Inlägg från: Anonym (Rätt&Fel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rätt&Fel)

    När det känns så rätt men ändå sååå fel

    Vet inte vart jag ska vända mig till. Jobbar inom vården och har en brukare som jag fattat tycke för...har inte och kommer inte agera utifrån mina känslor, men det är så in i helvete jobbigt. Han åkte in för någon dag sen och där och då kände jag hur mitt hjärta gick itu. Även fast jag känner så starkt för personen så försöker jag agera proffesionellt så gott det går. Kan inte sova för jag tänker på honom och är jätte orolig och det kliar i hela kroppen, mina fingrar vill skicka ett sms till honom och kolla om allt är som det ska men det känns ändå fel. Men är det verkligen fel?? :( snälla någon hjälp mig för jag blir knäpp av denna situationen.

  • Svar på tråden När det känns så rätt men ändå sååå fel
  • Anonym (Rätt&Fel)
    Anonym (Hmm...) skrev 2021-02-22 05:07:43 följande:

    Byt jobb!


    Nej men jag trivs ju!
  • Anonym (Rätt&Fel)
    Studentpappa skrev 2021-02-22 06:55:19 följande:

    Åkte in, som in i fängelse? Se det som ett tecken från ovan isf om du inte klarar av att ta ett vettigt beslut själv.


    Sjukhuset :(
  • Anonym (Rätt&Fel)
    Gameofthrones skrev 2021-02-22 07:09:13 följande:

    Varför ska man ta den lättaste utvägen för byta arbete?? - är det så ni gör? Snacka om inte ha ngn stabilitet i livet byta jobb, skola mm. Så fort det blir motgång, problem som kan lösas ska man sticka? - äh skitsnack!

    Man reder ut det och ser till att det blir rätt.

    ? Har ni kommunikation som känns bra? Har ni klickat? Asså med personkemin. I detta läge så tycker jag nästa gång ni träffas så kommunicerar du hur han mår och så.

    Jo, jag vet känslan. Sålänge han är klar i huvudet, förstår sociala koder. Att du vill väl. Man är inte mer än människa. Man Kan inte rå för det.

    Tänk två ggr innan du gör ngt. Eller så rådfrågar du ngn som du anförtror/litar på hur du ska gå till väga.


    Ja alltså vi har en skön och skämtsam jargång mellan oss. Han har nämnt att han blir så glad när jag kommer till honom.

    När han åkte in så tror jag faktiskt att han la märke till att jag blev tillbakadragen/tyst/rädd och försökte göra mig glad och vi fick ett gott skratt mitt i allt elände. Men det brann inombords.
  • Anonym (Rätt&Fel)
    Anonym (R) skrev 2021-02-22 07:24:19 följande:

    Herregud du klarar inte av ditt jobb, byt!


    Jo det gör jag visst! Men det är inte lätt när känslor blir inblandade.
  • Anonym (Rätt&Fel)
    Anonym (Pat) skrev 2021-02-22 14:34:21 följande:

    Är det en patient på sjukhuset så lät han ju inte stanna där så länge..

    Samtidigt använder du ordet ?brukare? och det gör man inte på sjukhuset. Då är det patienter...

    Din tråd är klurigt skriven hörru...


    Jobbar inom hemtjänsten. Vi använder brukare/omsorgstagare.

    Vad är det som är svårt att förstå då? :) Kunde ha skrivit en bok men försöker hålla mig kort.
  • Anonym (Rätt&Fel)
    Anonym (xxx) skrev 2021-02-22 14:47:39 följande:

    Och just därför passar det inte att du jobbar hos honom. Det du skriver visar att du inte klarar av ditt jobb, du kan inte sova, det brinner i din kropp osv. Det är inte professionellt. 

    Vad tror du att din chef skulle säga om hen visste om detta?


    Självklart är det inte okej. Men jag försöker kämpa med att hålla tillbaka allting, tänker och hoppas att det bara försvinner för jag har aldrig känt så inför någon inom jobbet.

    Jag fattar att det är oacceptabelt. Jag hade väl fått sparken...eller inte fått gå till honom mer men jag har inte gjort något med honom och det kommer aldrig hända men jag bryr mig bara för mycket.

