• Anonym (Jag1)
    Wed 24 Feb 2021 02:40
    2410 visningar
    284 svar
    284
    2410

    Betala rättvist för allting %

    Hallå

    Jag och min kille ska flytta ihop och pratade lite om ekonomi och hur vi ska dela på allt. Han tjänar bra mycket mer än mig så om vi räknar att vi betalar % lika mycket utifrån våran egna lön så blir det rättvist.

    Men han har en son och betalar för hans privatlektioner i diverse saker samt underhåll till sitt ex. I och med detta så tycker han att han ska räkna bort dessa först eftersom han är tvungen att betala för det och inget han kan välja bort även om han ville. Och vad han har kvar sen ska vi räkna % på. Är detta ok? Är det såhär det går till?

    Jag känner att jag indirekt då betalar för hans son eftersom jag då får betala mer när han har mindre lön att utgå från.... han säger att ja hade du haft något du var tvungen att betala så hade det varit så för dig också att vi räknar bort det. Vad säger jag??

  • Svar på tråden Betala rättvist för allting %
  • Wed 24 Feb 2021 13:45
    #92
    Anonym (Fet) skrev 2021-02-24 13:24:43 följande:
    Ponera att ts partner studerat 5 år för att få denna höga lön. Ts har inte studerat.

    Isf bör rimligtvis partnerns studielån antingen räknas som gemensamt, eller räknas av från lönen innan. Detta är en investering partnern gjort för att få denna höga lön. Det har kostar honom att få den lönen.

    Ska han betala lånen själv och dessutom betala ts för att han har högre lön?
    Vem som har studerat spelar ingen roll om man ska se på detta rationellt. Det var val som gjordes innan de träffades.

    Om man vill ha separat ekonomi och lägga upp det så att man betalar procentuellt, så ska inte val man gjorde innan man träffades påverka den andre alls. Så, ja, studielån betalas av den som har tagit dem, precis som vilket annat lån som helst.

    Man kan vända på det och fråga varför hon ska betala hans utbildning när hon inte får någon del av hans lön? Ett studielån, och senare lön, är faktiskt något som är personligt. Om de skulle gå skilda vägar har han kvar sin utbildning och sin lön, i alla fall det första är ingenting som man kan dela på.

    Jag kan tycka att det är märkligt att först vilja dela på allt procentuellt för att det ska bli rättvist, och sedan klaga på att den som tjänar mest också får betala mest. Kan dessa personer ingen matte?
  • Anonym (Fet)
    Wed 24 Feb 2021 13:48
    #93
    Embla twopointoh skrev 2021-02-24 13:45:45 följande:

    Vem som har studerat spelar ingen roll om man ska se på detta rationellt. Det var val som gjordes innan de träffades.

    Om man vill ha separat ekonomi och lägga upp det så att man betalar procentuellt, så ska inte val man gjorde innan man träffades påverka den andre alls. Så, ja, studielån betalas av den som har tagit dem, precis som vilket annat lån som helst.

    Man kan vända på det och fråga varför hon ska betala hans utbildning när hon inte får någon del av hans lön? Ett studielån, och senare lön, är faktiskt något som är personligt. Om de skulle gå skilda vägar har han kvar sin utbildning och sin lön, i alla fall det första är ingenting som man kan dela på.

    Jag kan tycka att det är märkligt att först vilja dela på allt procentuellt för att det ska bli rättvist, och sedan klaga på att den som tjänar mest också får betala mest. Kan dessa personer ingen matte?


    Fast vänta nu. Om den som betalar mer har studielån blir det ju inte partnern som betalar dennes lån. Partnern får mindre del av den som studerats lön ja.

    Men är det rimligt att det ENBART är den ene partnern som skall förlora allt på att ha gemensam ekonomi? Medans den andre ska gå mycket plus på den andres lön?

    Visst. Om båda vill ha det så så är det självklart ett val man kan göra.

    Nu verkar ts partner inte vilja ha det på detta sätt vilket är fullkomligt rimligt.

    Han är rimlig och vill kompensera henne till viss del. Men inte helt på bekostnad av sig själv
  • Anonym (Hans son - hans ekonom­iska bit)
    Wed 24 Feb 2021 13:51
    #94
    Anonym (Fet) skrev 2021-02-24 13:17:39 följande:
    Så ts parter ska betala för henne? Han ska betala procentuellt mer än henne för att hon valt ett yrke med lägre lön? Och utöver det betala själv för sonen?

    Isf är det rimliga att man delar hälften på de gemensamma utgifterna och sedan får var och en stå sitt ekonomiska kast för vad man valt i livet.

    Ts partner tjänar mycket mer än henne. Han kommer betala mer än henne oavsett om de drar bort barnets kostnader från hans lön innan
    Nej. Jag tycker att man delar alla kostnader rakt av 50/50.

    I alla fall om de gemensamt har valt att bo på ett sådant ställe att det är möjligt att göra så. Om han bestämmer att de ska bo i en lägenhet/hus med en kostnad på 30´ i månaden får han stå för större del av den kostnaden. Om de tillsammans gör upp var de ska bo och kostnaden för boendet är mer rimlig får de betala hälften var.

    Om jag skulle starta ett nytt liv tillsammans med någon skulle jag aldrig förvänt mig att denne skulle stå för mina "frivilliga" utgifter i form av lån, csn, bil, barn eller vad jag nu har med mig.

    (Då jag är gift sedan länge Hjärta har vi dock helt gemensam ekonomi här hemma. Lönerna slås samman och vi är fria att göra vad vi vill så länge vi betalar löpande utgifter först. Dessutom tjänar vi ungefär lika mycket sånär som på några hundralappar.)
  • Anonym (Fet)
    Wed 24 Feb 2021 13:56
    #95
    +1
    Anonym (Hans son - hans ekonomiska bit) skrev 2021-02-24 13:51:16 följande:

    Nej. Jag tycker att man delar alla kostnader rakt av 50/50.

    I alla fall om de gemensamt har valt att bo på ett sådant ställe att det är möjligt att göra så. Om han bestämmer att de ska bo i en lägenhet/hus med en kostnad på 30´ i månaden får han stå för större del av den kostnaden. Om de tillsammans gör upp var de ska bo och kostnaden för boendet är mer rimlig får de betala hälften var.

    Om jag skulle starta ett nytt liv tillsammans med någon skulle jag aldrig förvänt mig att denne skulle stå för mina "frivilliga" utgifter i form av lån, csn, bil, barn eller vad jag nu har med mig.

    (Då jag är gift sedan länge har vi dock helt gemensam ekonomi här hemma. Lönerna slås samman och vi är fria att göra vad vi vill så länge vi betalar löpande utgifter först. Dessutom tjänar vi ungefär lika mycket sånär som på några hundralappar.)


    Förutsatt att man betalar hälften var av boende och liknande. Och att man valt ett boende som är rimligt för båda precis som du säger. Så tycker jag också att man står för de kostnader man har sedan innan själv.

    Problemet här är ju att ts vill att han ska betala procentuellt utifrån sin lön, och därefter betala kostnaderna för sonen. Det tycker jag är helt orimligt när han uppenbarligen inte vill ha det så. Isf är det rimliga att sonens kostnader räknas in som gemensam utgift innan de betalar procentuellt utefter sina löner
  • Anonym (Jj)
    Wed 24 Feb 2021 13:56
    #96
    Embla twopointoh skrev 2021-02-24 13:45:45 följande:

    Vem som har studerat spelar ingen roll om man ska se på detta rationellt. Det var val som gjordes innan de träffades.

    Om man vill ha separat ekonomi och lägga upp det så att man betalar procentuellt, så ska inte val man gjorde innan man träffades påverka den andre alls. Så, ja, studielån betalas av den som har tagit dem, precis som vilket annat lån som helst.

    Man kan vända på det och fråga varför hon ska betala hans utbildning när hon inte får någon del av hans lön? Ett studielån, och senare lön, är faktiskt något som är personligt. Om de skulle gå skilda vägar har han kvar sin utbildning och sin lön, i alla fall det första är ingenting som man kan dela på.

    Jag kan tycka att det är märkligt att först vilja dela på allt procentuellt för att det ska bli rättvist, och sedan klaga på att den som tjänar mest också får betala mest. Kan dessa personer ingen matte?


    Nja, den som har studerat har kanske en hög lön. Om tidigare val i livet inte ska påverka partnern ska ju inte partnern förvänta sig ta del av dennes högre lön. Samma sak med yrkesval.

    Det som blir knepigt i detta fall är att TS vill ha del av partnerns lön eftersom den är högre, men inte ta del av partnerns utgifter eftersom de är högre.
  • Anonym (Knepi­gt)
    Wed 24 Feb 2021 13:57
    #97

    När jag flyttade ihop med min kille, numera man, så skaffade vi gemensamt lönekonto direkt. Det kändes mest rimligt för oss eftersom vi valde att dela livet ihop så delade vi allt så att säga. Han har alltid tjänat mer än mig. Vi bråkar iof om pengar ibland eftersom han har fler utgifter än jag (snusar och dricker gärna dyr öl) och det kan kännas orättvist då det blir mindre över till mig av det gemensamma. Men det är väl egentligen samma om man inte delar rakt av, att den som tjänar mest har råd med mest.

    Är det underhåll för barnet, eller som dom har i USA, till exet (vet inte hur sånt funkar i Sverige). Man delar väl procentuellt på det gemensamma boendets kostnader, mat osv utifrån sin lön, sen av det man har kvar så betalar man sina egna fasta kostnader (du kanske har nån räkning som inte hör till själva bohaget). Så hade jag velat göra i alla fall

  • Wed 24 Feb 2021 14:02
    #98
    Anonym (Fet) skrev 2021-02-24 13:48:54 följande:
    Fast vänta nu. Om den som betalar mer har studielån blir det ju inte partnern som betalar dennes lån. Partnern får mindre del av den som studerats lön ja.

    Men är det rimligt att det ENBART är den ene partnern som skall förlora allt på att ha gemensam ekonomi? Medans den andre ska gå mycket plus på den andres lön?

    Visst. Om båda vill ha det så så är det självklart ett val man kan göra.

    Nu verkar ts partner inte vilja ha det på detta sätt vilket är fullkomligt rimligt.

    Han är rimlig och vill kompensera henne till viss del. Men inte helt på bekostnad av sig själv

    Jag tycker det här synsättet på förhållande är väldigt märkligt, att om man inte har exakt samma lön så förlorar den som har högst lön på att vara i förhållandet, och den som har lägst lön vinner på att vara i ett förhållande (underförstått: snyltar på sin partner).


    Men, detta har egentligen inget med TS att göra. De har valt att betala en procentuell del av sina gemensamma utgifter, och frågan är om barn sedan tidigare ska räknas som gemensam utgift. Och nej, det anser jag vara orimligt, i alla fall om barnet inte bor hos dem.

  • Anonym (Fet)
    Wed 24 Feb 2021 14:05
    #99
    Embla twopointoh skrev 2021-02-24 14:02:36 följande:

    Jag tycker det här synsättet på förhållande är väldigt märkligt, att om man inte har exakt samma lön så förlorar den som har högst lön på att vara i förhållandet, och den som har lägst lön vinner på att vara i ett förhållande (underförstått: snyltar på sin partner).

    Men, detta har egentligen inget med TS att göra. De har valt att betala en procentuell del av sina gemensamma utgifter, och frågan är om barn sedan tidigare ska räknas som gemensam utgift. Och nej, det anser jag vara orimligt, i alla fall om barnet inte bor hos dem.


    Nu har de ju inte flyttat ännu och det är fullt möjligt för ts partner att ha en åsikt om hur de ska fördela sin ekonomi. Och hans åsikt är som sagt inte orimlig
  • Wed 24 Feb 2021 14:07
    Anonym (Jj) skrev 2021-02-24 13:56:33 följande:
    Nja, den som har studerat har kanske en hög lön. Om tidigare val i livet inte ska påverka partnern ska ju inte partnern förvänta sig ta del av dennes högre lön. Samma sak med yrkesval.

    Det som blir knepigt i detta fall är att TS vill ha del av partnerns lön eftersom den är högre, men inte ta del av partnerns utgifter eftersom de är högre.
    Var någonstans läser du detta i TS? Hur vet du att det inte var mannen som insisterade på att betala procentuellt? Eller att det inte var ett helt gemensamt beslut?

    På vilket sätt är det att "ta del av" någons lön genom att dela upp utgifterna som i TS, och inte vilja betala för någon annans barn? Varför utgår vissa alltid ifrån att den som tjänar minst i ett förhållande per definition är snyltare?
  • Anonym (Fet)
    Wed 24 Feb 2021 14:08
    Embla twopointoh skrev 2021-02-24 14:07:38 följande:

    Var någonstans läser du detta i TS? Hur vet du att det inte var mannen som insisterade på att betala procentuellt? Eller att det inte var ett helt gemensamt beslut?

    På vilket sätt är det att "ta del av" någons lön genom att dela upp utgifterna som i TS, och inte vilja betala för någon annans barn? Varför utgår vissa alltid ifrån att den som tjänar minst i ett förhållande per definition är snyltare?


    I detta fall troligtvis för att ts sparkar bakut när hennes partner inte vill betala lika mycket som hon önskar.

    Trots att hon oavsett troligen kommer kompenseras av honom
Svar på tråden Betala rättvist för allting %