Forum Övrigt - Ekonomi & juridik
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Arbete som Telefonförsäljare. Avskyr det!

    Lör 20 feb 11:09 Läst 0 gånger Totalt 55 svar
    Lör 20 feb 11:09 -1

    Vill bara få ventilera mig lite och gärna få lite tips..

    Jag har nyligen fått arbete inom Telemarketing på ett låneförmedlingsföretag i Sthlm. Det benämndes inte som specifikt ett telefonförsäljarjobb, varken i annons eller på intervju, men det är ju vad det är.

    Men saken är den att jag verkligen avskyr det här arbetet och har ångest av att veta att när jag går till jobbet så kommer dagen se exakt likadan ut som dagen innan och dagen innan dess osv osv, Jag sitter och ringer mina +200 samtal om dagen och får in kanske en eller två som är intresserade. Resterande är konstant NEJ, KLICK eller JAG ÄR INTE INTRESSERAD.

    Det finns visserligen en hyfsad grundlön på ca 20.000, och därefter provision som baseras på en rad olika faktorer. Jag erbjöds och tog det här arbetet efter att ha varit arbetslös nästan 12 månader och såklart är det tacksamt med en inkomst.

    Men samtidigt funderar jag på om det verkligen är värt att gå till ett arbete man vantrivs med. Sen är ju provanställningen en annan grund för ångest, dvs att om man då inte säljer tillräckligt mycket så kommer de givetivs inte att ge mig en fast anställning sen. Kan tycka att det system man kör, att nybörjare får kunder som är mindre benägna att vara intresserade och att man sen arbetar sig upp till kundkategorin där det är något lättare att få in en kund, är orättvist. Det hade varit bättre om alla fick samma chans att knyta kunder. Hur ska man kunna stiga i graderna om 98% av de kunder man ringer, inte är intresserad.

    Att ringa folk som inte bett om att bli uppringda och dessutom för att sälja något. är förmodligen bland de mest avskydda yrkena man kan ha. 

    Så, någon som har något tips på vad jag ska/kan göra? eller egen erfarenhet från det här yrket?

  • Tage Tyrann
    Visa endast
    Fre 26 feb 12:31 #21

    Respekterar inte såna som arbetar med det jobbet. Utnyttja gamla människor som inte kan säga nej. Fy fan. Säg upp dig. Äckligt.

  • Fre 26 feb 12:39 #22
    Tage Tyrann skrev 2021-02-26 12:31:36 följande:

    Respekterar inte såna som arbetar med det jobbet. Utnyttja gamla människor som inte kan säga nej. Fy fan. Säg upp dig. Äckligt.


    Det är ju en annan diskussion iofs. Tycker ofta äldre har koll på vad de vill och att verkligen kunna säga nej. De är försiktiga med personuppgifter osv
  • Fre 26 feb 12:56 #23 -1
    Tage Tyrann skrev 2021-02-26 12:31:36 följande:

    Respekterar inte såna som arbetar med det jobbet. Utnyttja gamla människor som inte kan säga nej. Fy fan. Säg upp dig. Äckligt.


    Det finns såna säljare ja, men de är långt ifrån alla & sådana säljare är knappast toppsäljare. Jag hjälpte faktiskt människor för att jag kunde kommunicera & förstod lånemarknaden. Detta ledde till att jag hade kunder som ringde mig återkommande för att få råd & hjälp. Vilket jag självklart bidrog med. Fulsälj ses ner på, av säljare också. Kom inte med svepande floskler, finns många bra godhjärtade säljare också.
  • Fre 26 feb 13:00 #24
    RetiloB skrev 2021-02-26 12:29:30 följande:

    Men håller med dig i frågan. När hoppade chefen själv in och ringde, det skulle ju vara bra om chefen visade "hur det ska gå till" om dessa pitchar och argument verkligen är så bra som de själva tror. Så kan hon ju försöka få in kund från den nivå vi är på


    Exakt! Om du ställer den frågan så blir de helt röda i ansiktet & kan ej prestera. Jag ska ge dig ett tips ifall du verkligen vill lära dig sälj på riktigt. Att lära sig sälj handlar om att kunna lyssna, förklara & bidra med värde - inte att övertala. Om man behöver övertala någon har man redan förlorat. Sök jobb på koll.se

    Där respekteras & värderas ens insatser - om man är villig att arbeta & lyssna så kommer man långt. De har också bra arbetstider. Med hemgångsmål, Sälj tävlingar & framför allt bra prestationsmål. Ifall man sätter två kalla så får man ringa varmt oavsett hur länge man jobbat där. Det är en lika arbetsplats för alla. Vilken låneförmedling arbetar du på?
  • Fre 26 feb 13:05 #25

    Jag föraktar alla chefer som inte kan hoppa in och sätta en kall, ifall det är deras jobb att se till att du presterar. Min bror är som sagt säljchef där & han hoppar återkommande in & säljer tillsammans med de "vanliga" säljarna. Det gör ett under för arbetsmoralen & viljan. Man känner sig inte ensam. När jag jobbade där blev jag teamchef tillslut & mitt arbete gick ut på att coacha säljarna. Jag gjorde detta genom att vara bland de första som satte en kall "ans" för att sedan lyssna på folks samtal & coacha varje säljare individuellt eftersom varje människa är unik med sina egna utmaningar. Jobbar du på Advisa?