    Nu ligger han där och jag vet inte ens om han någonsin kommer komma hem då han är väldigt sjuk:(
  • Anonym (Rätt&Fel)
    Anonym (Jag) skrev 2021-02-22 14:54:26 följande:

    Är det psykisk eller fysisk funktionsnedsättning han har?


    Vad spelar det för roll?
  • Anonym (Rätt&Fel)
    Anonym (xxx) skrev 2021-02-22 15:07:43 följande:

    Då löser det sig kanske av sig själv, då får du någon annan vårdtagare att gå till. 

    Om du är medveten om att det inte är rätt, så varför begär du inte att få byta?


    Missförstå mig inte men jag saknar honom när jag inte ser honom. Att se honom glad gör mig glad. Låter som en psyko nu haha men vet inte vad jag ska säga för det låter fel ändå.
  • Anonym (Rätt&Fel)
    Anonym (Pat) skrev 2021-02-22 16:32:20 följande:

    Det är väldigt oklart ändå, det du skriver.

    Hemtjänst.. Du skriver att han kom IN, samtidigt skriver du att det kan ta lång tid innan han kommer HEM igen. Jobbar du inom hemtjänsten så betyder det ju att han redan är hemma och nu behöver insatser för att klara sin vardag. Han lär väl inte bli bättre? Är det KTB du pratar om? Är detta en äldre herre? Jag behöver mer info för att kunna svara på din fråga korrekt.


    alltså han åkte in akut till sjukhuset för några dagar sedan pga en massa sjukdomar och det är oklart när han kommer tillbaka. Jag är orolig över honom och är rädd att något kanske har hänt. Det är alltså så allvarligt att han kan mista livet (jag överdriver inte).

    Håller med jag skrev lite otydligt men skyller det på sömnbristen.

    Vi är båda unga vuxna.
  • Anonym (Rätt&Fel)
    Anonym (M) skrev 2021-02-22 17:16:26 följande:

    Det är inte så att du egentligen jobbar inom psykiatrin?


    Nej. Hemtjänsten.
  • Anonym (Rätt&Fel)
    Anonym (Jag) skrev 2021-02-22 17:22:30 följande:

    Precis min tanke. Och ts verkar inte tycka att anledningen till att han behöver hemtjänst är relevant för hennes fråga. Medan jag såklart menar att det är högst relevant, nära på avgörande.


    Jag jobbar inom hemtjänsten och inte psykiatrin. Han är jättesjuk men klarar sig ganska bra själv, behöver bara en hjälpande hand med vissa saker. Men som sagt vi är i typ samma ålder och ganska unga också vilket säkert är anledningen till att jag tycker han är lite extra speciell för mig.
  • Anonym (Rätt&Fel)
    Anonym (M) skrev 2021-02-22 17:41:46 följande:

    Eller hur! Tror ts jobbar inom slutenvården på psyk och fått känslor för en patient som är inneliggande till och från :) 


    Du tror helt fel. :)
  • Anonym (Rätt&Fel)
    Anonym (Jag) skrev 2021-02-22 19:20:38 följande:

    Men du måste ju själv förstå att det är ganska avgörande vad hans problematik är?! Har han råkat ut för en olycka och blivit förlamad är det en helt annan sak än om han har schizofreni t.ex.


    Jag förstår vad du vill komma fram till men jag vill inte säga för mycket heller. Men en olycka är inblandad ja inklusive sjukdomar (som var anledningen till att han åkte in på sjukhuset). Annars är han en normal och frisk person rent mentalt. Men jag ser honom inte som sjuk. Han är inte sjuk/handikappad i mina ögon. Men som jag sa han klarar av det mesta själv, vi finns där bara som en hjälpande hand.
  • Anonym (Rätt&Fel)
    Just Precis skrev 2021-02-22 23:41:57 följande:

    Fö inte det minsta svårt att förstå TS, helt rätt prepositioner etc.

    Hon har inte träffat honom sedan han har åkte IN på sjukhuset (gissar att hon var med och hjälpte honom i anslutning till detta) och nu går hon och oroar sig för att hon inte vet när/om han kommer HEM igen (där hon alltså får chans att träffa honom igen).


