• Anonym (Tt)
    Mon 22 Feb 2021 12:00
    944 visningar
    13 svar
    13
    944

    Är det här en form av kränkning som kan anmälas?

    Mitt barn har umgänge med sin pappa, jag har ensam vårdnad. När dom träffas några ggr per månad är jag alltid med den korta stunden. Pappan brukar då ?smygfotografera? mig under tiden och vid senare tillfällen skickar han dom här bilderna till mig där han kommentarer ganska elakt mitt utseende på en väldigt kränkande sätt.

    Vad gör man åt det, går det att anmäla en sån sak??

  • Svar på tråden Är det här en form av kränkning som kan anmälas?
  • Anonym (P)
    Mon 22 Feb 2021 12:20
    #1
    +2

    Säg åt honom att sluta bete sig som en idiot istället och att lägga fokus på barnet istället för att dryga sig med dig.

    Vad får du ut av att anmäla honom?

    Säg att han kommer förlora tid med barnet om han inte sköter sig istället

  • Anonym (Hemsk­t)
    Mon 22 Feb 2021 12:28
    #2

    Hemskt beteende. Varför skaffade du barn med honom?

    Det är kränkande, men knappast något man kan gå vidare med.

  • Anonym (G)
    Mon 22 Feb 2021 12:33
    #3

    Han är en idiot men det finns ingen poäng att anmäla det här. Ingen myndighet kommer driva det.

    Radera bilderna och ignorera idioten. Att du skiter i hans agerande kommer störa honom.

    Stackars barn som har en sån imbecill förälder, försök minimera skadan så mycket som möjligt.

  • Anonym (Spara bevis!­)
    Mon 22 Feb 2021 16:02
    #4

    Personligen tycker jag att du ska markera trevligt mot ditt ex att du inte uppskattar detta och sen faktiskt inte göra annat i nuläget än att spara bilder/beviset.

    Det är kanske inte tillräckligt för en anmälan här och nu, men är definitivt bevis värt att spara om detta accelererar.

  • Anonym (Tönte­n)
    Mon 22 Feb 2021 16:10
    #5

    Jag är en sån tönt att jag skulle börja göra exakt samma sak tillbaka. 

    Den mannen är inte född som kan knäcka mig genom ett sådant barnsligt beteende. 

  • Anonym (Dude)
    Mon 22 Feb 2021 16:21
    #7

    Vart brukar det ske när han träffar barnet och smygfotograferar dig? 
    Om det är hemma hos dig, eller kanske till och med hos honom, det finns tydligen något i brottsbalken som heter "kränkande fotografering".
    Nu har jag bara försökt googla fram något som kan ev. hjälpa med ditt problem TS, så jag har ingen aning om detta kan tillämpas för att få honom att sluta. För mig som är lekman när det gäller juridiken, nedanstående text som är märkt i fetstil ser ut att kunna vara användbart.

    Finns det någon som är mer invigd i lagen/brottsbalken som kan hjälpa med att tolka nedanstående i fall TS kan ha användning av det?


    4 kap. 6 a §

    Den som olovligen med tekniskt hjälpmedel i hemlighet tar upp bild av någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme, döms för kränkande fotografering till böter eller fängelse i högst två år.


    Till ansvar ska det inte dömas om gärningen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter är försvarlig.


    Första stycket gäller inte den som med tekniskt hjälpmedel tar upp bild av någon som ett led i en myndighets verksamhet.


  • Anonym (P)
    Mon 22 Feb 2021 16:22
    #8
    +1
    Anonym (T) skrev 2021-02-22 16:14:19 följande:

    Men herregud, snacka om victimblaming. Så jävla dum fråga. Är du dum? 


    Haha ja du kan tolka min fråga så eller så kan du läsa den så som den är ställd.

    Hittills så är det bara du som har tolkat den på annat sätt då ingen annan ifrågasatt så frågan är väl vem av oss som är dum egentligen.

    Men vill du att jag ska vara dum ifall du mår bättre av det så varsågod
  • Anonym (eee)
    Mon 22 Feb 2021 16:53
    #9

    Eller så ser du till att någon annan är med så att du slipper delta. Den personen kanske han inte vill fota. 

  • Anonym (Japp)
    Mon 22 Feb 2021 17:49
    #10
    Anonym (Tt) skrev 2021-02-22 12:00:30 följande:

    Mitt barn har umgänge med sin pappa, jag har ensam vårdnad. När dom träffas några ggr per månad är jag alltid med den korta stunden. Pappan brukar då ?smygfotografera? mig under tiden och vid senare tillfällen skickar han dom här bilderna till mig där han kommentarer ganska elakt mitt utseende på en väldigt kränkande sätt.

    Vad gör man åt det, går det att anmäla en sån sak??


    Vad har du gjort hittills? Svarat, ignorerat eller nåt annat?
  • Anonym (Snäll­a du)
    Mon 22 Feb 2021 17:56
    #11
    Anonym (Hemskt) skrev 2021-02-22 12:28:08 följande:

    Hemskt beteende. Varför skaffade du barn med honom?

    Det är kränkande, men knappast något man kan gå vidare med.


    Hon kanske visste inte om att han var en idiot?Det står inte i pannan precis.
  • Anonym (Tt) Trådstartaren
    Mon 22 Feb 2021 19:59
    #12
    Anonym (Japp) skrev 2021-02-22 17:49:29 följande:

    Vad har du gjort hittills? Svarat, ignorerat eller nåt annat?


    Bara ignorerat rakt av.
  • Anonym (Japp)
    Mon 22 Feb 2021 20:34
    #13
    Anonym (Tt) skrev 2021-02-22 19:59:45 följande:

    Bara ignorerat rakt av.


    Ja nu vet jag ju inte hur relationen mellan er ser ut för övrigt men du skulle kunna ringa polisen och rådfråga, kan tänka mig att det kan ses som en form av trakasserier.

    Du kan fortsätta ignorera och hoppas att han tröttnar.

    Du kan börja svara med typ"ja och ändå så låg vi med varandra, vad säger det om din intelligens?". Och det svar upprepar du vid varenda tillfälle
Svar på tråden Är det här en form av kränkning som kan anmälas?