• Anonym (Citron)

    Rejält utskälld av chefen

    Jag har gjort ett jättemisstag på jobbet. Det är så att jag arbetar i en lite mindre butik. Det är jag, chefen och en till som arbetar i den. Grejen var den att jag var ansvarig för stängningen igår med kassaräkning och allt vad det innebär. Min son som är 13 år ville ha matpengar att kunna handla för på McDonalds idag, och då jag inte har pengar till det lånade jag från jobbets kassa och gav till sonen som idag tog paus från skolarbetet och cyklade till McDonalds (för att hämta hem, han åt inte där). Han har distansstudier. Idag är jag ledig, och för en stund sen så hörde chefen av sig. Hen sa att det fattades pengar i kassan. Jag förklarade som det var varav chefen blir rosenrasande och skäller ut mig så jag börjar storgråta. Skulle ju såklart betala tillbaka den summan när jag får lön den 25, men chefen gick inte med på det och hotade med att ge mig sparken. Kan man göra så som chef? Kan jag inte få chans att betala tillbaka pengarna den 25 först innan hen gör det? Vet inte vad jag ska ta mig till...behövde skriva av mig. Och jo förresten, sonen hade lov förra veckan.

  • Svar på tråden Rejält utskälld av chefen
  • Anonym (Eehh)
    Anonym (Citron) skrev 2021-02-26 11:11:41 följande:

    Fick lön igår, har lite pengar från det...


    Ok då förstår jag, men då heter det inte sparpengar utan just lön, sparpengar är ett sparade man har när man lagt undan
  • Anonym (*)
    Anonym (Citron) skrev 2021-02-26 11:01:09 följande:

    Hur det går? Skit rent ut sagt. Har fått sparken och är avstängd från a-kassan. Tur man har lite sparpengar att ta av...


    TS, hur kommer det sig att din son, som är hela 13 år gammal, ställer till med en scen ute bland folk om han inte får äta på McDonalds?
  • Gameofthrones
    Anonym (Trötter) skrev 2021-02-25 17:50:44 följande:

    Alla vet nog att det är fel att stjäla men nu var ju inte det uppsåtet. Om TS hade varit en ondskefull person så hade hon aldrig erkänt att hon lånat pengar, utan dragit en vals om att det måste ha blivit fel vid en växling och att hon självklart ersätter det som saknas. Effekten hade blivit något helt annat.

    Vi har en självbetjäningskiosk på jobbet. Ibland har jag inte mynt så jag "stjäl" en dricka för att betala nästa dag istället. Att jag skulle få sparken för min grova stöld finns inte på kartan törs jag säga även om jag skulle våga yppa denna mörka hemlighet för min chef.

    Ja, alla fattar att stöld är fel, men man kan ändå tänka ett steg längre ibland och väga in olika faktorer. Ja det är fel att köra för fort men ändå gör nästan alla det. Kanske hör de hemma i fängelse, vad vet jag.


    Du är likadan som TS,

    Jag hoppas att du inte arbetar där jag har relation med dvs med släkt, vänner som är butiksägare.

    Du och TS kan ta varandra i hand. 

    Man går till chefen och berättar jag behöver låna ikväll eller nu av dig på en gång så chefen lånar ut det man behöver eller förskott på lön.

    Om man är törstig drick vatten,  det är i gratis ur kranen du stjäl från jobbet. 
  • Anonym (jadu)
    Anonym (Citron) skrev 2021-02-26 11:01:09 följande:

    Hur det går? Skit rent ut sagt. Har fått sparken och är avstängd från a-kassan. Tur man har lite sparpengar att ta av...


    Har
    Anonym (Citron) skrev 2021-02-26 11:01:09 följande:

    Hur det går? Skit rent ut sagt. Har fått sparken och är avstängd från a-kassan. Tur man har lite sparpengar att ta av...


    Har facket sagt att du är avstängd? A-kassan har ju typ 20 veckors handläggning så jag antar att det inte är de som påstått att du är avstängd?
  • Anonym (A-kassa)
    Anonym (jadu) skrev 2021-02-26 15:22:02 följande:

    HarHar facket sagt att du är avstängd? A-kassan har ju typ 20 veckors handläggning så jag antar att det inte är de som påstått att du är avstängd?


    Alla a-kassor jag inte 20 veckors handläggningstid, de flesta fungerar tvärtom ganska bra och har hyfsat korta väntetider på ersättning.

    Jag tror att TS menar att hon varit i kontakt med sin a-kassa för att höra vad som gäller. Blir man avskedad/uppsagd på grund av otillbörligt uppförande blir man avstängd från ersättning under 45 ersättningsdagar + 6 dagar med karens.
  • Anonym (jadu)
    Anonym (A-kassa) skrev 2021-02-26 15:47:10 följande:

    Alla a-kassor jag inte 20 veckors handläggningstid, de flesta fungerar tvärtom ganska bra och har hyfsat korta väntetider på ersättning.