    Jag vet vad som gäller. Jag förstår ju själv att det är fel och det kommer inte funka så länge jag arbetar hos personen. Just nu känner jag att bara jag får se honom eller höra från honom skulle lugna ner mig lite grann.

    Ja det stämmer, jag var där och hjälpte honom i samband med att han åkte in. Och jag vet inte hur han mår, eller om han ens lever.

    Och tack för svar!
  • Anonym (Rätt&Fel)
    Almavivas skrev 2021-02-23 06:27:00 följande:

    Vadå bete sig oproffessionellt? 

    Något de flesta mänskliga varelser vet är att man inte kan styra känslor, däremot kan man styra sina handlingar och det är ju det TS gör. Hon ber ju för sjutton om hjälp och råd här just för att hon vill vara professionell.

    Det är inte olagligt att få känslor för någon. Ni är båda vuxna och myndiga människor och jag skulle faktiskt prata med chefen om detta och be om råd.

    Det visar ju att du tar ditt jobb på största allvar och du kanske kan få bli förflyttad från denna brukare? 

    Vem vet, ni kanske kan inleda en privat vänskap då? 


    Jag vill avvakta med att ta upp detta med chefen just nu. Alltså det kommer aldrig att bli ett ?vanligt förhållande? mellan mig och honom oavsett situation.

    Men känslor är känslor och jag tycker inte man ska hålla inne sina känslor när man känner så starkt för någon.

    Jag vill inte sitta där imorgon när det är försent och ångra att jag aldrig sa något.

    Jag vill krama om honom, hålla om honom, hålla hans hand utan att det ska kännas konstigt och fel. Bara finnas där för honom.
  • Anonym (Rätt&Fel)
    Anonym (...) skrev 2021-02-24 00:57:43 följande:

    Klart man kan bry sig om vårdtagare. Tycker att du ska kolla upp hur han mår. Det är inget rymningssäkert fängelse du jobbar på..


    Velar. Är mer rädd att det ska bli en stor grej av det.
  • Anonym (Rätt&Fel)
    Anonym (Pat) skrev 2021-02-24 09:25:53 följande:

    Du kan ju logga in i programmet ?mina planer? och följa hans ärende på sjukhuset, utan att behöva ringa eller fråga.

    All vårdpersonal kan gå in där med sitt RSID-leg. Där uppdaterar sjukhuset dagligen så att kommunen och primärvården kan ta del av vad som händer för att kunna planera en trygg vård hemma.


    Nej det tänker jag inte göra. Snacka om stalker varning ;) men han kom hem och är okej. (Har ej varit där sen han åkte in.)
  • Anonym (Rätt&Fel)
    Anonym (...) skrev 2021-02-24 00:57:43 följande:

    Klart man kan bry sig om vårdtagare. Tycker att du ska kolla upp hur han mår. Det är inget rymningssäkert fängelse du jobbar på..


    Men är det verkligen ok att jag kontaktar honom privat? Vill verkligen inte ?gå över gränsen? även fast jag bara genuint är nyfiken och bryr mig om honom.
  • Anonym (Rätt&Fel)
    Anonym (Anna) skrev 2021-09-19 19:22:03 följande:

    Kan tänka mig att många i tråden har en rätt vidrig människosyn och är ute och cyklar. Det är ju inte bara DU som är en människa, det är även han också. Dom här etiketterna ?brukare? och sjuksköterska eller undersköterska eller vad du jobbar som, dom ändrar inte faktumet att ni är två vuxna människor med känslor. Kan bara säga att det hände mig 2 ggr när jag var yngre själv (väldigt starka känslor) men jag agerade inte på det. Tyckte det var oerhört plågsamt för jag var enormt kär båda gångerna och jag förstår det även nu 20 år senare, dom VAR verkligen fantastiska människor bägge två, på så många sätt.


    Det är plågsamt. Jag har inte träffat honom sedan trådstarten. Om inte längre minns ej. Hörde att man tror att det är känslor inblandade så jag slutade gå dit. Sen slutade han ta emot besök. Och....men är det fritt fram nu? Vill verkligen inte göra något fel samtidigt som hela själen bara skriker. Jag är påverkad nu, trodde det skulle hjälpa att glömma men vafan?
Svar på tråden När det känns så rätt men ändå sååå fel