• Lurkis
    Fri 26 Feb 2021 10:24
    2047 visningar
    55 svar
    55
    2047

    Arbete som Telefonförsäljare. Avskyr det!

    Asså vilket jäkla gnäll det är i denna tråd om detta yrke. Jag har arbetat på en låneförmedling i Stockholm & drog in 5-6 kalla kunder OM dagen utan problem. En grundlön på 20k är mycket högt för ett Entry-Level sälj jobb. Det låter som att du inte lärt dig hur man hanterar invändningar på ett korrekt sätt. 200 samtal om dagen är ingenting, när jag jobbade som låneförmedlare var 400 samtal om dagen standard. Av dessa 400 samtal blev det en 7-12 ansökningar. Detta på en vecka kunde resultera i ca 50-60 ansökningar - 200-240 i månaden. Lönen i snitt låg på runt 38-45 k i månaden. Det låter som om du har samma problem som de flesta sälj företag. Uruselt ledarskap utan kompetens som inte kan säljai luren själva. Eller så har du fel inställning. Mitt tips är att applicera Jordan Belford's Str8 line persuasion teknik i ditt arbete. Det är nyckeln till att vara en bra säljare. Intryck, tonalitet men framförallt självsäkerhet. Sälj jobbet är inte för alla, men jag ska ge dig riktiga säöjttips, något som dina chefer garanterat inte har kunskap om. Detta var min vanliga pitch som låneförmedlare.

    Hej, e Lars där?

    Öh ja, det är Lars.

    Vad bra, vi har ju försökt att nå dig under en längre tid. Senast vi var i kontakt satte vi ju dig på räntebevakning för att avvakta tills läget såg lite ljusare ut. Hur ser dina lån ut idag & har du lyckats undvika att samla på dig massor med onödiga kredit-upplysningar?

    Detta var min standardpitch som visade sig brutalt effektiv. De flesta som finns på listor har lån, bara att de absolut inte vill avslöja det & därför ljuger dig rakt upp i ansiktet. Denna metod skapar en helt annan ingång & svaren du får är betydligt mer intressanta än nej tack. Prova detta! Du kommer bli chockad över hur effektivt det är. Prata 1,5 sekunder långsammare & ha en myndighetsröst - ingen brytning, lugn, säker, trevlig. Ställ frågor.

    Här har du en video som min käre bror gjort angående försäljning. Han är en av de bästa säljarna i Sverige. Han har lärt mig allt jag kan, förmågor som jag idag använder inom skolan & som gett mig unika fördelar i den världen. Ge inte upp!



  • Lurkis
    Fri 26 Feb 2021 11:20
    #18

    Kolla på videon jag länkade. Följ det han säger. Ifall de ifrågasätter det så ifrågasätter de metoderna hos en låneförmedlare som gjorde 13 miljoner i försäljning enskilt i månaden. Låter som att dina chefer, som många sälj företag - har 0 koll. När var det senast dina team chefer hoppade in i dailen? Aldrig? Tänkte väl det. Ja, men att ha en standardiserad kass pitch är idiotiskt. Inte konstigt att ingen av er säljer 10 sälj om dagen med den typen av trångsynta chefer. Det handlar om att bryta språkmönater. Om mam kör en företagspitch kommer man alltid skjuta sig själv i foten & bli en av de tusentals försäljare som alla hatar.

  • Lurkis
    Fri 26 Feb 2021 12:56
    #23
    -1
    Tage Tyrann skrev 2021-02-26 12:31:36 följande:

    Respekterar inte såna som arbetar med det jobbet. Utnyttja gamla människor som inte kan säga nej. Fy fan. Säg upp dig. Äckligt.


