• Anonym (Hon vill inte sova själv)

    Dottern sover inte i sin egen säng

    Hej! Jag har en dotter på 8år som vägrar sova i sin egen säng. Hon somnar i sin säng sen kommer hon till mig på natten. Hon säger att hon vill vara hos mig. Men min sömn blir störd. Har redan såna sömnproblem. Har frågat henne varför men får alltid samma svar och förklrat för henne att jag måste sova. I ett par nätter har hon lagt sig i soffan. Hon blir så trött när hon ska upp tidigt till fritids och skolan. Själv jobbar jag heltid och är ensamstående. Har ni några idéer på hur jag kan få henne att sova hela natten i sin egen säng?

  • Svar på tråden Dottern sover inte i sin egen säng
  • Brumma

    Lägg en madrass på golvet i ditt rum, låt den vara bäddad och säg till dottern att hon bara kan komma in och lägga sig där om hon vill.

    Alternativt låt henne somna där direkt - då behöver hon inte känna sig otrygg om/när hon vaknar.

  • Anonym (Hon vill inte sova själv)
    Brumma skrev 2021-02-23 09:45:43 följande:

    Lägg en madrass på golvet i ditt rum, låt den vara bäddad och säg till dottern att hon bara kan komma in och lägga sig där om hon vill.

    Alternativt låt henne somna där direkt - då behöver hon inte känna sig otrygg om/när hon vaknar.


    Hon somnar alltid i soffan på kvällen får alltid bära in henne i sängen. Är det meningen att man ska göra så här varje kväll. Ska jag låta henne sova där?
  • Anonym (Peter)

    Jag skulle prioriterat bådas sömn och låtit henne sova i min säng, och använt helgerna för att få henne att känna sig tryggare i sin säng.
    (Fixa extra mysiga sängkläder, nattlampa, saga på spotify att lyssna på etc.)

  • Brumma
    Anonym (Hon vill inte sova själv) skrev 2021-02-23 09:50:43 följande:

    Hon somnar alltid i soffan på kvällen får alltid bära in henne i sängen. Är det meningen att man ska göra så här varje kväll. Ska jag låta henne sova där?


    Du skrev i trådstarten att hon somnar i sun sämg, men det gör hon alltså inte?

    Ja, jag hade tänkt om och lyssnat på henne. Ingen av er sover bra som det är nu, när hon vaknar och kommer in - ni behlver sova och hon kanake behöver extra trygghet just nu.

    Börja med att INTE låta henne somna i soffan utan i ditt rum...
  • violis

    Börja i änden att hon somnar i sin egen säng , du skriver lite längre ner i tråden att hon alltod somnar i soffan och du får bära henne till hennes säng. Vi " microvaknar" måååånga gånger varje natt ( flest gånger i början av sömncyklen) när vi gör det kollar vi av att allt är som det " ska" dvs att allt är som det var när vi somnade är det det somnar vi om och är inte ens medvetna om att vi vaknat till men är det INTE det vaknar vi " på riktigt" och i dotterns fall då går in till dig . Om hon somnar på soffan där det är relativt ljust, det finns ljud av tv etc runt henne så ÄR det inte likandant som när hon somnade Försök få in en lugn nattningsrutin i hennes rum , kanske en liten svag nattlampa om hon inte vill ha helt mörkt men ingen tv/padda/mobil ca 1 h innan hon ska sova och tyst i rummet när hon sommar. Orkar du ( och vaknar ) följ henne tillbaka till sin egen säng när hon kommer på natten ..för även om hon lär sig somna i sin egen säng kommer hon komma mer eller mindre regelbundet ännu en tid ..det tar tid att " lära om" vad kroppen anser vara det " normala" när man vaknar till , annars lägg som någon föreslog en madrass på golvet i ditt rum så hon kan lägga sig där när hon kommer, så får du ha sängen för dig själv i alla fall och förhoppningsvis får sova lite bättre själv. Men steg ett och det ABSOLUT viktigast är att hon somnar i SIN säng och ingen annanstans och att hon känner att det finns en plats för henne om hon vaknar och SJÄLVKLART att hon vet att Om hon drömt en mardröm att det DÅ är ok att väcka dig och be om tröst Lycka till

Svar på tråden Dottern sover inte i sin egen säng