• Sat 20 Feb 2021 11:09
    2046 visningar
    55 svar
    -1
    55
    2046

    Arbete som Telefonförsäljare. Avskyr det!

    Vill bara få ventilera mig lite och gärna få lite tips..

    Jag har nyligen fått arbete inom Telemarketing på ett låneförmedlingsföretag i Sthlm. Det benämndes inte som specifikt ett telefonförsäljarjobb, varken i annons eller på intervju, men det är ju vad det är.

    Men saken är den att jag verkligen avskyr det här arbetet och har ångest av att veta att när jag går till jobbet så kommer dagen se exakt likadan ut som dagen innan och dagen innan dess osv osv, Jag sitter och ringer mina +200 samtal om dagen och får in kanske en eller två som är intresserade. Resterande är konstant NEJ, KLICK eller JAG ÄR INTE INTRESSERAD.

    Det finns visserligen en hyfsad grundlön på ca 20.000, och därefter provision som baseras på en rad olika faktorer. Jag erbjöds och tog det här arbetet efter att ha varit arbetslös nästan 12 månader och såklart är det tacksamt med en inkomst.

    Men samtidigt funderar jag på om det verkligen är värt att gå till ett arbete man vantrivs med. Sen är ju provanställningen en annan grund för ångest, dvs att om man då inte säljer tillräckligt mycket så kommer de givetivs inte att ge mig en fast anställning sen. Kan tycka att det system man kör, att nybörjare får kunder som är mindre benägna att vara intresserade och att man sen arbetar sig upp till kundkategorin där det är något lättare att få in en kund, är orättvist. Det hade varit bättre om alla fick samma chans att knyta kunder. Hur ska man kunna stiga i graderna om 98% av de kunder man ringer, inte är intresserad.

    Att ringa folk som inte bett om att bli uppringda och dessutom för att sälja något. är förmodligen bland de mest avskydda yrkena man kan ha. 

    Så, någon som har något tips på vad jag ska/kan göra? eller egen erfarenhet från det här yrket?

  • Svar på tråden Arbete som Telefonförsäljare. Avskyr det!
  • Sat 20 Feb 2021 19:53
    #3
    Kodia skrev 2021-02-20 18:37:36 följande:

    Jag förstår att du hatar det! Däremot tycker jag inte att du ska säga upp dig utan att ha något annat, utan sök andra jobb så mycket du kan!

    En nyfiken fråga: vad är det för kundkategori där det är lättare att lyckas sälja ett lån? De med flera förfrågningar/betalningsanmärkningar?


    Har inte kommit så långt än tyvärr. Har bara fått den infon, om att i den högre kundkstegorin så är de lättare att "fånga in". Men anledningen vet jag inte.
  • Sun 21 Feb 2021 06:33
    #4

    Jag får väl helt enkelt bita ihop. Iaf till jag kan få a-kassa igen efter 6 månader.

    Men jag söker självfallet arbete under tiden, men med tanke på hur lång tid det tog att få det här jobbet så lär det förmodligen ta ett tag att hitta något bättre.

    Det är bara att arbetet är så oerhört monotont, och det gör mig deprimerad att få 200 nej liksom. Om sen ens prestation avgör om man får fortsätta efter provanställning gör ju att det känns ännu jobbigare. Man kan ju vara en hur bra och driven säljare som helst, men om kunden nu inte vill, så vill han ju inte.

    Jobbade inom hotell & restaurangbranschen fram till pandemin, och även om det arbetet var rätt enformigt också oftast, så var det ingenting i jämförelse med det här. Förut så hände det iaf olika saker under arbetspasset som gjorde varje pass unikt

  • Mon 22 Feb 2021 12:44
    #5

    Kan man be om att få gå ner i tid även under en provanställning eller är det ansett som något negativt från arbetsgivarens sida? Den möjligheten finns nämligen, det stod med i annonsen också men vet inte hur man ser på det under provanställning

  • Mon 22 Feb 2021 20:35
    #7
    Jonnynilsson skrev 2021-02-22 13:11:22 följande:

    Jag är verkligen imponerad av människor som kan arbeta med telemarketing. Det måste vara ett av de sämre jobben jag kan tänka sig.

    Så du gör helt rätt i arbeta och söka jobb under tiden. Det är alltid lättare att få tag i ett nytt jobb om man redan har ett.

    Respekt!


    Ja alltså jag fattar ju varför det var relativt lätt att få jobbet. Det kan ju tyckas simpelt att bars sitta och ringa hela dagen men det är faktiskt både fysiskt och psykiskt påfrestande. Vi sitter där 8.45-18 och ringer, ringer och ringer. Sista timmen är man helt slut i huvudet och jag begriper inte hur de kan ha de arbetstiderna, vem är en bra säljare efter 17 och 250 samtal senare liksom.

    Hoppas verkligen jag hittar något snart
  • Fri 26 Feb 2021 07:36
    #9

    Tycker bara det är orealistiskt mycket att tänka på.

    Man får t.ex inte ta kortare rast för att gå lite tidigare någon dag, utan då måste man istället jobba in tiden (som om man gärna jobbar mer än nödvändigt) och det måste man göra den aktuella veckan. Så i deras värld finns inte utrymme för andra aktiviteter än arbete, eftersom vi är på jobbet 8.45-18. Utöver det då så har man en lite överenergisk chef som ger hemläxa att läsa på och "som ska sitta". Återigen då, man har väl ett liv utanför arbetet också.

    Säljare är verkligen ett släkte för sig. De verkar ganska ovilliga att höra på andras invändningar än sina egna och de har alltid svar på allt. Min chef har ju såklart varit säljare innan och nu stressar hon sina anställda istället. Hon vill säkert att vi ska lyckas, för vår egen del och för företaget men hon ger oss knappt utrymme att andas förrens hon kommer med något nytt.

    Det är skitjobbigt och motiverar inte alls vilket hon säkert tror.

  • Fri 26 Feb 2021 08:18
    #11
    Iarwain skrev 2021-02-26 07:50:30 följande:

    Jag ogillar att bli uppringd av säljare, men försöker att inte vara otrevlig, då jag förstår att många är i din situation.

    Försök byt jobb om du kan, stanna inte i något du vantrivs i.

    Jag har en fråga till dig; Jag är NIXad, men blir uppringd ändå, vet du hur du får de nummer du ringer och hur företaget hanterar NIX?


    När man är NIXad så spärrar man sig från ny kommunikation från diverse företag som man inte haft kontakt med förut. Däremot, om du någon gång varit i kontakt med företaget eller med ett företag som har många samarbetspartners så godkänner man villkoren att bli kontaktad igen, exempelvis via telefon. Det räcker att du fyller i dina uppgifter för att få en rabattkod, bara vill se ett pris eller på annat sätt uppgett dina kontaktuppgifter så ger man rätten till företaget att ringa. Då hjälper tyvärr inte NIX
  • Fri 26 Feb 2021 08:42
    #12
    RetiloB skrev 2021-02-26 08:18:02 följande:

    När man är NIXad så spärrar man sig från ny kommunikation från diverse företag som man inte haft kontakt med förut. Däremot, om du någon gång varit i kontakt med företaget eller med ett företag som har många samarbetspartners så godkänner man villkoren att bli kontaktad igen, exempelvis via telefon. Det räcker att du fyller i dina uppgifter för att få en rabattkod, bara vill se ett pris eller på annat sätt uppgett dina kontaktuppgifter så ger man rätten till företaget att ringa. Då hjälper tyvärr inte NIX.

    Här har vi folk som kanske kollade på lån 2017 och nu rings upp igen osv osv.


