• Anonym (Ärrad.)

    Sex och dölja sina självskadeärr?

    Har inte självskadat på 5 år, men ärren sitter fortfarande där. Lite på överarmarna, men värst på underarmarna. De är väldigt tydliga. De allra flesta är små streck efter självskada, sådana har jag hundratals av, men även ett par större efter värre än så.

    Nu är jag inte så mycket  ute efter att diskutera varför jag gjorde sådär i tråden... utan mer hur jag skall göra med dem med min dejt/pojkvän (vet inte riktigt vart vi står ännu men förhoppningsvis en dag make).

    Jag har tröjor som döljer dem bra, korta tunna "halvstretch koftor" typ som sitter åt runt armarna så att de inte glider upp. Man brukar ha något under såna, ett linne typ...men jag kör såna och BH. För det går att ta av mig nedtill knäppa upp koftan, ta av sig BHn och liksom visa mig naken för honom med brösten ute fast med koftan på över axlar och armar. När vi har sex gör jag så. Vill inte att han skall se mina ärr ännu...vet inte hur han kommer reagera på dem. Men vet inte hur länge jag kan dölja dem eller om han skall reagera och tycka det är konstigt?

    Jag sover ofta över hos honom, jag smyger in på dass och byter om och så sover jag i en långärmad pyjamasskjorta fast naken nedtill så att han vad jag tror distraheras från att tänka på det? Som Donald Duck typ.

    Svårt med att duscha ihop när han vill det så lockar jag honom ur duschen så vi kan ha sex med koftan eller pyjamaströjan på utanför duschen och så duschar jag själv sedan.

    Har någon haft samma problem? Om du var jag hur hade du döljt ärren?    

  • Svar på tråden Sex och dölja sina självskadeärr?
  • Anonym (Tatueringar...?)

    Känner till en tjej som hade väldigt mycket ärrbildningar på armar (över och under) efter ett tidigare långt självskadebeteende. Hon tyckte det var väldigt jobbigt att visa detta och valde att tatuera över dem. Fina tatueringar som täcker armarna och det går inte att se att hon har ärr under.

    Inte något du gör på en vecka men kanske ett alternativ på längre sikt.

    På kortare sikt tror jag dock att du måste ta det svåra pratet med honom och förklara precis hur du känner och varför du valt att dölja detta för honom hittills, men inte längre.

    Är han något att ha så kommer han att lyssna och förhoppningsvis att förstå och acceptera dig för den du är och ser ut.

    Du är vacker och duger som du är, glöm aldrig det!!

    /Lycka till från en pappa till tre stora och små troll.

  • Anonym (Ärrad.)
    Anonym (Tatueringar...?) skrev 2021-02-18 22:45:23 följande:

    Känner till en tjej som hade väldigt mycket ärrbildningar på armar (över och under) efter ett tidigare långt självskadebeteende. Hon tyckte det var väldigt jobbigt att visa detta och valde att tatuera över dem. Fina tatueringar som täcker armarna och det går inte att se att hon har ärr under.

    Inte något du gör på en vecka men kanske ett alternativ på längre sikt.

    På kortare sikt tror jag dock att du måste ta det svåra pratet med honom och förklara precis hur du känner och varför du valt att dölja detta för honom hittills, men inte längre.

    Är han något att ha så kommer han att lyssna och förhoppningsvis att förstå och acceptera dig för den du är och ser ut.

    Du är vacker och duger som du är, glöm aldrig det!!

    /Lycka till från en pappa till tre stora och små troll.


    Det är en bra idé faktiskt. jag har ju ett par tatueringar på andra ställen på kroppen så hade ju funkat så... så en sleeve på ena armen och en "halvsleeve" (säger man så?) på andra hade täckt det tror jag. Utan de två största en på varje arm för de går att känna tydligt. men de jag räknar till självskade ärr och inte jag ville dö ärr hade nog kunnat bli "osynliga".

    Tatuera sig är lite läbbigt tycker jag, när jag har gjort det har det påmint lite om självskada...inte helt men påmint. Men har liksom inte triggats av det, bara påmint mig.
  • LillaTjockaBertil
    Anonym (Ärrad.) skrev 2021-02-18 19:39:19 följande:

    Jag vill givetvis kunna berätta allt, men jag vill verkligen inte skrämma iväg honom. Jag vet inte om jag gör det. Hur stor del? Självskadebeteendet? De som är mer än rispor? Hävda att de också är från självskaderispande? (De är de inte, de små är "jag hatar mig själv" de stora är "jag vill dö")


    Jag tänker att det är helt upp till dig hur mycket du känner att du kan dela med dig av just nu. Jag tror att det viktiga är att du inte ljuger utan att du håller dig till sanningen även om du bara berättar en bråkdel. Att ljuga om ärren eller för den delen om varför du inte vill visa armarna tror jag kommer skada hans tillit till dig den dagen du sen väljer att berätta sanningen.
  • Anonym (T)

    Jag har själv armarna täckta av ärrvävnad från rejält brutala självskador. Det är 6 år sedan jag kom ur det. När jag träffade min sambo för 4 år sedan valde jag att sluta dölja det efter att vi träffats 1 månad. Jag gillar inte mina armar men gjort är gjort och han accepterade det. Sex handlar ju inte om dina ärr eller ej. Tänder han på dig i långärmat så.. Han kommer säkerligen inte bry sig. Hade jag varit du hade jag berättat för honom om ärren. Så gjorde jag. Berättade. Han ville se. Vi pratade lite om det och sen var det bra typ. Han frågade lite frågor som dök upp då och då men han ändrade inte uppfattning ellerslutade tända på mig för ärren..

