Forum Övrigt - Ekonomi & juridik
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Arbete som Telefonförsäljare. Avskyr det!

    Lör 20 feb 11:09 Läst 0 gånger Totalt 55 svar
    Lör 20 feb 11:09 -1

    Vill bara få ventilera mig lite och gärna få lite tips..

    Jag har nyligen fått arbete inom Telemarketing på ett låneförmedlingsföretag i Sthlm. Det benämndes inte som specifikt ett telefonförsäljarjobb, varken i annons eller på intervju, men det är ju vad det är.

    Men saken är den att jag verkligen avskyr det här arbetet och har ångest av att veta att när jag går till jobbet så kommer dagen se exakt likadan ut som dagen innan och dagen innan dess osv osv, Jag sitter och ringer mina +200 samtal om dagen och får in kanske en eller två som är intresserade. Resterande är konstant NEJ, KLICK eller JAG ÄR INTE INTRESSERAD.

    Det finns visserligen en hyfsad grundlön på ca 20.000, och därefter provision som baseras på en rad olika faktorer. Jag erbjöds och tog det här arbetet efter att ha varit arbetslös nästan 12 månader och såklart är det tacksamt med en inkomst.

    Men samtidigt funderar jag på om det verkligen är värt att gå till ett arbete man vantrivs med. Sen är ju provanställningen en annan grund för ångest, dvs att om man då inte säljer tillräckligt mycket så kommer de givetivs inte att ge mig en fast anställning sen. Kan tycka att det system man kör, att nybörjare får kunder som är mindre benägna att vara intresserade och att man sen arbetar sig upp till kundkategorin där det är något lättare att få in en kund, är orättvist. Det hade varit bättre om alla fick samma chans att knyta kunder. Hur ska man kunna stiga i graderna om 98% av de kunder man ringer, inte är intresserad.

    Att ringa folk som inte bett om att bli uppringda och dessutom för att sälja något. är förmodligen bland de mest avskydda yrkena man kan ha. 

    Så, någon som har något tips på vad jag ska/kan göra? eller egen erfarenhet från det här yrket?

  • Fre 26 feb 15:03 #31
    RetiloB skrev 2021-02-26 14:50:40 följande:

    Jag ville verkligen tro gott om arbetet när jag började och ville försöka att bara se det positivt samt att det var så skönt att få komma ur arbetslösheten. Men ju mer jag jobbar ju mer märker jag ju att dels detta inte är något för mig, men också dels att det är rätt mkt dubbelmoral här.

    Chefen ger oss nya säljpitchar som hon präntar in i huvudet på oss att detta måste du säga varje gång, trots att det inte alltid passar och man är rädd för att säga fel medan hon sitter där och lyssnar på en. Sen att alla säljare ändå inte kör samma. Har fått lyssna på andra säljare och där freestylas det lite beroende på vem de pratar med, vilket för mig är betydligt mer naturligt än att göra det från ett manus. Fattar inte varför de tror att en eller två pitchar skulle funka bättre till alla kunder än om man har möjlighet att freestyla, inom rimliga gränser såklart.

    Min uppfattning är att om en kund vill köpa eller använda den tjänst du erbjuder så gör han det mer eller mindre klart redan när man presenterar sig, och vill han inte så spelar det (oftast) ingen roll vad och hur du säger. Framförallt inte om man rabblar på enligt manus och inte ger kunden något utrymme. Sant?

    Jag jobbade ju tidigare inom hotell/restaurang men servicejobb oavsett är vad jag letar efter.


    Nej, när det kommer till lån är folk fruktansvärt oärliga av naturliga anledningar (de har blivit brända förut, försämrad kreditvärdighet) jag skulle dock säga att ett manus inte kommer hjälpa dig sälja. Till viss del ja, men det handlar om hur du bemöter deras invändningar som skapar förtroende inte misstänksamhet. Att rabbla från ett manus är ett säkert kort för kunden att avgöra att hen ej vill göra affärer med dig. Du har delvis rätt. Ah, segt ja de kan ju vara svårt att få jobb inom det i dagsläget. Kundtjänst då?
  • Fre 26 feb 15:06 #32

    Hur ser din pitch från företaget ut? Kan du skriva ut det så jag får en bild av vad du jobbar med.

  • Fre 26 feb 15:10 #33
    Lurkis skrev 2021-02-26 15:03:35 följande:

    Nej, när det kommer till lån är folk fruktansvärt oärliga av naturliga anledningar (de har blivit brända förut, försämrad kreditvärdighet) jag skulle dock säga att ett manus inte kommer hjälpa dig sälja. Till viss del ja, men det handlar om hur du bemöter deras invändningar som skapar förtroende inte misstänksamhet. Att rabbla från ett manus är ett säkert kort för kunden att avgöra att hen ej vill göra affärer med dig. Du har delvis rätt. Ah, segt ja de kan ju vara svårt att få jobb inom det i dagsläget. Kundtjänst då?


    Ja vi har ju fått ett helt häfte med invändningar och argument. Det kan jag köpa är en viktig del, och det har jag inget att anmärka på. Men det är just de där manuset som bara blir och känns så fel. Man kan ju inte approcha en 70åring på samma sätt som en 25åring t.ex. inte i mitt tycke iaf
  • Fre 26 feb 16:32 #34

    Nä, du har rätt. Man måste ju anpassa sitt språk till viss del för att det ska kunna passa mottagaren. Jag ändrar alltid mitt språkbruk så om jag pratar med en 50+are så lägger jag till va emellanåt i meningarna t ex.

    Ja, Lars nu är det såhär va att vi satte dig på räntebevakning. Eftersom du inte vill ta kreditupplysningar i onödan, det gäller ju att bara ta det en gång så det blir rätt, va?

    När jag pratar med yngre kvinnor så skämtar jag alltid till det & låtsats ringa från paradiset hotel för att i nästa mening skämta om det faktumet & förklara varför jag egentligen ringer.

    När jag pratat med killar är jag extremt kortfattad & berättar mitt syfte & varför det är värt för dem att prata med mig i två minuter eftersom de fortfarande inte tagit hand om sin lånesituation.

    Osv osv

  • Mån 1 mar 11:53 #35
    Lurkis skrev 2021-02-26 16:32:50 följande:

    Nä, du har rätt. Man måste ju anpassa sitt språk till viss del för att det ska kunna passa mottagaren. Jag ändrar alltid mitt språkbruk så om jag pratar med en 50+are så lägger jag till va emellanåt i meningarna t ex.

    Ja, Lars nu är det såhär va att vi satte dig på räntebevakning. Eftersom du inte vill ta kreditupplysningar i onödan, det gäller ju att bara ta det en gång så det blir rätt, va?

    När jag pratar med yngre kvinnor så skämtar jag alltid till det & låtsats ringa från paradiset hotel för att i nästa mening skämta om det faktumet & förklara varför jag egentligen ringer.

    När jag pratat med killar är jag extremt kortfattad & berättar mitt syfte & varför det är värt för dem att prata med mig i två minuter eftersom de fortfarande inte tagit hand om sin lånesituation.

    Osv osv


    En annan sak som jag inte förstår riktigt är varför ens chans till fortsatt arbete baseras på hur högt du kommit i "level" när provanställningen är över.

    Vi gör ju verkligen så gott vi kan just nu, men med tanke på hur 2020 var så är väl folk mer försiktiga med lån osv. Att då basera enbart på hur många intresserade man haft känns lite fel.

    Hur kostnadseffektivt är det dessutom för företaget att köra nyrekrytering och utbildning hela tiden istället för att ge folk en chans
  • Mån 1 mar 12:50 #36

    Fick du jobbet via arbetsförmedlingen eller sökte du själv? Sälj företag utnyttjar AF till max då de kan ha en deal med AF som gör att AF betalar 80% av din lön de första 6 månaderna. Det är därför de har 6 månaders provanställning. Innan dessa 6 månader kostar du ingenting för företaget jämfört med fast anställning.

  • Mån 1 mar 13:30 #37
    Lurkis skrev 2021-03-01 12:50:49 följande:

    Fick du jobbet via arbetsförmedlingen eller sökte du själv? Sälj företag utnyttjar AF till max då de kan ha en deal med AF som gör att AF betalar 80% av din lön de första 6 månaderna. Det är därför de har 6 månaders provanställning. Innan dessa 6 månader kostar du ingenting för företaget jämfört med fast anställning.


    Nej jag sökte jobbet själv faktiskt.

    Så därför tycker jag det är ännu märkligare. För det där med AF har jag också hört.
  • Mån 1 mar 15:04 #38
    Lurkis skrev 2021-03-01 12:50:49 följande:

    Fick du jobbet via arbetsförmedlingen eller sökte du själv? Sälj företag utnyttjar AF till max då de kan ha en deal med AF som gör att AF betalar 80% av din lön de första 6 månaderna. Det är därför de har 6 månaders provanställning. Innan dessa 6 månader kostar du ingenting för företaget jämfört med fast anställning.


