• Wed 17 Feb 2021 22:34
    2639 visningar
    47 svar
    47
    2639

    *Planerar bli gravid med start april 2021.*

    Hej,

    Jag slutade med mina p-piller för två veckor sedan och idag fick jag fullt utslag på ägglossningsstesten (testade med tre olika märken). Har varit nyfiken på hur kroppen kommer igång efter mina piller så det var glädjande att se alla positiva test. Har också tydliga symptom på ägglossning: flytningarna, molande värken i magen, ömma bröst.

    Så från idag ska jag hålla koll och räkna för att se hur min cykel är. För att i april ta bort kondomen och försöka bli gravid!

    Någon mer?

  • Svar på tråden *Planerar bli gravid med start april 2021.*
  • Thu 18 Feb 2021 10:58
    #2
    Anonym (Längtar) skrev 2021-02-18 10:54:52 följande:

    Vi tänkte börja i april! Men har ev plussat redan nu, får se hur testet utvecklar sig kommande dagar. Har en dotter under året så är i chock!!


    Oh wow :) Grattis ifall det är så att du är gravid! Fantastiskt även om det är lite tidigare än tänkt. Ni har inte skyddat er?

    Vi skyddar oss som sagt just nu, med kondom, för att se till att starten blir i april. Tror vi behöver landa lite i det som komma skall Skrattande

    Vi har också en dotter, en 3 åring.
  • Thu 18 Feb 2021 20:18
    #4
    Sopkvasten skrev 2021-02-18 19:46:16 följande:

    Hej!

    Jag och min man velar lite fram och tillbaka hur vi ska göra men jag tror att om jag säger "go" så kommer han nog vilja direkt :) Vi har båda barn sedan innan.

    Iallafall så skulle jag vilja börja försöka i april då. Skulle vara kul att få barn i början på året, om det går vägen vill säga :)


    Vad kul! Välkommen in, hoppas vi kan följas åt!

    Vi tänker också att det vore roligt med ett barn i början av året och att det blir ett 2022 barn. Men har insett att om jag blir gravid i april så finns risken för december. För min ägglossning är troligtvis i mitten av april, om det inte blir någon försening såklart. Och det blir då beräknat första veckan i januari om jag kollat rätt.

    Men orkar man vänta till maj??
  • Fri 19 Feb 2021 18:51
    #11

    Superkul att fler hoppar på! :)

    Jag hör att det är fler som tänkt i samma banor med december/januari och som någon av er sa så är det egentligen inte något man kanske ska lägga så stor vikt vid men det är väl typiskt oss människor att vilja ha kontroll på allt! :)

    Vi kör ändå på i april!! Känns som jackpot ifall man lyckas på första försöket..

  • Wed 24 Feb 2021 13:40
    #17

    Så himla spännande att få följa allas resa! Hoppas ni hänger kvar här, april kommer nog snabbare än det känns just nu Flört

    Jag slutade ju med p-piller denna månad och 12 dagar efter jag slutat kom min ägglossning. (Testade med flera tester). Så jag räknar nu med att min mens kommer första helgen i mars, hoppas jag i alla fall, så att cykeln blir "bra".

    Och om det är så, då kommer jag ha ägglossning i mitten av april. Håller verkligen tummarna !!!

  • Mon 1 Mar 2021 12:31
    #19

    Nu är vi i mars tjejer! Inte långt kvar nu, även om det känns som sjuhundra år dit Glad

    Hur känns det för er? Hur går tankarna?
    Använder ni ÄL stickor eller kör ni utan?

  • Mon 1 Mar 2021 18:13
    #23
    Sopkvasten skrev 2021-03-01 13:34:08 följande:

    Hej! Vi bestämde oss för att börja redan nu faktiskt. Har helt släppt att få ett barn tidigt på året, känns faktiskt löjligt att vi ens tänkte så nu när vi väl bestämt oss :) Hänger kvar i tråden ändå tänkte jag, det kan ju ta tid innan det tar sig. När skulle ni börja? Jag använder äl-stickor för att försöka kartlägga min äl men ska ändå försöka ha sex varannan dag. Men något måste man ju sysselsätta sig med i den här väntan :)


    Jag förstår vad du menar! Så kul att ni satt igång!

    Vi sätter igång i april. Tanken är att mensen ska komma igång denna månad, förhoppningsvis kommer den denna vecka. Jag skulle lätt kunna börja redan nu men har kompromissat med min man om april :)
  • Mon 1 Mar 2021 18:16
    #24
    Anonym (Tjofsan) skrev 2021-03-01 15:47:05 följande:

    Känns super spännande nu när det närmar sig. Vi har sagt att 2 första månaderna kör vi på känsla och skiter i äl stickor, pga att minska stressen och hysterin med när vi faktiskt måste ligga. Jag har dessutom fått en väldigt regelbunden mens så det känns som att man lite kan gissa sig till när på månaden man måste ligga lite mer.

