• Anonym (elaka morsan?)

    Mina barn får bara någon veckas veckors sommarlov

    Hur elakt är det egentligen? Den enda sommarledigheten de har från skola/förskola är halva veckan vid midsommar och veckan efter. Resten av sommarlovet går de på förskolan/fritids. Någon strödag kan de vara lediga om vi har något inbokat, en dag i någon aktivitetspark eller så.

    Istället är de helt lediga alla andra lov, studiedagar, och så vidare.

  • Svar på tråden Mina barn får bara någon veckas veckors sommarlov
  • Mrs Moneybags
    Tow2Mater skrev 2021-02-23 03:09:07 följande:
    Vilken forskning?

    Du vet i många länder har man kanske en eller två veckor semester per år?
    Bara för att andra länder har 2 v semester per år, betyder det inte att det är optimalt på något sätt. Det finns även människor i världen som har noll semester per år - i hela sitt liv. Det är som det är, av nödvändighet. Precis som för TS barn. 

    Det intressanta är att TS verkar helt nöjd, men ändå ställer frågan i ett internetforum. Det får mig att tro att det ändå skaver någonstans i henne. Men är man ensamstående så är man och det är inte mycket att göra. Personligen skulle jag hellre välja att jobba genom de korta loven - det är ju ändå några lediga dagar här och var kring påsk och nationaldag osv. Men var och en gör som den behagar. 
  • Anonym (elakt)

    Sen är det ju intressant, för TS har en nioåring. Dvs inom bara något år så är hen för stor för fritids, inga andra i den åldern är där på loven. Då blir det många veckor på sommaren att fylla med andra aktiviteter om TS fortfarande ska jobba hela sommaren.

  • Anonym (Biobonus)
    Tow2Mater skrev 2021-02-23 03:09:07 följande:

    Vilken forskning?

    Du vet i många länder har man kanske en eller två veckor semester per år?


    Samma länder som har några få veckors betald mammaledighet och dagis från 3 månader?

    Ditt resonemang är att om inte alla kan ha det lika bra ska alla ha det lika dåligt? Eller att något är bra så länge det finns någon annan som har det sämre?
  • Lönnsirap

    Jag tänker att folk reagerar eftersom de allra flesta sliter så med att ge barn långa lov, korta dagar och en lång period föräldraledighet i början av barnets liv.

    Men grejen är ju att barn faktiskt få leva i sin verklighet och att man som förälder faktiskt får jobba på att det ska bli bra för barnen. Och familjen, och jobbet.

    Jag tänker att den där tiden på fritids och förskola när det är mycket färre barn faktiskt är annorlunda. Det är inte samma fritids och förskola som när alla barn är där en vanlig onsdag i April.

  • Tow2Mater
    Mrs Moneybags skrev 2021-02-23 08:52:02 följande:
    Bara för att andra länder har 2 v semester per år, betyder det inte att det är optimalt på något sätt. Det finns även människor i världen som har noll semester per år - i hela sitt liv. Det är som det är, av nödvändighet. Precis som för TS barn. 

    Det intressanta är att TS verkar helt nöjd, men ändå ställer frågan i ett internetforum. Det får mig att tro att det ändå skaver någonstans i henne. Men är man ensamstående så är man och det är inte mycket att göra. Personligen skulle jag hellre välja att jobba genom de korta loven - det är ju ändå några lediga dagar här och var kring påsk och nationaldag osv. Men var och en gör som den behagar. 
    Kan du peka till denna "majoriteten av forskning" som ju tydligen anser alla utom ett fåtal priviligierade länder som Sverige inte får tillracklig vila? Jag har läst en massa gnäll om hur Svenskar mest blir stressade av att komma tillbaka till jobb efter sina långa semestrar. Skulle vara intressant att se forskningen.
  • Tow2Mater
    Anonym (Biobonus) skrev 2021-02-23 09:07:22 följande:
    Samma länder som har några få veckors betald mammaledighet och dagis från 3 månader?