    Det finns såna säljare ja, men de är långt ifrån alla & sådana säljare är knappast toppsäljare. Jag hjälpte faktiskt människor för att jag kunde kommunicera & förstod lånemarknaden. Detta ledde till att jag hade kunder som ringde mig återkommande för att få råd & hjälp. Vilket jag självklart bidrog med. Fulsälj ses ner på, av säljare också. Kom inte med svepande floskler, finns många bra godhjärtade säljare också.
  • Lurkis
    Fri 26 Feb 2021 13:00
    #24
    RetiloB skrev 2021-02-26 12:29:30 följande:

    Men håller med dig i frågan. När hoppade chefen själv in och ringde, det skulle ju vara bra om chefen visade "hur det ska gå till" om dessa pitchar och argument verkligen är så bra som de själva tror. Så kan hon ju försöka få in kund från den nivå vi är på


    Exakt! Om du ställer den frågan så blir de helt röda i ansiktet & kan ej prestera. Jag ska ge dig ett tips ifall du verkligen vill lära dig sälj på riktigt. Att lära sig sälj handlar om att kunna lyssna, förklara & bidra med värde - inte att övertala. Om man behöver övertala någon har man redan förlorat. Sök jobb på koll.se

    Där respekteras & värderas ens insatser - om man är villig att arbeta & lyssna så kommer man långt. De har också bra arbetstider. Med hemgångsmål, Sälj tävlingar & framför allt bra prestationsmål. Ifall man sätter två kalla så får man ringa varmt oavsett hur länge man jobbat där. Det är en lika arbetsplats för alla. Vilken låneförmedling arbetar du på?
  • Lurkis
    Fri 26 Feb 2021 13:05
    #25

    Jag föraktar alla chefer som inte kan hoppa in och sätta en kall, ifall det är deras jobb att se till att du presterar. Min bror är som sagt säljchef där & han hoppar återkommande in & säljer tillsammans med de "vanliga" säljarna. Det gör ett under för arbetsmoralen & viljan. Man känner sig inte ensam. När jag jobbade där blev jag teamchef tillslut & mitt arbete gick ut på att coacha säljarna. Jag gjorde detta genom att vara bland de första som satte en kall "ans" för att sedan lyssna på folks samtal & coacha varje säljare individuellt eftersom varje människa är unik med sina egna utmaningar. Jobbar du på Advisa?

  • Lurkis
    Fri 26 Feb 2021 13:30
    #28
    -1
    Tage Tyrann skrev 2021-02-26 13:10:47 följande:

    Snack. Dom får provision för att sälja, det tar inte länge innan de "godhjärtade" föräljarna du talar om har konverterat till riktiga svin.

    Telefonmarketing bör förbjudas i lag, det är där svindlarna håller till. Det borde vara så att det är olagligt med telemarketing såvida kunden inte personligen har godkännt det. Det borde finnas ett register där man kan gå in och registrera sig om man tillåter telefonförsäljare. Att ringa såna som inte tillåter det skulle vara straffbart. 

    Varför skulle man lyssna på telefonföräljare, dom erbjuder ju bara ren skit? Har man en bra och konkurrenskraftig produkt behöver man inte ringa runt och truga ut den utan den säljer sig själv. 


    Jag har 5 års erfarenhet där jag alltid haft goda resultat. Att vara en bra säljare handlar också om att kvalificera kunden. T ex så kunde det vara så att en kund ringde mig och ville ha hjälp med att samla sina skulder. Jag ställer de kvalificerande frågor angående deras köpevanor, får dem att logga in på min uc så jag slipper ta en kreditupplysning. Bryter ner deras dagliga utgifter & planerar in möten när vissa kreditupplysningar försvinner/ tar kontakt med banker/pratar med inkassobolag. I det stora hela så kan jag hålla med dig. Jag har jobbat på runt 20 olika sälj företag & har alltid gått efter att jag upptäckt att 1. Produkten är skit. 2. Att de använder sig av systematisk fulsälj. Jag förstår att jag som person är ganska ovanlig i säljbranschen - det finns många som du beskriver & de fördömer jag gärna med dig. En av anledningarna till varför jag idag inte är kvar. Det finns dock många som inte drivs av något ont. Som alla, försöker de göra rätt för sig. Jag kan säga att det enda som är värt för individen att "köpa" över telefon är just räntesänkning. För då hjälper man faktiskt kunden att byta lån från annuitet till rak amortering, förhandla till en fast ränta osv. Samma sak när det kommer till försäkringar. Där finns det ett mervärde för kunden. Jag arbetade med det som killen i lyxfällan gör - att förbättra människors kreditvärdighet & mer pengar i deras fickor. Jag fick betalt av banken via kickback. Så om jag t ex samlade 4 lån som en kund hade med en snittränta på 9%, 10 års återbetalningstid. Brukade jag kunna förhandla ner räntan till 6% med samma återbetalningstid & gav kunden alternativ. Jag förklarade nackdelarna med annuitetslån & längre återbetalningstider. Många gånger blev de tacksamma för att ingen hade förklarat för dem hur det ligger till. Jag blev alltså toppsäljare för att jag var ärlig & såg till kundens bästa & detta kände kunden.