    Skulle du säga att 6 intresserade om dagen är ett rimligt antal? Även på den nivån av kunder man befinner sig på som ny. Vi har det "kravet" för att man ska klättra och på så sätt vara aktuell för fast anställning. Men både jag och mina nya kollegor känner inte särskilt stor tilltro på att det skulle funka. Vi ringer ca 200-300 samtal om dagen, vissa mer vissa mindre och får in kanske 1 intresserad om man har tur. Och det har inget med vårt driv att göra, vi ringer, argumenterar och försöker allt vi kan. Men vill kudnen inte så finns d ju inte mkt att göra liksom
  • Mån 1 mar 15:14 #39
    RetiloB skrev 2021-03-01 15:04:49 följande:

    Skulle du säga att 6 intresserade om dagen är ett rimligt antal? Även på den nivån av kunder man befinner sig på som ny. Vi har det "kravet" för att man ska klättra och på så sätt vara aktuell för fast anställning. Men både jag och mina nya kollegor känner inte särskilt stor tilltro på att det skulle funka. Vi ringer ca 200-300 samtal om dagen, vissa mer vissa mindre och får in kanske 1 intresserad om man har tur. Och det har inget med vårt driv att göra, vi ringer, argumenterar och försöker allt vi kan. Men vill kudnen inte så finns d ju inte mkt att göra liksom


    Alltså först & främst behöver jag lite mer information så jag ställer lite frågor

    Hur många timmar utbildning har ni fått?

    Har ni medlyssnat?

    Har ni "hängt efter" de duktigaste säljarna - vad säger dom?

    Vad för call system använder ni? Är det callmaker? Kan ni sätta återkomster? Kan ni använda er av fria Leads eller är det enbart deras?

    Alltså det är ju skillnad på kvantitet & kvalité

    T ex det är bättre med att sätta två av god kvalité (över 150k 7+ ränta. 28k i lön. Omkostnader på 3k.

    Än 6 st med medioker inkomst, små belopp. Jag brukade förmedla runt 4,6 - 6,7 i månaden. Totalt typ 14 utbetalda lån i månaden. Hur mycket % provision ligger ni på?

    Jag satsade alltid på kvalitet & när jag började så snittade jag väl en 2-3 om dagen. Med en acceptrate på 75%. Det är betydligt bättre än 6 stycken mediokra då accen på små belopp oftast är väldigt låg. Är du handläggare & sen har ni rådgivare som closar kunden eller hur ser er modell ut?

    6 är ett rimligt mål om man fått tillräcklig utbildning & kontinuerlig coachning(alltså att team chefen lyssnar på säljsamtal för nya & inprincip säger vad den nya säljaren ska säga för att kunna closa kunden) - görs detta ens?
  • Mån 1 mar 15:40 #40
    RetiloB skrev 2021-03-01 15:04:49 följande:

    Skulle du säga att 6 intresserade om dagen är ett rimligt antal? Även på den nivån av kunder man befinner sig på som ny. Vi har det "kravet" för att man ska klättra och på så sätt vara aktuell för fast anställning. Men både jag och mina nya kollegor känner inte särskilt stor tilltro på att det skulle funka. Vi ringer ca 200-300 samtal om dagen, vissa mer vissa mindre och får in kanske 1 intresserad om man har tur. Och det har inget med vårt driv att göra, vi ringer, argumenterar och försöker allt vi kan. Men vill kudnen inte så finns d ju inte mkt att göra liksom


    Det handlar också om att kvalificera kunden. Att alltså avgöra i samtalet ifall kunden är värd besväret. När man kvalificerar en kund så bygger man också förtroende - detta ska göras i början av presentationen. Man kvalificerar kunden genom att ställa frågor som (& vara brutalt antagande)

    Ligger dina lån på en bank idag eller ligger det lite utspritt? - viktigt med mjuk & framför allt lugn ton här.

    Hur många kreditupplysningar har du gjort de senaste året?

    Vad för återbetalningstid har du på dina lån idag?

    De kommer naturligtvis ifrågasätta varför du ställer dessa frågor. Detta blir en perfekt öppning för dig.

    Jo, eftersom man inte ska hålla på med att försöka sänka räntan eller flytta om saker för mycket. Antar att du bor i hyresrätt & då hade väl de vart skönt ifall man hade ordnat lånen utan en massa onödiga kreditupplysningar, eller hur? Ifall de har bostadsrätt /villa så kommer de här att säga det varpå du ska säga grattis! Vad kul, inte alla som får det - själv sitter jag i en liten betongklump & drömmer om landet.

    Man måste trygga kunden tidigt. "du tar inget beslut över telefonen & det är riktigt - man ska läsa igenom saker i lugn & ro. När fungerar det bra att jag återkommer till dig med bud från banken. Fredag klockan 5?suveränt. Kan som sagt inte lova dig någonting annat än att du får tydliga besked om hur dina möjligheter ser ut detta år. Alternativt efter nya deklarationen i sommar. Vi kollar upp det & återkommer till dig. Har du några funderingar eller känns allt tämligen glasklart?

    Detta var hur alla mina säljsamtal såg ut. Återkom med fler frågor mannen om jag inte svarade bra på det du ville!
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll