• Jenzia

    Svårt att sova efter återföring

    Jag vet att man inte ska ta melatonin som gravid, men kanske kan vara en idé att testa fram till embryot fäster? Finns att köpa receptfritt 10 pack på apoteket, heter melantan. Jag sover som en stock om jag tar 3-6 mg (1-2 tabletter).

    Jag tar det själv regelbundet från mensen start till ägglossning då det ska förbättra äggkvalité! Nu är jag igång med min första IVF och kommer sluta dagen innan äggplock, men ta sen vid återföring också för att underlätta sömn och att embryot fäster!

  • Jenzia
    Clemmentina skrev 2021-02-21 09:47:06 följande:

    Spännande! Har du alltså läst om att det kan hjälpa embryot att fästa? När börjar du igen och hur länge tänker du äta? Funderar på att testa melatonin från mens till äggplock nästa gång. Får du svårt att sova när du slutar? :)


    Jag vet inte hur pass vetenskapliga studierna är gällande melatonin, men melatonin ska arbeta mot fria radikaler i kroppen (som inte är bra för oss) och därmed underlätta kroppen celluppbyggnad. Minns inte vart jag läst att melatonin även ska underlätta för embryot att fästa, men man greppar ju efter halmstrån ibland

    Jag tror iaf inte att det kan skada att testa melatonin Effekten, dvs sova som en sten, avtar när man äter det över tid, men jag har inga sömnproblem i vanliga fall så vet inte om det kan påverka sömnen negativt när man slutar.

    Vi får se om det blir ett två dagars eller en blastocyst för oss (hoppas hoppas det blir något iaf). Jag tänkte ta det igen dag 4-7 efter äggplocksdagen.

    Är iaf väldigt spänd på att se resultatet av min första IVF nu framåt
Svar på tråden Svårt att sova efter återföring