    Däremot vet jag inte om det gäller endast mig och min partner, men jag är så otroligt insatt och har läst på om typ allt sedan det att vi bestämde oss att vi vill ha barn tillsammans. Medans det känns som att min partner är totalt ointresserad i att ta initiativ till att läsa på och förstå sig på runtomkring allt som har att göra med barnagörande. Är lite orolig att han kmr tro att han lär sig allt på vägen och inte alls läsa på något inför varken eventuella komplikationer som kan hända, senaste veckan kollade vi en förlossningsvideo på yt och han visste inte ens vad en bb-väska var för något eller att drt faktiskt kallas för bb-väska ... Borde ta och prata med honom men eftersom min mens är på intågande är det bäst att ta det efter att pmsen lagt sig så att samtalet inte spårar ur..????


    Tror generellt män har mindre intresse och koll på dessa delar. Man hoppas ju att ens man ska vara intresserad och nyfiken, för han är en stor del i det hela :) Och man vill ha stöd! Jag känner ju att jag vill att mannen ska förstå vad en graviditet verkligen innebär för mig, både psykiskt och fysiskt.. Så han förstår vad JAG behöver gå igenom för att VI ska få ett barn.

    Samtidigt försöker jag minska kraven lite just för att jag är den som är mer drivande till ett till barn.
  • Tue 2 Mar 2021 15:35
    #28
    Sopkvasten skrev 2021-03-02 08:41:56 följande:

    Det här med män som ni skriver om. Det dryga är ju att vi får ett sånt informationsövertag. Sen när bebisen kommer och vi har googlat i 9 månader på allt möjligt så blir ju vi också mer experter även då, vilket gör att vi får ett försprång även då. Det upplevde jag med mina två äldre barn. Annan pappa visserligen, men jag hade ju mer koll på ALLT vad gällde barnen, och har än idag. Det är väl för abstrakt för en del män, det är ju våra kroppar det handlar om och vi som blir gravida. Nu kanske jag drog det här lite väl långt, haha. Men jag försöker inkludera min man så mycket jag kan, trots att jag skäms lite över alla knäppa grejer jag googlat på och att jag upplevs som lite manisk. Skillnaden är väl att nu när vi ska skaffa barn så är detta i princip det enda jag tänker på, medan han tar det mer chill, inte vill ta ut något i förskott Osv..


    Igenkänning till 100%. Jag googlar också om allt möjligt, och gjorde så även inför vårt första barn. Jag är ju sådan som laddar ner 711 appar om barns utveckling, medan han inte söker efter någon information alls. Tror det bottnar i en kombination av att han tar det lite som det kommer och faktiskt ett ointresse. Menar inte ointresse för barnet utan för detaljerna, milstolparna, bakgrunden till vissa beteenden osv. Jag kan ju gräva ner mig i att läsa på om allt som har med sovvanor och sömnbehov hos ett barn, eller alla faser barnen går igenom med humörsvängningar, hur bajs ser ut i vilken vecka osv. Det finns liksom inte på mannens karta att vara nyfiken på sådana detaljer, haha.
  • Tue 2 Mar 2021 15:37
    #29
    härförattträna skrev 2021-03-02 15:35:26 följande:
    Igenkänning till 100%. Jag googlar också om allt möjligt, och gjorde så även inför vårt första barn. Jag är ju sådan som laddar ner 711 appar om barns utveckling, medan han inte söker efter någon information alls. Tror det bottnar i en kombination av att han tar det lite som det kommer och faktiskt ett ointresse. Menar inte ointresse för barnet utan för detaljerna, milstolparna, bakgrunden till vissa beteenden osv. Jag kan ju gräva ner mig i att läsa på om allt som har med sovvanor och sömnbehov hos ett barn, eller alla faser barnen går igenom med humörsvängningar, hur bajs ser ut i vilken vecka osv. Det finns liksom inte på mannens karta att vara nyfiken på sådana detaljer, haha.
    Sen kan jag tillägga att vi är olika på det viset även i andra områden än bara graviditet/barn. Han gräver inte ner sig i något egentligen, om han inte är superintresserad (som exempelvis hans hobby), i övrigt tar han allt som det kommer, har lättare att koppla bort än jag och är allmänt mer chill. Medan jag gräver ner mig i detaljer på allt, övertänker, analyserar, vill ligga steget före..

    Så någonstans har vi ju våra olika drag sedan tidigare så varför jag förväntar mig att han ska visa större intresse i detta vet jag inte.. han är ju inte sån, har aldrig heller varit.. så då kanske det är naturligt för oss att det är jag som läser på om allt på detaljnivå.
  • Wed 3 Mar 2021 14:47
    #30

    Nu verkar min mens vara på ingång då jag haft blodblandade flytningar, exakt 14 dagar sedan jag fick utslag på ÄL-test. Så jag hoppas det kommer idag eller imorgon. Vore helt fantastiskt med tanke på att jag slutade med mina piller denna månad. Och sen ska jag fortsätta lära känna min efter-piller-kropp under mars månad för att sedan ta bort kondomen och börja försöka!