  • Räkan77

    Jag tycker du ska berätta att du har ärr på armarna men att du inte riktigt är redo att visa dem än. Sen när du känner dig redo att visa sa dem så tror jag att det är bättre att göra det i ett icke-sexuellt sammanhang. Det kommer gå bra, annars är killen inte nåt för dig.

  • Moder1
    Räkan77 skrev 2021-02-19 15:06:53 följande:

    Jag tycker du ska berätta att du har ärr på armarna men att du inte riktigt är redo att visa dem än. Sen när du känner dig redo att visa sa dem så tror jag att det är bättre att göra det i ett icke-sexuellt sammanhang. Det kommer gå bra, annars är killen inte nåt för dig.


    Det tycker jag låter som en bra idé.

    Om han är din blivande make så kommer han se dem förr eller senare ändå.

    De är ju en del av vem du varit/är, livet formar oss på vägen och lämnar spår på olika vis.

    Var stolt över vem du är.
  • Anonym (SKD)
    Anonym (Tatueringar...?) skrev 2021-02-18 22:45:23 följande:

    Känner till en tjej som hade väldigt mycket ärrbildningar på armar (över och under) efter ett tidigare långt självskadebeteende. Hon tyckte det var väldigt jobbigt att visa detta och valde att tatuera över dem. Fina tatueringar som täcker armarna och det går inte att se att hon har ärr under.


    Tatuering fungerade rätt bra för mig. Ärren syns inte på håll. Men på nära håll syns konturerna av ärren, särskilt om ljuset kommer från sidan.
  • Tveksamt

    Givetvis ska du göra det (berätta/visa alltså) när det känns rätt för dig. Jag skulle som partner fundera på vad som inte står rätt till om min partner aldrig tog av sig tröjan, avböjde att duscha tillsammans etc. utan förklaring.
    Så, som ovan nämnt, berätta och säg att du inte är redo att visa dem för honom ännu. Är han inte ett stolpskott kommer det gå hur bra som helst.


    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Tukt
    Anonym (Ärrad.) skrev 2021-02-18 20:10:30 följande:
    Det skulle vara extremt avtändande och väldigt skrämmande om han tyckte det.
    Om han gjorde det, så var det ju inte utifrån något sadistiskt perverst perspektiv utan just av ömhet för att du är den du är.
  • Sk007
    Anonym (Ärrad.) skrev 2021-02-18 21:40:58 följande:
    Hur mycket tittar du på armarna under sex? Det är en ärlig fråga för jag vet inte. Jag väljer just såna tröjor, fast i vanliga fall med linne under för att magen och svanken är bara annars. Nu kan jag inte ha linne under pga att det skulle krångla...så nu ser jag ut som någon som väldigt gärna vill visa magen och svanken hela tiden. Men de går att knäppa upp och ta av sig BH:n (axelbandslös eller med runt nacken istället för runt axlarna) utan att ta av sig tröjan. Har jag med axelband så ursäktar jag mig och säger att jag skall på toa, tar av mig Bh:n där och kommer ut med brösten bara (och tröjan på fast uppknäppt.)

    Hade du märkt en sådan sak?

     
    Jag har märkt det mesta som tjejer har försökt att dölja genom åren. Men det enda jag har tänkt är att de döljer något som är jobbigt för dem och därför låtit dem få den de behövt för att kunna berätta.
    Jag skulle aldrig få för mig att pusha någon till en situation som är obekväm. Särskilt inte med en person jag ser en framtid med.
  • Anonym (Ärrad.)

    Update: Gick oväntat bra att visa dem. Han var väldigt förstående. Men jag tror jag kör på tröja ändå för det mesta, jag kunde visa dem men jag är inte bekväm med dem ändå och jag börjar gilla att vara klädd som Donald Duck... 

  • Räkan77
    Anonym (Ärrad.) skrev 2021-02-23 16:16:19 följande:

    Update: Gick oväntat bra att visa dem. Han var väldigt förstående. Men jag tror jag kör på tröja ändå för det mesta, jag kunde visa dem men jag är inte bekväm med dem ändå och jag börjar gilla att vara klädd som Donald Duck... 


    Skönt att han var förstående och vad modig du var.
  • Sk007
    Anonym (Ärrad.) skrev 2021-02-23 16:16:19 följande:

    Update: Gick oväntat bra att visa dem. Han var väldigt förstående. Men jag tror jag kör på tröja ändå för det mesta, jag kunde visa dem men jag är inte bekväm med dem ändå och jag börjar gilla att vara klädd som Donald Duck... 


    Nalle Puh-klädsel ;)

    Vad bra att han var förstående. Då slipper han grubbla över eventuellt udda beteenden som han kanske märker.
    Visa dig på det vis du känner dig bekväm, påklädd som du vill. Självkänslan ändras med åren, så även din syn på dig själv. Så länge det känns rätt så tror jag att du gör det rätta!
Svar på tråden Sex och dölja sina självskadeärr?