• Anonym­sju
    Sun 21 Feb 2021 13:28
    505 visningar
    4 svar
    4
    505

    Idéer på vad jag ska göra?

    Jag började plugga förskollärarutbildningen i höstas. Jag har alltid haft en kärlek till barn och sen låg ålder intresserat mig för anknytning, uppfostran, pedagogik, barns perspektiv, alla möjliga teoretiska perspektiv på hur barn är/tänker/ser världen osv.

    Så förskollärarutbildning kändes rätt för mig! Har läst 1,5 termin. Jag får högsta betyg på alla tentor. Min hjärna har lätt att ta in alla psykologiska teorier, barnrättsfrågor, anknytning, lärandeteorier, juridiska frågor ang barns mänskliga rättigheter osv. Eftersom jag har läst om sånt på egen hand sen flera år tillbaka. Speciellt sedan jag själv blev mamma för 3,5 år sen. Såklart har jag lärt mig mycket nytt iom all läsning, men det är mer perspektiv som satt ord på tankar jag har.

    Nu till mitt problem. Ju längre in i utbildningen jag kommer desto mer känner jag att mitt brinnande intresse för barn ligger mer på barnrättsfrågor, barnkonventionen, barns inflytande & delaktighet i världen, att se på barn som fullvärdiga och behandla de med full respekt, lyssna, låta barn få styra sin vardag så långt det går.

    Jag är rädd att den stressiga miljön på förskolan inte kommer göra det möjligt för mig att känna mig tillräcklig. Jag är rädd att jag kommer att må dåligt över att se hur det i praktiken är omöjligt som pedagog att praktisera det här. Har också mycket starka åsikter om anknytning och mår dåligt över att 1 åringar skriker sig hesa efter sin vårdnadshavare. Jag skolade in mitt barn efter 2 år av den anledningen. Jag har ibland svårt när utbildningen fokuserar mycket på att vi ska bli lärare och undervisa småbarn. Även om jag håller med och tycker samtidigt det är kul att se när småbarn lär sig nya saker.

    Jag kan inte tänka mig att arbeta med något annat än barn på något sätt. Jag vill hjälpa barn, sprida kunskap, se barn och bidra till en bättre värld genom att behandla våra barn med respekt och kärlek.

    Min fråga - har någon läst till förskollärare och arbetar med barn fast som något annat? Någon som vill komma med sina tankar el idéer på vad jag kan göra?

  • Svar på tråden Idéer på vad jag ska göra?
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Sun 21 Feb 2021 15:37
    #1

    Upp

  • Anonym­sju Trådstartaren
    Thu 25 Feb 2021 17:18
    #3
    Jårdi skrev 2021-02-21 23:17:59 följande:

    Du har inte funderat på att bli socionom och jobba med barn & unga? Låter på din text som att det skulle passa dig.


    Jo det har jag funderat på, men har tyvärr bara grundläggande matte betyg och aldrig haft lust att plugga upp då jag har svårt för matte, så är ju tyvärr inte behörig.
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Thu 25 Feb 2021 19:21
    #4

    Någon som känner/känt liknande och hittat "rätt"?

Svar på tråden Idéer på vad jag ska göra?