  • Tage Tyrann
    Visa endast
    Fre 26 feb 13:10 #26
    Lurkis skrev 2021-02-26 12:56:10 följande:
    Det finns såna säljare ja, men de är långt ifrån alla & sådana säljare är knappast toppsäljare. Jag hjälpte faktiskt människor för att jag kunde kommunicera & förstod lånemarknaden. Detta ledde till att jag hade kunder som ringde mig återkommande för att få råd & hjälp. Vilket jag självklart bidrog med. Fulsälj ses ner på, av säljare också. Kom inte med svepande floskler, finns många bra godhjärtade säljare också.
    Snack. Dom får provision för att sälja, det tar inte länge innan de "godhjärtade" föräljarna du talar om har konverterat till riktiga svin.

    Telefonmarketing bör förbjudas i lag, det är där svindlarna håller till. Det borde vara så att det är olagligt med telemarketing såvida kunden inte personligen har godkännt det. Det borde finnas ett register där man kan gå in och registrera sig om man tillåter telefonförsäljare. Att ringa såna som inte tillåter det skulle vara straffbart. 

    Varför skulle man lyssna på telefonföräljare, dom erbjuder ju bara ren skit? Har man en bra och konkurrenskraftig produkt behöver man inte ringa runt och truga ut den utan den säljer sig själv. 
  • Fre 26 feb 13:22 #27
    Lurkis skrev 2021-02-26 13:05:25 följande:

    Jag föraktar alla chefer som inte kan hoppa in och sätta en kall, ifall det är deras jobb att se till att du presterar. Min bror är som sagt säljchef där & han hoppar återkommande in & säljer tillsammans med de "vanliga" säljarna. Det gör ett under för arbetsmoralen & viljan. Man känner sig inte ensam. När jag jobbade där blev jag teamchef tillslut & mitt arbete gick ut på att coacha säljarna. Jag gjorde detta genom att vara bland de första som satte en kall "ans" för att sedan lyssna på folks samtal & coacha varje säljare individuellt eftersom varje människa är unik med sina egna utmaningar. Jobbar du på Advisa?


    Ja mina chefer snackar bara om hur lätt allting är om "du bara pluggar det manus du fått eller vilka invändningar du kan få och hur du tacklar dessa". Sen sitter chefen på andra sidan bordet hela dagen och bara gör annat än att visa hur det fungerar. Sjukt stressande också att ha chefen på andra sidan bordet.

    Nej, på Zmarta
  • Fre 26 feb 13:30 #28 -1
    Tage Tyrann skrev 2021-02-26 13:10:47 följande:

    Snack. Dom får provision för att sälja, det tar inte länge innan de "godhjärtade" föräljarna du talar om har konverterat till riktiga svin.

    Telefonmarketing bör förbjudas i lag, det är där svindlarna håller till. Det borde vara så att det är olagligt med telemarketing såvida kunden inte personligen har godkännt det. Det borde finnas ett register där man kan gå in och registrera sig om man tillåter telefonförsäljare. Att ringa såna som inte tillåter det skulle vara straffbart. 

    Varför skulle man lyssna på telefonföräljare, dom erbjuder ju bara ren skit? Har man en bra och konkurrenskraftig produkt behöver man inte ringa runt och truga ut den utan den säljer sig själv. 


    Jag har 5 års erfarenhet där jag alltid haft goda resultat. Att vara en bra säljare handlar också om att kvalificera kunden. T ex så kunde det vara så att en kund ringde mig och ville ha hjälp med att samla sina skulder. Jag ställer de kvalificerande frågor angående deras köpevanor, får dem att logga in på min uc så jag slipper ta en kreditupplysning. Bryter ner deras dagliga utgifter & planerar in möten när vissa kreditupplysningar försvinner/ tar kontakt med banker/pratar med inkassobolag. I det stora hela så kan jag hålla med dig. Jag har jobbat på runt 20 olika sälj företag & har alltid gått efter att jag upptäckt att 1. Produkten är skit. 2. Att de använder sig av systematisk fulsälj. Jag förstår att jag som person är ganska ovanlig i säljbranschen - det finns många som du beskriver & de fördömer jag gärna med dig. En av anledningarna till varför jag idag inte är kvar. Det finns dock många som inte drivs av något ont. Som alla, försöker de göra rätt för sig. Jag kan säga att det enda som är värt för individen att "köpa" över telefon är just räntesänkning. För då hjälper man faktiskt kunden att byta lån från annuitet till rak amortering, förhandla till en fast ränta osv. Samma sak när det kommer till försäkringar. Där finns det ett mervärde för kunden. Jag arbetade med det som killen i lyxfällan gör - att förbättra människors kreditvärdighet & mer pengar i deras fickor. Jag fick betalt av banken via kickback. Så om jag t ex samlade 4 lån som en kund hade med en snittränta på 9%, 10 års återbetalningstid. Brukade jag kunna förhandla ner räntan till 6% med samma återbetalningstid & gav kunden alternativ. Jag förklarade nackdelarna med annuitetslån & längre återbetalningstider. Många gånger blev de tacksamma för att ingen hade förklarat för dem hur det ligger till. Jag blev alltså toppsäljare för att jag var ärlig & såg till kundens bästa & detta kände kunden.

