Inlägg från: Anonym (Syster) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Syster)

    Hoarders

    Finns det ett ord på svenska egentligen? Alltså jag syftar på människor som har fler och fler saker i sin lägenhet, som bara sparar allt och som till slut inte kan använda varken kök eller badrum ordentligt, för att det bara är röra överallt. 

    Jag skulle höra av andras erfarenheter. Framför allt om varför det blir så. Min syster som dog för drygt en månad sedan hade såna problem. När hon dog fick jag tömma lägenheten. Hon hade inte släppt in mig där i två, tre år. Och det var rena soptippen. Man förstår bara inte, varför någon gör så. Hon kunde inte sova i sin säng, för att det låg för mycket saker i sovrummet. Istället sov hon på bäddsoffan. Laga mat gick inte längre, så hon beställde pizza. Samtidigt så gick hon inte till arbetsförmedling eller socialen, så hon fick inga pengar heller. Istället levde hon för mammas pengar. Vår mamma är dement och syrran var god man till henne. Det togs sedan ifrån henne för att hon inte lämnade någon redovisning av vad pengarna hade gått åt för.

    Jag måste säga att min syster hade ett funktionshinder från början - syrebrist under födelsen och en hjärnskada av det. Men som vuxen verkade hon vara normal-intelligent. Hon kunde t.o.m. lära sig vissa saker ganska snabbt, det var inget fel på hennes inlärningsförmåga. Förutom matte, där hade hon verkligen problem. Jag vet inte om hon var den "typiska" hoardern, iom att hon hade en hjärnskada. Det var problem tidigare med att hon inte riktigt prioriterade det viktigaste, dvs. hon kunde gömma mat och det ruttnade eller inte göra saker i tid, så att det bara kostar mer och mer. Men jag har läst några artiklar om hoarders, och det som beskrivs som den typiska personligheten av en hoarder - det är syrran i alla detaljer. 

    Finns det folk som har erfarenheter av såna anhöriga och vill berätta hur det har utvecklats? 

  • Svar på tråden Hoarders
  • Anonym (Syster)
    Anonym (xxx) skrev 2021-02-23 13:37:44 följande:

    Ligger nog psykisk ohälsa bakom alla fall av hoarders, tror jag. 


    Visst. Men orsakerna kan vara olika och det verkar vara olika psykiatriska ohälsor där - depression, OCD, m.m. Depression var det säkert också i syrrans fall.

    Läste på en sida på nätet teorin att man omedvetet skapar ett praktiskt problem, när man har underliggande psykiska problem, trauman eller så, som man inte vill ta i. 
  • Anonym (Syster)
    Anonym (Misstänker) skrev 2021-02-23 13:51:36 följande:

    Min mamma är lite åt det hållet. Gömmer inte mat men maten i kylen är ofta gammal Spisen funkar till häften sedan åratal, stopp i diskhon. Trasig diskmaskin. Grejer överallt, finns ingen sittplats. Luktar illa. Städar aldrig. Går en glödlampa byts den inte ut. Lärare, pensionär nu. Misstänker ADD/Asperger nu faktiskt efter att min son fick diagnos. Hon släpper inte in mig sedan några år tillbaks. 


    Det låter också oroande. Men det verkar vara en större utmaning att jobba som lärare än att hålla ordning, med tanke på ADD/Asperger.... Men så kan man nog inte heller tänka. Är du säker att det inte är demens då? Eller har hon haft tendenser tidigare? 

    Det sägs också att negativa händelser, t.ex. dödsfall av nära anhöriga kan vara en utlösande faktor. Min syster hade också tendenser redan innan, men det tog riktigt fart när vår pappa dog och mamma började bli allt mer dement. 
  • Anonym (Syster)
    Anonym (Misstänker) skrev 2021-02-23 14:32:54 följande:
    Kompletterar mitt inlägg.
    Hon är akademiker och började sitt vuxenliv som lärare. Arbetsförmedlare sista 20 åren. 
    Demensvarning nu absolut men tendenser att samla på sig/inte städa har jag sett hela livet. Det har hållits i schack tack vare pedantiska alkoholiserade män. Stryk av min pappa.  Spårade ur efter sista äktenskapet. Kronisk depression tror jag oxå kan vara en anledning. Svårt att komma igång och att vara social med andra har alltid varit svårt. 
    Vi har väldigt dålig kontakt.
    Ja... det är inte bra förstås. Din historia, eller snarare din mammas - det låter också som dåligt självförtroende i botten och att hon kanske försöker hävda sig med att insistera att ha sina grejer och att göra som hon vill. Också lite istället för annat, för sociala kontakter t.ex. 

    Varför folk inte städar har jag svårt att förstå. Har själv NPF, men just därför är jag väldigt noga med att städa det mesta, varenda vecka. Och att inte vänta till sista dagen när det gäller deadlines (för allt möjligt). Redan i skolan var jag noga med det, gjorde hellre saker direkt än i sista minut. Men just när det gäller att städa har jag principen: Allt blir smutsigt så småningom, och då måste allt tvättas av någon gång. Förresten så städade vår mamma också ganska nitiskt. Men det tog inte syrran exempel av. 
  • Anonym (Syster)
    Mrs Moneybags skrev 2021-02-23 14:44:24 följande:

    En kompis mamma hade sådana tendenser. Jag tror att det är psykiska orsaker till största delen. Det var saker från barndomen som spelade in. Hennes bror är i princip likadan. Båda mer intelligenta än genomsnittet enligt min egen lekmannabedömning. Deras mamma i sin tur var väldigt nitisk och ordningsam, morgonpigg osv. Raka motsatsen med andra ord. 

    Jag vill också beklaga sorgen för förlusten av din syster. 


    Tack. Min mamma var också ganska nitisk. Hon lever än så länge, men kan inte längre vara nitisk numera. Det var ju ganska smutsig och ohygienisk där i syrrans lägenhet - hyresvärden funderar t.o.m. om man måste desinficera, kalla in någon expert, då det verkar finnas lite ohyra där.

    Vi vet inte vad hon har dött av, och då funderar man på olika alternativ och jag tänker, jag undrar om den ohygieniska miljön bidrar? Läste någonstans på nätet att såna människor ofta dör relativt snart efter att det har blivit så. Och då undrar man ju lite. Psykiska faktorer kan förstås också bidra. Mathållningen var bedrövlig, och ingen motion heller. Men kan själva snusket bidra? 
  • Anonym (Syster)
    Månljus skrev 2021-02-23 19:43:07 följande:
    Jag skulle vara tacksam om du har några artiklar på svenska att dela med dig av, framförallt om personlighetsdrag hos en hoarder! 

    Sorry, de var inte på svenska. Inte heller på engelska. 
  • Anonym (Syster)
    Anonym (Ta hand om dig) skrev 2021-02-23 19:36:44 följande:

    Hej Ts

    Jag har ganska stor erfarenhet i detta ämne då vår dotter är en patologisk samlare. (I DSM-5 som är ett systemet för att kategoriska psykiatriska sjukdomar kallas hoarding för patologiskt samlande.) 

    I vår dotters fall är det inget psykiskt trauma i botten utan en npf-diagnos. Hon har både Add och Autism nivå 1 (Aspergers) vilket gör att hon har mycket svårt med förändringar och avslut. För henne är det också två olika processer att städa och att sortera/slänga, hon kan inte göra det samtidigt. VIlket gör det mer komplicerat. 

    Patologiskt samlande är vanligare än man tror och man räknar med att det förekommer hos ca 2-6 procent av befolkningen. Hos personer med NPF är problematiken vanligare än hos den övriga befolkningen. Forskning har visat att hoarding kan vara upp till tio gånger vanligare bland personer med autismspektrumstörning. Det förekommer också i högre grad hos personer med adhd och add. (Som hos vår dotter då.)

    P.s. Tråkigt med din syster, kram på dig!


    Tack. Jo, det kan finnas med NPF. Har också ett barn med NPF och jag kan bekräfta det här med att inte kunna städa och sortera samtidigt. Därför drog jag allt som skulle sorteras ner på golvet, så fick barnet sortera därifrån. Hen såg ju annars inte. 

