Forum Övrigt - Familjeliv.se
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Måltidsersättning - helt stannat i vikt? HJÄLP!

Tor 18 feb 20:35 Läst 0 gånger Totalt 2 svar
    Tor 18 feb 20:35

Hejsan! Jag försöker att gå ner i vikt och har lyckats gått ner 3 kg på ca 2 veckor. Jag har gjort det med hjälp av kaloriunderskott, att räkna kalorierna. För en vecka sedan började jag med måltidsersättning, SLIM från protein.se. Och efter att jag började med den så har jag näst intill stannat helt med vikten. Jag har inte gått ner något mer sedan jag började med måltidsersättningen. Min fråga är om det är någon mer som har samma erfarenhet? Har läst mycket om den och många verkar fått bra resultat. Jag har inte ändrat något annat i min kost efter jag började med SLIM måltidsersättning. 

Har läst att vissa måltidsersättningar kan innehålla mycket socker, och socker är såklart inte bra när man försöker gå ner i vikt. Just SLIM Måltidsersättning innehåller ca 7gram sockerarter per potion, en portion är 35g. 21g sockerarter på 100g. Jag byter ut en måltid per dag. Är det mycket socker, någon som har koll? 

Tacksam för svar! Hoppas någon kan hjälpa mig, eller varit med om liknande och kan dela sina tankar.Skäms

• Anonym (Anony­m)
    Visa endast
    Tor 18 feb 22:21 #1
    eliisa95 skrev 2021-02-18 20:35:43 följande:

Hejsan! Jag försöker att gå ner i vikt och har lyckats gått ner 3 kg på ca 2 veckor. Jag har gjort det med hjälp av kaloriunderskott, att räkna kalorierna. För en vecka sedan började jag med måltidsersättning, SLIM från protein.se. Och efter att jag började med den så har jag näst intill stannat helt med vikten. Jag har inte gått ner något mer sedan jag började med måltidsersättningen. Min fråga är om det är någon mer som har samma erfarenhet? Har läst mycket om den och många verkar fått bra resultat. Jag har inte ändrat något annat i min kost efter jag började med SLIM måltidsersättning. 

Har läst att vissa måltidsersättningar kan innehålla mycket socker, och socker är såklart inte bra när man försöker gå ner i vikt. Just SLIM Måltidsersättning innehåller ca 7gram sockerarter per potion, en portion är 35g. 21g sockerarter på 100g. Jag byter ut en måltid per dag. Är det mycket socker, någon som har koll? 

Tacksam för svar! Hoppas någon kan hjälpa mig, eller varit med om liknande och kan dela sina tankar.Skäms

Tror inte på det där med måltidsersättning. Det är bättre att äta nyttigare mat och röra på sig mer. Inget socker, mindre fett och mer fiberrik mat och grönsaker.

Behöver inte vara så överdrivet åt något håll, utan bara att man anstränger sig för att minska på tillsatt socker och fett och istället öka mängden grönsaker och nyttigt protein osv.
  • Tor 18 feb 23:18 #2

Alltså.... "sockerarter" är en... ska vi kalla det underkategori av kolhydrater. Därav ofta "varav sockerarter" på näringslistan. De sockerarter som oftast är listade är mono- och disakarider och sakaros, och  21 g "sockerarter" är ganska mycket men inte vansinigt egentligen. Glass och isglass brukar innehålla runt 21 g sockerarter, men å andra sidan finns det annat som anses nyttigre som innehåller mer.

Ett annat problem med måltidsersättningar är att de... sällan är så mättande. Risken är att man äter mer utan att tänka på det vid andra måltider eller mellan målen.

Sedan måste man ju även väga in vad du äter i övrigt också. Jag vet att det låter skumt, emn du måste äta tillräkligt mycket för att gå ner (på kort sikt och ett bra sätt. Självklart går man ner i vikt om man svälter i månad efter månad..... men jag rekommenderar inte Auschwitz-dieten. Min morfar var inte vacker efter den....)

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll