• Anonym (Loka)
    Mon 22 Feb 2021 21:43
    433 visningar
    22 svar
    +2
    22
    433

    Familjekvinnans dalande sexlust- en orsak av att inte vila mentalt?

    Funderat på detta.. gäller ju såklart långt ifrån alla kvinnor men ganska många kvinnor (tillika migsjälv) som tappar sexlusten efter att barnen kommit. När relationen och livet ändras.

    Kan det bero på bristen i mental vila? Jag själv jobbar heltid, stressar för att hämta barnen i tid, spenderar sen all tid med barn, hem och allt görande. Ständigt dåligt samvete för att jag aldrig känner att jag räcker till någonstans fullt ut. Alltid ett sting av dåligt samvete. Alltid 100 saker i tanken, jobbmässigt som privat:

    FörberedarapportenhämtaförträningtandläkartidtisdaganmälaledighetförsportlivetinnantorsdagGymnastikfördotternpÅtisdagutflyktförsonenmedmassäckmåsteköpaenpresnentTillbarnenskusinringagamlamormorOchkolalägetavbokadetdärmötetkollauppomrabattkodengälerreklameraDotternsjackainnanden15ebestÄööanyaväntartillsonenröJaupoitvättstugantorkabortdendärfläckenpåmattanladdasonenskontantkortAnmältillsommarlägretglöminteSamtaketmedkonsultA.

    Min hjärna är ständigt igång. Allt. Livet. Jag har svårt att slappna av och jag tror detta verkligen kan vara en riktig lustdödare för många kvinnor. Alla saker som måste göras toppat med känslan av att vara otillräcklig. Så blir det dags för sex och det blir liksom en till sak att bocka av. Så förväntar han sig lite mer fart och fläkt och otillräckligheten växer sig än starkare.

    Min man har inte samma hjärnspöken. Drar hans mötte ut på tiden ser han inget problem med att hämta ungarna lite senare på fritids. Jag känner mig som sämsta föräldern någonsin när jag har samma och barnen sitter själva kvar. Sämst. Ingen balans i livet. Massa göranden. Massa saker att hålla koll på och komma ihåg.

    Önskar ju såklart att min man kunde dela mer av detta. Att han kunde känna stress att vinterjackan fått ett hål och behöver köpas nytt eller att han ringer och styr upp en vaccinationstid men han gör en sak i taget. Förmodligen är hans taktik mycket smartare. Men han har ju heller inte samma dåliga samvete för sitt föräldraskap.

    Någon mer som känner igen sig? Att man inte får tillräcklig mental vila som mamma? Och att detta hämmar sexlusten?

  • Svar på tråden Familjekvinnans dalande sexlust- en orsak av att inte vila mentalt?
  • Anonym (Känne­r igen)
    Mon 22 Feb 2021 22:00
    #1

    Känner igen, för mig blir sex ytterligare ett måste i vardagen, måste bli kåt, måste stöna, måste få orgasm, måste se sexig ut osv.

  • Anonym (qq)
    Mon 22 Feb 2021 22:14
    #2
    -2 +1

    Tiden är mycket rättvis, alla får 24h/dygn. Men då hittar kvinnor på en massa saker dom "måste" göra som fyller upp tiden. Tex så"måste" man tydligen köpa vin när man går hem till någon kompis.
    Där har ni kvinnor en timme helt gratis om kan sluta med det.

  • Anonym (Exakt så)
    Tue 23 Feb 2021 01:08
    #3

    Så som du beskriver det TS, exakt så upplever jag att det är. Verkligen exakt så.

  • Anonym (A)
    Tue 23 Feb 2021 09:12
    #4

    Håller med.

    Men även aspekten att man har så jäkla mycket att göra, så alla saker vägs in i hur mycket nytta allt gör! Om sexet inte är tillräckligt bra för att vara värt tiden och orken det tar- så är det inte prioriterat! Då lägger jag hellre en extra kvart på att vila och släsurfa i sängen. Men är det snabbt och bra sex som jag får ut njutning utav så prioriterar jag det också.

