• Anonym (frustrerad)

    min sambo är sexmissbrukare

    Ni som har levt eller lever med en man som är sexmissbrukare, vart går egentligen gränsen?

    Jag orkar inte mer. Jag vet inte vart jag ska starta egentligen, men ända sen jag träffade min sambo så reagerade jag då i början på att han följde ett stort antal porrbrudar och andra tjejer på instagram, men frågade bara lätt om det och han tog bort det för att typ visa mig att det inte var nå speciellt. Så släppte väl det där å då.

    Men med tiden har jag hittat SÅ mycket porr på hans dator och telefon (vi behöver inte ens gå in på varför jag har kollat hans telefon osv för det har sina orsaker och jag har fått tillåtelse, dock är han inte så duktig på att gömma saker som han tror), han har haft ett x antal konton på nätet där han haft annonser, sex chatat, betalat för att få se bilder och videos osv. Han har även vart otrogen (vad JAG VET, 1 gång fysiskt. Men det är bara vad jag vet och skulle inte förvåna mig om det var fler.) men jag valde att försöka med honom iaf å ge han en chans. Men med tiden hittade jag istället HANDSKRIVNA lappar med olika porrbrudar som han hade skrivit upp och senast igår hittade jag en lista där rubrikerna var porrskådisars namn och sen olika klipp på de under..

    Alltså jag går sönder snart och vet inte vad jag ska göra längre, han har förut sagt att han tror att han har ett missbruk, men sen pratat bort det efter ett tag och kommer på olika anledningar till varför istället. men hur ska jag någonsin kunna leva med detta? Jag vet att han älskar mig men han kan ändå inte hålla sig borta från det där och jag kommer aldrig kunna acceptera det och har för den delen redan accepterat alldeles för mycket. Jag vet nånstans att jag måste lämna honom men det är fan inte lätt.. kommer man någonsin ur ett sådant missbruk?

    Och för att lägga till ytterligare så är det inte så att jag nekar honom sex, vi har mycket sex och jag har också starka behov, men inte på det här sättet. Och det är inte heller så att jag ser förjävlig ut och att han inte tänder på mig. 

    / frustrerad

  • Svar på tråden min sambo är sexmissbrukare
  • Anonym (Varför)
    Anonym (Är detta en relation som är värd att behålla?) skrev 2021-02-22 21:45:27 följande:

    Det är enkelt att skriva idealistiska saker över nätet, en annan att agera i nuet. Förändring sker inte över en natt. Det är ofta ett dolt begär, vilket gör att missbrukaren utnyttjar sin partner i sökandet efter sitt "knark". Blind kärlek har ingenting med självkänsla att göra, men ifall du mår bättre av att moralisera känslor - go for it. För att kunna uppleva riktig kärlek & den högsta formen av kontakt med en annan människa måste man våga vara lite blind. Det handlar ju om att acceptera en annans människa laster & styrkor & samarbeta genom livet. Problemet blir ju att man då delat så mycket med varandra att ett missbruk gör det väldigt enkelt att manipulera sin partner. Missbruket är inte personen. Självklart har individen ett ansvar, man är två i en relation. Men man kan & ska inte reducera människan till en sån låg resolution som du gör. Vi är komplexa & vi alla har svagheter, vissa behöver arbeta mer än andra - vissa är trasiga från början. Då gäller det att kunna släppa taget & gå vidare. Att kunna släppa saker har ingenting med självkänslan att göra. Läs tråden ordentligt. Det är ett porr-problem - inte otrohet. I sak är vi överens men jag uppskattar inte ditt godhetsknarkande för hur bidrar det till TS situation. Du bör se över dina egna impulser till att känna förakt, sånt är giftigt min vän.


    Vilket jävla skitsnack, sällan läst värre smörja...
  • Anonym (Varför)
    Anonym (Optimus) skrev 2021-02-23 04:31:21 följande:

    Ja instämmer. Finns gemensamma barn får man stå tillbaka för egen del och göra det som är bäst för barnen. Många ger upp för lätt.


