• Anonym (örebr­oare too)
    Sun 21 Feb 2021 16:45
    1494 visningar
    14 svar
    14
    1494

    Upplevelser av Sörbyängen Örebro?

    Intet skrev 2021-02-21 16:37:55 följande:

    Jag är ju rätt lost men vi ska på visning på Lavendelvägen och huset är från 80-talet så antar att det är gamla Sörbyängen då? Är förskolor/skolor bra?


    Helt ok område, men jag skulle inte vilja bo där personligen. 
    Men rätt nära till universitetet, Ica, Sörbybacken osv. 

    Skolor: Har dålig koll på förskolor just där men jag vet att det är lite "cirkus" i hela stan sedan ett par år tillbaka då barnkullarna växer. 
    Grundskolor så gäller väl Sörbyskolan och möjligen Navet (jag vet inte hur skolplaceringarna går till). Navet går ändå upp till åk 9, vilket kan vara bra om man vill undvika att behöva söka till ny skola efter åk 6. I Örebro används sedan några år det här nya (väldigt trista) systemet med "relativ närhet", vilket betyder att elever som redan går på en 1-9-skola sedan åk 6, sitter tryggt i båten om de vill stanna där medan alla andra barn som går på en 1-6-skola måste söka och inte alls alla hamnar på den skola de hade tänkt sig. Det här är ett stort problem som våra kommunalpolitiker har fått oerhört mycket kritik för. Nu har ni så små barn så förhoppningsvis är det inte när era barn är så stora. 
  • Anonym (örebr­oare too)
    Sun 21 Feb 2021 16:47
    #5
    Anonym (örebroare too) skrev 2021-02-21 16:45:33 följande:
    Helt ok område, men jag skulle inte vilja bo där personligen. 
    Men rätt nära till universitetet, Ica, Sörbybacken osv. 

    Skolor: Har dålig koll på förskolor just där men jag vet att det är lite "cirkus" i hela stan sedan ett par år tillbaka då barnkullarna växer. 
    Grundskolor så gäller väl Sörbyskolan och möjligen Navet (jag vet inte hur skolplaceringarna går till). Navet går ändå upp till åk 9, vilket kan vara bra om man vill undvika att behöva söka till ny skola efter åk 6. I Örebro används sedan några år det här nya (väldigt trista) systemet med "relativ närhet", vilket betyder att elever som redan går på en 1-9-skola sedan åk 6, sitter tryggt i båten om de vill stanna där medan alla andra barn som går på en 1-6-skola måste söka och inte alls alla hamnar på den skola de hade tänkt sig. Det här är ett stort problem som våra kommunalpolitiker har fått oerhört mycket kritik för. Nu har ni så små barn så förhoppningsvis är det inte när era barn är så stora. 
    Förr tillhörde man den skola som låg närmast men med det här nya systemet till åk 7 så gör man inte det utan alla måste söka  (eller "alla" enligt det jag skrev ovan). 
Svar på tråden Upplevelser av Sörbyängen Örebro?