    Återigen, du har en god poäng. 95% av alla sälj företag är Skit. Handlar om att hitta de där 5% som gör nytta.

    Id-skydd

    Telefon-abbonemang

    Diverse bingolotto & casino

    Hälsoprodukter

    Kurser

    Osv - allt sånt är skit. Testade det, sa upp mig efter en vecka efter att ha skällt ut hela sälj ledningen för att vara bedragare. Gjort samma på varje arbetsplats där jag upptäckt detta. Anmält till konsumentombudsmannen & "snott" säljsamtal som tydligt bryter mot alla etiska regler för att ge konsumentverket/finansinspektionen kött på benen vid en anmälan. En av anledningarna till varför jag jobbat på så många sälj företag.

    Enligt min åsikt är det bara två branscher som har potentialen att hjälpa dig & förbättra ditt liv.

    Låneförmedlingar

    Försäkringsbolag.

    Allt annat är tyvärr infekterat med fulsälj så du har rätt i det stora hela men som med allt så finns det undantag.
  • Lurkis
    Fri 26 Feb 2021 13:35
    #29
    RetiloB skrev 2021-02-26 13:22:19 följande:

    Ja mina chefer snackar bara om hur lätt allting är om "du bara pluggar det manus du fått eller vilka invändningar du kan få och hur du tacklar dessa". Sen sitter chefen på andra sidan bordet hela dagen och bara gör annat än att visa hur det fungerar. Sjukt stressande också att ha chefen på andra sidan bordet.

    Nej, på Zmarta


    OH herregud. Okej. Alltså säg upp dig. Jag förstår att 20k kan kännas skönt & tryggt men en sådan arbetsplats är bara pretentiös. Haft sådana chefer & har alltid ifrågasatt dem. Ledde oftast till deras egna förödmjukelse då jag visade för alla att de var inkompetenta. Säg inte upp dig direkt utan arbeta på en exit-strategi. Vad för jobb skulle du kunna tänka dig att göra? Arbetar tidvis som frilansande rekryterare så ifall du ger mig chansen kan vi säkert hitta något tillsammans
  • Lurkis
    Fri 26 Feb 2021 15:03
    #31
    RetiloB skrev 2021-02-26 14:50:40 följande:

    Jag ville verkligen tro gott om arbetet när jag började och ville försöka att bara se det positivt samt att det var så skönt att få komma ur arbetslösheten. Men ju mer jag jobbar ju mer märker jag ju att dels detta inte är något för mig, men också dels att det är rätt mkt dubbelmoral här.

    Chefen ger oss nya säljpitchar som hon präntar in i huvudet på oss att detta måste du säga varje gång, trots att det inte alltid passar och man är rädd för att säga fel medan hon sitter där och lyssnar på en. Sen att alla säljare ändå inte kör samma. Har fått lyssna på andra säljare och där freestylas det lite beroende på vem de pratar med, vilket för mig är betydligt mer naturligt än att göra det från ett manus. Fattar inte varför de tror att en eller två pitchar skulle funka bättre till alla kunder än om man har möjlighet att freestyla, inom rimliga gränser såklart.

    Min uppfattning är att om en kund vill köpa eller använda den tjänst du erbjuder så gör han det mer eller mindre klart redan när man presenterar sig, och vill han inte så spelar det (oftast) ingen roll vad och hur du säger. Framförallt inte om man rabblar på enligt manus och inte ger kunden något utrymme. Sant?

    Jag jobbade ju tidigare inom hotell/restaurang men servicejobb oavsett är vad jag letar efter.


