• Omstart2019

    Ont i höfter/rygg efter graviditet

    Min minsting är nu 20 månader, och ända sedan graviditeten har jag gått med väldigt ont i höfterna och längst ner i ryggen. Har stärkt upp kroppen en hel del med styrketräning men det har inte hjälpt ett dugg.

    Nu inser jag att jag måste gå vidare och få hjälp med detta. Men jag blir inte klok på vem som kan hjälpa mig. Är det kiropraktor, naprapat, fysioterapeut eller ett besök på VC först som gäller? Nån med erfarenhet?


    2007, 2010, och 3/6 2019
  • Svar på tråden Ont i höfter/rygg efter graviditet
  • Embla twopointoh

    Kan det vara foglossning? Det har jag haft stora problem med efter några av mina graviditeter. Det finns övningar man kan göra, men i princip får man ha tålamod och vänta på att kroppen läker. En graviditet är trots allt en påfrestning, och till mig sade en läkare att det tar minst nio månader efter en graviditet för kroppen att gå tillbaka.

  • Embla twopointoh
    Embla twopointoh skrev 2021-02-24 22:39:57 följande:

    Kan det vara foglossning? Det har jag haft stora problem med efter några av mina graviditeter. Det finns övningar man kan göra, men i princip får man ha tålamod och vänta på att kroppen läker. En graviditet är trots allt en påfrestning, och till mig sade en läkare att det tar minst nio månader efter en graviditet för kroppen att gå tillbaka.


    Jag skulle ha skrivit att med min yngsta tog det bortåt två år innan min foglossning hade läkt hyfsat, och jag kan fortfarande (fem är senare) känna av den när jag har hormonpåslag vissa månader (dock inte jämt som det var i början).
  • Olivera

    Kiropraktor !! Alla borde gå till en efter förlossning, det är väldigt vanligt tror jag att få en eller annan låsning i bäckenet efter vaginal födsel men också graviditet!

    Och Vc också såklart, bra om de får röntga osv och kolla att inget är mer allvarligt på tok. Men en bra kiropraktor är verkligen guld värd för alla typer av graviditetsbesvär, har hjälpt mig massor!

  • Omstart2019

    Vad glad jag blir för er hjälp! Tror jag börjar med kiropraktor då, har ändå friskvårdsbidrag som kan användas även på sånt.

    Jag var ju visserligen sjukskriven 50% för foglossning under graviditeten och vad jag minns var det så här det kändes även då. Men det var ju inte så att några större undersökningar gjordes som skulle bekräfta att all smärta var just det.

    Så jag trodde först att det var just foglossning, men hade trott att åtminstone någon förbättring skulle skett vid det här laget. Men det blir snarare värre.


    2007, 2010, och 3/6 2019
Svar på tråden Ont i höfter/rygg efter graviditet