    Jo, det här var ännu värre rappakalja. Barnen lär må betydligt bättre om de separerar. Ta ditt ansvar mot dina barn och dig själv TS, lämna grisen.
  • Anonym (Är detta en relation som är värd att behålla?)
    Anonym (Varför) skrev 2021-02-23 14:30:09 följande:

    Vilket jävla skitsnack, sällan läst värre smörja...


    Skitsnack? Nä, att moralisera & godhetsknarka över andras misär - det är skitsnack. Tro vad du vill om mig kära vän.
  • Anonym (Varför)
    Anonym (Är detta en relation som är värd att behålla?) skrev 2021-02-23 14:52:32 följande:

    Skitsnack? Nä, att moralisera & godhetsknarka över andras misär - det är skitsnack. Tro vad du vill om mig kära vän.


    Självvald misär har jag svårt att känna medlidande för.
  • Anonym (Är detta en relation som är värd att behålla?)

    Ah. Jag förstår. & godhetsknarkandet är nödvändigt för att stärka ditt egna ego? Hur dåligt självförtroende måste man ha för att ha som hobby att trycka ner andra? Nåväl, carry on om du mår bättre av det men du lurar ingen.

  • Anonym (Varför)
    Anonym (Är detta en relation som är värd att behålla?) skrev 2021-02-23 20:02:36 följande:

    Ah. Jag förstår. & godhetsknarkandet är nödvändigt för att stärka ditt egna ego? Hur dåligt självförtroende måste man ha för att ha som hobby att trycka ner andra? Nåväl, carry on om du mår bättre av det men du lurar ingen.


    Det är tydligen att du själv råkat ut för något liknande misshandel, droger, alkohol och inte klarat av att lämna. Jag förstår att du skäms. Eller är det pågående?
  • Anonym (Är detta en relation som är värd att behålla?)
    Anonym (Varför) skrev 2021-02-23 20:28:42 följande:

    Det är tydligen att du själv råkat ut för något liknande misshandel, droger, alkohol och inte klarat av att lämna. Jag förstår att du skäms. Eller är det pågående?


    Om du varit genuint intresserad & läst tråden så har jag sagt vad för erfarenheter jag har som till viss del innehåller samma problematik. Lustigt, eftersom du inte svarade på mitt senaste inlägg så bevisade du nyss min poäng med detta inlägg - mycket tacksamt. Skämmas? Aldrig. Vi hade en relativt mogen nivå på diskussionen tills du beslutade att hoppa in & trolla som ett skogstroll.
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Är detta en relation som är värd att behålla?) skrev 2021-02-23 20:42:11 följande:
    Om du varit genuint intresserad & läst tråden så har jag sagt vad för erfarenheter jag har som till viss del innehåller samma problematik. Lustigt, eftersom du inte svarade på mitt senaste inlägg så bevisade du nyss min poäng med detta inlägg - mycket tacksamt. Skämmas? Aldrig. Vi hade en relativt mogen nivå på diskussionen tills du beslutade att hoppa in & trolla som ett skogstroll.

    För att kunna älska måste man våga öppna sig och acceptera sin partners styrkor och svagheter, men att stanna i en relation med en aktiv missbrukare är oftast bara destruktivt. Liksom att stanna i en relation där man far illa öht. Detta är inte moraliserande eller ett nedlåtande konstaterande, utan krassa fakta.
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (T) skrev 2021-02-22 21:53:39 följande:
    Bra skrivet! Mycket bra skrivet! När man älskar så älskar man. Känslor och äkta engagemang kan man inte dra tillbaka så som man tar handen från en het spisplatta. Det är därför somliga aldrig kunnat älska. För farligt

    Det är ännu farligare att tro att kärleken är blind och övervinner allt. Att leva i en destruktiv relation är inte sund kärlek.
  • Anonym (Sunt)

    Min man har/har haft samma problem men är mer av en periodare. Porr eskalerade till chattande som typ tog över livet...

    Dock har han aldrig struntat i min njutning när vi haft sex, men under första åren blev det ju alldeles för lite sex pga all porr. Det tog många år innan jag insåg och tog in vad det verkligen handlade om och då mådde jag fruktansvärt dåligt. Kunde inte just då lämna av flera skäl.. Så jag tänkte att jag fick förhålla mig och omvärdera under en tid och se tiden an.

    Jag gav ultimatum att antingen söka hjälp eller gå isär. KBT-terapi under 7 mån hjälpte väldigt mkt och jag ser nu att han hanterar saker, tex ångest helt annorlunda mot förr. Första besöket hos terapeuten var jag med men sedan gick han själv. Innan fanns en enorm rädsla för att söka hjälp, nu tipsar han vänner som behöver terapi.

    Just nu har vi haft en längre stabil tid och det känns skönt. Jag tror att många med den här sortens problematik måste drivas att söka hjälp, eftersom det är så skamfyllt så är det ett stort steg att ta. Har du ställt ultimatum?

  • Anonym (androcur)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2021-02-23 21:02:20 följande:

    Det är ännu farligare att tro att kärleken är blind och övervinner allt. Att leva i en destruktiv relation är inte sund kärlek.
    I princip alla som skrivit här är ju överens om att det är väldigt destruktivt och inget att bygga på. Diskussionen gick isär där vissa vägrar föestå hur svårt det kan vara att bara gå. Kärleken är verkligen blind ibland. Därmed inte sagt att den övervinner. Sakta, sakta försvagas den för varje svek och lögn tills den en dag är dör. Och det är vad som kommer hända TS om hon inte tar sig samman och lämnar tidigare. Men ingen ska säga att det är lätt. Då hade inte världen varit full av destruktiva förhållanden. jag har varit i andra änden av tråden, den som ljög och gick bakom ryggen. Hon älskade mig nästan till självutplånelse, men en dag vaknade även hon o kände inget. Jag vet verkligen hur det här funkar. Tyvärr finns inga vinnare här. Han är en förlorare som drar med sig henne. När hon tagit sig ur det börjar en ny resa, men den här tiden är förlorad. Och tycker det är lågt av "Varför" att säga att den som har svårt att lämna skall skämmas. Hon har det inte lätt, och det är inget att skämmas för.
  • Anonym (androcur)
    Anonym (Sunt) skrev 2021-02-23 21:15:40 följande:

    Min man har/har haft samma problem men är mer av en periodare. Porr eskalerade till chattande som typ tog över livet...

    Dock har han aldrig struntat i min njutning när vi haft sex, men under första åren blev det ju alldeles för lite sex pga all porr. Det tog många år innan jag insåg och tog in vad det verkligen handlade om och då mådde jag fruktansvärt dåligt. Kunde inte just då lämna av flera skäl.. Så jag tänkte att jag fick förhålla mig och omvärdera under en tid och se tiden an.

    Jag gav ultimatum att antingen söka hjälp eller gå isär. KBT-terapi under 7 mån hjälpte väldigt mkt och jag ser nu att han hanterar saker, tex ångest helt annorlunda mot förr. Första besöket hos terapeuten var jag med men sedan gick han själv. Innan fanns en enorm rädsla för att söka hjälp, nu tipsar han vänner som behöver terapi.

    Just nu har vi haft en längre stabil tid och det känns skönt. Jag tror att många med den här sortens problematik måste drivas att söka hjälp, eftersom det är så skamfyllt så är det ett stort steg att ta. Har du ställt ultimatum?


    Så har jag oxo gjort, och har en pågående lågintensiv kontakt med psykiatrin. Går oxo på androcur som sagt. Satt långt inne som du skriver, oerhört svårt att säga till sig själv att man faktiskt inte kommer fixa det här på egen hand. Kostade mig både familj och jobb innan jag abdikerade.
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Sunt) skrev 2021-02-23 21:15:40 följande:
    Min man har/har haft samma problem men är mer av en periodare. Porr eskalerade till chattande som typ tog över livet... Dock har han aldrig struntat i min njutning när vi haft sex, men under första åren blev det ju alldeles för lite sex pga all porr. Det tog många år innan jag insåg och tog in vad det verkligen handlade om och då mådde jag fruktansvärt dåligt. Kunde inte just då lämna av flera skäl.. Så jag tänkte att jag fick förhålla mig och omvärdera under en tid och se tiden an. Jag gav ultimatum att antingen söka hjälp eller gå isär. KBT-terapi under 7 mån hjälpte väldigt mkt och jag ser nu att han hanterar saker, tex ångest helt annorlunda mot förr. Första besöket hos terapeuten var jag med men sedan gick han själv. Innan fanns en enorm rädsla för att söka hjälp, nu tipsar han vänner som behöver terapi. Just nu har vi haft en längre stabil tid och det känns skönt. Jag tror att många med den här sortens problematik måste drivas att söka hjälp, eftersom det är så skamfyllt så är det ett stort steg att ta. Har du ställt ultimatum?

    Självklart är det annorlunda om partnern är villig att förändra sig och söka hjälp. Det är om man aldrig kommer dit, eller om det tar för lång tid, som det är destruktivt att stanna. Bra att din man har det under kontroll, hoppas att det fortsätter så. Ultimatum fungerar dock bara om man är beredd att faktiskt genomföra dem. Det får inte bli tomma hot, då lär man partnern att inte ta det man säger på allvar. Som den drabbade parten är det viktigt att sätta sina egna gränser så att man inte blir medberoende.
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (androcur) skrev 2021-02-23 21:19:02 följande:
    I princip alla som skrivit här är ju överens om att det är väldigt destruktivt och inget att bygga på. Diskussionen gick isär där vissa vägrar föestå hur svårt det kan vara att bara gå. Kärleken är verkligen blind ibland. Därmed inte sagt att den övervinner. Sakta, sakta försvagas den för varje svek och lögn tills den en dag är dör. Och det är vad som kommer hända TS om hon inte tar sig samman och lämnar tidigare. Men ingen ska säga att det är lätt. Då hade inte världen varit full av destruktiva förhållanden. jag har varit i andra änden av tråden, den som ljög och gick bakom ryggen. Hon älskade mig nästan till självutplånelse, men en dag vaknade även hon o kände inget. Jag vet verkligen hur det här funkar. Tyvärr finns inga vinnare här. Han är en förlorare som drar med sig henne. När hon tagit sig ur det börjar en ny resa, men den här tiden är förlorad. Och tycker det är lågt av "Varför" att säga att den som har svårt att lämna skall skämmas. Hon har det inte lätt, och det är inget att skämmas för.

    Du har helt rätt, jag reagerade mer på antydningarna om att stark och ovillkorlig kärlek är den enda sanna kärleken. Att om man inte accepterar även det destruktiva, har man aldrig älskat ordentligt. Det är en tragisk och ganska farlig syn, men det kanske inte var så någon menade. Anonym Varför har rätt i sak, men uttrycker sig onödigt fördömande om medberoende eller andra som har svårt att bryta upp fast de borde.
  • Anonym (Varför)
    Anonym (androcur) skrev 2021-02-23 21:19:02 följande:

    I princip alla som skrivit här är ju överens om att det är väldigt destruktivt och inget att bygga på. Diskussionen gick isär där vissa vägrar föestå hur svårt det kan vara att bara gå. Kärleken är verkligen blind ibland. Därmed inte sagt att den övervinner. Sakta, sakta försvagas den för varje svek och lögn tills den en dag är dör. Och det är vad som kommer hända TS om hon inte tar sig samman och lämnar tidigare. Men ingen ska säga att det är lätt. Då hade inte världen varit full av destruktiva förhållanden. jag har varit i andra änden av tråden, den som ljög och gick bakom ryggen. Hon älskade mig nästan till självutplånelse, men en dag vaknade även hon o kände inget. Jag vet verkligen hur det här funkar. Tyvärr finns inga vinnare här. Han är en förlorare som drar med sig henne. När hon tagit sig ur det börjar en ny resa, men den här tiden är förlorad. Och tycker det är lågt av "Varför" att säga att den som har svårt att lämna skall skämmas. Hon har det inte lätt, och det är inget att skämmas för.


    Jag skrev inte att TS ska skämmas. Jag skrev att jag tror en annan person skäms för att hon inte lämnade tidigare.
  • Anonym (Varför)

    Det är intressant att läsa om hur många som har förstålse för de som är offer för en person med ett allvarligt missbruk. Ett missbruk som är så allvarligt att det drabbar offret hårt och för med sig tvivel och olycka. Missbruket bryter sakta ner kärleken hos de som väljer att kämpa vidare eller är för svaga för att bryta upp. Till slut efter många år ger personen upp och bryter med sin partner. Efter några år så säger 100% av dessa att de inte förstår hur eller varför de inte lämnade tidigare och ångrar att de lät åren går. Man kan även förstå att det är lätt att känna skam att man lät det pågå så länge. Har vi någonsin hört om någon som ångrar att de bröt upp? Nej, inte jag iallafall. Är det då inte ett rimligt påstående att det är den bästa lösningen att lämna hellre än att stanna? Varför argumenterar så många emot det självklara. Jag förstår inte....

  • Anonym (androcur)
    Anonym (Varför) skrev 2021-02-23 23:21:59 följande:

    Det är intressant att läsa om hur många som har förstålse för de som är offer för en person med ett allvarligt missbruk. Ett missbruk som är så allvarligt att det drabbar offret hårt och för med sig tvivel och olycka. Missbruket bryter sakta ner kärleken hos de som väljer att kämpa vidare eller är för svaga för att bryta upp. Till slut efter många år ger personen upp och bryter med sin partner. Efter några år så säger 100% av dessa att de inte förstår hur eller varför de inte lämnade tidigare och ångrar att de lät åren går. Man kan även förstå att det är lätt att känna skam att man lät det pågå så länge. Har vi någonsin hört om någon som ångrar att de bröt upp? Nej, inte jag iallafall. Är det då inte ett rimligt påstående att det är den bästa lösningen att lämna hellre än att stanna? Varför argumenterar så många emot det självklara. Jag förstår inte....


    Alla här är väl överens om att det är bättre att lämna än stanna? Men samtidigt är det ett faktum att det är svårt. 
  • Anonym (T)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2021-02-23 21:37:04 följande:

    Du har helt rätt, jag reagerade mer på antydningarna om att stark och ovillkorlig kärlek är den enda sanna kärleken. Att om man inte accepterar även det destruktiva, har man aldrig älskat ordentligt. Det är en tragisk och ganska farlig syn, men det kanske inte var så någon menade. Anonym Varför har rätt i sak, men uttrycker sig onödigt fördömande om medberoende eller andra som har svårt att bryta upp fast de borde.


    Jag tror inte att någon här sagt så att kärleken bör acceptera det destruktiva. Jag sa att det är svårt att dra tillbaka sina känslor omedelbart. Inte att det är rätt, eller fint eller bra.

    Tror du missförstod
  • Expressen

    Hej!


     


    Vi på Expressens medicin- och hälsaredaktion vill så gärna berätta om hur det är att vara anhörig till en person som har ett sexberoende. De anhöriga glöms lätt bort när man pratar om sådana här frågor. Den som medverkar i intervjun får vara helt anonym. Kan någon av er tänka sig att prata med mig och berätta hur det är att älska en person som har sådana här utmaningar? Mejla gärna mig (karin.sorbring@expressen.se) och uppge helst även ditt telefonnummer så att vi kan komma i kontakt med varandra. Självklart får man läsa igenom och godkänna texten före publicering. Tack på förhand!

Svar på tråden min sambo är sexmissbrukare