    Nej, när det kommer till lån är folk fruktansvärt oärliga av naturliga anledningar (de har blivit brända förut, försämrad kreditvärdighet) jag skulle dock säga att ett manus inte kommer hjälpa dig sälja. Till viss del ja, men det handlar om hur du bemöter deras invändningar som skapar förtroende inte misstänksamhet. Att rabbla från ett manus är ett säkert kort för kunden att avgöra att hen ej vill göra affärer med dig. Du har delvis rätt. Ah, segt ja de kan ju vara svårt att få jobb inom det i dagsläget. Kundtjänst då?
  • Lurkis
    Fri 26 Feb 2021 15:06
    #32

    Hur ser din pitch från företaget ut? Kan du skriva ut det så jag får en bild av vad du jobbar med.

  • Lurkis
    Fri 26 Feb 2021 16:32
    #34

    Nä, du har rätt. Man måste ju anpassa sitt språk till viss del för att det ska kunna passa mottagaren. Jag ändrar alltid mitt språkbruk så om jag pratar med en 50+are så lägger jag till va emellanåt i meningarna t ex.

    Ja, Lars nu är det såhär va att vi satte dig på räntebevakning. Eftersom du inte vill ta kreditupplysningar i onödan, det gäller ju att bara ta det en gång så det blir rätt, va?

    När jag pratar med yngre kvinnor så skämtar jag alltid till det & låtsats ringa från paradiset hotel för att i nästa mening skämta om det faktumet & förklara varför jag egentligen ringer.

    När jag pratat med killar är jag extremt kortfattad & berättar mitt syfte & varför det är värt för dem att prata med mig i två minuter eftersom de fortfarande inte tagit hand om sin lånesituation.

    Osv osv

  • Lurkis
    Mon 1 Mar 2021 12:50
    #36

    Fick du jobbet via arbetsförmedlingen eller sökte du själv? Sälj företag utnyttjar AF till max då de kan ha en deal med AF som gör att AF betalar 80% av din lön de första 6 månaderna. Det är därför de har 6 månaders provanställning. Innan dessa 6 månader kostar du ingenting för företaget jämfört med fast anställning.

  • Lurkis
    Mon 1 Mar 2021 15:14
    #39
    RetiloB skrev 2021-03-01 15:04:49 följande:

    Skulle du säga att 6 intresserade om dagen är ett rimligt antal? Även på den nivån av kunder man befinner sig på som ny. Vi har det "kravet" för att man ska klättra och på så sätt vara aktuell för fast anställning. Men både jag och mina nya kollegor känner inte särskilt stor tilltro på att det skulle funka. Vi ringer ca 200-300 samtal om dagen, vissa mer vissa mindre och får in kanske 1 intresserad om man har tur. Och det har inget med vårt driv att göra, vi ringer, argumenterar och försöker allt vi kan. Men vill kudnen inte så finns d ju inte mkt att göra liksom


    Alltså först & främst behöver jag lite mer information så jag ställer lite frågor

    Hur många timmar utbildning har ni fått?

    Har ni medlyssnat?

    Har ni "hängt efter" de duktigaste säljarna - vad säger dom?

    Vad för call system använder ni? Är det callmaker? Kan ni sätta återkomster? Kan ni använda er av fria Leads eller är det enbart deras?

    Alltså det är ju skillnad på kvantitet & kvalité

    T ex det är bättre med att sätta två av god kvalité (över 150k 7+ ränta. 28k i lön. Omkostnader på 3k.

    Än 6 st med medioker inkomst, små belopp. Jag brukade förmedla runt 4,6 - 6,7 i månaden. Totalt typ 14 utbetalda lån i månaden. Hur mycket % provision ligger ni på?

    Jag satsade alltid på kvalitet & när jag började så snittade jag väl en 2-3 om dagen. Med en acceptrate på 75%. Det är betydligt bättre än 6 stycken mediokra då accen på små belopp oftast är väldigt låg. Är du handläggare & sen har ni rådgivare som closar kunden eller hur ser er modell ut?

