• Simmaellersjunk

    Sony förbjuder sexism på PlayStation - rätt eller fel?

    Alla vet väl vad PlayStation är, men visste ni att Sony som första spelföretag förbjudit sexism på sina plattformar? I samband med att försäljningen av både PlayStation 3 och PlayStation 4 varit en besvikelse i hemlandet Japan, omlokaliserade Sony hela PlayStation-avdelningen till Kalifornien i USA. Ett av deras första beslut blev att införa en ny policy som förbjuder sexism i alla spel. Exempelbild nedan på något som var OK förr, men som är förbjudet idag på PlayStation.

    Eftersom rasism är förbjudet, varför är inte sexism förbjudet i underhållningsprodukter? De andra jättarna, Microsoft, Nintendo och Valve har inte antagit samma policy.

    Tycker ni att sexism ska förbjudas i spel och film, eller är det ett intrång i skapandefriheten? Kommer ni att stötta Sony efter detta beslut?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-02-20 01:40
    STÖRRE BILD: i.imgur.com/oH4OpMe.jpg

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sony förbjuder sexism på PlayStation - rätt eller fel?
  • Anonym (A)
    Anonym (Ray) skrev 2021-02-22 16:29:01 följande:
    Jag kan svara, men ser ingen poäng i det om du fortfarande anser att privata företag inte kan censurera.
    Jag har faktiskt inte ens nämnt ordet censur i mina inlägg, så hur du får det till att jag anser att privata företag inte kan censurera vet jag inte.

    Sedan var fråga, vem riktar de censuren mot?
  • Anonym (Ray)
    Anonym (A) skrev 2021-02-22 16:33:56 följande:
    Jag har faktiskt inte ens nämnt ordet censur i mina inlägg, så hur du får det till att jag anser att privata företag inte kan censurera vet jag inte.

    Sedan var fråga, vem riktar de censuren mot?
    Ursäkta, jag blandade ihop debattörerna. Då du svarade på mitt inlägg utgick jag (felaktigt) att du var den som skrev det inlägget jag hade svarat på. Jag ser nu att det blev fel.

    Sonys censur riktar sig mot Playstation-speltillverkarna.

    "utövad förhandsgranskning eller retroaktivt hindra, ofta litteratur, film, teater, brev etcetera, som anses obscena, politiskt oacceptabla"


  • Postman
    Xenia skrev 2021-02-22 13:19:38 följande:

    Det är inte jag som ondgör mig utan alla som ondgör sig över Sonys policy. Det är inte jag som startat tråden om Sony och Play Station. De har rätt att göra som de vill, av moraliska, jämställdhets- och ekonomiska skäl.

    Eller ska alla tutt- och rumpfixerade eviga tonårsmännen bestämma över Sony?


    Du är ju delaktig tråden, då blir du också i viss mån delaktig i att ondgöra sig över ämnet. Du passade också på att skicka med en väldigt, väldigt bitter och sur slutkläm över tonårsmännen.Ett väldigt sexistiskt uttalande om män från någon som inte vill att man ska förminska kvinnor, ja tjena. 

    Det är ju knappast tonårsmännen som bestämmer vad för spel som görs, ja det gör ju förstås faktiskt sony själva. Däremot kan man vilja diskutera sakfrågan, det är skillnad serru.


  • Friger

    Avskyr företag som anstränger sig för att vara PK

    Jag bojkottade det feministiska försöken med StarWars, StarTrek, och annat vänstertjafs som en del stora företag fått för sig att dom tror ska sälja för att dom får bra recensioner av kulturfjantar. Tyvärr för dom...

    Det är mansgrisar som jag som köper skiten. Älskar att titta på vickande rumpor, omotiverade dusch-scener och häftiga manliga hjältar.

    Vi bojkottar skiten. Jag ensam gör inget men det åtföljs av miljoner fler. Disney fick dra i handbromsen på Star Wars, samma sak med StarTrek. Det finns fler exempel.

    Nu blir det samma sak med Sony.

