• Anonym (F)

    Min sambo får mig att känna krav

    Flyttade in hos min sambo för två år sedan, han har hus och jag har inte köpt in mig för jag har ett fast jobb på 50% och jag kan inte låna 1,7 miljoner på dom 50%.

    Han är på mig minst två gånger i veckan om att jag måste skaffa ett jobb på 100% för att kunna hjälpa honom ekonomiskt med tex ny panna mm. Jag betalar honom hälften av räntan, el, tv, sophämtning, slamtömning, slitage på några hundra och halva hemförsäkringen. Jag tycker att när jag betalar hälften och inte är 50% ägare av huset så vill jag inte låna pengar till en panna tex. Alla har sitt att kämpa med han är ekonomiskt ansvarig för huset och jag bor otryggt med tanke på att saker kan hända. Han tycker att han får dra ett tungt lass själv, och ja det kan jag hålla med om men så kan det vara med hus. Jag har sagt till honom att jag istället för ekonomiskt ansvar inte har en trygghet om något skulle hända och det kan också kännas jobbigt och oroligt med ett barn sedan tidigare.

    Hur skulle du resonera kring detta med att hjälpa till ekonomiskt med lån om du inte ägde 50%?

    Kom snälla inte med dumma dryga kommentarer om att jag visste detta innan eller att vi inte pratat om det innan inflytt för det gjorde vi och han var medveten om min situation och jag om min utsatthet över att inte äga hälften. Pratade även om att han kommer få stå själv för stora kostnader. Men ändå har han nu börjat knorra. Vi har pratat om att jag ska köpa in mig om jag får jobb på 100% vilket inte skett ännu, men han pressar mig att söka annat jobb för att han ska få lös pengar men bryr sig inte om att jag trivs gudomligt på min arbetsplats och mår bra där och vill inte komma till ett annat jobb som jag kanske ska vantrivas med bara för att göra honom nöjd.

  • Svar på tråden Min sambo får mig att känna krav
  • Drottningen1970

    Jag måste ändå säga att jag tycker det är märkligt att en vuxen frisk människa som har ansvar för barn, tycker det är rimligt att bara jobba 50%. Ditt argument för att han har ett större ekonomiskt lass som faktiskt tryggar ditt och barnens boende är att ditt lass är att leva med den otryggheten det innebär att inte ha rätten till boendet om nåt händer. Det är just det där jag hänger upp mig på. Som mamma har man en skyldighet att skapa ett tryggt liv för barnet. Att medvetet välja den otryggheten som du anser vara ditt Lass att leva med, är ju ett val man kan göra om man bara har ansvar för sig själv. Men du har även ansvar för ett barn. Jättebra att trivas på sitt jobb, men arbete är först och främst till för att skapa försörjning och trygghet, särskilt om man har barn. Om man sen älskar sitt jobb är det en bonus. Men först och främst handlar arbete om stabilitet. En stabilitet som du väljer bort för ditt barn för att du endast har lust att jobba halvtid. Om ni nu har för avsikt att leva tillsammans och ha en framtid så tycker jag TS resonemang är barnsligt och förstår mycket väl hennes sambos missnöje.

    Om situationen är sådan att TS på grund av någon problematik däremot är oförmögen att jobba mer än halvtid så kan ni bortse från allt ovanstående då helt andra aspekter kommer in i bilden.

  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (J) skrev 2021-02-23 09:49:57 följande:
    Så ni åt upp dina pengar, medan han la sina pengar på amorteringar?
    Jag ser det inte som att jag satte mig i en kvinnofälla. Hade vi delat mer rakt av så kanske jag betalade hyra på 2500 och mat till mig för 3000. 2500 för boende ser jag som mycket lite, dessutom när det inte skulle komma några överraskningar. Då jag inte hade så mycket mer räkningar fick jag mycket pengar över att ha kul för och investera.

    Han amorterade ingenting vad jag vet. Det var ett ganska billigt hus i en billig ort där man inte fick igen pengar vid renoveringar. Dessutom betalade ju han all drift, de pengarna får man inte heller igen. Vi hade mycket tv kanaler och wifi.

    Så vi båda tjänade pengar på att bo ihop, precis som det ska vara.
  • Lönnsirap

    Jag tänker att man absolut inte ska gå in och lägga pengar i något man inte äger utan att faktiskt titta igenom vad det innebär.

    Sen tänker jag också att det faktiskt beror på vilka faktiska kostnader man har i huset, vad som är förbättringar och vad det hade kostat att bo själv. En elpanna är en investering på många år och något som faktiskt blir knutit till fastigheten.

    Skulle partnern bo i huset även utan att vara sambo? Hur mycket inkomst har TS?

    Vem som "snyltar" på vem är verkligen inte solklart!

    Det är kravfyllt att vara vuxen och oavsett hur er ekonomi ser ut, tror jag det är viktigt att ni tittar på den utifrån någon sorts rimlighet. Det kan ju vara så att du faktiskt snyltar när du jobbar så lite, men om du betalar halva räntan, halva räkningar, halva maten och halva bilen samt dina egna kostnader borde du ju rimligen bidra tillräckligt.

  • Anonym (F)
    Citronsaft skrev 2021-02-23 10:43:18 följande:

    Om du inte bott med din sambo. Hade du kunnat försörja dig bo och leva med ett jobb på 50%?


    Kort svar ja.
  • Anonym (F)
    Drottningen1970 skrev 2021-02-23 11:26:00 följande:

    Jag måste ändå säga att jag tycker det är märkligt att en vuxen frisk människa som har ansvar för barn, tycker det är rimligt att bara jobba 50%. Ditt argument för att han har ett större ekonomiskt lass som faktiskt tryggar ditt och barnens boende är att ditt lass är att leva med den otryggheten det innebär att inte ha rätten till boendet om nåt händer. Det är just det där jag hänger upp mig på. Som mamma har man en skyldighet att skapa ett tryggt liv för barnet. Att medvetet välja den otryggheten som du anser vara ditt Lass att leva med, är ju ett val man kan göra om man bara har ansvar för sig själv. Men du har även ansvar för ett barn. Jättebra att trivas på sitt jobb, men arbete är först och främst till för att skapa försörjning och trygghet, särskilt om man har barn. Om man sen älskar sitt jobb är det en bonus. Men först och främst handlar arbete om stabilitet. En stabilitet som du väljer bort för ditt barn för att du endast har lust att jobba halvtid. Om ni nu har för avsikt att leva tillsammans och ha en framtid så tycker jag TS resonemang är barnsligt och förstår mycket väl hennes sambos missnöje.

    Om situationen är sådan att TS på grund av någon problematik däremot är oförmögen att jobba mer än halvtid så kan ni bortse från allt ovanstående då helt andra aspekter kommer in i bilden.


    Jag har hyfsad lön för att jobba 50% för jag jobbar natt, om jag klarar mig på 50% lön så tar jag väl ansvar för mitt barn. Alla har inte lån upp över öronen och det är ett val jag gjort. Min sambo har själv räknat ut vad han vill ha per månad och det betalar jag till honom, det var så vår överenskommelse var. Han bodde dessutom ensam här i huset över sex år innan jag kom in i bilden och med samma inkomst som nu. Nu får han dessutom halva sina utgifter betalda plus att det är jag som betalar all mat och sköter all städning, gräsklippning, snöskottning.
  • Anonym (F)
    Lönnsirap skrev 2021-02-23 13:08:23 följande:

    Jag tänker att man absolut inte ska gå in och lägga pengar i något man inte äger utan att faktiskt titta igenom vad det innebär.

    Sen tänker jag också att det faktiskt beror på vilka faktiska kostnader man har i huset, vad som är förbättringar och vad det hade kostat att bo själv. En elpanna är en investering på många år och något som faktiskt blir knutit till fastigheten.

    Skulle partnern bo i huset även utan att vara sambo? Hur mycket inkomst har TS?

    Vem som "snyltar" på vem är verkligen inte solklart!

    Det är kravfyllt att vara vuxen och oavsett hur er ekonomi ser ut, tror jag det är viktigt att ni tittar på den utifrån någon sorts rimlighet. Det kan ju vara så att du faktiskt snyltar när du jobbar så lite, men om du betalar halva räntan, halva räkningar, halva maten och halva bilen samt dina egna kostnader borde du ju rimligen bidra tillräckligt.


    Som jag skrev så betalar jag hälften av allt utom amortering. Jag står för mat och jag sköter städ, gräsklippning, snöskottning. Jag har egen bil som jag betalar själv för och han har egen bil som han betalar. Jag har inga lån i övrigt vilket gör att jag och mitt barn klarar oss utmärkt på mina 50%, jag jobbar natt så jag får mycket ob, har runt 16000:- i månaden.
  • t1000
    Anonym (F) skrev 2021-02-23 14:02:13 följande:

    Som jag skrev så betalar jag hälften av allt utom amortering. Jag står för mat och jag sköter städ, gräsklippning, snöskottning. Jag har egen bil som jag betalar själv för och han har egen bil som han betalar. Jag har inga lån i övrigt vilket gör att jag och mitt barn klarar oss utmärkt på mina 50%, jag jobbar natt så jag får mycket ob, har runt 16000:- i månaden.


    Jag tycker det räcker med det du bidrar till.

    Hade någon flyttat ihop med mig i mitt hus så hade jag aldrig begärt att hon skulle stå för investeringar i huset eller amorteringar. Särskilt om hon inte kan köpa in sig på fastigheten.

    Men det är ju din sambo du ska komma överens med...
  • Drottningen1970
    Anonym (F) skrev 2021-02-23 13:56:19 följande:

    Jag har hyfsad lön för att jobba 50% för jag jobbar natt, om jag klarar mig på 50% lön så tar jag väl ansvar för mitt barn. Alla har inte lån upp över öronen och det är ett val jag gjort. Min sambo har själv räknat ut vad han vill ha per månad och det betalar jag till honom, det var så vår överenskommelse var. Han bodde dessutom ensam här i huset över sex år innan jag kom in i bilden och med samma inkomst som nu. Nu får han dessutom halva sina utgifter betalda plus att det är jag som betalar all mat och sköter all städning, gräsklippning, snöskottning.


    Det var du själv som konstaterade att du väljer att sätta dig i en otrygg boendesituation genom att du tycker det är viktigare för dig själv att slippa byta jobb. Jag anser att det inte är ett val man får göra som förälder. Städningen har inget med den saken att göra.
  • Anonym (F)
    Mrs Moneybags skrev 2021-02-23 10:21:36 följande:

    Nu har jag kanske missat hur mycket du de facto bidrar med varje månad, men det är klart att det känns lite orättvist för honom att du jobbar bara 50% och ändå bor lika "lyxigt" som han. Det är ju inte alla som kan försörja sig själv och ett barn på en halvtidstjänst även om man bor i en enkel lägenhet, än mindre i en villa. Just nu känner han kanske att han jobbar och sliter och får betala det mesta själv. Det är ingen rolig känsla när man är sambo. Du hade kanske aldrig kunnat jobba deltid om du inte bodde billigt hos honom.

    Det bästa är nog att ni antingen flyttar isär eller att ni båda flyttar till ett billigare boende där du har råd att bidra med hälften. 

    Du har rätt i att du inte har någon trygghet, så därför skulle jag fokusera på att skaffa mig en trygghet i ditt fall - ett eget boende för mig och mitt barn där jag vet att jag kan bo oavsett vad som händer med relationen. 


    Han vill inte flytta, skulle jag flytta så skulle han bo kvar. Innan mig så bodde han ensam här i sex år. Nu får han ca 5000kr mer kvar av lönen varje månad när jag bor här. Det måste ju vara till stor hjälp? Dessutom så behöver han aldrig tänka på mat och handling, städning, snöskottning, gräsklippning för det gör jag för att underlätta för honom, och det borde också vara värt något.
  • Anonym (F)
    Anonym (Kicki) skrev 2021-02-23 10:06:59 följande:

    Jag tycker ert upplägg är bra med att du betalar hälften av driftkostnaderna, ofta kan det ju bli en lite orimligt billig hyra för den som flyttar in och då är det lite mer rimligt att man även betalar lite ränta och ev slitage. Amortering är det såklart ett nej på dock!

    Oljepannan ska du inte betala för som många redan skrivit.

    En tanke jag hade var att du skulle kunna ta lån och köpa in dig i den delen av huset du har råd med? Ex om du med din nuvarande tjänst kan köpa in dig i 30% så kan ju du vara med och betala 30% av renoveringar osv? Varför måste du just vara med och köpa 50% när ni ändå har så olika inkomst? Det låter ju som att du inte riktigt vill byta jobb eller komma upp i 100% så då skulle ju detta kunna vara en bra idé?


    Drottningen1970 skrev 2021-02-23 14:07:20 följande:

    Det var du själv som konstaterade att du väljer att sätta dig i en otrygg boendesituation genom att du tycker det är viktigare för dig själv att slippa byta jobb. Jag anser att det inte är ett val man får göra som förälder. Städningen har inget med den saken att göra.


    Jag hade inte jobbat mer om jag bott själv för jag hade iallafall klarat mig på 50%. Så länge jag ger min sambo vad han vill ha i pengar så vad har han med min inkomst att göra? Att jag tog upp det med att jag bor otryggt var för att när jag diskuterade med min sambo så tyckte han att all oro med huset ligger på honom och då gjorde jag en jämförelse att vi alla har vårt att dras med i livet. I detta fall har han oro över hur han ska finansiera saker (varför ens bo i hus då?) medan jag får dras med oro om att jag bor otryggt. Alla har sin börda här i livet ingen är bekymmersfri.
Svar på tråden Min sambo får mig att känna krav