    Återigen, du har en god poäng. 95% av alla sälj företag är Skit. Handlar om att hitta de där 5% som gör nytta.

    Id-skydd

    Telefon-abbonemang

    Diverse bingolotto & casino

    Hälsoprodukter

    Kurser

    Osv - allt sånt är skit. Testade det, sa upp mig efter en vecka efter att ha skällt ut hela sälj ledningen för att vara bedragare. Gjort samma på varje arbetsplats där jag upptäckt detta. Anmält till konsumentombudsmannen & "snott" säljsamtal som tydligt bryter mot alla etiska regler för att ge konsumentverket/finansinspektionen kött på benen vid en anmälan. En av anledningarna till varför jag jobbat på så många sälj företag.

    Enligt min åsikt är det bara två branscher som har potentialen att hjälpa dig & förbättra ditt liv.

    Låneförmedlingar

    Försäkringsbolag.

    Allt annat är tyvärr infekterat med fulsälj så du har rätt i det stora hela men som med allt så finns det undantag.
  • Fre 26 feb 13:35 #29
    RetiloB skrev 2021-02-26 13:22:19 följande:

    Ja mina chefer snackar bara om hur lätt allting är om "du bara pluggar det manus du fått eller vilka invändningar du kan få och hur du tacklar dessa". Sen sitter chefen på andra sidan bordet hela dagen och bara gör annat än att visa hur det fungerar. Sjukt stressande också att ha chefen på andra sidan bordet.

    Nej, på Zmarta


    OH herregud. Okej. Alltså säg upp dig. Jag förstår att 20k kan kännas skönt & tryggt men en sådan arbetsplats är bara pretentiös. Haft sådana chefer & har alltid ifrågasatt dem. Ledde oftast till deras egna förödmjukelse då jag visade för alla att de var inkompetenta. Säg inte upp dig direkt utan arbeta på en exit-strategi. Vad för jobb skulle du kunna tänka dig att göra? Arbetar tidvis som frilansande rekryterare så ifall du ger mig chansen kan vi säkert hitta något tillsammans
  • Fre 26 feb 14:50 #30
    Lurkis skrev 2021-02-26 13:35:50 följande:

    OH herregud. Okej. Alltså säg upp dig. Jag förstår att 20k kan kännas skönt & tryggt men en sådan arbetsplats är bara pretentiös. Haft sådana chefer & har alltid ifrågasatt dem. Ledde oftast till deras egna förödmjukelse då jag visade för alla att de var inkompetenta. Säg inte upp dig direkt utan arbeta på en exit-strategi. Vad för jobb skulle du kunna tänka dig att göra? Arbetar tidvis som frilansande rekryterare så ifall du ger mig chansen kan vi säkert hitta något tillsammans


    Jag ville verkligen tro gott om arbetet när jag började och ville försöka att bara se det positivt samt att det var så skönt att få komma ur arbetslösheten. Men ju mer jag jobbar ju mer märker jag ju att dels detta inte är något för mig, men också dels att det är rätt mkt dubbelmoral här.

    Chefen ger oss nya säljpitchar som hon präntar in i huvudet på oss att detta måste du säga varje gång, trots att det inte alltid passar och man är rädd för att säga fel medan hon sitter där och lyssnar på en. Sen att alla säljare ändå inte kör samma. Har fått lyssna på andra säljare och där freestylas det lite beroende på vem de pratar med, vilket för mig är betydligt mer naturligt än att göra det från ett manus. Fattar inte varför de tror att en eller två pitchar skulle funka bättre till alla kunder än om man har möjlighet att freestyla, inom rimliga gränser såklart.

    Min uppfattning är att om en kund vill köpa eller använda den tjänst du erbjuder så gör han det mer eller mindre klart redan när man presenterar sig, och vill han inte så spelar det (oftast) ingen roll vad och hur du säger. Framförallt inte om man rabblar på enligt manus och inte ger kunden något utrymme. Sant?

    Jag jobbade ju tidigare inom hotell/restaurang men servicejobb oavsett är vad jag letar efter.
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll