• Anonym (Less)
    Tue 23 Feb 2021 20:50
    1211 visningar
    97 svar
    97
    1211

    Finns de nån vettig karl i de här landet?

    Som rubriken lyder..vart fan hittar man en karl som e trygg i sig själv o inte har anknytningsproblem? Eller narcissistiska drag, mamma komplex o äckligt manipulativa? Finns de ens män som menar det dom säger? Ljuger inte om småsaker?

    Finns de helt enkelt NÅN jävla man i den här världen som inte försöker bygga om sin respektive till de dom vill ha?

  • Svar på tråden Finns de nån vettig karl i de här landet?
  • Anonym (Less) Trådstartaren
    Wed 24 Feb 2021 14:13
    #61
    Pinotage skrev 2021-02-24 14:10:16 följande:

    Sant - I värsta fall kan det till och med var något ruttet 


    Haha precis
  • Anonym (Pete)
    Wed 24 Feb 2021 14:22
    #62
    Anonym (jaha) skrev 2021-02-24 13:20:08 följande:
    Jag tror inte man ska slösa tid på att fundera för mycket över varför en person tänkte och agerade som den gjorde. Vissa människor är bara konstiga eller trasiga. Allt man behöver veta är att det inte var någon att satsa på och lämna det där. 
    Precis, så bra beskrivet, tyvärr fastnar allt för många kvinnor detta. De har en förmåga att ständigt analysera medan män i stort är det omvända.
  • Wed 24 Feb 2021 14:36
    #63
    Anonym (Less) skrev 2021-02-24 11:52:25 följande:
    Visst fasen e de så! Men ibland tappar man hoppet..
    Fast jag tappade mer hoppet på mig själv, att jag var omöjlig/konstig som inte träffade någon som kändes WOW. Vägrade nöja mig med något halvdant. Det skulle kännas rätt helt enkelt. 

    Sedan hänger nog mycket på vilken livssituation man själv befinner sig i. Jag hade redan innan bestämt mig att jag inte vill ha distansförhållande (levt med en arbetsnarkoman tidigare) och att jag inte vill flytta ihop så länge barnen bor hemma. Detta begränsade utbudet en del redan där. Särbon är helt med på detta. Han säger själv att han är osäker på om han efter 12 år som ensamboende (utan kvinna, men med barn) är kompatibel att vara sambo. Och förmodligen inte med mig som är halvpedant
    Visst ser vi en framtid tillsammans, men på vårt eget lilla vis. Ingen av oss behöver flytta ihop pga ekonomi utan vi klarar oss själva med varsin villa. Och jag är livrädd för att hamna i städ- och plockfällan igen. Nu är hans hem inte mitt problem utan vill jag städa/plocka något så gör jag det, men utan att känna kravet att jag måste.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Wed 24 Feb 2021 14:42
    #64

    Ja jag finns men är tyvärr upptagen av min underbara sambo!

  • Anonym (Less) Trådstartaren
    Wed 24 Feb 2021 14:44
    #65
    Anonym (Pete) skrev 2021-02-24 14:22:37 följande:

    Precis, så bra beskrivet, tyvärr fastnar allt för många kvinnor detta. De har en förmåga att ständigt analysera medan män i stort är det omvända.


    I mitt fall blir de så när allt e alldeles för konstigt. När ja inte får ihop hur människan tänker tex, lr när man inte kan nå fram. På atomatik börjar man analysera sig själv o saker runtom för att få en någorlunda vettig förklaring.. men sen vet man oxå att man aldrig kommer få nåt svar hur mycket man än försöker.. o vi kvinnor har ju en tendens att agera mer känslomässigt oxå :P
  • Wed 24 Feb 2021 15:05
    #66
    Anonym (Less) skrev 2021-02-24 14:44:30 följande:
    I mitt fall blir de så när allt e alldeles för konstigt. När ja inte får ihop hur människan tänker tex, lr när man inte kan nå fram. På atomatik börjar man analysera sig själv o saker runtom för att få en någorlunda vettig förklaring.. men sen vet man oxå att man aldrig kommer få nåt svar hur mycket man än försöker.. o vi kvinnor har ju en tendens att agera mer känslomässigt oxå :P
    Jag känner igen mig i det du skriver fast jag är man ....   
    Jag har haft förhållanden med flera kvinnor som jag verkligen inte förstått mig på - men när jag började läsa på om psykologi och framförallt personlighetsstörningar så har det blivit lättare att leva med att jag inte förstår deras agerande i alla lägen. Jag har fått uppleva både Borderline, OCD, ADD och narcissism på nära håll.  
  • Anonym (jaha)
    Wed 24 Feb 2021 15:56
    #67
    Anonym (Less) skrev 2021-02-24 14:44:30 följande:
    I mitt fall blir de så när allt e alldeles för konstigt. När ja inte får ihop hur människan tänker tex, lr när man inte kan nå fram. På atomatik börjar man analysera sig själv o saker runtom för att få en någorlunda vettig förklaring.. men sen vet man oxå att man aldrig kommer få nåt svar hur mycket man än försöker.. o vi kvinnor har ju en tendens att agera mer känslomässigt oxå :P
    Jag tror att en bra guide att utgå ifrån är handlingar... när det en person gör inte stämmer med det personen säger så är det ALLTID det personen gör som gäller oavsett vad man känner och oavsett förklaringar.

    Börjar man försöka få nån logik i det och försöka analysera varför det personen säger inte lirar med det personen gör så hamnar man lätt i en abstrakt zon där allt kan vara rätt eller fel... för alla har ju alltid en förklaring för sitt agerande.

    Det är betydligt lättare och i min mening bättre att vara lite svartvit på den punkten och bara krasst konstatera att denna persons agerande funkar helt enkelt inte med mina värderingar och behov oavsett vilka förklaringar det kan tänkas finnas och därför är eventuella förklaringar i grunden irrelevanta för de kommer ändå inte ändra på det faktum att man inte kommer trivas med personen.

    Exempel:
    Kalle är en notorisk lögnare. Lisa blir ihop med kalle.
    Lisa upptäcker snart att kalle ljuger om allt möjligt
    Oavsett vilka anledningar kalle kan tänkas ha för han ljuger, om det är en personlighetsstörning, en hobby, whatever... kommer ju inte förändra det faktum att Lisa aldrig kommer trivas med att ha honom som partner. Så vad gör förståelsen för nytta egentligen? Visst det är säkert ett plus att kunna förstå personen, men det gör varken till eller från för vad Lisa behöver för att avgöra om hon ska eller inte ska ha ett förhållande med Kalle. ATT kalle ljuger är allt hon behöver veta.

    Pinotage  (som läst på lite om psykologi) får rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att vara väldigt fyrkantig och svartvit är typ enda sättet att skydda sig mot personlighetsstörningar och manipulation. För så fort du nappar på eventuella trådar personen lägger ut, ursäkter och  förklaringsmodeller så kan man lätt dras med i väldigt bisarra diskussioner/situationer som bara gör dig mer förvirrad (vilket oxå är meningen).

    Fel är fel ovaett förklaringar.
  • Anonym (Less) Trådstartaren
    Wed 24 Feb 2021 16:26
    #68
    Anonym (jaha) skrev 2021-02-24 15:56:34 följande:

    Jag tror att en bra guide att utgå ifrån är handlingar... när det en person gör inte stämmer med det personen säger så är det ALLTID det personen gör som gäller oavsett vad man känner och oavsett förklaringar.

    Börjar man försöka få nån logik i det och försöka analysera varför det personen säger inte lirar med det personen gör så hamnar man lätt i en abstrakt zon där allt kan vara rätt eller fel... för alla har ju alltid en förklaring för sitt agerande.

    Det är betydligt lättare och i min mening bättre att vara lite svartvit på den punkten och bara krasst konstatera att denna persons agerande funkar helt enkelt inte med mina värderingar och behov oavsett vilka förklaringar det kan tänkas finnas och därför är eventuella förklaringar i grunden irrelevanta för de kommer ändå inte ändra på det faktum att man inte kommer trivas med personen.

    Exempel:

    Kalle är en notorisk lögnare. Lisa blir ihop med kalle.

    Lisa upptäcker snart att kalle ljuger om allt möjligt

    Oavsett vilka anledningar kalle kan tänkas ha för han ljuger, om det är en personlighetsstörning, en hobby, whatever... kommer ju inte förändra det faktum att Lisa aldrig kommer trivas med att ha honom som partner. Så vad gör förståelsen för nytta egentligen? Visst det är säkert ett plus att kunna förstå personen, men det gör varken till eller från för vad Lisa behöver för att avgöra om hon ska eller inte ska ha ett förhållande med Kalle. ATT kalle ljuger är allt hon behöver veta.

    Pinotage  (som läst på lite om psykologi) får rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att vara väldigt fyrkantig och svartvit är typ enda sättet att skydda sig mot personlighetsstörningar och manipulation. För så fort du nappar på eventuella trådar personen lägger ut, ursäkter och  förklaringsmodeller så kan man lätt dras med i väldigt bisarra diskussioner/situationer som bara gör dig mer förvirrad (vilket oxå är meningen).

    Fel är fel ovaett förklaringar.


    Ja du har helt rätt! Men ibland kan ja känna att ja kanske dömmer i förväg utan att förstå. Ja menar om de nu e nåt en person gör utan att tänka på de lr inte uppfattat vilka signaler dom sänder ut så finns de ju oxå en möjlighet att personen faktiskt kan ändra de.. de e komplicerat de där..men varje gång lär man sig nåt nytt att beakta :)
  • Anonym (Less) Trådstartaren
    Wed 24 Feb 2021 16:29
    #69
    Pinotage skrev 2021-02-24 15:05:31 följande:

    Jag känner igen mig i det du skriver fast jag är man ....   

    Jag har haft förhållanden med flera kvinnor som jag verkligen inte förstått mig på - men när jag började läsa på om psykologi och framförallt personlighetsstörningar så har det blivit lättare att leva med att jag inte förstår deras agerande i alla lägen. Jag har fått uppleva både Borderline, OCD, ADD och narcissism på nära håll.  


    Ja möter ju hellre nån me lindrig OCD lr nån me adhd/add än personlighetsstörningar..ja har läst så mycket nu att ja ibland tänker att ja kanske "hittar" dessa tendenser/beteenden..ja vet inte..men de e inte dumt att vara extra försiktig heller :)
  • Anonym (Less) Trådstartaren
    Wed 24 Feb 2021 16:39
    #70

    sen kan ja oxå tycka de e väldigt intressant me beteenden. För ofta lär man sig mer om sig själv via andra..

Svar på tråden Finns de nån vettig karl i de här landet?