    Ditt resonemang är att om inte alla kan ha det lika bra ska alla ha det lika dåligt? Eller att något är bra så länge det finns någon annan som har det sämre?
    Nej, jag är intresserad av den där "majoriteten av forskning".
  • Mrs Moneybags
    Tow2Mater skrev 2021-02-23 14:55:58 följande:
    Kan du peka till denna "majoriteten av forskning" som ju tydligen anser alla utom ett fåtal priviligierade länder som Sverige inte får tillracklig vila? Jag har läst en massa gnäll om hur Svenskar mest blir stressade av att komma tillbaka till jobb efter sina långa semestrar. Skulle vara intressant att se forskningen.
    Var skrev jag något om forskning...? Du kanske svarade på fel inlägg? 
  • ernstina

    Jag tycker varken det är konstigt eller elakt. Jag själv ser ett värde i att ha kortare perioder mellan ledigheterna och fler ledigheter än en maratonledighet som verkar vara på modet.
    På sommaren kan man utnyttja dygnet på ett helt annat sätt och det är lättare att göra saker efter jobb och skola än i december.
    Att folk i tråden mår dåligt av att se barn på fritids på sommaren begriper jag inte, lite barn och ofta roligare aktiviteter. Tycker då mer synd om barnen som efter 8 veckors ledighet går in i selen och ska dra fram till nästa sommar igen...
    Jag har gjort precis som du då et behövts personal under v.28-30 som är heliga i Sverige. Har haft 2 veckor innan och någon vecka senare, sen ledigt alla andra lov istället.
    Ni gör det som funkar bäst för er, och sommaren kommer ju ändå om ni skulle vilja bada! Glad


    Assumption is the mother of all Fuck ups
  • Tow2Mater
    Mrs Moneybags skrev 2021-02-23 15:01:40 följande:
    Var skrev jag något om forskning...? Du kanske svarade på fel inlägg? 
    Du svarade på mitt inlägg riktat till någon annan, där jag frågade efter forskningen.
  • Anonym (eh dubbelarbete)
    Tow2Mater skrev 2021-02-23 03:09:07 följande:
    Vilken forskning?

    Du vet i många länder har man kanske en eller två veckor semester per år?
    I många av de länderna har semesterfiraren en fru som sköter all "markservice" så att mannen arbetar. Sedan är han ledig. Verkligen ledig. Då räcker det med ganska lite semester eftersom han inte dubbelarbetar och verkligen bara behöver anstränga sig på jobbet.
  • Anonym (Snö)
    Anonym (elaka morsan?) skrev 2021-02-22 18:06:24 följande:
    Deras pappa har tyvärr försvunnit ur barnens liv för 5 år sedan. Det var roligare med en ny fru och nya barn än de gamla tråkiga. Det är tråkigt på många plan, framför allt som barnen, särskilt sonen som är äldre, ibland frågar efter både pappa och halvsyskon. Barnen är 6 och 9 i år.
    Skrikandes Vilken oduglig pappa. Varför gör vissa så?!
  • Anonym (Snö)
    Anonym (elaka morsan?) skrev 2021-02-22 20:11:17 följande:
    För att jag är intresserad av hur andra reagerar på det, så klart.
    Det är upp till var och en familj.
    Vi är inte heller någon "sommarfamilj". Jag känner mest stress av att ligga på stranden en hel dag. Däremot åker vi alla gärna och badar på sommarkvällarna. Som mest har vi varit lediga tre veckor tillsammans på sommaren. Det året var det olidligt varmt och algerna var runt hela kusten så vi satt inne och längtade till hösten. Skäms (För att inte slösa bort alla goa ledig veckor åkte vi till Nordnorge istället och vandrade i snön vilket blev succé hos barnen.)

    Barnen har varit på fritids någon vecka men mest har de varit hos mormor & morfar samt farmor & farfar under sommarlovet. Du behöver inte ha dåligt samvete för dina barn om du vet att du alltid gör ditt absolut bästa för dem. {#emotions_dlg.flower}
  • Tow2Mater
    Anonym (eh dubbelarbete) skrev 2021-02-24 05:24:01 följande:
    I många av de länderna har semesterfiraren en fru som sköter all "markservice" så att mannen arbetar. Sedan är han ledig. Verkligen ledig. Då räcker det med ganska lite semester eftersom han inte dubbelarbetar och verkligen bara behöver anstränga sig på jobbet.
    ha ha, det var en teori.
    Men i "många av de länderna" jobbar ju även båda.
Svar på tråden Mina barn får bara någon veckas veckors sommarlov