Inlägg från: Anonym (Ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ts)

Journalanteckningar från MVC?

Vad är normalt att BM skriver ned från de första inskrivningssamtalen i ens journal egentligen? Vad har ni andra upplevt här?

Tycker att det varierar så mkt på vad folk antecknar på andra besök/kontakter man haft så funderar här... vill vara säker att det relevanta kommer med (om man skulle behöva byta mvc eller nåt).

• Svar på tråden Journalanteckningar från MVC?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (I) skrev 2021-02-24 09:22:18 följande:

Vad exakt är det du undrar över?

Då det är ett nytt liv inblandat nu så är det ju såklart viktigt att bm skriver ner saker som är relevanta för att både kvinnan och barnet ska få det så bra som möjligt. Det är ju såklart betydligt mer närgångna och personliga frågor som ställs där än hos tex vc.

Undrar allmänt då jag aldrig varit hos MVC. Har tex inte koll på min släkts hela sjukdomshistoria, så där kan jag ju ha svårt att svara på saker. Har också väldigt dåliga erfarenheter av vårdens journalföring där jag fått in helt felaktiga uppgifter i min journal om undersökningar som aldrig gjorts, eller där journalanteckningen inte alls stämt med vad jag sagt. Så jag försöker alltid vara noga med att saker kommer med snarare...
  • Anonym (Ts)
    Limeblad skrev 2021-02-24 10:21:13 följande:

För mig frågade de (och antecknade) om jag redan nu vet om jag vill amma, om det är första graviditeten, familjesituation, hur jag mår, kost och livsstil, om jag är orolig inför förlossningen, om föräldrar och syskons sjukdomar, om jag fått blodtransfusioner.

Oj, många saker jag aldrig tänkt på och en del saker jag inte vet. Men det måste de ju ha förståelse för hoppas jag...Har inte ens reflekterat över förlossningen, det känns som nåt som kommer kunna ändras under hela graviditeten väl beroende på hur den fortlöper?? Eller kan man bli låst till det sen om man säger att naturligt är det man ser framför sig? Kost och livsstil är ju intressant, ba ?ja jag gillar choklad och långa promenader i naturen? eller? :D
  • Anonym (Ts)
    Anonym (I) skrev 2021-02-24 10:06:37 följande:

Du berättar de sjukdomar du vet som kan vara av betydelse för graviditeten. De bryr sig inte om hela din släkt utan det som är viktigt är föräldrar och syskon.

Ok. Om man inte ens vet där då?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (xxx) skrev 2021-02-24 10:33:43 följande:

Då säger man det. 

Ok. Puh.

Jag har alltid svårt att inte kunna svara på frågor, känner mig alltid så underlägsen när jag är hos vården och inte kan det, så det är väl det som jag nojar över med...
  • Anonym (Ts)
    Limeblad skrev 2021-02-24 10:54:33 följande:

All mödravård är frivillig och de frågar för din skull, för att du ska få den vård och stöd du behöver.

Jo, jag vet. Känner mig väl mest att jag inte är i behov av så mycket stöd (har alltid svårt att vara till besvär). Rör på mig, inte vegan, inte orolig för förlossningen, röker inte, snusar inte och har i princip helt valt bort alkohol sen ett par år för att det känts bättre med träning och allmän hälsa. Känner mig trygg i mig själv. Men jag har inte alls tänkt på så mycket specifika detaljer kring graviditet och förlossning och amning och sånt, så tänkte om man borde ha svar på sånt och om det är sånt man ska ha tänkt igenom och som de förväntar sig man ska veta hur man ser på. Och just att jag inte har koll på sjukdomshistorik.
Svar på tråden Journalanteckningar från MVC?