    Jag tror att TS menar att hon varit i kontakt med sin a-kassa för att höra vad som gäller. Blir man avskedad/uppsagd på grund av otillbörligt uppförande blir man avstängd från ersättning under 45 ersättningsdagar + 6 dagar med karens.


    Tack för förklaring. De flesta a-kassor har pga Corona sjuka handläggningstider just nu?

    Kan ts ansöka om a-kassa nu så att hennes ärende förhoppningsvis handlagts klart när hennes karens är över?
  • Anonym (A-kassa)
    Anonym (jadu) skrev 2021-02-26 15:58:28 följande:

    Tack för förklaring. De flesta a-kassor har pga Corona sjuka handläggningstider just nu?

    Kan ts ansöka om a-kassa nu så att hennes ärende förhoppningsvis handlagts klart när hennes karens är över?


    Är du intresserad kan du titta på IAF:s hemsida. Där finns statistik över a-kassornas väntetider. De som har kortast tror jag ligger på tre veckor nu. Alfa-kassan har längst väntetid, de ligger på ungefär 20 veckor.

    Ja, TS ska anmäla sig på AF och ansöka om ersättning nu. Sen skickar man in sina tidrapporter löpande. Då räknas avstängningen av vecka för vecka.
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Citron) skrev 2021-02-26 11:11:41 följande:

    Fick lön igår, har lite pengar från det...


    Men har du noll och ingen koll på ekonomi?

    Du tror att ta pengar utan att fråga är att låna. Du förstod inte att kassaavstämning finns av en anledning och då upptäcks direkt om det är diff i kassan. Och du tror att den senas utbetalade lönen är sparpengar.

    Om det inte vore för att du hade ett 13-årigt barn så hade jag trott att du var typ 17 år.

    Har jobbat i affär i 20 år. Skulle få gå på dagen om jag tog pengar ur kassan.
  • Anonym (Pengar)

    Tycker ni överdriver enormt. Så farligt är det INTE. Lite förståelse får man väl ändå ha. Så många av er som har behov av att verkligen sätta på plats, det behövs inte hundra likadana svar när ts vet att det var fel. Förlåtande måste man kunna vara och om det bara hänt 1gång, och till mat för sonen.

  • Anonym (Rut)
    Anonym (Pengar) skrev 2021-02-26 20:09:48 följande:

    Tycker ni överdriver enormt. Så farligt är det INTE. Lite förståelse får man väl ändå ha. Så många av er som har behov av att verkligen sätta på plats, det behövs inte hundra likadana svar när ts vet att det var fel. Förlåtande måste man kunna vara och om det bara hänt 1gång, och till mat för sonen.


    Nja känns ju inte direkt som hon förstår att hon gjort fel. Känns snarare som att hon är chockad över att chefen tycker hon gjort fel.

    Har du jobbat i affär? Det funkar inte så att man bara kan stoppa ner händerna i kassan hur som helst och ta det man vill ha oavsett om man tänker betala tillbaka eller inte. Tänkt på en stor affär som ica maxi eller nåt. Där det sitter flera på rad och tar betalt. Tänk om alla tänkte samma att det är ok att ta med en slant hem. En sån oreda på kassaräkningarna varje kväll. Och eftersom man inte ens frågat/berättat sitter chefen på kontoret och får fram kassadiffar utan att veta varför. Och eftersom man alltid vill få plus minus noll i kassan sitter man och letar och går igenom dagen för att.se vad som kan ha blivit tokig för att lokalisera felet. Och så visar det sig att folk "lånat" utan att fråga.

    Alltså det är så naivt att få för sig att det är ok. Men visst folk kan ju chansa att göra det ändå men då får de ju också räkna med att falla hårt på det.
  • Anonym (Trötter)
    Gameofthrones skrev 2021-02-26 15:18:34 följande:
    Du är likadan som TS,

    Jag hoppas att du inte arbetar där jag har relation med dvs med släkt, vänner som är butiksägare.

    Du och TS kan ta varandra i hand. 

    Man går till chefen och berättar jag behöver låna ikväll eller nu av dig på en gång så chefen lånar ut det man behöver eller förskott på lön.

    Om man är törstig drick vatten,  det är i gratis ur kranen du stjäl från jobbet. 
    Snälla nån. Jag försökte ge exempel på att allt inte kan vara helt svart eller vitt. Ingen, absolut ingen, utom jag själv bryr sig om jag tar en dricka i förskott. Självbetjäningen fungerar genom ideella insatser och förtroende, något du förmodligen aldrig hört talas om.

    Om jag tar emot ett privat telefonsamtal från sjukhuset där min förälder vårdas så har jag stulit tid från arbetsgivaren och bör alltså få sparken? Om jag läser ett privat mail från skolan angående mitt barn på arbetstid så bör jag få sparken?