    Vill dom syssla med kvinnor-kan-grejer så är dom välkomna att göra det i Barbie, Sex and the City eller vad helst brudar tittar på. Har tvingats titta på Barbie några gånger pga att glädja några av döttrarna. Karlarna där är dumma mesar. Hade man gjort en motsvarande kvinnlig karaktär i vilken annan mans-film som helst hade det blivit ett ramaskri. Mer ett konstaterande.

  • Anonym (Ö)
    Friger skrev 2021-02-22 17:14:12 följande:

    Avskyr företag som anstränger sig för att vara PK

    Jag bojkottade det feministiska försöken med StarWars, StarTrek, och annat vänstertjafs som en del stora företag fått för sig att dom tror ska sälja för att dom får bra recensioner av kulturfjantar. Tyvärr för dom...

    Det är mansgrisar som jag som köper skiten. Älskar att titta på vickande rumpor, omotiverade dusch-scener och häftiga manliga hjältar.

    Vi bojkottar skiten. Jag ensam gör inget men det åtföljs av miljoner fler. Disney fick dra i handbromsen på Star Wars, samma sak med StarTrek. Det finns fler exempel.

    Nu blir det samma sak med Sony.

    Vill dom syssla med kvinnor-kan-grejer så är dom välkomna att göra det i Barbie, Sex and the City eller vad helst brudar tittar på. Har tvingats titta på Barbie några gånger pga att glädja några av döttrarna. Karlarna där är dumma mesar. Hade man gjort en motsvarande kvinnlig karaktär i vilken annan mans-film som helst hade det blivit ett ramaskri. Mer ett konstaterande.


    Det är barn främst som är playstations målgrupp, och starwars målgrupp och startreks målgrupp. Ska du hålla på och vara mansbebis hela livet får du gå all in i att dina intressen delas med BARN. Det är inte du som ska sitta och spela playstation men eftersom du gör det får du väl bojkotta det då för att sexighet inte förekommer där i barns intressen.
  • Anonym (Ray)

    Är det rimligt att en elektronikleverantör ska kunna censurera vad kunderna spelar för underhållning i apparaterna de tillverkar?

    Anser ni även att Sonys CD-spelare inte ska kunna spela upp hip-hop och annan sexistisk musik?

    Ska man inte heller kunna surfa in på www.GameofThrones.com med en Sony-dator?

    Eller kolla på Game of Thrones på en Sony DVD-spelare eller Sony-tv?

    Jag är ointresserad av Game of Thrones, men jag anser att det ska vara mitt eget beslut att inte konsumera Game of Thrones eller liknande sexistisk underhållning - oberoende av om det är ett tv-spel eller en DVD-film. Vill jag kolla på det ska jag ha den rätten.

  • Physalis
    Anonym (Ray) skrev 2021-02-22 21:29:25 följande:

    Är det rimligt att en elektronikleverantör ska kunna censurera vad kunderna spelar för underhållning i apparaterna de tillverkar?

    Anser ni även att Sonys CD-spelare inte ska kunna spela upp hip-hop och annan sexistisk musik?

    Ska man inte heller kunna surfa in på www.GameofThrones.com med en Sony-dator?

    Eller kolla på Game of Thrones på en Sony DVD-spelare eller Sony-tv?

    Jag är ointresserad av Game of Thrones, men jag anser att det ska vara mitt eget beslut att inte konsumera Game of Thrones eller liknande sexistisk underhållning - oberoende av om det är ett tv-spel eller en DVD-film. Vill jag kolla på det ska jag ha den rätten.