    Hjärta

  • Thu 4 Mar 2021 08:55
    #32
    Ik96 skrev 2021-03-03 16:12:03 följande:
    Vad skönt att kroppen verkar ha kommit igång så snabbt! :)
    Måste lära mig att inte gå händelserna i förväg! Förstår mig inte på detta men idag har jag inget alls. Räknade med att det skulle sätta igång idag men det kanske kommer. Har inga känningar heller, inget molande, ingen mensvärk.
    Guuuuuud, vill bara att kroppen sätter igång.
  • Sun 7 Mar 2021 10:40
    #33

    Mensen kom ungefär som tänkt ändå så det var skönt. Och vi är en bit in i mars nu, så himla skoj att det snart är dags att skippa allt vad preventivmedel heter. Känner en sån längtan efter en bebis!

    Hoppas att allt är väl med er andra!

  • Sun 7 Mar 2021 12:03
    #35
    Ik96 skrev 2021-03-07 11:43:42 följande:

    Vad härligt att höra! Och ja, visst går tiden fort? :D jag väntar fortfarande på mins mens som snart lyst med sen frånvaro i 50 dagar sen kommer vi nog börja försöka :)


    Kvinnokroppen är inte alltid lätt att förstå sig på. Varför det kan vara så himla olika :( Håller tummarna att din väntan snart är över så att ni kan sätta igång! <3
  • Sun 7 Mar 2021 15:42
    #38
    Ik96 skrev 2021-03-07 12:33:13 följande:
    Tack för peppen! <3 jag försöker att inte tänka på det så mycket även om det är väldigt svårt så att det inte blir stress kring det så att inte kroppen börjar krångla ännu mera.
    Jättebra att du försöker koppla bort tankarna, det finns ju inte så mycket man kan göra åt saken. Om du lyckas koppla bort så går förhoppningsvis tiden lite fortare. Även om jag förstår att det är lättare sagt än gjort..

    Kämpa Hjärta
    Anonym (Fjonk) skrev 2021-03-07 15:28:39 följande:

    Jag tycker för det mesta att tiden går så himla långsamt.

    Hade ägglossning igår och det var nästan så vi bara struntade i att vänta på i slutet på april och körde nu direkt istället haha.

    Men vi vill verkligen ha en bebis i januari istället för december, sen vet man ju aldrig om det blir så men..

    Runt den 5 april kan vi ta bort kondomen som vi kört med sen januari, det ser jag fram emot.

    Vi håller på att totalrenovera våran äldsta sons nya rum. Tanken är att en bebis ska få rummet han har nu. Kommer på mig själv att sitta och snegla färg/tapeter till en bebis istället för till sonen haha. Men det är ju så gulligt alltihop.


    Tiden går absolut långsamt, och speciellt när man tänker att det ska gå en ägglossning till + mens innan man "får" sätta igång Obestämd Tänk så snabbt tiden går när man inte väntar på något. Så fort man har något man räknar ned till så går varje sekund som en minut istället... Phuuuu... men snart är vi där, en efter en Glad

    Ja men det är sååå mysigt att snegla på bebisprylar, färger och allt möjligt. Försöker att hejda mig så gott jag kan eftersom vi inte ens börjat försöka liksom! Haha.. Har gott om tid att börja sukta efter bebissaker när vi är igång!
  • Sun 7 Mar 2021 19:36
    #40
    Sopkvasten skrev 2021-03-07 18:23:46 följande:

    Kan meddela att tiden gåt långsamt även när man är mitt i verkstaden :) Har haft äl nu i helgen så först ska man nu vänta på bim.

    Tar det sig inte denna gång men nästa så skulle vårt bf bli den 26 dec. Har gått över 7 respektive 5 dagar med de andra barnen så förmodligen skulle vårt barn då födas på nyårsafton. Sååååå. Om det inte tar sig den här gången så vete tusan hur vi gör. Vill ju inte helst planera utefter månad osv men att få barn några dagar efter jul känns inte så himla kul faktiskt. Om det nu skulle gå vägen såklart. Alltid dessa om. 


    Håller tummarna att det tar sig nu så ni slipper vela kring nästa äl :)

    Jag förstår verkligen tankarna. Man vill ju ha sitt plus och bebis oavsett månad såklart, samtidigt som man funderar huruvida det är smidigt för barnet att fylla år mellan jul och nyår. Är ju inte hela världen såklart men man tänker ändå att det nog är lite enklare om man kan skippa just de dagarna. :)
Svar på tråden *Planerar bli gravid med start april 2021.*