• Tue 23 Feb 2021 11:47
    1743 visningar
    16 svar
    16
    1743

    Hjälp med flicknamn!

    Jag har så svårt att hitta flicknamn! Pojknamn har jag en lång lista, men på flickfronten är det inget som känns helt rätt, så vore tacksam för lite nya idéer!

    Namnet ska inte vara för långt (helst inte mer än 3 stavelser, gärna 2). Inga "hittepå"-namn, helst inte tant-namn. Gärna etablerade namn, men kanske inte 50-topplistan. Det får inte innehålla bokstaven R. 
    Barnets pappa är från Colombia. Namnet behöver inte vara därifrån, men det är en fördel om det tex inte innehåller å, ä, ö, eller är supersvårt att uttala på spanska/engelska.
    Namn vi har funderat på hittills är tex Alina, Sasha, Simone, Mika, Angela och Paula.

  • Svar på tråden Hjälp med flicknamn!
  • Wed 24 Feb 2021 16:48
    #5
    +1
    trollhona skrev 2021-02-23 12:20:15 följande:
    Blanka är ett namn som är vackert och passar fint både på svenska engelska och spanska

    Några förslag i samma stil som era
    Sabine
    Agnetha
    Malou
    Ilse
    Leona/Leonie
    Louisa
    Iana
    Leah
    Loella
    Covina
    Enya
    Ottilia
    Gillar Malou och Leah! Blanka/Bianca är också fint, men det känns inte helt bra. 
  • Wed 24 Feb 2021 17:06
    #6
    +1
    fluu skrev 2021-02-23 14:59:19 följande:

    Annabelle, Maxima, Bianca, Felicia, Filippa, Eliana, Evina, Elvina, Liliana, Emelina, Adeline, Diana, Amelia, Celeste, Beata, Alba, Antonia, Angelina, Nadine, Lydia, Lucia, Lilian, Leanna, Juliana, Heidi, Helena, Stephanie, Sonja, Sophie, Vivian.


    Amelia är fint! Alba är ett namn jag egentligen tycker jättemycket om, men tyvärr förknippar jag det lite för mycket med klädesplagget. Det blir också lite samma problem med Bianca/Blanka, och att det betyder vit, när barnet inte kommer vara vitt.
  • Thu 25 Feb 2021 14:07
    #8
    Kvittning skrev 2021-02-25 08:23:00 följande:

    Anna tycker jag är ett väldigt fint namn som ju var väldigt vanligt på 80-talet men inte alls nu. Och som inte känns som ett tantnamn heller. 


    Jag gillar det också, men det finns redan flera Anna i min närhet och i släkten, annars hade det varit ett fint namn! 
  • Mon 1 Mar 2021 11:44
    #14
    Nimzay skrev 2021-02-26 05:19:27 följande:

    Adina, Alida, Alma, Alva, Alicia/Alice, Adela, Amanda, Camilla, Dahlia, Dania, Diana, Disa, Elisa, Emilia, Gisela, Gina, Ina, Ines, Jasmina, Lydia, Lilly, Luna, Lola, Lovisa, Milva, Mimmi, Molly, Manuela, Nanna, Nadia, Nadine, Nadina, Nina, Paulina, Sofia, Thea...


    Tack! Adina, Dalia, Lydia och Paulina tycker jag om! Flera andra namn som var fina, men som inte funkar av olika anledningar
  • Mon 1 Mar 2021 11:45
    #15
    Blue Waffle skrev 2021-02-26 15:39:56 följande:

    Maia Alva Mathilda Estelle Leonore Mary Izabelle Cathline Amalia Inez Luna Louise Mila Camila Olivia Edit Ester


    Amalia är fint!
Svar på tråden Hjälp med flicknamn!