• DBenji

    Hur ser ni feminister på detta?

    Hej folk!

    Jag har gått och tänkt lite och känner att mitt förhållande inte är så jämställt utan mer till frugans fördel.

    Men det hör inte hit :p utan jag är väldigt nyfiken på ni som är "riktiga feminister", sorry for dålig term men menar ni som tror på sann 50/50 i livet.

    Hur ser ni på situationer där det verkligen inte är möjligt för er att utföra en uppgifter i hushållet som ex kräver fysiskstyrka. Tänker ni då "ahapp man's jobb" eller hur kompenserar ni då får de ni inte kan utgöra?

    Ja tänker i ett hushåll är ju de traditionella aktiviteter som sker är

    Städ

    Mat

    Tvätt

    Barn

    Trädgård

    Bil(byta däck/olja osv osv)

    Ekonomin

    Hos mig kände ja att jag drar största lasset så ja införde ansvarsområden

    Ja kör tex tvätt/vik medan frugan ska köra disken

    Hon lagar mat

    Jag tar 90% av alla vabb då ja kan vobb

    Ja minns ej sist hon rörde varken bil eller trädgård.

    Ekonomin är 100% för annars hade vi hamnat på lyxfällan och kronan

    Så till frågan, hur ser ni sanna feminister på att de blir 50/50? Kompenserar ni?

    Å de må va känsligt alla säga sanna feminister men tycker personligen att idag är mer "när de passar oss ska de va 50:50 och när d missgynnar oss ska de va traditionellt" vet att många håller med.

  • Svar på tråden Hur ser ni feminister på detta?
  • Anonym (jag)
    Jemp skrev 2021-02-24 11:48:04 följande:

    Då måste du ha räty gamla barn om de föddes på den tiden dagarna automatiskt var mammans?

    Men jag vet sen tidigare att vi inte är överrens. Kan ju nöja mig med nu att det finns ingen som helst logik att anpassa sig till att du anser att "män är mindre kräsmagade" och fortsätter stoppa in folk i fack. Ha er uppdelning om ni är nöjda med det, men inse att den inte gäller som allmän sanning.


    Japp, före 1974! Sedan dess har pappan och mamman automatiskt fått hälften var.
  • Kvittning
    Mimosa86 skrev 2021-02-24 10:06:14 följande:
    Hej! Rekommenderat appar i ett tidigare inlägg :)

    Precis så. Det viktiga här är ju att lyfta fram alla sysslor som var och en gör som kanske inte syns utan går obemärkt förbi. Tex så spenderade min man mycket tid med att gödsla rabatterna och fixa bevattning utebli somras. Han hade blivit ganska sårad om jag tog detta för givet och ansåg att han var lat när han kom in. Här sätter man ju fingret på vad alla i familjen faktiskt gör.
    Tack!
  • Anonym (J)

    Vadå kompenserar? Vi lägger ungefär lika mycket tid på hushållsarbetet, spelar ingen roll vad vi gör. Jag lägger t.ex. sjukt mycket tid på projektledning, planering, koordinera etc. Och så gör han något annat. Enkelt.

  • Tage Tyrann
    Anonym (J) skrev 2021-02-24 18:17:32 följande:

    Vadå kompenserar? Vi lägger ungefär lika mycket tid på hushållsarbetet, spelar ingen roll vad vi gör. Jag lägger t.ex. sjukt mycket tid på projektledning, planering, koordinera etc. Och så gör han något annat. Enkelt.


    Det var väl ungefär det Karl Marx menade. Att endast tiden man lade på något var viktig. Jag tycker nog slutresultatet är det som ska avgöra. 

    T.ex. tar det en halvtimme för mig att skotta uppfarten medan det tar två timmar för min sambo. Betyder det att jag ska skotta fyra gånger av fem för att det ska vara jämt?
  • Anonym (Z)

    För mig är det viktigt att dela så att inte ansvaret blir skevt, vi har delat på det mesta genom åren. Dock tycker jag att det är lite fånigt att prata om tunga sysslor när det gäller ett vanligt hus /hem. Jag är tunn och späd, kvinna, men har inga som helst problem med att skotta snö eller byta däck. Så tungt är det inte. Hos oss är det också jag som målar både ute och inne, beskär häck och fruktträd, kör till tippen med grenar. Fysiskt ja, tungt nej.

  • Anonym (jag)
    Anonym (J) skrev 2021-02-24 18:17:32 följande:

    Vadå kompenserar? Vi lägger ungefär lika mycket tid på hushållsarbetet, spelar ingen roll vad vi gör. Jag lägger t.ex. sjukt mycket tid på projektledning, planering, koordinera etc. Och så gör han något annat. Enkelt.


    Men erkänner han planering, koordinering etc som arbete? Eller anser han att du gör ingenting när du ägnar dig åt det?
  • Kirenaj68

    Nu är jag förvisso inte feminist (dock jämlik), men några ord kan jag väl plita ner ändå. Min familjesituation är en fru och en 11-årig dotter och både frun och jag vill så klart ha en så bra fördelning på hushållssysslorna som det går. Men varken hon eller jag har någonsin velat ha millimeterrättvisa på allt. Vi har alltid lagt upp det så som det passar bäst för ögonblick. Men visst har vi klara roller vi med. Hon står för maten till 95% och det är inga problem. Hon älskar matlagning. Jag sköter alltid disken efteråt. Tvätten är 50/50. Städningen tar jag eftersom hon är rätt kortvuxen och har svårt att komma åt, men det gör jag gärna. Bilen är helt och hållet mitt gebit, men i övrigt är sysslorna hemma flytande. 

  • Anonym (J)
    Tage Tyrann skrev 2021-02-24 18:26:59 följande:

    Det var väl ungefär det Karl Marx menade. Att endast tiden man lade på något var viktig. Jag tycker nog slutresultatet är det som ska avgöra. 

    T.ex. tar det en halvtimme för mig att skotta uppfarten medan det tar två timmar för min sambo. Betyder det att jag ska skotta fyra gånger av fem för att det ska vara jämt?


    Beror ju på varför det tar längre tid. Är det för att människan är lat eller klenare fysiskt!
  • Anonym (J)
    Anonym (jag) skrev 2021-02-24 19:09:22 följande:

    Men erkänner han planering, koordinering etc som arbete? Eller anser han att du gör ingenting när du ägnar dig åt det?


    Han noterar ju att det blir gjort, så ja.
  • Anonym (Feminist)

    Feminism är ett väldigt brett område med människor som tycker rätt olika om vissa frågor är min uppfattning. I grunden handlar det ju om att kvinnor och män är lika mycket värda, att man vill ha ett jämställt samhälle där inte männen får en massa fördelar i tex arbetsliv och det offentliga.

    Att vara feminist i hemmet för mig i alla fall, handlar inte om att man måste dela exakt lika, men att båda ska kunna ta ansvar för det som traditionellt har varit könsstererotypa sysslor. Att båda tar hand om barn, städ, mat, bil, laga grejer osv. Det går väl aldrig att ha en millimeterrättvisa den ena kanske jobbar längre dagar, mer helg osv. Då tar den andra personen mer ansvar. Att hjälpas åt i hemmet har väl sin grund någonstans i feminismen och att kvinnor gav sig ut i arbetslivet, men det är inte alla par i dag som skulle kalla sig feminister för att de delar på hushållssysslor.

  • Madida
    Mimosa86 skrev 2021-02-23 19:26:06 följande:

    Jämställdhet handlar väl inte om att allt ska vara millimeterrättvisa utan att alla i familjen ska göra sin kvot i det gemensamma hemmet. Sen kan alla ha olika ansvarsområden.

    Det som blir skevt är när punktinsatser jämställs med saker som sker kontinuerligt i hemmet. Tex, att byta däck på bilen. Det är min syssla i familjen tex. Detta sker 2 ggr om året och inget jag jämställer med om min man lagar mat varje dag. Likaså har jag städat bilen mer än han men det sker väldigt sällan. Att jämställa det med att städa huset går inte för huset behöver städas löpande.

    Sen finns det mycket mer som ingår i detta: det emotionella arbetet och familjens projektledare.

    Utöver att laga mat, fixa i trädgård, tvätta och diska ska ni ju också väga in:

    Vem:

    - vabbar?

    - planerar och styr upp barnens kalas eller när de går på kalas?

    - vem köper presenter, julklappar och gåvor?

    - vem styr upp present till pedagoger?

    - vem styr upp värdinnegåvan och vem har koll på allas födelsedagar och ser till att mor/svärmor får en blomsterkvast på födelsedagen?

    - vem sorterat ut gamla kläder och kompletterar med nya kläder? Vem märker upp barnens kläder?

    - vem ser till att barnen har rätt ombyte till skola/förskola och ser över deras korgar/hyllor?

    - vem har koll på scheman och läxor

    - vem har koll på enkäter och utvecklingssamtal?

    - vem bokar tid för tandläkare och vaccinering?

    - vem styr upp playdates för barnen?

    - vem kör till aktiviteter?

    - vem styr upp barnens aktiviteter?

    - vem lär barnen dimma och cykla?