    Jag måste också säga, jag tycker det är lite förvirrande att gå balansgång mellan att samla på saker och att inte städa, låta lägenheten bli en soptipp. Där ingår ju ofta också en viss brist av personlig hygien. Jag fick läsa i sjukhusanteckningar att hennes hår var tovig för att hon inte hade borstat det på ett tag. Dessutom verkade hon inte riktigt förstå att det går att få bort smutsen om man bara tar i lite mera. Men hon kunde alltså städa ovanpå smutsen (t.ex. handfat). Varför då torkar av alls, det gör ju ingen nytta?
  • Anonym (Syster)
    Anonym (jag är en hamser) skrev 2021-02-23 19:49:19 följande:

    Jag kallar det för att vara en hamster. Jag kallar mig själv för hamster. Jag hamnar där i perioder och jag klarar aldrig att ta mig ur det själv. Asperger i grunden och psykisk ohälsa/depressioner på det sedan jag var barn, vården vill utreda bipoläritet också, vilket jag kan tänka mig att jag har. Jag var lite av en hamster när jag var barn också men det blev mycket värre efter min mamma gick bort när jag var 20.


    Hos min syster började det mer med att hon inte städade, och först när vi fick tömma föräldrarnas lägenhet, så tog hon dit en massa av deras grejer. Annars var det ju mest att alla gamla papper fanns kvar, för att inget sorterades ut, och till slut var alla matförpackningar kvar, pizza-kartonger och liknande. Konstigt nog så tog hon ner alla sop-påsar till sitt källar-förråd istället för att kasta dem i soptunnan ute. Fattar inte varför. 
  • Anonym (Syster)

    Jag kan sammanfatta lite vad jag hade läst om personligheten, som jag tyckte stämde så exakt på min syster. Det var att personen är mycket negativ mot all inblandning, får panik om någon vill åtgärda situationen. Personen har svårt att lösa problem, svårt att organisera saker, isolerar sig ifrån andra människor, De ersätter dessa kontakter med en förkärlek med sina saker som de samlar på. 

  • Anonym (Syster)
    Anonym (Ex) skrev 2021-02-23 20:08:44 följande:

    Jag hade ett ex med samlar-tendenser , hon hade rent omkring sig , men sparade på det mesta, Hon släppte aldrig in mig i sin lägenhet för hon sa att hon skämdes. Jag är säker på att hon har odiagnostiserad ADD och någon form av ångestsyndrom - det verkar höra ihop med samlar beteendet.


    Det är många olika psykiska problem som kan gå ihop med hoarding, inte bara ADD. :) 
  • Anonym (Syster)
    Anonym (Misstänker) skrev 2021-02-23 21:28:03 följande:

    Under utredning av tonårig son känner jag alltså igen mycket från hur min mamma hanterat sitt liv och omgivning.

    Hon har oerhört svårt för att tänka i nya banor, förändring, utveckling är motigt. Kan inte duscha "som vanligt folk"  Städa, rensa, göra sig av med är för henne att bestiga berg i Foppatofflor. Kunde inte handla och förbereda veckans mat när vi hälsade på (jag bodde i Stockholm första åren hon var mormor.) Dammsög när gästerna kommit till min bröllopsmiddag. 

    Tyvärr spiller det över på hur hon är med oss barn och barnbarn. Eller inte är ska jag säga. Hon är inte mormor än efter 28 år. Vi bor grannar. Det går inte att umgås med henne, hon har aldrig varit barnvakt eller tagit en promenad med barnbarnen i vagn. Hon kan inte samspela med dom, visa intresse, fundera ut gåvor eller föreslå umgänge med 4 barnbarnen. Jag har hört i hela mitt liv att hon vet inte hur man är en mamma eftersom hennes aldrig lärde henne. Min mormor och morfar var underbara. 
    (Tyvärr anser hon sig oxå vara lite förmer än andra eftersom hon är universitetsutbildad)  Hör säkert inte hit men hon ser inte hur konstigt det blir eftersom hon i stort sett lever i misär. Hon är smart men ibland lite för smart, har noll koll på sociala koder. Höjer min syster till skyarna för hon är oxå utbildad lärare plus klassisk pianist. Jag är uska och har 4 barn. 

    Det här är inget jag kommer kunna ta upp med henne. 

    Jag förstår lite mer nu. Min pappa söp och har alltid fått skulden för de negativa delarna i vår uppväxt. Nu undrar jag om det även beror på att min mamma är lite annorlunda men det har hållits hemligt eller ingen har fattat. Leva med två alkisar  och dessutom fått stryk har bidragit. Hon sa till mig när jag var barn att det enda hon varit bra på  är att ligga med. Inte riktig vad man som barn ska behöva höra. Hon sa bara som det var hon...