    Jag försökte argumentera kring att jag tyckte att TS chef var jävligt fyrkantig då enda anledningen till att hon blev straffad var att hon var ärlig. Att det hon gjorde var klumpigt och fel har jag redan skrivit i tidigare inlägg.

    ps.
    Du behöver inte vara orolig, jag jobbar inte i butik. Jag har inte heller problem med ekonomin eller behöver låna pengar, det var inte poängen.
    ds.
  • Anonym (jadu)
    Anonym (Trötter) skrev 2021-02-27 12:01:09 följande:

    Snälla nån. Jag försökte ge exempel på att allt inte kan vara helt svart eller vitt. Ingen, absolut ingen, utom jag själv bryr sig om jag tar en dricka i förskott. Självbetjäningen fungerar genom ideella insatser och förtroende, något du förmodligen aldrig hört talas om.

    Om jag tar emot ett privat telefonsamtal från sjukhuset där min förälder vårdas så har jag stulit tid från arbetsgivaren och bör alltså få sparken? Om jag läser ett privat mail från skolan angående mitt barn på arbetstid så bör jag få sparken?

    Jag försökte argumentera kring att jag tyckte att TS chef var jävligt fyrkantig då enda anledningen till att hon blev straffad var att hon var ärlig. Att det hon gjorde var klumpigt och fel har jag redan skrivit i tidigare inlägg.

    ps.

    Du behöver inte vara orolig, jag jobbar inte i butik. Jag har inte heller problem med ekonomin eller behöver låna pengar, det var inte poängen.

    ds.


    Enligt lagen har du rätt till pauser. Så du stjäl inte tid från arbetsgivaren genom att svara på telefonen i tvp minuter, gå på toa eller äta ett äpple. Det har du laglig rätt i.

    Att stjäla ur kassan är för det första stöld men även ett brott mot LAS och är skäl för direkt avsked
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (jadu) skrev 2021-02-27 12:15:59 följande:
    Enligt lagen har du rätt till pauser. Så du stjäl inte tid från arbetsgivaren genom att svara på telefonen i tvp minuter, gå på toa eller äta ett äpple. Det har du laglig rätt i.

    Att stjäla ur kassan är för det första stöld men även ett brott mot LAS och är skäl för direkt avsked
    Tydligen säger inte lagen hur många eller långa pauserna skall vara. Betyder det att jag kan ta 20 pauser per timme? Förmodligen blir det inte så populärt. Återigen, hade det varit svart eller vitt hade det stått x min paus/timme.

    Poängen var inte huruvida det var fel eller inte att ta pengar, vilket jag redan skrivit, utan att det finns grader i helvetet.

    Jag ser hundratals brott mot lagen varje dag. Folk cyklar mott rött/på trottoarer/utan lysen eller kör för fort med bilen. Alla dessa är brott mot lagen men betyder inte att jag ringer polisen och följer efter den kriminella individen.

    Hur som helst så tror jag vi nått vägs ände i detta.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Citron) skrev 2021-02-22 11:54:37 följande:

    Jag har gjort ett jättemisstag på jobbet. Det är så att jag arbetar i en lite mindre butik. Det är jag, chefen och en till som arbetar i den. Grejen var den att jag var ansvarig för stängningen igår med kassaräkning och allt vad det innebär. Min son som är 13 år ville ha matpengar att kunna handla för på McDonalds idag, och då jag inte har pengar till det lånade jag från jobbets kassa och gav till sonen som idag tog paus från skolarbetet och cyklade till McDonalds (för att hämta hem, han åt inte där). Han har distansstudier. Idag är jag ledig, och för en stund sen så hörde chefen av sig. Hen sa att det fattades pengar i kassan. Jag förklarade som det var varav chefen blir rosenrasande och skäller ut mig så jag börjar storgråta. Skulle ju såklart betala tillbaka den summan när jag får lön den 25, men chefen gick inte med på det och hotade med att ge mig sparken. Kan man göra så som chef? Kan jag inte få chans att betala tillbaka pengarna den 25 först innan hen gör det? Vet inte vad jag ska ta mig till...behövde skriva av mig. Och jo förresten, sonen hade lov förra veckan.


    Du stjäl pengar ur kassan och undrar varför du får en utskällning och hotas med uppsägning? Som chef skulle jag ha sparkat ut dig på fläcken med omgående uppsägning. Eftersom du inte fattade bättre varken då eller när du startade tråden så är det inte ens nån idé att fråga hur du kunde få för dig att ditt tilltag var ok. Herregud...
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Trötter) skrev 2021-02-27 12:01:09 följande:

    Snälla nån. Jag försökte ge exempel på att allt inte kan vara helt svart eller vitt. Ingen, absolut ingen, utom jag själv bryr sig om jag tar en dricka i förskott. Självbetjäningen fungerar genom ideella insatser och förtroende, något du förmodligen aldrig hört talas om.