    - vem tröstar och tar tempen på alla i familjens mående?

    - vem ringer och stämmer av måendet av de äldre släktingarna nu i dessa tider?

    - vem plockar undan hemma?

    - vem tvättar, stryker och vem viner in kläderna i barnens garderober?

    - vem tvättar sängkläder? Vem köper sängkläder?

    - vem krattar?

    -vem skottar snö?

    - vem vattnar blommor inne och ute?

    - vem returnerar felköp?

    - vem är aktiv på lokala köp/sälj och byt?

    - vem biter glödlampor och batterier i bandvarnare?

    - vem bäddar?

    - vem kammar och flätar hår hos barn med mycket trulsar?

    - vem ser över medici. Och plåsterlådan och vem köper solkräm till familjen?

    Etc etc..

    Det bästa är att det finns jättebra verktyg för att mäta jämställdheten i hemmet och flera appar där man tillsammans sätter poäng på aktiviteter och loggar vad var och en i familjen gör per dag. Sen får man statistik på detta.

    Så gör du mer så kan du enkelt vis en app visa di fru svart på vitt att hon behöver stäpps upp.


    Av din lista inser jag snabbt att jag lätt gör 90% här hemma. Jag har koll på allt, ordnar allt.
    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Anonym (Särartsfeminist)
    Jemp skrev 2021-02-24 11:48:04 följande:
    Då måste du ha räty gamla barn om de föddes på den tiden dagarna automatiskt var mammans?

    Men jag vet sen tidigare att vi inte är överrens. Kan ju nöja mig med nu att det finns ingen som helst logik att anpassa sig till att du anser att "män är mindre kräsmagade" och fortsätter stoppa in folk i fack. Ha er uppdelning om ni är nöjda med det, men inse att den inte gäller som allmän sanning.
    Anonym (jag) skrev 2021-02-24 12:34:44 följande:
    Så hans dagar frös inne då? Eller körde du lite urkundsförfalskning och fejkade en överföring av dagar från honom till dig?

    När vi fick vårt barn så kunde man föra över allt utom 90 dagar. (Om jag kommer ihåg rätt) De förde han över till mig, han hade en kort föräldraledighet vid inskolningen för dagis, det var vad jag gick med på att släppa till honom. Resten ville jag ha. Han tjänade då lite bättre än mig (Nu ungefär samma) så det var bäst ekonomiskt med. Han ville vara pappaledig men jag ville vara mammaledig mer.   
  • Anonym (olika barn)
    Anonym (Särartsfeminist) skrev 2021-02-24 06:21:26 följande:

    Som särartsfeminist så ser jag det som fullt naturligt att dela upp vissa sysslor. Tex. är män mindre äckelmagade än kvinnor, därför blir allt som rör avlopp, sopor, bajsblöjor, pott-träning och magsjuka mansuppgifter. Nu har vi inte längre blöjbarn och givetvis bytte jag bajsblöjor om han inte var hemma men när bägge var hemma så var det ett "mansjobb" eller "pappajobb".


    Du måtte aldrig ha träffat min man då, han är 100% den mest äckelmagade av oss och svimmar när han ser blod eller en orm.

    Alltså: Jag rensar avlopp och tar hand om mat som blivit dålig och plåstrar om blödande barn t.ex.
  • Anonym (olika barn)

    Nu får jag ju kolla hur det är hos oss:


    Mimosa86 skrev 2021-02-23 19:26:06 följande:
    Jämställdhet handlar väl inte om att allt ska vara millimeterrättvisa utan att alla i familjen ska göra sin kvot i det gemensamma hemmet. Sen kan alla ha olika ansvarsområden.

    Det som blir skevt är när punktinsatser jämställs med saker som sker kontinuerligt i hemmet. Tex, att byta däck på bilen. Det är min syssla i familjen tex. Detta sker 2 ggr om året och inget jag jämställer med om min man lagar mat varje dag. Likaså har jag städat bilen mer än han men det sker väldigt sällan. Att jämställa det med att städa huset går inte för huset behöver städas löpande.

    Sen finns det mycket mer som ingår i detta: det emotionella arbetet och familjens projektledare.

    Utöver att laga mat, fixa i trädgård, tvätta och diska ska ni ju också väga in:

    Vem:

    - vabbar?

    50-50

    - planerar och styr upp barnens kalas eller när de går på kalas?

    Vartannat år/vartannat kalas

    - vem köper presenter, julklappar och gåvor?
    olika, han fixar datorspel/steampresenter för han har konto, jag fixar andra presenter

    - vem styr upp present till pedagoger?
    jag

    - vem styr upp värdinnegåvan och vem har koll på allas födelsedagar och ser till att mor/svärmor får en blomsterkvast på födelsedagen?
    jag

    - vem sorterat ut gamla kläder och kompletterar med nya kläder? Vem märker upp barnens kläder?
    50-50 men det tog tid att komma dit

    - vem ser till att barnen har rätt ombyte till skola/förskola och ser över deras korgar/hyllor?
    50-50

    - vem har koll på scheman och läxor
    50-50

    - vem har koll på enkäter och utvecklingssamtal?
    något mer jag

    - vem bokar tid för tandläkare och vaccinering?
    Det kommer brev i lådan om sånt så det upplever jag inte att någon har behövt boka och vi har delat på det.

    - vem styr upp playdates för barnen?
    mest jag

    - vem kör till aktiviteter?
    50-50

    - vem styr upp barnens aktiviteter?
    50-50

    - vem lär barnen dimma och cykla?
    simkurs. Cykling, inlines och skridskor ca 50-50

    - vem tröstar och tar tempen på alla i familjens mående?
    Mest jag, mannen blir helt inkapaciterad och går i ide som en björn när han är sjuk även om det är en förkylning. Jag är den som får släpa mig ut med 39 graders feber i jakt på medicin när hela familjen har influensa.

    - vem ringer och stämmer av måendet av de äldre släktingarna nu i dessa tider?
    100% jag

    - vem plockar undan hemma?
    mest han

    - vem tvättar, stryker och vem viner in kläderna i barnens garderober?
    Han tvättar mest, ingen stryker, var och en lägger in sina kläder.

    - vem tvättar sängkläder? Vem köper sängkläder?
    båda tvättar dem, jag köper nytt oftare, men ibland han.

    - vem krattar?
    ingen, trädgårdsskötseln ingår i boendet

    -vem skottar snö?
    ingen, trädgårdsskötseln ingår i boendet

    - vem vattnar blommor inne och ute?
    inne: båda. ute, ingår i boendet

    - vem returnerar felköp?
    den som köpt varan

    - vem är aktiv på lokala köp/sälj och byt?
    mest jag

    - vem biter glödlampor och batterier i bandvarnare?
    båda byter lampor, jag är brandvarnarkontrollant

    - vem bäddar?
    ingen mest, men vem som om vi har gäster, vi brukar dela upp rummen mellan oss och fixa det som syns i varje rum.

    - vem kammar och flätar hår hos barn med mycket trulsar?
    ej aktuellt, har en kille.

    - vem ser över medici. Och plåsterlådan och vem köper solkräm till familjen?
    Allt med läkemedel/krämer och kemi är jag. Maken har gett sonen Treo istället för C-vitaminbrus när han var ett år gammal och ännu fler misstag så han blev portad som medicindelare efter det.
  • Anonym (en "riktig" feminist)
    DBenji skrev 2021-02-23 12:35:06 följande:

    Hej folk!

    Jag har gått och tänkt lite och känner att mitt förhållande inte är så jämställt utan mer till frugans fördel.

    Men det hör inte hit :p utan jag är väldigt nyfiken på ni som är "riktiga feminister", sorry for dålig term men menar ni som tror på sann 50/50 i livet.

    Hur ser ni på situationer där det verkligen inte är möjligt för er att utföra en uppgifter i hushållet som ex kräver fysiskstyrka. Tänker ni då "ahapp man's jobb" eller hur kompenserar ni då får de ni inte kan utgöra?

    Ja tänker i ett hushåll är ju de traditionella aktiviteter som sker är

    Städ

    Mat

    Tvätt

    Barn

    Trädgård

    Bil(byta däck/olja osv osv)

    Ekonomin

    Hos mig kände ja att jag drar största lasset så ja införde ansvarsområden

    Ja kör tex tvätt/vik medan frugan ska köra disken

    Hon lagar mat

    Jag tar 90% av alla vabb då ja kan vobb

    Ja minns ej sist hon rörde varken bil eller trädgård.

    Ekonomin är 100% för annars hade vi hamnat på lyxfällan och kronan

    Så till frågan, hur ser ni sanna feminister på att de blir 50/50? Kompenserar ni?

    Å de må va känsligt alla säga sanna feminister men tycker personligen att idag är mer "när de passar oss ska de va 50:50 och när d missgynnar oss ska de va traditionellt" vet att många håller med.


    Byta däck handlar ju om mer än fysisk styrka, fingerfärdighet är också viktigt. Den uppgiften lämnar vi till proffsen efter ett antal incidenter som slutat med att vi ändå fått åka till verkstaden eftersom det blev fel ;)
  • Anonym (Fördelninghitellerdit)

    Vi har en knodd på 3,5 och en ny på 3veckor.

