• Nathle

    Hur mycket pengar har ni?

    Vad har ni för inkomst? Hur mycket sparande har ni (i form av vad?) och hur gamla är ni?

  • Svar på tråden Hur mycket pengar har ni?
  • Anonym (Ovan)
    Anonym (vlhngd) skrev 2021-02-23 08:08:16 följande:
    Öppna ett konto på Avanza eller Nordnet (tar max 1-2 minuter).

    Starta ett månadssparande som dras direkt efter löning.

    Välj ett par billiga indexfonder som pengarna går in i.

    Nu är du igång.
    Är det så lätt som det låter? Uppriktigt nyfiken! Att ha ett sparkonto på samma bank funkar inte, det vet jag. 
  • Anonym (Miljardären)
    Nathle skrev 2021-02-23 09:51:16 följande:

    Är lite förvånad över att det är så många som ändå har det så bra. Men det är väl som någon ovan nämnde.

    De känns som att de flesta som svarar tillhör de som har det "bättre" ställt. 


    Benägenheten att svara i ämnet är större bland de som har det bra ställt.

    Sedan vet vi inte om svaren alltid är sanningsenliga.

    Själv är jag miljardär och min penis är 21 cm lång.
  • cosinus

    Så det räcker och blir över.

    Jag kan genast erkänna att jag har skitdålig koll. Tycker det är urtråkigt med pengar.

    Både jag och mannen tjänar runt 43-45 k i månaden. Före skatt. Vi har ett hus med lån på drygt 2 miljoner och det är gissningsvis värt ungefär 2-2.5 miljon mer än det är belånat (om man ska gå på vad grannhus sålts för)

    Jag har på mina konton drygt 500 k samt ett fondkonto på 250 k. De konton som står på mannen innehåller drygt 1 miljon tror jag. 

    Nu är barnen så stora att vi slutat jobba deltid (yngsta går i årskurs 4) och väldigt lite vab som helt plötsligt får man ju ut hel lön. I väldigt många år jobbade någon av oss deltid.

    Vi har helt ok löner men inga gigantiska summor i lön men vi är väldigt dåliga på att göra av med pengar och då växer det fort ändå. Jag brukar göra så att när jag kommer över 100 k på mitt lönekonto så kastar jag det på ett sparkonto och det sker någon gång per år och någon gång per år kastar jag 60-80 k på mannens lönekonto för det är hans om betalar räkningarna hos oss. 

    drygt 40 år.

  • Anonym (Katja)

    Det är svårt att svara på dessa frågor men ska se om jag kan på ett ungefär.
    Våra inkomster i hop blir brutto 67500kr
    Vi spar mellan 6000-25000kr varje månad. Det varierar mycket
    Vi har ca 600 000kr sparat
    Båt värde 200 000kr (ej belånad)
    Lån på strax under 4 miljoner på ett hus som är värderat till 11-12 miljoner. Vi köpte det för ca 8 miljoner.

    Vi har inga planer på att betala tillbaka vårt lån utan kommer flytta till huset jag kommer ärva den dan vi blir pensionärer. 

  • Anonym (Katja)
    Anonym (Katja) skrev 2021-02-23 12:55:10 följande:

    Våra inkomster i hop blir brutto 67500kr


    Trött i mössan jag menar netto så klart 
  • Anonym (gubbe)
    Anonym (Ovan) skrev 2021-02-23 11:54:50 följande:

    Herregud.....Vi lever på olika planeter och ändå i samma land.

    Här i skogen mellan Östersund och Sundsvall är man inte heller miljonär om man äger en kåk. 

    Släkten har visserligen har en gammal stuga i Tänndalen som värderades till 800 000 eftersom den saknar va/avlopp. Läget är mkt bra. 

    Tur vi har den för att fara på semester har jag i stort sätt aldrig gjort med mina barn. 

    Fascinerande läsning att det finns människor som lever som ni gör. Jag är övertygad om att ni jobbar hårt och gjort kloka val. Jag hoppas inte du tar illa upp över mina tankar, det är verkligen inte meningen. Vem vet, ni kanske är brydd hur man kan leva som jag gör...


    Jag är väl medveten om att jag/vi är privilierade. Jag är ödmjuk inför min situation. Jag har jobbat hårt hela mitt liv. Har haft chefsbefattningar sen jag var 25 och tjänat ganska bra de senaste 25 åren. Ingen superlön ändock. Mitt pensionskapital består till lika delar av allmän pension och tjänstepension. Betr tjänstepensionen har jag dels haft tur och dels löneväxlat många år. Jag separerade för 15 år sen och kom ur det äktenskapet med noll kronor, trots att vi ägde ett fint hus som jag byggt och som såldes med god vinst. Men det är en annan historia! Min nuvarande fru och jag började om på noll 2010 kan man säga. Lånade då 3,5 milj och köpte det hus som idag är värt det dubbla. Sen har vi sparat till bilar och båt och motorcyklar etc. Äger en snöskoter också förresten. Aldrig tagit några lån till sånt. Min fru ärvde 300.000 för några år sen. Du bor för övrigt i mina gamla hemtrakter!
  • Anonym (Ovan)
    Anonym (gubbe) skrev 2021-02-23 13:56:35 följande:
    Jag är väl medveten om att jag/vi är privilierade. Jag är ödmjuk inför min situation. Jag har jobbat hårt hela mitt liv. Har haft chefsbefattningar sen jag var 25 och tjänat ganska bra de senaste 25 åren. Ingen superlön ändock. Mitt pensionskapital består till lika delar av allmän pension och tjänstepension. Betr tjänstepensionen har jag dels haft tur och dels löneväxlat många år. Jag separerade för 15 år sen och kom ur det äktenskapet med noll kronor, trots att vi ägde ett fint hus som jag byggt och som såldes med god vinst. Men det är en annan historia! Min nuvarande fru och jag började om på noll 2010 kan man säga. Lånade då 3,5 milj och köpte det hus som idag är värt det dubbla. Sen har vi sparat till bilar och båt och motorcyklar etc. Äger en snöskoter också förresten. Aldrig tagit några lån till sånt. Min fru ärvde 300.000 för några år sen. Du bor för övrigt i mina gamla hemtrakter!
    Ja då vet du hur det är med hus här. Jag bor i Bräcke kommun. På Frösön finns det fina kåkar, i Åre likaså. 
    Jag har inga hus eller ekonomiska arv att vänta. Fattig mamma , död pappa. Han lämnade 275 kr efter sig i sin plånbok. 
    Jag är kvinna, uska och lönen är givetvis därefter. Jag får ut 22 000 och lever ensam i hyrestrea.
    Hade kåk i 15 år. Köpte för 275 000 och sålde för 400 000. Lånet var på nästa lika mycket pga av att vi borrade för bergvärme.  
    Det vore kul att unna ge mina barn och eventuella barnbarn upplevelser och resor. Men att ha 0 kronor på kontot sista dagarna vänjer man sig vid....konstigt nog. 
    Tack för trevligt svar {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (gubbe)
    Anonym (Ovan) skrev 2021-02-23 14:19:35 följande:

    Ja då vet du hur det är med hus här. Jag bor i Bräcke kommun. På Frösön finns det fina kåkar, i Åre likaså. 

    Jag har inga hus eller ekonomiska arv att vänta. Fattig mamma , död pappa. Han lämnade 275 kr efter sig i sin plånbok. 

    Jag är kvinna, uska och lönen är givetvis därefter. Jag får ut 22 000 och lever ensam i hyrestrea.

    Hade kåk i 15 år. Köpte för 275 000 och sålde för 400 000. Lånet var på nästa lika mycket pga av att vi borrade för bergvärme.  

    Det vore kul att unna ge mina barn och eventuella barnbarn upplevelser och resor. Men att ha 0 kronor på kontot sista dagarna vänjer man sig vid....konstigt nog. 

    Tack för trevligt svar 


    Jag har bott både i Sundsvall och i Brunflo. Är väl bekant med både Västernorrland och Jämtland.

    Jag förstår din situation. Ett litet råd. Starta ett isk-konto och gör en automatisk överföring på det du klarar varje månad. Det finns kontotyper där du anger hur stor risk du vill ta, hur miljömedveten du vill vara osv. Sen är det en robot som sköter resten. Jag har ett sånt konto med låg risk. Det har ändå gett 5 % i ökning på 6 månader.

    Ränta på ränta du vet. Ett enkelt sätt art spara och samtidigt lite kul att följa utvecklingen, även för en som är helt ointresserad av aktier.
  • Anonym (Ovan)
    Anonym (gubbe) skrev 2021-02-23 14:30:31 följande:
    Jag har bott både i Sundsvall och i Brunflo. Är väl bekant med både Västernorrland och Jämtland.

    Jag förstår din situation. Ett litet råd. Starta ett isk-konto och gör en automatisk överföring på det du klarar varje månad. Det finns kontotyper där du anger hur stor risk du vill ta, hur miljömedveten du vill vara osv. Sen är det en robot som sköter resten. Jag har ett sånt konto med låg risk. Det har ändå gett 5 % i ökning på 6 månader.

    Ränta på ränta du vet. Ett enkelt sätt art spara och samtidigt lite kul att följa utvecklingen, även för en som är helt ointresserad av aktier.
    Tack för tips, jag ska titta på det. 
Svar på tråden Hur mycket pengar har ni?