• 123lllllll

    Symtom hjärntumör ej

    Hej

    E det någon som vet av erfarenhet om symtom vid hjärntumör kan vara övergående alltså att man mår dåligt ett tag sen att dem försvinner och kmr tillbaka efter ett tag? Hur stor chans e de att man har hjärntumör om det är på detta vis? Det handlar om återkommande yrsel och huvudvärk

  • Svar på tråden Symtom hjärntumör ej
  • Phalaenopsis

    Huvudvärk och illamående på morgonen kan vara ett tecken på hjärntumör.

    Men det är vanligare med ovanliga tecken på vanliga sjukdomar, än vanliga tecken på ovanliga sjukdomar. Enkelt uttryckt: Även om man har en klassisk hjärntumörhuvudvärk, så är det ändå mycket troligare att man har en udda men ofarlig huvudvärk.

  • 123lllllll
    Phalaenopsis skrev 2021-03-04 02:05:17 följande:

    Huvudvärk och illamående på morgonen kan vara ett tecken på hjärntumör.

    Men det är vanligare med ovanliga tecken på vanliga sjukdomar, än vanliga tecken på ovanliga sjukdomar. Enkelt uttryckt: Även om man har en klassisk hjärntumörhuvudvärk, så är det ändå mycket troligare att man har en udda men ofarlig huvudvärk.


    Kan symtomen vara övergående att dem försvinner en period och kommer sen tillbaka? Men borde dem inte i så.fall bli.värre?
  • Phalaenopsis

    De borde sakta bli värre. Blir det bättre en period så är det något annat, tack och lov. (Om det inte blir bättre för att man äter höga doser kortison.) När personen kräks varje morgon och sedan börjar få synrubbningar och  balansproblem, då är det dags att söka läkare. Det kan man förstås göra ändå, för att se om det finns något att göra åt  den besvärliga huvudvärken.

  • 123lllllll
    Phalaenopsis skrev 2021-03-04 23:30:32 följande:

    De borde sakta bli värre. Blir det bättre en period så är det något annat, tack och lov. (Om det inte blir bättre för att man äter höga doser kortison.) När personen kräks varje morgon och sedan börjar få synrubbningar och  balansproblem, då är det dags att söka läkare. Det kan man förstås göra ändå, för att se om det finns något att göra åt  den besvärliga huvudvärken.


    Tack för svar du verkar kunnig i detta är det av egen erfarenhet ?
  • 123lllllll
    Phalaenopsis skrev 2021-03-07 10:03:17 följande:

    Var en period underläkare på hjärnkirurgen.


    Ok då har du kunskap inom området. Jag undrar över min dotter som är fem år hon har i fyra månader från och till sagt att hon har haft ont i pannan. Hon har även upplevt yrsel har själv sett när hon har blivit yr. Jag upplever att det har blivit bättre. Hon ser också bättre ut innan när detta var som mest var hon också väldigt blek. Jag sökte akuten med henne en gång man gjorde neurologisk undersökning på henne allt var ok jag uppsökte även vård på vårdcentralen där gjorde man också en neurologisk undersökning allt ok där med. Jag har varit på ögonmottagningen med henne ,hennes syn är bra endast lite översynt. Men enligt läkaren inget tryck på synnerven elr så. På vårdcentralen kollade man hb socker samt njurar. Allt var ok. Som sagt de e bättre men fortfarande ibland kan detta uppkomma samt att hon kan gnugga och skissa med ena ögat ibland. Jag har hela tiden varit livrädd för hjärntumör men det borde under dem har fyra månaderna ha blivit sämre eller? Hon har aldrig kräkts eller fått svår huvudvärk. Borde inte dessa undersökningar visat något om de vore hjärntumör tänker framför allt synundersökning? Vore JÄTTE tacksam om du svara utifrån din kunskap.
  • 123lllllll

    Glömde skriva att allt detta började i när hon hade uvi, kanske inget samband alls men tanken har ibland slagit mig om det kan finnas något samband. Hon har ingen uvi nu. Det jag kan också uppleva att hon kan bli väldigt törstig när hon får dem här 'attackerna'. Socker är kollat det var ok? Kan det vara något med öronen som också påverkar ögat? Eller binjurarna ?

  • Phalaenopsis

    Så en neurologisk undersökning är gjord och ögonläkaren har bedömt synen och trycket på synnerven. Bra! Finns ingen anledning att oroa sig för en hjärntumör, som tack och lov är extremt ovanligt. Men öron-näsa-halsläkare brukar vara bra på yrsel. Ofta är öronen och strukturer runt omkring inblandade i yrsel. Och en infektion i pann-bihålorna kan ge huvudvärk där.

    Och migrän med aura kan ge alla möjliga knepiga symptom - även utan ensidig bultande huvudvärk. En gång i tiden fick jag själv en grundlig neurologisk genomgång just därför. (I puberteten fick jag huvudvärk också, men inte blev jag gladare för det. ????)

    Med törsten hade jag funderat på diabetes också, men det verkar vara kollat.

  • 123lllllll
    Phalaenopsis skrev 2021-03-09 18:57:19 följande:

    Så en neurologisk undersökning är gjord och ögonläkaren har bedömt synen och trycket på synnerven. Bra! Finns ingen anledning att oroa sig för en hjärntumör, som tack och lov är extremt ovanligt. Men öron-näsa-halsläkare brukar vara bra på yrsel. Ofta är öronen och strukturer runt omkring inblandade i yrsel. Och en infektion i pann-bihålorna kan ge huvudvärk där.

    Och migrän med aura kan ge alla möjliga knepiga symptom - även utan ensidig bultande huvudvärk. En gång i tiden fick jag själv en grundlig neurologisk genomgång just därför. (I puberteten fick jag huvudvärk också, men inte blev jag gladare för det. ????)

    Med törsten hade jag funderat på diabetes också, men det verkar vara kollat.


    Om det vore ditt barn hade du kunnat släppa tanken om hjärntumör utifrån ovanstående utan en röntgen av hjärnan ,ärligt svar? Eftersom du är läkare är jag jätte tacksam för dina svar.
  • Phalaenopsis

    Jag hade tänkt öron. Sedan gjort en neurologisk undersökning själv medan jag funderat över om barnet kan ha ärvt mina komplicerade migränauror (inklusive vestibularismigrän, ?yrselmigrän?) och sedan resolut försökt få barnet till en öron-näsa-hals-läkare. Grejen är den att jag vill få mitt barn att må bättre, och ÖNH-läkare är det troligaste alternativet. Om denna tvått sina händer hade jag bett en neurolog om hjälp. Men jag hade nog på allvar aldrig övervägt en tumör på de symptomen.

  • 123lllllll
    Phalaenopsis skrev 2021-03-12 21:04:54 följande:

    Jag hade tänkt öron. Sedan gjort en neurologisk undersökning själv medan jag funderat över om barnet kan ha ärvt mina komplicerade migränauror (inklusive vestibularismigrän, ?yrselmigrän?) och sedan resolut försökt få barnet till en öron-näsa-hals-läkare. Grejen är den att jag vill få mitt barn att må bättre, och ÖNH-läkare är det troligaste alternativet. Om denna tvått sina händer hade jag bett en neurolog om hjälp. Men jag hade nog på allvar aldrig övervägt en tumör på de symptomen.


    Tusen tack för ditt svar känns bättre:)
Svar på tråden Symtom hjärntumör ej