    Jag tycker det är fullt rimligt att företaget gör precis vad de vill så länge det inte är olagligt. Någon har hela tiden valt vad PlayStation ska satsa på för spel och alla som inte blivit valda hittills har "censurerats" så att kunderna inte kan spela de spelen. Enda skillnaden nu är att det finns ett uttalande om en ny punkt i deras urvalsprocess. Precis som att de lika gärna kunnat bestämma att de från och med nu endast släpper barnspel och censurerar då alla andra slags spel, om man nu tvunget ska kalla det censur. Visst en del av kundkretsen blir besvikna, arga och känner sig bestulna på vad de trodde komma skulle. Kanske innebär beslutet att företaget går i konkurs för att de gjort en felbedömning i vad kunderna vill ha, men det är ändå deras fulla rätt.
    Korrekturläser som en kratta
  • Friger
    Anonym (Ö) skrev 2021-02-22 21:15:59 följande:
    Det är barn främst som är playstations målgrupp, och starwars målgrupp och startreks målgrupp. Ska du hålla på och vara mansbebis hela livet får du gå all in i att dina intressen delas med BARN. Det är inte du som ska sitta och spela playstation men eftersom du gör det får du väl bojkotta det då för att sexighet inte förekommer där i barns intressen.
    Du kunde lika gärna uttala dig om styrsystem för rymdraketer eller något annat du inte behärskar.

    Barn är inte främsta målgruppen för Startrek. Star Wars har en mer blandad målgrupp men fan-cluben är klart äldre nu än vad den var förut. Lite pga att försäljningen av leksaker störtdök efter de senaste filmerna. Få grabbar ville ha en actionfigur av en feminist så dom vände sig till andra saker. Disney missade en hel generation där. Dom försöker ta igen det nu, får se om dom lyckas.

    Dataspel/tv-spel har åldersgränser precis som filmer. Man förbjuder inte 'När lammen tystnar' för att barn tittar på 'Greta Gris'. Du kan titta på den ena utan att titta på den andra. Men ändå är så du resonerar.

    Även om jag i ärlighetens namn spelar betydligt mindre nu än förut pga att jag har så mycket andra plikter, så är det jag och andra dataspelsintresserade vuxna (oftast män) den stora plånboken för branschen. Vi står ofta som betalare till både oss själva och till våra barn. Sura konservativa morsor är en betydligt mindre målgrupp ur ekonomisk synvinkel.

    Sony gör naturligtvis som dom vill. Men det kommer att kosta dom, precis som det kostat andra som gått i pk-fällan. Gnällspikarna har mycket åsikter men har aldrig konsumerat produkterna och kommer aldrig att göra det oavsett hur pk det blir.
  • Anonym (A)
    Anonym (Ray) skrev 2021-02-22 16:38:43 följande:
    Ursäkta, jag blandade ihop debattörerna. Då du svarade på mitt inlägg utgick jag (felaktigt) att du var den som skrev det inlägget jag hade svarat på. Jag ser nu att det blev fel.

    Sonys censur riktar sig mot Playstation-speltillverkarna.

    "utövad förhandsgranskning eller retroaktivt hindra, ofta litteratur, film, teater, brev etcetera, som anses obscena, politiskt oacceptabla"
    Fast det är ju inte censur. Speltillverkarna får tillverka vilka spel de vill, Sony köper vilka spel de vill.

    Menar du att ett privat företag inte har rätt att själv köpa in vilka spel de vill? Att de inte har rätt att beställa vilka spel de vill? 
  • Anonym (A)
    Anonym (Ray) skrev 2021-02-22 21:29:25 följande:

    Är det rimligt att en elektronikleverantör ska kunna censurera vad kunderna spelar för underhållning i apparaterna de tillverkar?

    Anser ni även att Sonys CD-spelare inte ska kunna spela upp hip-hop och annan sexistisk musik?

    Ska man inte heller kunna surfa in på www.GameofThrones.com med en Sony-dator?

    Eller kolla på Game of Thrones på en Sony DVD-spelare eller Sony-tv?

    Jag är ointresserad av Game of Thrones, men jag anser att det ska vara mitt eget beslut att inte konsumera Game of Thrones eller liknande sexistisk underhållning - oberoende av om det är ett tv-spel eller en DVD-film. Vill jag kolla på det ska jag ha den rätten.


    Kunderna får spela vilka spel de vill, passar inte spelen som ingår i Playstations utbud så får de välja en annan konsol.

    Intressant att du vill begränsa privata företag. 
Svar på tråden Sony förbjuder sexism på PlayStation - rätt eller fel?