella barnbarn på munnen ska avstås. Så får många Herpes, som bäbisar av föräldrar som inget vet. 
    Vid ett eventuellt förhållande kommer jag berätta eftersom jag vid sår i underlivet inte kan vara intim.
  • Anonym (Herpes typ 2)
    Anonym (Herpes typ 2) skrev 2021-02-17 23:04:29 följande:
    Ja det gick bra. Ont i huvudet som attans och sjukhus tre dygn. Men eftersom det var virus som innebar det även den enklare varianten av Meningit. Bakteriell Meningit är mycket allvarligare. 
    Ingen medicin förutom krämen jag använder vid skov.
    Det är ingen anmälningsplikt vid herpes.
    Jag vet att jag inte ska vara intim vid sår och det vill jag ju inte ändå. Kyssar vid munsår avstår man naturligt. Men jag har  aldrig haft på munnen. 
    Förstår även att pussa eventuella barnbarn på munnen ska avstås. Så får många Herpes, som bäbisar av föräldrar som inget vet. 
    Vid ett eventuellt förhållande kommer jag berätta eftersom jag vid sår i underlivet inte kan vara intim.
    Jo, det är ovanligt att få Meningit av Hsv2. Det kan dessutom återkomma och jag tänker vid varje huvudvärk.....Hmmm  vad är detta?
    Stel nacke samtidigt som huvudvärk är ett observandum. Får du det ska du tala om att du har viruset. 
    När jag i förbigående sa att jag hade nackspärr gick det undan på akuten..... 
  • Anonym (H)

    Första utbrotten brukar ju vara värst och symtomen skiljer sig nog ofta åt.

    Mina symptom på typ 2 är:

    Små blåsor i underlivet och runt analen (svåra att se utan förstoringsglas)

    Svullnad i underliv

    Stora blåsor som blir sår på skinkorna

    Nervsmärta (kan oftast varken sitta eller stå bekvämt då smärtorna går från skinkorna ner i fötterna)

    Allmän sjukdomskänsla

  • Herr Pez
    Anonym (H) skrev 2021-02-18 10:50:18 följande:

    Första utbrotten brukar ju vara värst och symtomen skiljer sig nog ofta åt.

    Mina symptom på typ 2 är:

    Små blåsor i underlivet och runt analen (svåra att se utan förstoringsglas)

    Svullnad i underliv

    Stora blåsor som blir sår på skinkorna

    Nervsmärta (kan oftast varken sitta eller stå bekvämt då smärtorna går från skinkorna ner i fötterna)

    Allmän sjukdomskänsla


    Hej, tack för ditt svar! Hur ofta brukar det dyka upp för dig? Och de här nervsmärtorna, är som alltid där eller dyker dom upp i samband med utbrott också bara?
  • Anonym (H)
    Herr Pez skrev 2021-02-18 12:45:33 följande:

    Hej, tack för ditt svar! Hur ofta brukar det dyka upp för dig? Och de här nervsmärtorna, är som alltid där eller dyker dom upp i samband med utbrott också bara?


    Äter medicin nu men annars 2 gånger i månaden. Får smärtor i samband med utbrott eller om jag är minsta lilla förkyld eller liknande. Men jag tror att det är när det försöker bryta ut och lyckas väl inte alltid, får nämligen inte smärtorna när jag äter medicin som hindrar utbrotten.
  • Anonym (Orolig själ)
    Herr Pez skrev 2021-02-17 22:20:22 följande:
    Ja precis, jag var och kollade upp det men eftersom såren försvann bara efter några timmar så fanns ingen möjlighet att ta något prov då allt hade läkt ihop så snabbt. Läkaren trodde dock utifrån min beskrivning att det rör sig om herpes. Tilläggas är att jag tog ett blodprov nu tre månader efter exponeringen som visade positivt hsv 1 men negativt hsv 2, dock så kan det ju ta alltifrån 10 dagar till 6 månader för antikroppar att bildas, vilket tydligen är individuellt. Hmm..
    Gjorde du det hos vårdcentralen eller någon annanstans?
  • Herr Pez
    Anonym (Orolig själ) skrev 2021-03-16 20:01:04 följande:

    Gjorde du det hos vårdcentralen eller någon annanstans?


    Ja precis, hos vårdcentralen, man får tjata lite för vården vill helst inte ta blodprov utan helst svabba blåsor men det blir svårt om man inte får några
  • Anonym (Orolig själ)

    Hur har det gått för dig? 
    Har dina symptom försvunnit? Några tillkommit? 

  • Anonym (Nordpolen.)
    Herr Pez skrev 2021-02-17 21:44:21 följande:

    Hej på er!

    I höstas var jag enormt dum och oförsiktig och utsatte mig själv för oskyddat sex med en person jag trodde mig kunde lite på, så dumt för jag tror jag nu har fått herpes och mitt liv känns ganska över även fast jag försöker göra det bästa av det men det är tungt. Mina symptom är dock inte helt typiska för herpes så jag är nyfiken på hur era utbrott har varit som är bärare av viruset och/eller om ni känner igen er?

    Jag har fått bilden att herpes brukar ge smärtsamma blåsor och sår som, lite förenklat, håller i sig i ett par veckor och sedan försvinner. Är det så de flesta har det?

    För min del så började det med svullna lymfkörtlar i ljumsken och sedan har det i tre månaders tid nu varit konstanta men varierande konstiga symptom och det slutar aldrig. Jag har inte fått några blåsor alls vilket är konstigt, däremot har jag fått finnar/follikuliter på skinkor och lår som ömmat, kliande röda utslag i pubis, små sprickor vid anus, nervsmärtor ut i skinkorna som inte går över samt så mycket mer konstigt som inte är helt typiskt för herpes. Vid ett tillfälle hade jag tre små sår innanför förhuden som sved som satan men som gick över på typ 4 timmar utan att lämna spår efter sig, också märkligt då det brukar hålla i sig längre?

    Jag har haft nån form av konstant pina ända sen jag ådrog mig denna sjuka och jag är helt förändrad som person, är en skugga av mitt forna jag, så jag är nyfiken på hur ni har det och hur era liv ser ut nu? Har ni lyckats hitta någon eller är det kört?


    Hejsan.
    Har något liknande tror jag.
    Jag har nu sedan lite över en månad, haft något likande och börjar misstänka just herpes eller något annat.

    Har haft en stickade känsla i snoppen, framförallt längst ut på ollonet och även milda urinvägsbesvär (tänk urinvägsinfektion med täta toalettbesök och dåligt stråle/tryck), dessa hade jag ca två veckor, och kände mig lite hängig, ingen feber. Hade även en rodnad på toppen av ollonet. 
    Efter detta så gick symptomen över och jag fick ont i snoppen i urinröret, alla andra symptom försvann. Testat negativt för klamydia, gonorré och mycoplasma. 

    Åt kort efter detta även en antibiotikakur (men för annat än detta). Kuren hade ingen effekt på symptomen. 

    Har efter detta fått rejäl träningsvärk i kroppen utan större ansträngning, armar, ben, rumpa, även ont i vissa leder (som jag eventuellt kan härleda till fysiskt arbete). Även en viss inflammation på förhuden, men inga blåsor. 
Svar på tråden Underliga symptom, herpes?