  • Anonym (FuckU­qq)
    Tue 23 Feb 2021 09:21
    #5
    +2

    Oh ja, känner absolut igen mig.

    Och har man då dessutom en man med attityden som qq visar upp här att det man gör är onödigt hittepå men gärna skördar frukterna av det onödiga hittepå-arbetet så dör sexlusten snabbare än en snöboll i helvetet. För det är jävligt svårt att känna någon attraktion till någon med den inställningen till det känslomässiga arbetet.

  • Anonym (qq)
    Tue 23 Feb 2021 15:23
    #6
    Anonym (FuckUqq) skrev 2021-02-23 09:21:30 följande:

    Oh ja, känner absolut igen mig.

    Och har man då dessutom en man med attityden som qq visar upp här att det man gör är onödigt hittepå men gärna skördar frukterna av det onödiga hittepå-arbetet så dör sexlusten snabbare än en snöboll i helvetet. För det är jävligt svårt att känna någon attraktion till någon med den inställningen till det känslomässiga arbetet.


    Vad är det som inte stämmer menar du? Om du lägger tid på att gå och köpa vin till din kompis och hon också lägger tid på att köpa vin till dig kan ni ju lätt komma överens om att skippa detta så har ni båda sparat 2 timmar.
    Detta är inte raketforskning direkt.
  • Anonym (Tror det ja)
    Tue 23 Feb 2021 16:44
    #7

    Jag tror det ja. Jag märker tydligt när jag har semester, det är sommar eller det är jul hur mycket mer sexlust jag har. Min man är grillfanatiker, så att jag slipper laga middag från kanske maj till september även om det är kasst väder (han grillar ändå :D :D ) bara det gör att jag har mer ork och mer lust.

  • Anonym (FuckU­qq)
    Tue 23 Feb 2021 16:56
    #8
    Anonym (qq) skrev 2021-02-23 15:23:19 följande:

    Vad är det som inte stämmer menar du? Om du lägger tid på att gå och köpa vin till din kompis och hon också lägger tid på att köpa vin till dig kan ni ju lätt komma överens om att skippa detta så har ni båda sparat 2 timmar.

    Detta är inte raketforskning direkt.


    Alltså, någon måste ju köpa det där vinet. Om nu både väninnans man och du har bestämt att ingen av fruarna får lägga tid på det så blir det ju inget av med det alls.

    Och just ditt vin-exempel är rätt dumt, det är för specifikt för att vara tillämpligt i en vettig diskussion.

    De flesta vuxna klarar av att snacka ihop sig så att man delar upp inköpen innan, men det kräver planering och det brukar också ses som onödigt hittepå-jobb eftersom "det löööööser sig"....
  • Anonym (Hålle­r med)
    Tue 23 Feb 2021 17:08
    #9

    Håller med. Ligger alltid steget före i huvudet, planerar och analyserar. Tänker att jag borde tvätta handdukarna innan min mamma kommer imorgon, och kycklingen ska tas fram två dagar innan vi ska äta den så den hinner tinas och marineras och när var det vi skulle fylla på TBE-sprutan nu igen? Är sällan fysiskt trött i slutet på dagen, men psykiskt trött. Känner också igen det där dåliga samvetet. Att ha dåligt samvete för ytterligare en grej, att man aldrig orkar ligge behövs inte.

  • Anonym (Läslu­st)
    Tue 23 Feb 2021 17:33
    #10

    I sin bok "Come as you are" beskriver Emily Nagoski både neurologiska och biologiska kopplingar mellan det moderna vardagslivets stress och bristande sexlust, och sedermera också vad man kan göra åt det. Läsvärt!

Svar på tråden Familjekvinnans dalande sexlust- en orsak av att inte vila mentalt?