    6 är ett rimligt mål om man fått tillräcklig utbildning & kontinuerlig coachning(alltså att team chefen lyssnar på säljsamtal för nya & inprincip säger vad den nya säljaren ska säga för att kunna closa kunden) - görs detta ens?
  • Lurkis
    Mon 1 Mar 2021 15:40
    #40
    RetiloB skrev 2021-03-01 15:04:49 följande:

    Skulle du säga att 6 intresserade om dagen är ett rimligt antal? Även på den nivån av kunder man befinner sig på som ny. Vi har det "kravet" för att man ska klättra och på så sätt vara aktuell för fast anställning. Men både jag och mina nya kollegor känner inte särskilt stor tilltro på att det skulle funka. Vi ringer ca 200-300 samtal om dagen, vissa mer vissa mindre och får in kanske 1 intresserad om man har tur. Och det har inget med vårt driv att göra, vi ringer, argumenterar och försöker allt vi kan. Men vill kudnen inte så finns d ju inte mkt att göra liksom


    Det handlar också om att kvalificera kunden. Att alltså avgöra i samtalet ifall kunden är värd besväret. När man kvalificerar en kund så bygger man också förtroende - detta ska göras i början av presentationen. Man kvalificerar kunden genom att ställa frågor som (& vara brutalt antagande)

    Ligger dina lån på en bank idag eller ligger det lite utspritt? - viktigt med mjuk & framför allt lugn ton här.

    Hur många kreditupplysningar har du gjort de senaste året?

    Vad för återbetalningstid har du på dina lån idag?

    De kommer naturligtvis ifrågasätta varför du ställer dessa frågor. Detta blir en perfekt öppning för dig.

    Jo, eftersom man inte ska hålla på med att försöka sänka räntan eller flytta om saker för mycket. Antar att du bor i hyresrätt & då hade väl de vart skönt ifall man hade ordnat lånen utan en massa onödiga kreditupplysningar, eller hur? Ifall de har bostadsrätt /villa så kommer de här att säga det varpå du ska säga grattis! Vad kul, inte alla som får det - själv sitter jag i en liten betongklump & drömmer om landet.

    Man måste trygga kunden tidigt. "du tar inget beslut över telefonen & det är riktigt - man ska läsa igenom saker i lugn & ro. När fungerar det bra att jag återkommer till dig med bud från banken. Fredag klockan 5?suveränt. Kan som sagt inte lova dig någonting annat än att du får tydliga besked om hur dina möjligheter ser ut detta år. Alternativt efter nya deklarationen i sommar. Vi kollar upp det & återkommer till dig. Har du några funderingar eller känns allt tämligen glasklart?

    Detta var hur alla mina säljsamtal såg ut. Återkom med fler frågor mannen om jag inte svarade bra på det du ville!
  • Lurkis
    Wed 3 Mar 2021 16:10
    #46
    RetiloB skrev 2021-03-03 14:32:02 följande:

    Idag fick vi veta att alla ska börja återgå till kontoret fr.om Måndag. Varannan dag ska vi vara på plats, och varannan hemma. Helt jävla idiotiskt.

    Deras argument för detta är att siffrorna är dåliga och tror att det beror på att folk arbetar hemifrån. Inget om hur 2020 såg ut och vad som händer i världen. Man får väl anpassa budget efter omständigheterna. Orimligt.

    Ytterligare ett argument var att så många vill tillbaka och saknar gemenskapen. Ändå kommer de olika teamen inte få träffas eller på andra sätt få vara interaktiva med varandra som det var förut. Så vad är då poängen med det. Om det nu är så många som vill tillbaka, som de påstår så kan man ju göra det frivilligt om man vill gå tillbaka, mitt i pågående pandemi.

    Profit over Health. Nice syn på sina anställda.


    Som med alla sälj företag så har ni ett ledarskapsproblem. Om ni hade chefer som faktiskt kunde sälja kallt skulle ni kunna arbeta hemifrån utan problem. Tråkigt mannen.
  • Lurkis
    Sun 21 Mar 2021 12:30
    #50

    Saker verkar omöjligt, förutom för magikern.

    Det går att sälja kallt men det kräver betydligt mer av en. Du har redan berättat att er pitch är sådär. Personlig kontakt. Att du ger intrycket av att vara kompetent. Att du är kompetent.

    Belopp under 150k skulle jag inte göra mig besväret för. Blir för lite pengar för att vara värt. Vad ligger din provision på?

  • Lurkis
    Sat 3 Apr 2021 21:37
    #53

    Skönt! Har nyss sökt jobb på Lidl kundtjänst - vi kanske ses där?

Svar på tråden Arbete som Telefonförsäljare. Avskyr det!