    Om jag tar emot ett privat telefonsamtal från sjukhuset där min förälder vårdas så har jag stulit tid från arbetsgivaren och bör alltså få sparken? Om jag läser ett privat mail från skolan angående mitt barn på arbetstid så bör jag få sparken?

    Jag försökte argumentera kring att jag tyckte att TS chef var jävligt fyrkantig då enda anledningen till att hon blev straffad var att hon var ärlig. Att det hon gjorde var klumpigt och fel har jag redan skrivit i tidigare inlägg.

    ps.

    Du behöver inte vara orolig, jag jobbar inte i butik. Jag har inte heller problem med ekonomin eller behöver låna pengar, det var inte poängen.

    ds.


    Jag tänker att chefen kanske känner tvärtom. Att hon inte var ärlig. Att ärlig i detta sammanhang hade varit att fråga innan eller åtminstone att flagga för det direkt efter "bara då du vet kommer det saknas när du gör kassaräknkngen på grund av... men jag lägger tillbaka direkt".

    För mig som jobbat många år i butik och vet rutinerna, tex att det varje dag görs kassaräkning som ska bli plus minus noll så känns det som att ts inte vet om denna rutin. Alltså att hon har trott att hon kan ta utan att det märks. För vet man om det faktum att det kommer att märkas så hade man ju just frågat eller berättat. Och eftersom hon valt att inte göra det så känns det på nåt vis så solklart att hon varit säker på att det inte ska märkas. Och därmed inte säkert att hon tänkt lägga tillbaka dem.

    Så hade jag nog som chef trott att ts tänkt. Att det var först när hon ställdes mot väggen som hon blev ärlig.

    Förstår inte riktigt jämförelsen med trafikbrott osv. Det är ju samma där som här. Folk kan välja att göra det men riskerar så klart att åka dit. En som tar pengar kan bli avskedad. En som kör för fort kan få böter. Det är väl upp till var och en vad man vill riskera. Fortkörning går ju inte alltid förbi ostraffat det heller.
  • Anonym (jadu)
    Anonym (Trötter) skrev 2021-02-27 14:41:37 följande:

    Tydligen säger inte lagen hur många eller långa pauserna skall vara. Betyder det att jag kan ta 20 pauser per timme? Förmodligen blir det inte så populärt. Återigen, hade det varit svart eller vitt hade det stått x min paus/timme.

    Poängen var inte huruvida det var fel eller inte att ta pengar, vilket jag redan skrivit, utan att det finns grader i helvetet.

    Jag ser hundratals brott mot lagen varje dag. Folk cyklar mott rött/på trottoarer/utan lysen eller kör för fort med bilen. Alla dessa är brott mot lagen men betyder inte att jag ringer polisen och följer efter den kriminella individen.

    Hur som helst så tror jag vi nått vägs ände i detta.


    Nej det är ju självklart inte okej att ta paus i 20 minuter,

    Men för att kunna säga upp någon pga arbetsprestation krävs ett gravt underpresterande. Tittar du på de domar som finns krävs för det första erbjudande om omplacering om det är möjligt. Och för att kunna säga upp nåhon krävs u princip att man presterar 50% sämre än kollegor eller vad som kan vara förväntat.

    Att stjäla ur kassan är aldrig acceptabelt. Ts chef kan heller inte vara säker på att ts inte gjort samma sak tidigare då det inte är konstigt om det diffar 20 kronor på en inräknad kassa.

    Arbetar man i butik så är man också fullt medveten om att man inte kan låna pengar ur kassan.

    Jag tycker det är märkligt att ts chef ens reagerar. Det känns som att det bör finnas annat underliggande. För man reagerar inte på en så liten diff som en peng till McDonalds är om det inte sker regelbundet
  • molly50
    Anonym (Pengar) skrev 2021-02-26 20:09:48 följande:

    Tycker ni överdriver enormt. Så farligt är det INTE. Lite förståelse får man väl ändå ha. Så många av er som har behov av att verkligen sätta på plats, det behövs inte hundra likadana svar när ts vet att det var fel. Förlåtande måste man kunna vara och om det bara hänt 1gång, och till mat för sonen.


    Tycker du att det är ok att "låna" pengar av släktingar och vänner utan att fråga också?
    Och tycker du att det är bättre att skicka ett barn på Mc Donalds när man har dåligt ställt än att laga matlådor hemma som barnet kan värma upp?
    En 13-åring ska kunna fixa sådana saker.
    Och en 13-åring ska kunna förstå så pass mycket av pengars värde utan att få ett utbrott.
Svar på tråden Rejält utskälld av chefen