    Hon lever i två rum och kök för det är så mycket saker i resten av huset. 

    Jag ber om ursäkt för  att jag kapade tråden. 
    Mvh.
    Vuxet barn till en lite annorlunda mamma


    Ingen fara, men din mamma låter egentligen mer som autism-spektrum. Hon verkar också verkligen gilla sina grejer. Min syster gjorde snarare allt för att inte verka udd och kunde anpassa sig där. Vi hade också en knepig morsa och jag har själv gått i terapi för det. Men jag har stått på egna ben och flyttat långt ifrån. Syrran bodde i samma hus och var alldeles för beroende av föräldrarna. För dig verkar det inte vara så bra heller att bo granne med din mamma. 
  • Anonym (Syster)
    Anonym (Misstänker) skrev 2021-02-23 21:50:49 följande:

    Det funkar med påminner mig hela tiden om att hon är annorlunda och att hon är oförmögen att vara mormor. Jag är 54 år och hennes barnbarn 18-28. 


    Nåja. Nu är ju dina barn vuxna, och om hon inte är kapabel att vara mormor, så är hon inte det. Jag vet hur det är, jag har också i många år försökt få sånt av min mamma som hon inte är kapabel att ge - där handlar det också om empati, förståelse, öppenhet, och liknande - och för eller senare inser man att det inte går att kräva något av folk som de inte är kapabla att ge. Man kan förstås säga att det då var fel att skaffa barn. Men det går inte att ändra på henne, hon är som hon är. Och hon är nog inte särskilt lycklig med det heller. :)
  • Anonym (Syster)
    Anonym (Misstänker) skrev 2021-02-23 21:53:39 följande:
    Allt stämmer på pricken till 100 % med min mamma. Även trasiga saker. 
    Ja.... jag tror det finns många med såna drag, eller mer eller mindre utpräglade symptom.

    När det gäller min syster så tror jag också att en annan sak som jag läste någonstans stämmer på henne. Uppenbarligen behöver såna människor ibland sina "saker" för att inte förlora sin identitet. I brist på relationer till människor - eller också om man just har förlorat en närstående människa -. definierar de sig då genom sina saker. Och min syster hade ju bara umgåtts med våra föräldrar, och det blev tydligt värre när vår pappa dog och mamma var allt mer dement.

    Men jag har pratat med henne redan för många år sedan, och mer än en gång, om att att hon bör utvidga sina kontakter, annars kommer hon att vara helt ensam när föräldrarna väl går bort. Nu tänker jag förstås, om jag kanske var för direkt där. Hon ville inte ens fundera på det. 
  • Anonym (Syster)
    Anonym (jag är en hamser) skrev 2021-02-23 22:01:34 följande:
    Ja, det är samma för mig. Jag är nog påväg in i en period nu också för jag har ett lindt-chokladpapper bredvid mig till vänster, och soppåsen i sovrummet till höger, men det verkar inte som att pappret hamnar i papperskorgen.
    Så länge du städar då och då, är det ju ingen större fara  - om du däremot har det överallt i hela lägenheten, med matrester och ohyra - DÅ bör du söka hjälp. Det viktiga är ju att det inte får bli ohygieniskt. 
  • Anonym (Syster)

    Jag förstår att du är orolig. Det är jättesvårt att veta vad man ska göra där. Det är ju en slags psykisk störning, men det verkar finnas ganska lite kunskap om det. Det finns ju inte riktigt någon man kan vända sig till. Kunskapen om det verkar vara lite bättre i USA och även i England. 

    Om man ska hjälpa såna människor så måste man ju ha en grupp människor som är insatta i problematiken och som kan komma hem till en person och göra en plan. Om det dock blir som med din mamma och det blir så illa att personen förlorar sin lägenhet - kanske är det också en chans att börja om och där man tydligt kan begränsa antal grejer som personen får ha? 

    Problemet är nog bara att det inte finns något sånt koncept för folk med den problematiken. Men man vet aldrig. Har du kollat med kommunen/socialtjänsten/socialpsykiatrin?  Man kan ju iofs tvinga folk att ta emot hjälp om de är en fara för andra eller sig själva. Hon skadar ju i längden sig själv? 

    Det här var ju lite annorlunda än min syster, eftersom din mamma har varit så jämnt. Min syster bara gjorde så dem senaste åren. 

Svar på tråden Hoarders