• Anonym (Ts)

    Hur håller ni er till er matbudget?

    Jag blir galen, gör alltid en budget för hur mycket pengar som ska gå till tillexempel mat, men kan ALDRIG hålla det.

    Skriver 4-5.000 kr/mat och då räknas schampo, toalettpapper och så men det slutar ändå med 8-10.000 kr/månad. Vi är två vuxna och en 4-åring.

    Vet inte om 4-5.000 kanske är för lite räknat och att vi därför inte kan hålla det? Men oavsett så är ju 8-10.000 kr dubbelt så mycket så så kan vi ju inte ha det heller.

    Hur gör ni andra?

  • Svar på tråden Hur håller ni er till er matbudget?
  • Gameofthrones

    Det är sjukt mkt pengar. 

    Vi beställer bara ibland take away. Det kan var skönt ibland. Gott också vid rätt resturang =) kanske en gång varannan månad?

    Men kan beställa mat under en helg det har hänt speciellt under sommaren när vi föräldrar jobbade som mest. 

    Har man take away ofta då blir det mkt onödiga utgifter.

    Laga mat är roligt, men kan vara nödvändigt, om man inte tycker om det så mkt. 

  • Jemp

    Ja en budget är ju inte till hjälp om den inte är realistisk eller man inte ser till att hålla den.

    4000 låter lågt, ja. Vi ligger på ca 7000 med 2 vuxna och 2 små barn. 10 000 låter istället väldigt högt.

    Sen får man ju fundera på hur mycket som är rimligt och möjligt att lägga utifrån ens egen situation. Att hålla det till lägsta möjliga om man har råd kan ju också ge onödiga effekter för både hälsa och miljö.

    Vad äter ni? Mycket kött? Dyra "lyxvaror" eller husmanskost?

    Hur handlar ni? Äter ni mycket ute/takeaway? Luncher? Spontanköp? Veckoplanerar ni?

    Mycket godis och dylik lyxkonsumtion?

    Veckohandla/planera, jämför priser, sätt budget veckovis och dra ner på ev färdigmat och uteluncher. Anpassa er efter budgeten- har ni 100kr kvar av budgeten kan ni inte kosta på er 400kr oxfile utan får välja nåt billigt istället.

  • Dexter dot com

    Jag spar väldigt mycket pengar på att handla mycket när det är extrapris och kött köper jag alltid för halva priset när det är kort datum och bunkrar i frysen. Köper ofta tex svensk flapsteak och mellangärde från nöt som är otroligt bra kött för runt 70kr/kg.

  • mammabitch

    Hm det låter ganska mycket. Det är väl ungefär vad vi fem i vår familj gör av med med då är vi tre vuxna och två tonåringar och äter köpmat  1-2 ggr/vecka

    Ett tips som flera har antytt är ju att handla storpack av basvaror så att det inte blir till att handla en  extra gång för att makaroner, toapapper etc har tagit slut.

    Medlemspriser och kuponger kan spara mycket om man inte impulshandlar andra dyra varor samtidigt

    Undvik dyra kvartersbutiker

    Planera middagar i förväg så att ni vet vad som behöver handlas.

    Använd rester, tex till pyttipanna

  • Anonym (första andra tredje)

    Först och främst särar jag hårt på matbudgeten och resten-budgeten. Jag handlar inte hygien och städ i mataffären helt enkelt. 

    I mataffären handlar jag mat och eventuellt ibland godis. Punkt slut. Jag har 150 kronor om dagen och jag gör exakt så att jag handlar varje dag, om det behövs, för högst 150 kr. Mer pengar än så har jag inte på det kontot. Blir det pengar över så hamnar de antingen på sparkontot eller på ett dedikerat äta-ute-konto som vi använder när det är en bestämd summa på det. Vi är jag och två barn på 10 och 13 förresten. De tycker också att det är kul utmaning i omgångar.

  • hammarhajen

    Steg ett är att ha en realistisk budget

    Enligt konsumentverkets "Koll på pengarna"  (där ungefärliga kostnader för olika saker finns beräknade) kostar två vuxna och en fyraåring ca 7200 kr/mån i mat, hygien och förbrukning. Man kan komma billigare undan, men också spendera betydligt mer. Konsumentverket räknar på att man äter varierat utifrån näringsrekommendationerna, med utrymme för lite lyx ibland och med dagar som är lite snålare.

    Så 4000-5000 låter väldigt lågt, om man vill leva någorlunda "fritt" och inte bara jaga extrapriser, plus kanske tänka på hälsa och miljö och välja ekologiskt, olika sorters grönsaker, fisk, kött av bättre kvalité än varmkorv etc.

    Fundera på vad exakt som ingår i "matkostnad". Handlar man på stormarknad blir det ju lätt att man passar på att köpa presentpapper, böcker, en ny kastrull, ljusslinga till trädgården etc också. Kanske saker man behöver och ska köpa, men att de handlas på Ica-kvittot betyder ju inte att matkostnaden skenar

  • Nathle

    Jag har ingen budget i avseende matinköp.
    Jag håller aldrig det jag skriver ändå. 
    Vi dricker inte särskilt mycket, snusar/röker inte, har inga andra speciellt märkvärdiga hobbys så vi har lite tänket att när det gäller matinköp och det som finns på exempelvis Maxi kan man få unna sig lite extra av.

    Vi är 1 vuxen och 2 barn ( 6 resp. 8 år)
    Vi handlar på Ica för ca 7500 - 10 000 per månad.
    Beror lite på. Vanligtvis handlas enklare presenter, fika till kalas, hårfärger, små leksaker och liknande också. 

  • Glinda från Oz

    Bestäm att du handlar en gång i veckan, är mjölken eller vad det nu kan vara slut tidigare får ni vara utan. 


    Räkna måltider, en vecka är 14 måltider plus frukost för en person. Skriva en inköpslista eller räkna när du handlar. Jag skriver aldrig lista innan, jag köper oftast varor som snart går ut, erbjudanden mm så jag vet inte riktigt vad det blir innan jag är på plats.


    Kolla på t.ex matsmart och liknande, köp saker som snart går ut och köp när det är erbjudande. Förra veckan köpte jag t.ex 5 krossade tomattetror för 20 kronor och idag fick jag ett paket köttfärs för 30 spänn. Med kryddor, lök, tomatpuré, spagetti mm kostar en portion runt 15 kronor. 

  • Citronsaft

    5500-6000 kr borde räcka max till er familj och då är det verkligen så ni kan unna er också och äta bra mat.

    Enklast att hålla den är ju att skriva vad som behövs och planera måltiderna inför varje handling så ni inte köper onödiga grejer. Eller handla på nätet så ser du exakt vad ni hamnat på.

  • Glinda från Oz
    Citronsaft skrev 2021-02-24 22:29:02 följande:

    5500-6000 kr borde räcka max till er familj och då är det verkligen så ni kan unna er också och äta bra mat.

    Enklast att hålla den är ju att skriva vad som behövs och planera måltiderna inför varje handling så ni inte köper onödiga grejer. Eller handla på nätet så ser du exakt vad ni hamnat på.


    Konsumentverket rekommenderar 6720 kronor i mat för två vuxna och en 4- åring och då ingår inte toapapper, hygienprodukter mm Så nej, det är inte så mycket att de verkligen kan unna sig. 
  • Mascaraklumpar

    Vad som är en rimlig budget beror dels på hur mycket tid man har och dels vilken kvalitet man vill ha på maten. Det går att äta billig och snabb mat om man kör mycket på pulvermos, snabbmakaroner, processat kött och dylikt. Det går att äta billig och god, nyttig och varierad mat om man lägger ned tid på att planera, stå och skära grönsaker, göra långkok osv. Det går att äta god och nyttig mat som går snabbt att tillaga och inte kräver någon planering, men då blir kostnaden mycket högre.

    Här gjorde vi av med under 4000 på mat för 4 år sedan när jag pluggade och min man var föräldraledig. Nu när vi båda jobbar heltid och är trötta och stressade så skulle vi antagligen gå in i väggen båda två om vi försökte komma ned i den summan (tror vi lägger omkring 12 000 idag, 4 personer. Visserligen äter barnen lite mer nu för tiden än de gjorde för 4 år sedan, så kanske hade det blivit någon tusenlapp till om vi åt samma mat som förr). Gick en av oss ned till 70% så skulle det antagligen funka, men då skulle inkomsten minska med mer än vi skulle spara (dessutom är det roligare att jobba än att stå och göra storkok).

  • Anonym (Skriv upp)

    Jag har budget för första gången på länge i år och matdelen, inkl. Städ, hygien, hushåll ligger på 4000:- *2. Dvs vi 2 vuxna har 4000:- var som ska räcka!

    Det du har är uppenbart en orealistisk budget som ni inte respekterar.

    Jag tänker att man i perioder faktiskt behöver fundera över sina inköp och göra smartare val. Jag har inte tid med en än mera ekonomiskt budget.

    Har ni pengar, var ärliga mot er själva! Är det äta det ni gör för dessa.

    Har ni inte pengarna, se till och håll budget varje jävla vecka. Någonstans går det knasigt.

    4-5 tusen kronor är inte en lite extra sak som kom med. Eller ett paket mjölk.

    För min del fungerar det utmärkt att dela upp min budget i mindre delar. Varannan vecka har jag ansvar för att köpa mat och då siktar jag på ett inköp runt 1200. Ibland blir det någon extra kompletteringhandling i mellan, ibland blir det en take-away eller något annat som vi vill ha.

    Och budget är lätt att hålla. För den är VÄLDIGT realistisk.

    Är det verkligen så att du/ni VILL leva på 4-5000 Då är det ju helt andra mönster ni behöver utveckla.

  • Anonym (Sparsam)

    Vi har ingen särskilt satt budget, däremot gillar jag inte att lägga ut pengar i onödan. Vi handlar för ca 4.500 / månad, mat /hygien /städ (uträknat snitt efter coronan) vi är två vuxna, en tonåring, ett mellanstadiebarn och ett lågstadiebarn.

    Handlar på extrapris i så lång utsträckning som möjligt och vi har turen att ha god konkurrens mellan matbutikerna här. Det är ofta exempelvis 5 pkt kaffe för 100kr, eller 2.5 kg ost för 49kr/kg. Vi bakar också mycket och vi håller minimalt på ?skräp?, chips /godis /läsk halvfabrikat har vi sällan hemma. Sen äter vi mycket fisk och veg, sällan kött.

  • Anonym (R)

    Låter väldigt mycket faktiskt.

    Här har vi inte riktigt en budget men vi veckohandlar genom MatHem, vilket har lett till att vi inte längre går ner till affären och handlar i tid och otid; Som i sin tur leder till att vi inte spontanköper massa småtjafs som man egentligen inte behöver.

    Vi försöker köpa det billigaste och när det är på extrapris. När det exempelvis är extrapris på mjölk så köper vi mycket och fryser in. Låter väldigt snålt men många bäckar små + att det är skönt att veta att mjölken inte riskerar att gå ut innan vi druckit upp den.

    Sedan så har vi valt att endast köpa skräpmat och godis/snacks på lördagar. En gång i veckan. Både bra för hälsan och ekonomin.

    Nu är min sambo en storätare eftersom att han styrketränar 4-6 gånger i veckan men trots detta så ligger vi på ca. 1300 kr/vecka :)

  • MsM84

    Vi är två vuxna som äter all mat hemma, och två förskolebarn, varav ett med blöjor. Vi lägger nånstans 8-9000 i mataffärer en vanlig månad. Vi prioriterar att äta mycket grönsaker, ordentligt med protein, använda vettiga råvaror men även prismedvetet. Under pandemin har vi börjat handla med avhämtning eller hemkörning vilket minskat köpen på extrapris, men har ändå en kostnadsmedvetenhet. Dock väljer vi vissa lyxigare grejer - min man älskar jazz-äpplen som kostar ca 45 kr/kg, jättedyra men då han annars väljer att äta sämre saker är det en naturlig prioritering för oss. Samt köper inte korv med lägre kötthalt odyl. Har tyckt att vi ligger högt, men sen jag kollade Konsumentverket som menar att vi borde ligga på ca 7500 i ren mat har jag inga problem längre. Vi skulle kunna spara flera tusen om vi la mer tid på att baka, göra veg, äta mer pasta/ris/bönor/linser men vi väljer att lägga pengar på mat.

  • Anonym (Iller)
    MsM84 skrev 2021-02-25 08:28:18 följande:

    Vi är två vuxna som äter all mat hemma, och två förskolebarn, varav ett med blöjor. Vi lägger nånstans 8-9000 i mataffärer en vanlig månad. Vi prioriterar att äta mycket grönsaker, ordentligt med protein, använda vettiga råvaror men även prismedvetet. Under pandemin har vi börjat handla med avhämtning eller hemkörning vilket minskat köpen på extrapris, men har ändå en kostnadsmedvetenhet. Dock väljer vi vissa lyxigare grejer - min man älskar jazz-äpplen som kostar ca 45 kr/kg, jättedyra men då han annars väljer att äta sämre saker är det en naturlig prioritering för oss. Samt köper inte korv med lägre kötthalt odyl. Har tyckt att vi ligger högt, men sen jag kollade Konsumentverket som menar att vi borde ligga på ca 7500 i ren mat har jag inga problem längre. Vi skulle kunna spara flera tusen om vi la mer tid på att baka, göra veg, äta mer pasta/ris/bönor/linser men vi väljer att lägga pengar på mat.


    Jag har alltid tyckt att konsumentverkets beräkning ligger relativt högt. Vi snålar inte, men kommer ändå aldrig upp i deras summor. Och då köper vi ändå det mesta ekologiskt och väljer oftast inte lågprismärken. Istället gör vi som du beskriver längst ner i ditt inlägg (fast minus massa pasta o ris). Vi köper mat som är billig även när den har bra kvalitet. (Det här inlägget är tänkt som tips till TS, ni gör så klart era matval som ni vill! )
  • Anonym (Sex pers typ)

    Vi är 2 vuxna som båda äter matlådor må-fre. En 3 åring, 2 st 11 åringar boendes vv och en 18 åring vv. Handlar sen ett par år tillbaka nästan alltid på hemkörning.

    Köper mat, duschgrejer (schampo, balsam mm), tvättmedel, diskmedel, skurmedel, soppåsar, plastfolie osv för ca 8000 per månad. Budgeten ligger på 2000/månad vilket är lätt att hålla koll på när man beställer från nätet.

    Jag skriver veckomatsedel utefter hur extrapriserna ligger. Handlar alltid svenskt kött, korv, kyckling osv. Köper sällan budgetmärken. Mycket grönsaker och frukt. Är det inte jättedyrt väljer jag ekologiskt. Köper inte så mycket halvfabrikat, men har oftast korv o köttbullar hemma som är lätt att fixa om det blir sent med barnens träningar och så och man inte hinner laga riktig mat.

    Vi äter typ på en vecka:

    en-två köttfärsrätter (lasagne, köttbullar, köttfärssoppa, köttfärslimpa)

    En-två kycklingrätter (helstekt i ugn, kyckling i currysås, kyckling med wokade grönsaker etc)

    En sopprätt, hemgjord om vi hinner annars pulver, ofta med våfflor/pannkaka eller varma mackor.

    En-två kötträtter, ofta fläskytterfilé med råstekt potatis eller pommes. Nötkött dyrare så köper mindre mängd då, ofta ryggbiff.

    En fiskrätt, typ fiskgratäng, fiskgryta, fiskpinnar, (oftast hemgjorda men hinner vi inte så färdiga).

    Alltid vegetariskt minst en gång men försöker få till två ggr. Både billigt och nyttigt.

    Har alltid basvaror hemma i skafferi och typ kycklingfilé, köttfärs och fisk som jag köpt ngt extra paket av när det är billigt. Finns alltid frukt hemma. Är äpplen billiga köper jag det, är det bra pris på bananer blir det fler såna. Försöker köpa svensk frukt och grönsaker så mycket det går om det inte är för dyrt.

    Köper däremot sällan kakor, läsk, juice, mannafrutti, sockrade flingor och sånt. Både för att det är onödigt och för att det blir dyrt. Vi all delar på en stor läsk till fredagsmyset, och köper då godis till alla. Två påsar chipsaktigt på lördagen, typ popcorn och grillchips.

    Barnen o jag brukar baka, muffins, bullar, pizzabullar etc. Gott och billigt. Bra att ha hemma.

    Så vi äter gott, nyttigt och bra, till vad jag tror är ganska enligt konsumentverkets beräkningar.

    Sen äter vi ute 1-2 ggr / månad, men räknar inte detta till matkontot utan mer nöjeskonto. Alltså inte snabbmat som pizza utan mer att vi går på restaurang och myser.

  • Anonym (Mor)

    Det låter som väldigt höga matkostnader. Här hemma har vi matbudget på ca 5000kr/månad. En vuxen och fyra barn. När jag var gift hade även vi 10000kr matbudget, vilket jag kände var onödigt när jag blev ensamstående och ville lägga mer pengar på barn och sparande än på mat. Vi äter varierad kost. Alla måltider utom lunch och mellanmål äts här hemma.

    Brukar jämföra priser och handlar ofta tex mjölk vid lidl, för den är billigare där. Tvättmedel och glutenfria produkter (till ett av barnen) köps i en annan affär med större urval så handlar oftast på två olika ställen. Köper ofta varor med kort datum och ser till att ta vara på maten så inget slängs. Frukt och grönsaker äts utifrån vad vår ena affär har erbjudande på just då. De har ofta banan billigt en vecka, appelsin nästa osv.

    När jag började dra ned på matkostnaderna sparade jag alltid kvittansen och tittade igenom den när jag kom hem. Försökte sålla bort det dyraste och sådant som kändes onödigt. Yoghurt var bla en sådan sak. Köper numera naturell, som är billigare, och smaksätter själv med det barnen gillar. Räkna redan i affären vad allt kostar på ett ungefär så du vet innan du ska betala. Kanske du då väljer att lägga bort de dyra frukostflingorna och väljer att koka gröt istället?

    Skriv upp vad du ska handla och håll dig till det. Medan du räknar vad allt du plockar på dig kostar kan du utmana dig själv och se om du kan handla för några tior mindre än förra veckan? Räkna även ut vad en middag kostar och hur länge maten räcker. Då lär du dig vilka ingredienser som gör att kostnaden skenar iväg. Och självfallet, veckohandla

    Jag gör ofta storkok för två dagar. Mest för att jag är bekväm och inte så förtjust i att hänga i köket varje dag.

  • Anonym (M)

    Vi är två vuxna och en tonåring (vi vuxna äter lunch hemma) och brukar göra av med 8000 ungefär, men då ingår minst en utemiddag i månaden. Vi handlar det mesta på Mathem, mycket ekologiskt, men vi gillar mest vegetariskt och baljväxter och rotfrukter är ju inte så dyrt. En gång i veckan äter vi soppa, det brukar också bli billigt. 

Svar på tråden Hur håller ni er till er matbudget?