• Anonym (Anonym)

    Du som inte är vegetarian...

    En fråga till er andra som, liksom jag själv, inte är vegetarian... Om du var tvungen att själv peka ut det levande djuret som skulle dö för att du skulle få äta det skulle du kunna göra det? Om ja, skulle du även kunna döda det själv?

    Själv skulle jag definitivt inte klara att ge dödsdomen till nåt levande och bli vegetarian direkt. Borde egentligen bli det, men upplever det som väldigt krångligt eftersom jag absolut avskyr alla quornprodukter. Skulle också innebära tre maträtter per måltid då vissa ska ha kött, en ska ha köttsubstitut (quorn) och jag själv då som ska ha nåt annat.

  • Svar på tråden Du som inte är vegetarian...
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-02-22 16:11:02 följande:
    Dottern har en väldigt smal smak om vad som duger och det landar alltid på quorn som är bland det läskigaste jag ätit. Vi gjorde en vegetarisk lazagne (utan quorn) och den dör minsann inte. Gör vi lazagne med quorn så går det bra, men då får så klart vi andra äta nåt annat för ingen av oss vill äta quorn.
    Skulle så klart stå "dög" och inte "dör". Skrattande
  • Mandel

    Är uppvuxen på gård med djur och vi slaktade höns, grisar och kor hemma. Har varit med och tittat på många gånger och filmat... Även styckat osv, men jag skulle nog i ärlighetens namn ha svårt för att avliva djuret på egen hand. Har dock aldrig provat/försökt.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (E) skrev 2021-02-22 13:57:22 följande:
    Gör rätterna och låt henne testa. Eller låt henne hitta recept själv. Bara att lägga till några vegomatlagare på instagram kan göra susen för att få inspiration själv.
    Vi har gjort rätter och inget duger så man ledsnar. Och hitta recept själv är hon inte det minsta intresserad av. Kan tänka mig att hon har näringsbrist pga den ensidiga kosten, men hon bryr sig inte om sånt.
  • Anonym (Omnivor)

    Quorn var jättegott första gången jag åt det. Sedan vad det gott flera gånger. Nu hatar jag det. Samma sak har jag upplevt med åtskilliga (samtliga) fejk-kött, de är goda i början men efter ett tag tål jag dem inte längre.

    Jag äter hellre bönor och annat vegetariskt som inte låtsas vara kött.

  • Anonym (Vegan)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-02-22 16:11:02 följande:

    Dottern har en väldigt smal smak om vad som duger och det landar alltid på quorn som är bland det läskigaste jag ätit. Vi gjorde en vegetarisk lazagne (utan quorn) och den dör minsann inte. Gör vi lazagne med quorn så går det bra, men då får så klart vi andra äta nåt annat för ingen av oss vill äta quorn.


    Quornfärs då antar jag? Testa Anamma färs(sojafärs). Om det nu upplevs att vara omständligt, med många rätter, så börja smått. Byt ut 1 dag i veckan till att börja med. Kanske ta havre/soja/mandelmjölk I kaffet istället. Plantbaserad yoghurt istället för vanlig.
  • Anonym (Vegan)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-02-22 16:11:02 följande:

    Dottern har en väldigt smal smak om vad som duger och det landar alltid på quorn som är bland det läskigaste jag ätit. Vi gjorde en vegetarisk lazagne (utan quorn) och den dör minsann inte. Gör vi lazagne med quorn så går det bra, men då får så klart vi andra äta nåt annat för ingen av oss vill äta quorn.


    The vegetarian butcher har väldigt goda(dyra) nuggets som kanske skulle gå hem, med pommes och en god sallad-vegetariskt. Icas majspanerade vegan nuggets är också goda och lite billigare.
  • Anonym (XXX)

    Ja det skulle jag, och det har jag redan gjort. Det skulle för övrigt DU också göra, om du inte hade tillgång till något annat ätbart! :D

  • Anonym (E)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-02-22 16:13:52 följande:
    Vi har gjort rätter och inget duger så man ledsnar. Och hitta recept själv är hon inte det minsta intresserad av. Kan tänka mig att hon har näringsbrist pga den ensidiga kosten, men hon bryr sig inte om sånt.

    Nu står det inte ålder men jag tänker att det kanske bör ställas som krav. Att hon åtminstone varannan vecka lagar någon form av mat. Om hon nu inte gillar den så får hon äta mackor/gröt/annat sedan. Det kan ta rätt många försök att vänja sig vid nya livsmedel. Finns mängder av vegoprodukter som inte är quorn ju :) Så mycket att testa som kan funka för även dig.


    Åtminstone låt henne tillaga sin egen quorn så du slipper laga flera rätter.

  • Postman

    Har inga som helst problem med att döda djur. Däremot skulle jag kanske ha problem med att stycka upp dom men det får man väl lära sig.

  • Hum Hum Humla

    Nej, jag skulle inte kunna döda något annat djur än fisk. Men jag skulle lätt kunna vara utan kött om det behövdes, jag äter det ändå inte så ofta. Däremot skulle jag inte vilja vara utan yoghurt och ost Glad

  • Just Precis

    Jag äter kött trots att jag inte hade kunnat döda djuret själv (klarar knappt av att ha ihjäl ens en fisk längre, är oerhört blödig) och trots att jag öht totalt saknar etiska/moraliska eller ens logiska argument för varför jag ska få äta kött.

    Vet att slakteriindustrin är skit för miljön, att djuren far illa och att rött kött sannolikt inte är nåt vidare för kroppen - det finns åtminstone riktigt bra substitut ur hälsosynpunkt.

    Men det är ju så gott med en fin liten korvstump ibland? En liten liten råbiff med en liten liten klick chilimajo? En rykande skål lammgryta där köttbitarna faller isär i munnen? Ack ack.

  • Anonym (osäker)

    Jag skulle definitivt kunna peka ut djuret för slakteri - är uppvuxen med djur just för det, jag tog hand om djuren och mina föräldrar slaktade, så jag vet hur allting funkar i praktiken och inte bara teorin. Dock vet inte om jag skulle kunna slakta ett djur själv. Troligtvis - ja, men inte från första försöket utan när jag blev riktigt sugen på just kött.
    Avskyr alla köttsubstituter också och kan inte äta baljväxter (i alla fall de flesta av dem) pga deras hemska mjöliga konsistens, så det är inget alternativ för min del.

  • Anonym (Johanna)

    Min farfar var charkuterist och jag har väldigt fina minnen från charken. Älskar kött! Jag hade nog kunnat döda djur för att äta utan problem, bara jag visste hur man gjorde för att göra processen så kort och effektiv som möjligt. 

  • Xlr8

    Ja det är väl inge problem, man skjuter ju det man vill äta.

    Tar ur och styckar.

Svar på tråden Du som inte är vegetarian...