• RetiloB

    Arbete som Telefonförsäljare. Avskyr det!

    Vill bara få ventilera mig lite och gärna få lite tips..

    Jag har nyligen fått arbete inom Telemarketing på ett låneförmedlingsföretag i Sthlm. Det benämndes inte som specifikt ett telefonförsäljarjobb, varken i annons eller på intervju, men det är ju vad det är.

    Men saken är den att jag verkligen avskyr det här arbetet och har ångest av att veta att när jag går till jobbet så kommer dagen se exakt likadan ut som dagen innan och dagen innan dess osv osv, Jag sitter och ringer mina +200 samtal om dagen och får in kanske en eller två som är intresserade. Resterande är konstant NEJ, KLICK eller JAG ÄR INTE INTRESSERAD.

    Det finns visserligen en hyfsad grundlön på ca 20.000, och därefter provision som baseras på en rad olika faktorer. Jag erbjöds och tog det här arbetet efter att ha varit arbetslös nästan 12 månader och såklart är det tacksamt med en inkomst.

    Men samtidigt funderar jag på om det verkligen är värt att gå till ett arbete man vantrivs med. Sen är ju provanställningen en annan grund för ångest, dvs att om man då inte säljer tillräckligt mycket så kommer de givetivs inte att ge mig en fast anställning sen. Kan tycka att det system man kör, att nybörjare får kunder som är mindre benägna att vara intresserade och att man sen arbetar sig upp till kundkategorin där det är något lättare att få in en kund, är orättvist. Det hade varit bättre om alla fick samma chans att knyta kunder. Hur ska man kunna stiga i graderna om 98% av de kunder man ringer, inte är intresserad.

    Att ringa folk som inte bett om att bli uppringda och dessutom för att sälja något. är förmodligen bland de mest avskydda yrkena man kan ha. 

    Så, någon som har något tips på vad jag ska/kan göra? eller egen erfarenhet från det här yrket?

  • Svar på tråden Arbete som Telefonförsäljare. Avskyr det!
  • RetiloB
    Lurkis skrev 2021-03-01 15:14:30 följande:

    Alltså först & främst behöver jag lite mer information så jag ställer lite frågor

    Hur många timmar utbildning har ni fått?

    Har ni medlyssnat?

    Har ni "hängt efter" de duktigaste säljarna - vad säger dom?

    Vad för call system använder ni? Är det callmaker? Kan ni sätta återkomster? Kan ni använda er av fria Leads eller är det enbart deras?

    Alltså det är ju skillnad på kvantitet & kvalité

    T ex det är bättre med att sätta två av god kvalité (över 150k 7+ ränta. 28k i lön. Omkostnader på 3k.

    Än 6 st med medioker inkomst, små belopp. Jag brukade förmedla runt 4,6 - 6,7 i månaden. Totalt typ 14 utbetalda lån i månaden. Hur mycket % provision ligger ni på?

    Jag satsade alltid på kvalitet & när jag började så snittade jag väl en 2-3 om dagen. Med en acceptrate på 75%. Det är betydligt bättre än 6 stycken mediokra då accen på små belopp oftast är väldigt låg. Är du handläggare & sen har ni rådgivare som closar kunden eller hur ser er modell ut?

    6 är ett rimligt mål om man fått tillräcklig utbildning & kontinuerlig coachning(alltså att team chefen lyssnar på säljsamtal för nya & inprincip säger vad den nya säljaren ska säga för att kunna closa kunden) - görs detta ens?


    Utbildning har vi haft i 4 veckor à ca 6-8 timmar om dagen. Men en renodlad utbildning vill jag inte kalla det precis, redan dag 4 började vi ringa våra första samtal. Sen har vi bara matats med information allt eftersom och de första 2-3 dagarna var det utbildning i Teams med PowerPoint typ. Medlyssnat en del, de första dagarna fick vi sitta mellan 11-15 och bara lyssna både på de som hämtar kunder från den översta nivån och de mittemellan.

    Telefonsystemet slumpar fram ett nummer från gällande kategori av kunder och vi har ingen möjlighet till kontroll över vem som blir nästa kund. Svarar inte kunden så kan vi få samma kund igen någon timme senare.

    Vår provisionsmodell håller just nu på att ändras, från att ge mindre summor för olika delar, till en lite högre summa där det endast ger provision vid utbetalt lån. Vi har inte riktigt fått alla detaljer än. Vet inte om det är en fördel eller nackdel faktiskt. Men i det avseendet är det väl isåfall verkligen kvalitet man vill ha in. Jag är väl någonstans mellan säljare och handläggare, för när vi tagit in en intresserad kund så sköter sen handläggare kontakt med kund gällande beviljande, avslag och utbetalning etc.
  • Noname00
    Lurkis skrev 2021-02-26 10:24:05 följande:

    Asså vilket jäkla gnäll det är i denna tråd om detta yrke. Jag har arbetat på en låneförmedling i Stockholm & drog in 5-6 kalla kunder OM dagen utan problem. En grundlön på 20k är mycket högt för ett Entry-Level sälj jobb. Det låter som att du inte lärt dig hur man hanterar invändningar på ett korrekt sätt. 200 samtal om dagen är ingenting, när jag jobbade som låneförmedlare var 400 samtal om dagen standard. Av dessa 400 samtal blev det en 7-12 ansökningar. Detta på en vecka kunde resultera i ca 50-60 ansökningar - 200-240 i månaden. Lönen i snitt låg på runt 38-45 k i månaden. Det låter som om du har samma problem som de flesta sälj företag. Uruselt ledarskap utan kompetens som inte kan säljai luren själva. Eller så har du fel inställning. Mitt tips är att applicera Jordan Belford's Str8 line persuasion teknik i ditt arbete. Det är nyckeln till att vara en bra säljare. Intryck, tonalitet men framförallt självsäkerhet. Sälj jobbet är inte för alla, men jag ska ge dig riktiga säöjttips, något som dina chefer garanterat inte har kunskap om. Detta var min vanliga pitch som låneförmedlare.

    Hej, e Lars där?

    Öh ja, det är Lars.

    Vad bra, vi har ju försökt att nå dig under en längre tid. Senast vi var i kontakt satte vi ju dig på räntebevakning för att avvakta tills läget såg lite ljusare ut. Hur ser dina lån ut idag & har du lyckats undvika att samla på dig massor med onödiga kredit-upplysningar?

    Detta var min standardpitch som visade sig brutalt effektiv. De flesta som finns på listor har lån, bara att de absolut inte vill avslöja det & därför ljuger dig rakt upp i ansiktet. Denna metod skapar en helt annan ingång & svaren du får är betydligt mer intressanta än nej tack. Prova detta! Du kommer bli chockad över hur effektivt det är. Prata 1,5 sekunder långsammare & ha en myndighetsröst - ingen brytning, lugn, säker, trevlig. Ställ frågor.

    Här har du en video som min käre bror gjort angående försäljning. Han är en av de bästa säljarna i Sverige. Han har lärt mig allt jag kan, förmågor som jag idag använder inom skolan & som gett mig unika fördelar i den världen. Ge inte upp!


    Om någon Ringer mig och frågar om X är där så brukar jag hänvisa till att x inte är här och fråga vem jag kan hälsa ifrån.
  • Noname00

    Retilob, ligger företaget du arbetar på i sthlm?

    I dessa tider , är detta ett arbete som man ens behöver utföra från en arbetsplats eller något som man skulle kunna utföra hemifrån, teammöten och sådant kan man ju ha via Skype/ Teams.

    Jag har ett företag som ringer mig flera ggr i veckan nästan varje dan.
    Sambla du råkar inte arbeta där?

    Du får gärna svara via PM.

  • RetiloB
    Noname00 skrev 2021-03-02 19:40:06 följande:

    Retilob, ligger företaget du arbetar på i sthlm?

    I dessa tider , är detta ett arbete som man ens behöver utföra från en arbetsplats eller något som man skulle kunna utföra hemifrån, teammöten och sådant kan man ju ha via Skype/ Teams.

    Jag har ett företag som ringer mig flera ggr i veckan nästan varje dan.

    Sambla du råkar inte arbeta där?

    Du får gärna svara via PM.


    Ja i Sthlm.

    De envisas med att vi som är nya inkl cheferna, ska jobba på kontoret. Alla andra jobbar hemifrån.

    Det är väl förståeligt, men samtidigt så är chefen knappt tillgänglig under dagen så ser inte varför det spelar så stor roll om vi jobbar hemma eller där. Nu börjar de prata om att sakta gå tillbaka till kontoret, vilket för mig låter helt idiotiskt.

    Nej det är inte Sambla, men vi gör likadant till folk. Flera gånger i veckan tills dess att någon aktivt ber om att bli borttagen från systemet. Det är det felet många gör, de tror att den här typen av företag slutar ring om man inte svarar eller om man bara klickar. Så om man inte blockar numret så kommer det fortsätta ringa med jämna mellanrum
  • RetiloB

    Idag fick vi veta att alla ska börja återgå till kontoret fr.om Måndag. Varannan dag ska vi vara på plats, och varannan hemma. Helt jävla idiotiskt.

    Deras argument för detta är att siffrorna är dåliga och tror att det beror på att folk arbetar hemifrån. Inget om hur 2020 såg ut och vad som händer i världen. Man får väl anpassa budget efter omständigheterna. Orimligt.

    Ytterligare ett argument var att så många vill tillbaka och saknar gemenskapen. Ändå kommer de olika teamen inte få träffas eller på andra sätt få vara interaktiva med varandra som det var förut. Så vad är då poängen med det. Om det nu är så många som vill tillbaka, som de påstår så kan man ju göra det frivilligt om man vill gå tillbaka, mitt i pågående pandemi.

    Profit over Health. Nice syn på sina anställda.

  • Lurkis
    RetiloB skrev 2021-03-03 14:32:02 följande:

    Idag fick vi veta att alla ska börja återgå till kontoret fr.om Måndag. Varannan dag ska vi vara på plats, och varannan hemma. Helt jävla idiotiskt.

    Deras argument för detta är att siffrorna är dåliga och tror att det beror på att folk arbetar hemifrån. Inget om hur 2020 såg ut och vad som händer i världen. Man får väl anpassa budget efter omständigheterna. Orimligt.

    Ytterligare ett argument var att så många vill tillbaka och saknar gemenskapen. Ändå kommer de olika teamen inte få träffas eller på andra sätt få vara interaktiva med varandra som det var förut. Så vad är då poängen med det. Om det nu är så många som vill tillbaka, som de påstår så kan man ju göra det frivilligt om man vill gå tillbaka, mitt i pågående pandemi.

    Profit over Health. Nice syn på sina anställda.


    Som med alla sälj företag så har ni ett ledarskapsproblem. Om ni hade chefer som faktiskt kunde sälja kallt skulle ni kunna arbeta hemifrån utan problem. Tråkigt mannen.
  • RetiloB
    Lurkis skrev 2021-03-03 16:10:27 följande:

    Som med alla sälj företag så har ni ett ledarskapsproblem. Om ni hade chefer som faktiskt kunde sälja kallt skulle ni kunna arbeta hemifrån utan problem. Tråkigt mannen.


    Sen försöker de argumentera för att FHMs direktiv enbart är rekommendationer och att de följt dessa sedan Mars förra året. Jaha, så då är det legitimt att gå emot rekommendationerna nu liksom. Helt obegripligt. Nu är jag ju rätt ny inom sälj generellt men jag har ändå svårt att se, hur våra siffror skulle bli bättre med kollegor runtomkring och som de säger "peppar varandra" och har kul mellan samtalen.

    Att folk vill ha tillbaka gemenskapen man hade innan, fine. Det kan jag väl förstå. Men nu kommer det ju ändå inte bli så, på länge. Så att vi ska hatta hit varannan dag och låtsas som att allt är som förut är helt sjukt.
  • RetiloB
    Lurkis skrev 2021-03-03 16:10:27 följande:

    Som med alla sälj företag så har ni ett ledarskapsproblem. Om ni hade chefer som faktiskt kunde sälja kallt skulle ni kunna arbeta hemifrån utan problem. Tråkigt mannen.


