• Wed 24 Feb 2021 00:09
    1133 visningar
    21 svar
    21
    1133

    Kul sätt att berätta för kollegorna på distans?

    Hej,

    Behöver tips och idéer på hur jag skulle kunna berätta om graviditeten för mina kollegor :)

    Vi arbetar helt och hållet på distans men en gång i veckan har vi lite uppsluppet gemensamt fika-via-videomöte. Tänker det är ett bra tillfälle att berätta. Min chef vet såklart redan och är helt med på't och beredd att göra nåt kul. En kollega vet - vi är totalt c:a 10 och normalt deltar alla på "fikat". Hjälp :)

  • Svar på tråden Kul sätt att berätta för kollegorna på distans?
  • Wed 24 Feb 2021 12:28
    #6
    Gameofthrones skrev 2021-02-24 07:54:27 följande:

    Asså för mig har det alltid varit naturligt för mig och snacka digitalt FaceTime, Skype, Whats up,

    Jag gjorde en kaffemuggar på nätet (det finns såna webbsidor) I love <3 my grandpa, satt och drack kaffe med just den muggen. min farsa fattade direkt, mer roligare kunde det inte vara!

    Gör en T-shirt  buns in the oven. Eller ha bullar i ugnen och visa, det via kameran och se om ngn som fattar?!- streckgubbe? _ _ _ _ _ 


    Tack :)


    Av fem trådsvar så var du den enda som kom med tips :D ...våra föräldrar är redan mor-/farföräldrar eftersom detta är lite av en sladdis, så en sådan mugg skulle de nog bara tro var från barnbarnen de redan har :)

  • Wed 24 Feb 2021 12:40
    #7

    Jag uppskattar er omtanke om mina kollegor och deras familjeplanering, men vi är en ganska "gammal" grupp där jag är "minstingen" i gänget - och jag har passerat 40 :D 

    De flesta har både två och tre barn, såväl adopterade som biologiska, som närmar sig tonår - om de inte redan är där. Så, även om jag är medveten om att andra kämpar så upplever jag att jag har rätt bra koll på just mina kollegor. Fullt så plump är jag faktiskt inte.


    Jag hade inte tänkt spexa till det så särskilt heller, men det kändes bara så tråkigt att bara berätta rakt upp och ner. Det har jag gjort tidigare på tidigare arbetsplatser, men då har man dessutom setts. Nu är det så trist när man är på videomöten hela tiden bara...


    Vi är en ganska tajt grupp med uppsluppen stämning och det är bl a min chef som tycker det vore kul om det avslöjades på ett lite roligare sätt än att bara säga det på något planeringsmöte. Typ smyga in det i nån slags quiz i anslutning till nåt annat, men absolut inte att hela mötet/fikat ska gå åt till nån slags "baby shower". Jag tänkte alltså inte trycka upp t-shirts eller muggar, även om jag uppskattar att @gameofthrones faktiskt kom med tips <3

  • Wed 24 Feb 2021 12:45
    #8
    brallison skrev 2021-02-24 08:38:50 följande:

    Jag har berättat för mina två kollegor på ett Teams-möte som vi har 3 ggr/v - jag skulle på revision till kontoret och inte varit där på några månader, så min mage syntes ganska mycket redan då. Så, jag sa som det var till dem (chefen visste redan) att för att undvika att folk på kontoret ska svimma när jag kommer in, så vill jag varna för mitt förändrat utseende
    Alla deltagande på möte var män (vi är totalt 3 kvinnor på 15 pers), så nyheten spreds sig väldigt fort (män skvallrar mycket mer än kvinnor, haha)


    Hahaha, "inte svimma" :D


    Tack för ett gott skratt! Vi kommer inte att ses IRL - i alla fall inte på kontoret - på väldigt länge, och kanske inte ens innan bebisen kommer. Möjligen kommer vi att hinna ha någon "social träff" (japp, vi umgås även under icke-jobbrelaterade former) men det blir senare till våren och det börjar bli dax att rekrytera vikarie redan nu om det ska hinnas med - och då är det schysst att de får veta innan varför vi helt plötsligt ska ha in en vikarie ;) 

  • Wed 24 Feb 2021 14:58
    #15

    Men alltså?! Jag är faktiskt helt ärligt chockad över all negativitet!

    Ev vikarie och VAB är vår chefs "huvudvärk" (och vi arbetar självständigt så behöver sällan täcka upp för varandra på det sättet att det påverkar de andra) och det är _chefen_ som föreslagit att vi ska berätta lite roligare än att bara säga det på nåt vanligt möte. Det är inte som att vi tänkte oss ett helt möte/fika med enda program "outa graviditet" som ska vara värsta spexet. Bara ett lite roligare och - tro det eller ej - mer avslappnat(!) sätt att säga det på än bara ett koncist konstaterande. Jag blir lite ledsen för er skull om ni har det såhär trist på era jobb....

    Så: Jag har fattat nu att ni inte alls tycker att det är särskilt kul om nån kollega ska ha barn, och att man bara ska meddela kort och torrt att man ska vara föräldraledig. Det var inte vad jag efterfrågade, men snällt att ni bryr er om kollegornas väl och ve och ev infertilitet. Jag är inte helt tondöv och skulle såklart inte efterfråga tips om jag ens anade att det skulle såra nån kollega.

  • Wed 24 Feb 2021 15:03
    #16

    Något motsägelsefullt att ni bryr er så mycket om mina kollegor, men gärna går in - anonymt för övrigt - och berättar hur pinsam och tramsig _jag_ är?!

  • Wed 24 Feb 2021 15:22
    #18
    Anonym (Love) skrev 2021-02-24 15:08:18 följande:

     

    Fast man kan ju faktiskt bry sig om sina kollegor, men ändå tycka att "roliga" outningar, är sjukt pinsamma. För det är dom. 

    Jag blir otroligt glad om någon av mina kollegor är gravid och jag kan absolut glädjas med dem, men just det där att berätta saker "på kul sätt" är så jävla skämskudde att man bara vill gömma sig. Och när det sker i arbetslivet är det ännu mer pinsamt, eftersom det dessutom är helt felplacerat. 


    Jag förstod att du tyckte det. Jag är som sagt inte helt tondöv. Jag har rätt bra koll på mina kollegor, och även stämningen och kulturen på vår arbetsplats.

    Däremot är jag rätt ny på Familjeliv, och här har jag uppenbarligen inte fattat kulturen! Jag efterfrågade tips på hur man kunde berätta på ett lite roligare sätt nu när man bara har dessa videomöten och aldrig ses, men det enda folk skriver är hur pinsamt och fel det är! I min värld så svarar man på frågan - möjligen kan man ge välmenande tips - och annars behöver man liksom inte skriva i en tråd som efterfrågar just idéer. Det finns ju miljarder andra trådar att skriva i om man har så mycket man vill få uttrycka..? Eller är målet i forumet att trycka ner så många man bara kan under en dag? Jag är helt häpen!
  • Wed 24 Feb 2021 17:52
    #21
    Anonym (anonym) skrev 2021-02-24 15:30:16 följande:

    Jag svarar dig för att ge dig en annan sida på din fråga, en annan synvinkel vilket du för övrigt inte alls verkar ta åt dig av. Finns det ingen del av dig som tar åt dig av att vi anonyma kanske representerar några på din uppsluppna arbetsplats.

    Jag och mina kollegor har också en god stämning och jag skulle aldrig visa dessa tankar utåt- därför får du dom anonymt.


    Jo, nog har jag tagit åt mig. Du skrev lite mer sansat än de som skrev efter dig. Du skrev inget om tramsigt och pinsamt utan gav din syn på att det kan vara krångligt för dem med frånvaro och framtida VAB; det respekterar jag. Min frånvaro påverkar emellertid bara min allra närmaste kollega - som redan vet - och min chef - som är den som föreslagit att inte bara säga torrt att "om allt går som det ska ska jag vara föräldraledig från sommaren".

    Jag efterfrågade inte nåt spexande (det ska gudarna veta, att jag avskyr att stå i centrum för uppmärksamhet). Jag bara frågade om idéer på något liiite roligare sätt att informera än att bara säga att jag ska vara föräldraledig. Det är ju så speciella tider nu när man bara ses på video sedan ett år tillbaka. Sansad input är en sak, men när inlägg efter inlägg upprepar hur pinsamt och tramsigt det är om man inte bara säger att man "ska vara föräldraledig" är det rätt trist..

    Jag har barn sedan tidigare och då har jag helt enkelt bara berättat, dels pö om pö för de närmaste och sedan på något möte för resten s a s, men då har vi ju setts. Nu har jag inte träffat mina kollegor (mer än faktiskt rent socialt) sedan snart ett år, så att åtminstone berätta under lite mer uppsluppna former kändes faktiskt inte helt förmätet...
Svar på tråden Kul sätt att berätta för kollegorna på distans?