    Jag tar allt med den nyfödde. Pappan tar allt med den äldste, fram till att man måste minska antalet timmar på fsk och jag blivit starkare.

    Sen kommer det bli ojämställt igen.

    Men det är inte bara en fråga om att jag återigen får göra fler av de ?osynliga? jobben såsom matlagning, eller de tillvardags mer begränsade jobben som att hämta på förskolan(man har alltid en deadline) samtidigt som att jag har en nyfödd att ta hand om. Han sköter mycket annat.

    Det ojämställda är att jag knappt har något att säga till om. Jag vill att vi delar mer lika på en del av uppgifterna så att jag också får tid till träning och vänner. Jag vill också att vi delar mer lika på föräldraledigheten ochvab. Men det finns inte på kartan då det kostar min sambo tid, ansträngning och pengar.

    Det ojämställda i många relationer är inte fördelning av sysslorna i sig utan att fördelningen inte uppstår till följd av en öppen diskussion på bådas villkor.

  • Faile

    Vardagsysslor gör man lika mycket av. Dvs disk, tvätt, dammsuga, skura golven och laga mat. Barnet tar den hand under arbetstid som är föräldraledig, annars lika mycket. Vabb tar den som har lättast att ta vabb. Övriga sysslor som bil och trädgård som sker sporadiskt / byta olja tex en gång per år ) gör den som kan och/eller känner för det. Om ingen kan eller känner för det anlitar man firma. 


    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Mimosa86 skrev 2021-02-23 19:26:06 följande:
    Jämställdhet handlar väl inte om att allt ska vara millimeterrättvisa utan att alla i familjen ska göra sin kvot i det gemensamma hemmet. Sen kan alla ha olika ansvarsområden.

    Det som blir skevt är när punktinsatser jämställs med saker som sker kontinuerligt i hemmet. Tex, att byta däck på bilen. Det är min syssla i familjen tex. Detta sker 2 ggr om året och inget jag jämställer med om min man lagar mat varje dag. Likaså har jag städat bilen mer än han men det sker väldigt sällan. Att jämställa det med att städa huset går inte för huset behöver städas löpande.

    Sen finns det mycket mer som ingår i detta: det emotionella arbetet och familjens projektledare.

    Utöver att laga mat, fixa i trädgård, tvätta och diska ska ni ju också väga in:

    Vem:

    - vabbar?

    - planerar och styr upp barnens kalas eller när de går på kalas?

    - vem köper presenter, julklappar och gåvor?

    - vem styr upp present till pedagoger?

    - vem styr upp värdinnegåvan och vem har koll på allas födelsedagar och ser till att mor/svärmor får en blomsterkvast på födelsedagen?

    - vem sorterat ut gamla kläder och kompletterar med nya kläder? Vem märker upp barnens kläder?

    - vem ser till att barnen har rätt ombyte till skola/förskola och ser över deras korgar/hyllor?

    - vem har koll på scheman och läxor

    - vem har koll på enkäter och utvecklingssamtal?

    - vem bokar tid för tandläkare och vaccinering?

    - vem styr upp playdates för barnen?

    - vem kör till aktiviteter?

    - vem styr upp barnens aktiviteter?

    - vem lär barnen dimma och cykla?

    - vem tröstar och tar tempen på alla i familjens mående?

    - vem ringer och stämmer av måendet av de äldre släktingarna nu i dessa tider?

    - vem plockar undan hemma?

    - vem tvättar, stryker och vem viner in kläderna i barnens garderober?

    - vem tvättar sängkläder? Vem köper sängkläder?

    - vem krattar?

    -vem skottar snö?

    - vem vattnar blommor inne och ute?

    - vem returnerar felköp?

    - vem är aktiv på lokala köp/sälj och byt?

    - vem biter glödlampor och batterier i bandvarnare?

    - vem bäddar?

    - vem kammar och flätar hår hos barn med mycket trulsar?

    - vem ser över medici. Och plåsterlådan och vem köper solkräm till familjen?

    Etc etc..

    Det bästa är att det finns jättebra verktyg för att mäta jämställdheten i hemmet och flera appar där man tillsammans sätter poäng på aktiviteter och loggar vad var och en i familjen gör per dag. Sen får man statistik på detta.

    Så gör du mer så kan du enkelt vis en app visa di fru svart på vitt att hon behöver stäpps upp.
    Och utöver det jag skrev så är det här ju en jäkla bra lista över saker som måste göras. 
    Sluta jiddra, börja trolla!
Svar på tråden Hur ser ni feminister på detta?