• Fri 19 Feb 2021 18:13
    303 visningar
    16 svar
    16
    303

    Vägen ur helvetet

    Hej!

    På grund av livets omständigheter kan jag konstatera att jag befinner mig i helvetet just nu.

    Jag har nu nått en kritisk punkt av lidande där jag känner att jag inte orkar må eller leva såhär längre och skriver därför denna tråd för att kunna få feedback från er samt att kunna följa utvecklingen.

    Status just nu:

    29 år

    Man

    Arbetslös/sjukskriven

    Fåtal vänner

    Trött, Deprimerad/utbränd

    Medicinerat fram och tillbaka med Mirtazapin och escitalopram/citalopram.

    Fakturor som jag skjutit upp och som gått till inkasso pga avslag från socialen.

    Mål:

    Att må psykiskt bra och hitta tillbaka till livsgnistan och lusten att leva.

    Att komma i mitt livs form fysiskt.

    Att bli fri från psykofarmaka och må bra på ett naturligt sätt.

    Att få sinnesro och känna glädje igen.

    Sluta spela datorspel och försöka fly verkligheten.

    Plan:

    Sluta med medicinerna coldturkey (Har tagit dem fram och tillbaka i 1 års tid och inte känt någon förbättring)

    Hålla bra rutiner, äta bra kost och träna regelbundet och sova på en bestämd tid.

    Vara konsistent och inte ge upp och försöka lösa saker med quickfix.

    Sälja datorn ev. ställa undan den tillsvidare.

    Kom gärna med förslag på vad mer jag kan göra för att ta mig ur helvetet.

    Nu kör vi!

  • Svar på tråden Vägen ur helvetet
  • Fri 19 Feb 2021 20:59
    #6
    Mackan1978 skrev 2021-02-19 19:43:32 följande:

    Försök komma in på en bussförarutbildning, dom skriker efter busschaufförer. Du kanske kan få en gratis bussutbildning.


    Tack för tipset, men jag vill inte jobba som bussförare. Det finns säkert människor som drömmer om det men inte jag.
    Anonym (steg 1) skrev 2021-02-19 19:49:07 följande:

    Börja med att inse att du INTE har ett helvete.


    Jag kan inte ljuga för mig själv och negligera mina egna känslor av olust och vemod.
    Anonym (Anonym) skrev 2021-02-19 20:07:46 följande:

    Oj, vilken undebar läkare du har som säger att du får sluta ta mediciner. Själv måste jag ta antipsykotisk medicin, trots att jag inte har schizofreni. 


    Du måste ingenting, vet inte om du är tvångsinlagd eller liknande. Rym därifrån, jag hjälper dig gärna ut om det är så.
    Anonym (Woho) skrev 2021-02-19 20:22:33 följande:

    Go for it!

    Detta kommer bli bra!

    En kommentar: sälj inte datorn. Du behöver den för att betala räkningar. Sätt upp en avbetalningsplan.


    Tack, finns bibliotek och dylikt där jag kan betala räkningarna. Mobilen funkar med. Men jag är med på din poäng, finns många praktiska saker med en dator.
    neverpreggo skrev 2021-02-19 20:31:25 följande:

    Även om du inte känner effekt av medicinerna så trappa ner. Gör det inte svårare än vad det behöver vara.


    Ser ingen mening med att trappa ner om det enbart får mig att må sämre. Det blir en ytterligare faktor att ta hänsyn till när man knaprar piller. Man vet inte vad som är medicinen eller ens egna känslor längre. Jag vill minimera alla faktorer som starkt kan påverka mitt psyke.
  • Tue 23 Feb 2021 23:52
    #12
    Anonym (steg 1) skrev 2021-02-20 16:57:29 följande:
    Och det ska du inte göra heller, Men att du kallar din situation för ett helvete är att spotta på de som har ett verkligt helvete. Jag har mycket värre än du räknar up i den här tråden, men inte fan kallar jag det ett helvete för det.
    Haha det enda jag spottar på är dig. Jag har konkretiserat min bakgrund, du har aning om vad jag gått igenom så håll käft.
  • Tue 23 Feb 2021 23:54
    #13
    WilksOwns skrev 2021-02-20 17:03:00 följande:

    Fåtal vänner beror väl främst på dig själv. Du har troligen själv varit en usel vän, och inte ställt upp. OBS det är vad jag tror.


    Nej, att jag har ett fåtal vänner självvalt. Har umgåtts i de "tuffare" kretsar men det är inget jag vill beblanda mig med i dagsläget  eftersom jag valt en annan väg.
  • Tue 23 Feb 2021 23:58
    #14
    Anonyx skrev 2021-02-20 20:49:44 följande:

    Oj, vilka icke konstruktiva svar du fått.

    Den situation du beskriver att du befinner dig i kan vem som helst råka ut för. Beroende på diverse olyckliga omständigheter.

    Många de faktorer du radar upp är trots allt förhöjda riskfaktorer när det kommer till suicidriskbedömningar (arbetar inom psykiatrin) och bör tas på allvar.

    Man, ensam, sjukskriven och depressiva på det.

    Jag tycker det låter som att du har vettiga tankar kring vad du själv kan göra åt ditt mående och din nuvarande situation.

    Däremot tror jag inte på att tvärsluta med SSRI/SNRI preparat. Utan hellre ta det varsamt och se vilka symtom som eventuellt dyker upp.

    Annars har du inte bara din nuvarande situation att handskas med utav även en nedstämdhet som kanske faktiskt kräver behandling.

    Har du testat samtalsterapi? Om det är lång kö att gå via landstinget kan man ofta hitta privata alternativ som är 'knutna' till landstinget och således gäller högkostnadsskydd även där och de tar 200kr/besök.

    Jag har aldrig varit en förespråkare för bara läkemedel, men däremot kan läkemedel fungera som en bra skyddsfaktor i nuläget tills du har åstadkommit alla dina andra mål. Finns risk för att backen kommer kännas brantare att klättra uppför annars och du ramlar ner i ytterligare ett hål av nedstämdhet. Och därmed kommer du inte kunna bryta några negativa mönster alls. Vilket leder i sin tur till fortsatt nedstämdhet på grund utav den miljö och den situation du befinner dig i, i övrigt.

    Samtalsstöd med inriktning KBT och att äta SSRI/SNRI under tiden kan vara en idé? Där du kan få hjälp och stöd med verktyg för att hantera vardagens alla problem som uppkommer och känslorna därtill.

    I övrigt är kroppen så fantastisk så du får mycket på köpet bara av att träna och äta rätt. Det löser inte alla problem men är ett gott stöd på vägen.


    Tack för ditt inlägg!

    Som du säger kan vem som helst hamna i en sådan situation håller på att göra en utredning på psykatrin nu så får ta ställning hur jag ska göra med medicinerna när utredningen är klar.

    Jag har aldrig gillat tabletter, men i vissa extrema fall kan det kanske behövas.
    Har försökt ta mig ur det med träning, kost osv men tankarna är alltid i bakgrunden och gör det omöjligt att slappna av..
Svar på tråden Vägen ur helvetet