• Anonym (Syste­rn)
    Mon 22 Feb 2021 10:26
    179 visningar
    25 svar
    25
    179

    Min bror blir mjölkad på pengar av bedragerska

    Min bror blir mjölkad på stora summor pengar av en bedragerska. Han träffade henne genom ett internetforum, och blev alldeles till sig för han har haft svårt att få kvinnor. Dom bor inte ihop, och jag misstänker - det är bara min känsla - att dom aldrig ens haft sex. Han får bara träffa henne ute, och jag har förstått att han betalar allting när dom gör något. Min bror har Aspergers syndrom och är väldigt naiv och snäll och har svårt att säga ifrån, men han är inte begåvningshandikappad utan i övrigt väldigt intelligent och har ett bra jobb inom ingenjörsvärlden. 

    I helgen gjorde jag en sak som jag inte borde ha gjort, ni behöver inte säga det! Jag fick låna hans dator hemma hos honom, och då hittade jag ett Excel-ark, där han fört in allt kvinnan "lånat" av honom, och orsaken. Det uppgår till över hundratusen kronor, och är antagligen mycket mer, för i början berättade han för mig att han hade "hjälpt henne" med utgifter för saker som inte står på excelarket. När jag ifrågasatte, slutade han berätta för mig. 

    Det är poster som hyra, elräkning, telefon, veterinärräkningar, mediciner till henne, tågbiljetter till hennes släktingars begravning (verkar vara många som dör i hennes familj...) och sådant. Detta har nu pågått i cirka två år.

    Kvinnan lever på soc, och får därför pengar till hyra, el, telefon och nödvändiga mediciner, kanske för tågbiljetter till nära anhörigas begravningar också. (Dock inte veterinärvård). Så det måste vara så, att hon ljugit för min bror att hon inte får detta från soc - och sedan tagit pengarna till något annat. Kanske någon form av missbruk..?

    Min bror slöt sig helt när jag tog upp frågan med honom. Jag får intrycket, att han till och med kan vara rädd för kvinnan. Vad gör jag nu? Kan jag polisanmäla? Det här måste väl vara ett olagligt beteende av kvinnan? Hon VET ju att det inte handlar om "lån" utan om rent tiggeri. Min bror kommer aldrig att få tillbaka något. Och särskilt som min bror har en diagnos (Asperger).

    Jag gjorde även en annan sak som jag inte borde ha gjort, ni behöver inte säga det! Jag loggade in på kvinnans emailkonto, då inloggningsuppgifterna fanns på min brors dator - så hon har någon gång lånat den. Där hittade jag massor av mail där hon tiggt pengar av diakonissor över hela staden, till olika behjärtansvärda ändamål. Bland annat skrev hon till en diakonissa att hon behöver tusen kronor till ett par skor, för hon "har så ont i fötterna". Diakonissan skrev då tillbaka att hon kunde få 400, för "människor som arbetar kan inte heller köpa skor för 1000 kronor". Kvinnan verkar inte förstå detta, hon ska bara ha och ha och andra ska betala! Misstänker att det var min bror som fick köpa henne tusenkronorsskorna till slut...

    VAD GÖR JAG?

  • Svar på tråden Min bror blir mjölkad på pengar av bedragerska
  • Anonym (eee)
    Mon 22 Feb 2021 10:51
    #1

    Du kan ringa polisen och fråga dem vad du ska göra, om de tycker det ska anmälas.
    Sedan kan du ringa socialtjänsten också, och ge dem tipset om kvinnan. Det går att vara anonym om man vill. 
    Du skulle också kunna kontakta tex diakonissan och förklara att du vet de här sakerna och fråga vad de tänker om saken. 
    Sedan skulle du behöva prata med din bror ändå, men jag förstår det är svårt och att du inte vill förstöra förtroendet. (har en vuxen son med asperger så jag förstår hur det kan vara). 

  • Anonym (xxx)
    Mon 22 Feb 2021 10:58
    #2

    Vilket dilemma. Tror det är svårt att göra något, han är vuxen och myndig och gör vad han vill med sina pengar. 

    Tycker du ska fokusera på att ha en bra relation med honom, så han känner förtroende för dig. För då kanske han öppnar sig och du kan hjälpa honom. Men vill han inte ha din hjälp, så kan du inget göra. Han gör vad han vill med sina pengar. 

  • Mon 22 Feb 2021 11:08
    #3
    +1

    Man blir så himla arg, ledsen och upprörd när trevliga och snälla människor utnyttjas på det här viset. Din bror har varit alldeles för snäll och godtrogen.

    Samtidigt så är han myndig och åtminstone normalintelligent. Vi alla får ju använda våra pengar som vi vill. Han också. Även om han blivit en egen privat välgörenhetsorganisation.

    Tänker att du inte avslöjar att du snokat i hans dator. Däremot kan du behålla en god relation med honom och finnas där när han öppnar sig.

    Tror att polisen numera utreder kärleksbedragare. Ring dit och fråga allmänt vad som gäller.

  • Mon 22 Feb 2021 11:32
    #4

    Denna kvinna utnyttjar att ts bror har ett socialt handikapp och inte riktigt förstår, även om han är intelligent på andra sätt. Förmodligen känner han sig också ensam och betalar för hennes uppmärksamhet kan man säga. Och ja, han är myndig och får göra vad han vill med sina pengar. Risken finns dock att han blir ruinerad förr eller senare, och att hans situation därmed går går ut över ts och familjen, som tvingas försörja honom eller hjälpa HONOM ekonomiskt. I så fall är kvinnan som en missbrukade och brodern som en medberoende, medan hans familj hjälplöst ser på. Denna kvinna har förmodligen satt i system att utnyttja omgivningen, brorsan är uppenbarligen inte den enda hon utnyttjar. Det enda som funkar på sådana här personer, förutom polisanmälan och dom (vilket blir svårt om han har lämnat ifrån sig pengarna frivilligt), är att skrämma bort dem. Med lagliga eller andra medel. De brukar vara ganska lättskrämda om man tar kontakt med dem eller dyker upp några stycken hemma hos dem och kräver tillbaka en del av pengarna eller förklarar att nu är det dags att hålla sig borta. Då drar de sig oftast ur och letar upp något annat offer istället. Dock skulle det förstås kunna förstöra relationen till brorsan totalt, om ni gjorde något sånt och han fick reda på det. Så ja, det är ett dilemma. Lägga sig i eller inte? Låta någon normalbegåvad men med vissa svårigheter, stå sitt kast eller inte?

  • Mon 22 Feb 2021 11:38
    #5

    Jag tänker också: Har han ett bra jobb kanske han har råd att lägga de där pengarna på kvinnan? Jag tolkar det som stora summor över tid, inte stora summor på en gång. Så länge det inte går ut över någon annan är det upp till honom, men visst är det synd att blodiglar som hon ska kunna hålla på så.

  • Anonym (F)
    Mon 22 Feb 2021 18:19
    #6

    Skulle vara intressant att höra hur det går med detta Ts?!

  • Anonym (Syste­rn) Trådstartaren
    Mon 22 Feb 2021 19:52
    #7
    Anonym (F) skrev 2021-02-22 18:19:55 följande:

    Skulle vara intressant att höra hur det går med detta Ts?!


    Jag har läst och tagit till mig. Problemet med att gå till både polisen, soc och diakonissan med det, är att de kommer att fråga hur jag kan veta det här. Kräva bevis (i alla fall polisen och soc). Och då måste jag ju erkänna att jag a) har snokat i min brors dator och b) gått in på kvinnans emailkonto (vilket kanske till och med kan vara brottsligt?). D.v.s.: då åker JAG dit! :(
  • Mon 22 Feb 2021 22:47
    #8

    Kan du inte prata med din bror om relationen och om din oro utan att du blir upprörd och avslöjar något. Berätta att du gärna vill träffa kvinnan. Berätta att du är orolig eftersom hon aldrig har bjudit hem honom. Kan du ta reda på mer om henne? Har du ett namn? Ett telefonnummer som du kan kolla upp. Var bor hon? Du kan kolla upp hennes ekonomi via skattemyndigheten. Vet han hur en "vanlig" relation brukar utveckla sig, att man träffar varandras anhöriga och gör saker tillsammans. Tala om att du är orolig att han blir utnyttjad för att han är snäll. Kan han förstå logiken i att prova att se vad som händer om han INTE lånar ut pengar till henne? Går det att visa honom alla dessa artiklar om kvinnor och män som blivit sol- och vårade de senaste åren?  Lycka till!

  • Mon 22 Feb 2021 22:57
    #9
    +1

    Han är en vuxen man. Inte förståndshandikappad och sluter sig när du tar upp det. Ändå förstår du inte att du ska låta honom vara o göra som han vill! Inte dina pengar inte ditt problem.

  • Tue 23 Feb 2021 06:41
    #10
    +1
    Anonym (Systern) skrev 2021-02-22 10:26:04 följande:

    Min bror blir mjölkad på stora summor pengar av en bedragerska. Han träffade henne genom ett internetforum, och blev alldeles till sig för han har haft svårt att få kvinnor. Dom bor inte ihop, och jag misstänker - det är bara min känsla - att dom aldrig ens haft sex. Han får bara träffa henne ute, och jag har förstått att han betalar allting när dom gör något. Min bror har Aspergers syndrom och är väldigt naiv och snäll och har svårt att säga ifrån, men han är inte begåvningshandikappad utan i övrigt väldigt intelligent och har ett bra jobb inom ingenjörsvärlden. 

    I helgen gjorde jag en sak som jag inte borde ha gjort, ni behöver inte säga det! Jag fick låna hans dator hemma hos honom, och då hittade jag ett Excel-ark, där han fört in allt kvinnan "lånat" av honom, och orsaken. Det uppgår till över hundratusen kronor, och är antagligen mycket mer, för i början berättade han för mig att han hade "hjälpt henne" med utgifter för saker som inte står på excelarket. När jag ifrågasatte, slutade han berätta för mig. 

    Det är poster som hyra, elräkning, telefon, veterinärräkningar, mediciner till henne, tågbiljetter till hennes släktingars begravning (verkar vara många som dör i hennes familj...) och sådant. Detta har nu pågått i cirka två år.

    Kvinnan lever på soc, och får därför pengar till hyra, el, telefon och nödvändiga mediciner, kanske för tågbiljetter till nära anhörigas begravningar också. (Dock inte veterinärvård). Så det måste vara så, att hon ljugit för min bror att hon inte får detta från soc - och sedan tagit pengarna till något annat. Kanske någon form av missbruk..?

    Min bror slöt sig helt när jag tog upp frågan med honom. Jag får intrycket, att han till och med kan vara rädd för kvinnan. Vad gör jag nu? Kan jag polisanmäla? Det här måste väl vara ett olagligt beteende av kvinnan? Hon VET ju att det inte handlar om "lån" utan om rent tiggeri. Min bror kommer aldrig att få tillbaka något. Och särskilt som min bror har en diagnos (Asperger).

    Jag gjorde även en annan sak som jag inte borde ha gjort, ni behöver inte säga det! Jag loggade in på kvinnans emailkonto, då inloggningsuppgifterna fanns på min brors dator - så hon har någon gång lånat den. Där hittade jag massor av mail där hon tiggt pengar av diakonissor över hela staden, till olika behjärtansvärda ändamål. Bland annat skrev hon till en diakonissa att hon behöver tusen kronor till ett par skor, för hon "har så ont i fötterna". Diakonissan skrev då tillbaka att hon kunde få 400, för "människor som arbetar kan inte heller köpa skor för 1000 kronor". Kvinnan verkar inte förstå detta, hon ska bara ha och ha och andra ska betala! Misstänker att det var min bror som fick köpa henne tusenkronorsskorna till slut...

    VAD GÖR JAG?


    Även om du får bort kvinna från din brors liv så grundproblemet kvar, din bror. Risken är att det sen bli en ny liknande kvinna, nätpoker, någon kompis, någon sekt eller annat som lurar din bror. Han måste lära sig eller hamna under God man/förvaltare.

    Eller så får ni inse att han är vuxen och myndig, bestämmer själv och får ta konsekvenserna av sitt agerande.
Svar på tråden Min bror blir mjölkad på pengar av bedragerska