• Anonym (Så trött)
    Tue 23 Feb 2021 10:37
    240 visningar
    8 svar
    8
    240

    Distansundervisning gör mig galen

    Har barn med npf-problematik som har distansundervisning. Den ena klarar det bra, men med den andra är det konstanta konflkter. Hen får utbrott och vägrar göra det hen ska, jag måste ha konstant koll på schemat för hen har noll koll själv och missar genomgångar på meet om jag inte är på hen hela tiden.

    Jag känner mig helt urvriden redan nu och det är inte ens lunch än!

    Jag är nära på att sjukanmäla hen för att slippa det här till lovet.

  • Svar på tråden Distansundervisning gör mig galen
  • Anonym (cccc)
    Tue 23 Feb 2021 11:38
    #1
    Anonym (Så trött) skrev 2021-02-23 10:37:38 följande:

    Har barn med npf-problematik som har distansundervisning. Den ena klarar det bra, men med den andra är det konstanta konflkter. Hen får utbrott och vägrar göra det hen ska, jag måste ha konstant koll på schemat för hen har noll koll själv och missar genomgångar på meet om jag inte är på hen hela tiden.

    Jag känner mig helt urvriden redan nu och det är inte ens lunch än!

    Jag är nära på att sjukanmäla hen för att slippa det här till lovet.


    De flesta skolor har beredskap för att elever som inte kan jobba hemifrån ändå får vara i skolan och jobba. Där jag arbetar har vi en grupp elever som måste få vara i skolan. Så får man också enligt skolverket och direktiven göra, som skola. 

    Har du pratat med ditt barns skola? 
  • Anonym (Så trött) Trådstartaren
    Tue 23 Feb 2021 12:47
    #2
    Anonym (cccc) skrev 2021-02-23 11:38:14 följande:

    De flesta skolor har beredskap för att elever som inte kan jobba hemifrån ändå får vara i skolan och jobba. Där jag arbetar har vi en grupp elever som måste få vara i skolan. Så får man också enligt skolverket och direktiven göra, som skola. 

    Har du pratat med ditt barns skola? 


    Nej ingen får vara i skolan, de är väldigt strikta med det. Tror inte det hade varit bra för mitt barn heller, för det är så mycket som är annorlunda ändå. Det hade bara blivit någon annan som fått hantera kaoset.
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 23 Feb 2021 14:12
    #3

    Är mötena olika tider varje dag?
    Om det är samma kanske ni kan sätta alarm... FLERA alarm/påminnelser på barnets mobil tills mötet börjar. :) 

  • Anonym (K)
    Tue 23 Feb 2021 14:16
    #4

    Enligt  folkhälsomyndigheten skulle barn i behov av stöd få vara på skolan. Fråga skolan om detta

  • Anonym (Går hen i särsko­la eller vanlig­?)
    Wed 24 Feb 2021 17:52
    #5
    -1

    Låter ju som ett mognadsproblem eller att kraven är för höga. Går hen i vanlig klass är det nog hög tid att sätta hen i särskola istället.

  • Anonym (Q)
    Wed 24 Feb 2021 18:19
    #6

    För det första så vet jag vad du går igenom. Vi hade fyra barn hemma, varav en son med särskild problematik, i strax över två månader i höstas. Det är verkligen inte lätt.

    För mig var det viktigt att säga högt att jag inte var beredd att offra min relation till min son för hans utbildnings skull. Det var en absolut gräns för mig. Med det sagt så är det förstås extremt viktigt att han kunde delta i så mycket av undervisningen som möjligt och hålla tempo med undervisningen i så hög utsträckning som möjligt.

    -Hjälp honom med schema och organisation. Lägg in tiderna i hans telefon och i din med, om du har möjlighet att vara närvarande för att påminna.
    -Hjälp honom att bryta ner uppgifter i mindre steg och pricka av dem allt eftersom.
    -Belöna, uppmuntra, muta och peppa. Låt hans lärare påpeka fel och vara stränga.
    -Lägg in punkter på schemat som du vet att han mår bra av: motion och fysisk aktivitet, regelbundna måltider, sociala aktiviteter, som FaceTime med en kompis eller mormor, eller att ni spelar något spel ihop, sova på natten och vara vaken och komma ut i dagsljus, meditation. Ja, du vet vad som får ditt barn att må bra. Prioritera detta för om han mår bättre kommer han att göra bättre ifrån sig i skolan med.
    -Plocka undan distraktioner. Leksaker, telefoner och spel får inte konkurrera med skolarbetet. Bäst är att ha en specifik plats att jobba på där du helt naturligt har koll som vid köksbordet (eller i alla fall inte i hans rum eller i en avskild soffa).
    -Ta ett steg tillbaka. Om du ser till att han är inloggad och kan delta i undervisningen, men han flippar ut och vägrar - låt läraren ta den konflikten. Jag menar inte att han bara är lite gnällig, men att han sätter sig helt på tvären. Fine, låt honom arbeta sig igenom det. Se bara till att han inte kan sätta sig och spela eller titta på YouTube eller liknande och be honom säga till ifall han behöver hjälp att delta i undervisningen igen när han är redo.
    -Ta pauser själv. När du behöver jobba eller göra annat så får det bli att du stöttar honom mindre just då, för att sedan kunna sitta med mer aktivt under andra tider.
    -Kommunicera med skolan. Låt dem veta var som är lätt, svårt och omöjligt. Låt dem veta om sonen hade en bra eller dålig dag och hur han mår under dagen. Om du inte berättar för dem så kanske de tror att det inte är något problem och de kan också säga var det finns mer flexibilitet och när det är extremt viktigt att han är med. Även om de skulle säga att ALLT är precis lika viktigt så ge dem saklig information om vad som funkar och inte funkar.

  • Anonym (Olivi­a)
    Thu 25 Feb 2021 11:33
    #7
    Anonym (Går hen i särskola eller vanlig?) skrev 2021-02-24 17:52:28 följande:

    Låter ju som ett mognadsproblem eller att kraven är för höga. Går hen i vanlig klass är det nog hög tid att sätta hen i särskola istället.


    Man får bara gå i särskola om man låg intelligens. Att få plats i särskild undervisningsgrupp är mycket svårt.
  • Anonym (Tryck på skolan mer)
    Thu 25 Feb 2021 11:41
    #8

    Ha ett allvarligt snack med skolan, om det inte hjälper så ta kontakt med kommunen och hör hur det är tänkt för barn med särskilda behov. Skolan har ett ansvar. Kanske att hen kan gå någon dag i veckan? Hur länge är distansundervisningen tänkt att pågå? Om det bara är en vecka skulle jag tänka att hen får ta igen mycket sen.

    Mitt barn får som tur är gå i skolan trots att de andra är på distans (går i särskild undervisningsgrupp) , ibland väljer hon att köra på distans och det blir alltid kaos.

Svar på tråden Distansundervisning gör mig galen