    En annan sak jag tänkte på.

    Är det rimligt att förutsättningarna för att få in en kund är olika? Alltså att de nya får de "sämre" kunderna och de erfarna får de "bättre?. Så mycket fattar jag att det i den normala säljvärlden är de duktiga säljarna som får storkunderna. Men här handlar det ju inte riktigt om samma sak.

    Jag och min kollega som också är ny, pratar dagligen om hur vi ska nå upp till den nivå som krävs, när det alltid känns som att man tar ett steg fram och två bakåt. 250+ samtal och vi får in 2-3 intresserade, samtidigt som varje gång någon svarar men inte är intresserad, så är det negativt för oss i vår "utvecklingsnivå". Vi har försökt få ett klargörande av chefen men varenda gång så viftas det bort och vi får rådet att bara ringa ringa ringa ännu mer och jobba på argumenten och få in foten. De verkar leva lite i förnekelse. Skulle t.ex vilja se de duktiga säljarna försöka i den kategori vi är i nu, eftersom det inte var uppdelat på samma sätt förut.

    Känns faktiskt mest som att de försöker göra det omöjligt för oss att klättra och därmed inte behöver erbjuda fast tjänst. Men vi är bra för att få in några nya och ringa mycket nu när det går lite sämre för företaget
  • RetiloB
    Lurkis skrev 2021-03-03 16:10:27 följande:

    Som med alla sälj företag så har ni ett ledarskapsproblem. Om ni hade chefer som faktiskt kunde sälja kallt skulle ni kunna arbeta hemifrån utan problem. Tråkigt mannen.


    Hur stor chans skulle du säga att det är att man lyckas få in kalla kunder, som t.ex sökte 5000kr 2017 och som fick avslag eller hoppade av. Det är sånt jag inte ser grejen med.

    De fåtal jag ändå lyckats få in, är de kunder som tagit lån genom oss max 2 år tillbaka i tiden på belopp över 100.000kr. Alla andra som vi ringer är inte intresserade nu, naturligtvis. Oavsett vad man säger
  • Lurkis

    Saker verkar omöjligt, förutom för magikern.

    Det går att sälja kallt men det kräver betydligt mer av en. Du har redan berättat att er pitch är sådär. Personlig kontakt. Att du ger intrycket av att vara kompetent. Att du är kompetent.

    Belopp under 150k skulle jag inte göra mig besväret för. Blir för lite pengar för att vara värt. Vad ligger din provision på?

  • Guldnovan

    sak när det gäller försäljare i allmänhet. Alla människor som har ett telefonnummer svarar inte själva. Personal svarar och god man sköter finanserna. Värst är kabeltv-säljare som vägrar acceptera att jag är personal och abonnenten inte kommer att ta över luren.

  • RetiloB

    Har nu sagt upp mig från det här vidriga stället.

    Det blev ohållbart och jag insåg att mitt välmående är bra mycket viktigare än att göda ett företag utan verklighetsuppfattning. Orimliga krav och en faktaresistent organisation gör inte någon glad.

    De fick mig att tvivla på mig själv, på min personlighet. Och i mångt och mycket var det lite av en sektkänsla. De försökte forma mig till någon jag inte är, och det går säkert med unga tjejer och killar som tror att detta arbete är givande. Men för oss som varit i arbetslivet ett tag, vet när saker inte är riktigt rätt.

    Allt man sa var fel och allt teamledarna sa var rätt, och kom man med realistiska förklaringar till varför så få svarar eller inte är intresserade, så var man negativ och arbetade dåligt.

    Många som pratar om att sluta, och bara på den korta tid jag varit där har ett halvt dussin slutat.

    Usch

  • Lurkis

    Skönt! Har nyss sökt jobb på Lidl kundtjänst - vi kanske ses där?

  • RetiloB
    Lurkis skrev 2021-04-03 21:37:51 följande:

    Skönt! Har nyss sökt jobb på Lidl kundtjänst - vi kanske ses där?


    Ja vem vet
Svar på tråden Arbete som Telefonförsäljare. Avskyr det!