  • Fri 26 Feb 2021 11:08
    #17
    Lurkis skrev 2021-02-26 10:24:05 följande:

    Asså vilket jäkla gnäll det är i denna tråd om detta yrke. Jag har arbetat på en låneförmedling i Stockholm & drog in 5-6 kalla kunder OM dagen utan problem. En grundlön på 20k är mycket högt för ett Entry-Level sälj jobb. Det låter som att du inte lärt dig hur man hanterar invändningar på ett korrekt sätt. 200 samtal om dagen är ingenting, när jag jobbade som låneförmedlare var 400 samtal om dagen standard. Av dessa 400 samtal blev det en 7-12 ansökningar. Detta på en vecka kunde resultera i ca 50-60 ansökningar - 200-240 i månaden. Lönen i snitt låg på runt 38-45 k i månaden. Det låter som om du har samma problem som de flesta sälj företag. Uruselt ledarskap utan kompetens som inte kan säljai luren själva. Eller så har du fel inställning. Mitt tips är att applicera Jordan Belford's Str8 line persuasion teknik i ditt arbete. Det är nyckeln till att vara en bra säljare. Intryck, tonalitet men framförallt självsäkerhet. Sälj jobbet är inte för alla, men jag ska ge dig riktiga säöjttips, något som dina chefer garanterat inte har kunskap om. Detta var min vanliga pitch som låneförmedlare.

    Hej, e Lars där?

    Öh ja, det är Lars.

    Vad bra, vi har ju försökt att nå dig under en längre tid. Senast vi var i kontakt satte vi ju dig på räntebevakning för att avvakta tills läget såg lite ljusare ut. Hur ser dina lån ut idag & har du lyckats undvika att samla på dig massor med onödiga kredit-upplysningar?

    Detta var min standardpitch som visade sig brutalt effektiv. De flesta som finns på listor har lån, bara att de absolut inte vill avslöja det & därför ljuger dig rakt upp i ansiktet. Denna metod skapar en helt annan ingång & svaren du får är betydligt mer intressanta än nej tack. Prova detta! Du kommer bli chockad över hur effektivt det är. Prata 1,5 sekunder långsammare & ha en myndighetsröst - ingen brytning, lugn, säker, trevlig. Ställ frågor.

    Här har du en video som min käre bror gjort angående försäljning. Han är en av de bästa säljarna i Sverige. Han har lärt mig allt jag kan, förmågor som jag idag använder inom skolan & som gett mig unika fördelar i den världen. Ge inte upp!


    Problemet på den här arbetsplatsen är att vi har säljpitchar vi måste följa och får inte "freestyla" iaf inte allt för mkt. Cheferna säger att "det här är beprövade pitchar" och det ska funka. Så typ, "funkar det inte så är det dina argument det är fel på..eller "dig". Det känns som man som ny får orimliga krav på sig, ja vi har fått argumentationsträning och att köra minst 3 argument innan man släpper kunden. Men nyligen fick vi nya pitchar just när vi.lärt oss de gamla och kravet att vi måste följa dessa får det att kännas mer strikt än det behöver vara.

    Det är det som gör det jobbigt. Och en del folk vill verkligen inte och om jag då råkar få just denna skara så drabbar det ju mig och jag anses som dålig typ
  • Fri 26 Feb 2021 12:14
    #19
    Lurkis skrev 2021-02-26 11:20:38 följande:

    Kolla på videon jag länkade. Följ det han säger. Ifall de ifrågasätter det så ifrågasätter de metoderna hos en låneförmedlare som gjorde 13 miljoner i försäljning enskilt i månaden. Låter som att dina chefer, som många sälj företag - har 0 koll. När var det senast dina team chefer hoppade in i dailen? Aldrig? Tänkte väl det. Ja, men att ha en standardiserad kass pitch är idiotiskt. Inte konstigt att ingen av er säljer 10 sälj om dagen med den typen av trångsynta chefer. Det handlar om att bryta språkmönater. Om mam kör en företagspitch kommer man alltid skjuta sig själv i foten & bli en av de tusentals försäljare som alla hatar.


    Jag förstår vad du menar och det är ju alltid lätt att komma med egna idéer. Me jag vet inte om jag, som provanställd är i läge att ifrågasätta på det sättet eller köra mitt eget race liksom.

    Saken är ju den att vissa säljer grymt. De som hämtar kunder från en bättre kategori , medan vi nykomlingar får kunder från 2017 som då sökte typ 5000. Sen finns det ju såklart andra kunder även för oss men merparten är ovilliga och inte så övertalbara. Så att köra samma pitchar oavsett kund är för mig orealistiskt.
Svar på tråden Arbete som Telefonförsäljare. Avskyr det!