• Thu 18 Feb 2021 15:15
    1365 visningar
    7 svar
    7
    1365

    English muffins till frukost

    Nu blev jag sugen på att göra english muffins till lördag frukost, men kommer inte på hur jag ska göra på det enklaste sättet. Jag brukar sova extra länge på helger (då jag måste börja jobba 7.15 på vardagar), så jag kan inte (läs - vill inte ) gå upp tidigt bara för att göra muffins och låta dem jäsa i 1,5 tim innan vi ska äta.
    Skulle det funka att jäsa de färdigskurna över natten i kylen? Eller kan man kalljäsa degen först och sedan nästa natt (natten till lördag) kalljäsa igen fast redan i färdiga bitar?
    Eller hur skulle ni ha gjort, med tanke på att degen måste jäsa 2 ggr?

  • Svar på tråden English muffins till frukost
  • Thu 18 Feb 2021 15:29
    #3
    BuoBä skrev 2021-02-18 15:21:20 följande:

    Degen kan jäsa över natten, se tex:

    alwaysusebutter.com/minimal-mess-easy-overnight-english-muffins/

    (Kopiera länken och klistra bin i browsern om det inte funkar att klicka)


    Första gången - ja, men sen? Det räcker inte med 20 min för degen att jäsa igen innan man ska steka muffins om man precis tagit ur dem från kylen - det krävs minst 0,5-1 timme och det är just denna tiden som jag inte har/vill ta bort.
  • Thu 18 Feb 2021 15:30
    #4
    BuoBä skrev 2021-02-18 15:28:23 följande:

    Eller så kan du göra dem i förväg, frysa och sen ta fram och värma på morgonen. De behöver inte tina först.


    Men då blir de ju inte färska
  • Thu 18 Feb 2021 15:51
    #6
    BuoBä skrev 2021-02-18 15:48:00 följande:
    Fast du har ju format bröden under tiden så degen har hunnit bli lite varmare... Jag har inte gjort exakt detta receptet men andra frallor där degen jäst under natten, och de brukar jäsa klart medan min långsamma ugn blir varm och det är nog ca 20 min.
    Fast english muffins ska stekas - det tar inte alls lika lång tid för förberedelser och uppvarmning
Svar på tråden English muffins till frukost